Hop til indhold

Min hund er pludselig blevet meget angst


Svane
 Share

Recommended Posts

Hej. Min lille yorkie er pludselig blevet meget angst! For 2 måneder blev han kemisk kastreret, da han konstant ville parre sig med min lille nevø, og fordi han blev meget arrig på andre hanhunde, cykler osv. Ellers er han den kærligste lille guldklump. 

Denne adfærd blev ret hurtigt MEGET VÆRRE og jeg fortryder den kemiske kastration i dén grad. 

For 14 dage siden blev han syg, med opkast og dårlig mave, og efter flere hospitalsbesøg, fik han konstateret Giardia - en amøbe i tarmen. Under hans sygdom blev han (ud over at sove og sove og sove) bange for alt. Han turde slet ikke gå tur. Han plejer at elske at gå tur, og hoppe og danse af glæde når selen kommer frem.  Nu ryster han og er ikke til at hive ud. Og nu hvor Giardia- kuren er overstået, er angsten og trætheden endnu værre. Han er så bange. Ryster og dirrer, når vi skal ud, og farer tæt ind til mig ved lyde som normalt ikke skræmmer. Og så piler han hjem, og vil bare sove, sove, sove. Jeg skal til tjek med ham i overmorgen hos dyrlægen, men savner bare erfaringer NU!! Hjælp!! Har nogen oplevet dette efter kemisk kastration eller efter sygdom?? 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej hvordan går det med ham nu ? 

At han konstant ville parre sig med din nevø, har nok ikke noget med hormorner at gøre. Når hunde humper skyldes det sjælden hormoner, men stress, eller en måde at dæmpe deres stress på, eller hvis de er opkørte. Hvalpe humper også tit bamser og ben, når de bliver helt opkørt og overgearet og det har intet med hormoner at gøre. Nu ved jeg ikke hvor gammel din hund er, eller hvor gammel din nevø er, mens hvis din nevø er et lille barn, så er han nok glad for din hund og med til at gejle din hund op i iver og begejstring og så kan det være svært for hunden at styre sin glæde og kådhed og så humper hunden barnet. Det er intet " seksuelt " men " stress " relateret, fordi hunden er opkørt i leg. 

 

At din hund farer ud efter cykelister osv er hellere ikke pga hormoner. Arrig på andre hanhunde er meget normal. Mange hanhunde gider ikke andre hanhunde, slet ikke når de er i snor. Særligt ikke når de er kønsmodne og ældre. 

Kan den kemiske kastration gøre overstående værre ? tænker mere overstående lyder som en form for stress og angst og ved ikke om kastration kan øge stress og angst ??

 

Kan din hund forbinde evt smertefulde diarre med gåturen og derved blevet bange for gåturen ? jeg kan regne ud af din hund har været syg lige op til nytåret, kan din hun være blevet ræd for skud og høje lyde, samtidig med sygdom ?? Har dyrlæge besøgene skræmt ham ?? Jeg tror der er nogeti forbindelse med hans sygdom, der har gjort ham bange. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Mynte. 

Tak for dit svar. Han har det bedre. Han er ovre sin sygdom, og er blevet mere livlig, frisk og nysgerrig som før. Men han er stadig meget nervøs når vi skal ud. Ikke så voldsomt som før, men har stadig ikke lyst til at gå tur. Når jeg tager snoren frem, gemmer han sig, eller lægger sig hen i sin kurv. Jeg tror du har ret - at han måske forbinder gåturene med hvor dårlig han var da han var syg - og derfor stadig virker angst. Jo, nytåret var ret slemt. Han var meget bange. Det har han ikke været før. 

Han er 3,5 år. 

Men hvordan pokker kan jeg afhjælpe den stress og angst som du nok har ret i at han mærker? Jeg prøver ikke at pylre, men i stedet være mere kontant i mit ‘kom!’ Han kan godt ‘glemme’ at han ikke har lyst til at være ude i nogle minutter, men så bremser han igen og vil hjem. 

Og det er fortsat lige slemt med at gø voldsomt af fx en cyklende, barnevogne osv. Men det værste er hanhundene. Nu spørger jeg dem jeg møder, på afstand, om det er en han - og hvis det er, går jeg udenom. Det er måske dumt? 

Jeg roser ham meget, når han en sjælden gang ikke gør : )

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er slet ikke dumt at gå udenom andre hanhunde, der er ingen grund til at vores hunde skal tvinges til at hilse på andre hunde hvis de ikke har lyst. Hundene er ikke i flok med hinanden og særlig hanhunde ser ingen grund til at hilse på hinanden når de er voksne. Ligesom tæver sjælden gider fremmed tæver. Så undgå gerne at gå tæt forbi fremmed hanhunde. 

 

En hund der har været angst og stresset i lang tid eller har været meget bange i forbindelse med nytåret er flere uger, måske måneder om at komme sig over angsten og ville ofte forbinde andre lyde med det den er bange for. Hundens krop er på overarbejde efter at have været bange i lang tid eller at have fået et chok. Så den har brug for b vitamin og magnesium og tryptohan. Du kan prøve at hjælpe ham med kalm eller maxrelax fra Sverige som forhandles i land og fritid som er fra workdog. 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak! Vil helt sikkert tjekke de forskellige vitaminer du nævner ud. Og interessant det du skriver med at de ikke nødvendigvis skal hilse. Har hele tiden tænkt at han selvfølgelig skulle hilse på de hunde han møder. Måske også mere i håb om at han ville vænne sig til det. Nu går vi bare udenom og væk : ) 

Link til indlæg
Del på andre sites

9 timer siden, Svane skrev:

Tak! Vil helt sikkert tjekke de forskellige vitaminer du nævner ud. Og interessant det du skriver med at de ikke nødvendigvis skal hilse. Har hele tiden tænkt at han selvfølgelig skulle hilse på de hunde han møder. Måske også mere i håb om at han ville vænne sig til det. Nu går vi bare udenom og væk : ) 

Vores hunde hilser normalt heller ikke når de er i snor og slet ikke som hvalp.
Hvis du lærer ham at han skal hilse på alle hunde i møder, hvad så den dag i møder en aggressiv hund og han drøner lige hen i hovedet på den for at hilse?
Nej det der med at hilse, det haster ikke. Han skal selvfølgelig møde hunde, men så er det bedre at man mødes med nogle man kender og går tur sammen eller evt mødes et sted til hygge.
Det der med at voksne tæver ikke gider andre tæver, det har jeg dog aldrig selv oplevet med mine hunde.

Vær lige obs på at magnesium er godt men det er noget med dosis skal være ekstremt lav, men der kan din dyrlæge nok vejlede dig med mængden.

Jeg ville få ro på og evt sætte nogle adaptil i hjemmet og få ro hjemme inden du kaster dig ud i alverden.
De fleste dyrlæger har god vejledning til at få ro på hunden (og de ser hunden og så er det nemmere at udtale sig når nu man har haft hunden i hænderne). 

Link til indlæg
Del på andre sites

På 14/1/2019 den 23:24 , Svane skrev:

Tak! Vil helt sikkert tjekke de forskellige vitaminer du nævner ud. Og interessant det du skriver med at de ikke nødvendigvis skal hilse. Har hele tiden tænkt at han selvfølgelig skulle hilse på de hunde han møder. Måske også mere i håb om at han ville vænne sig til det. Nu går vi bare udenom og væk : ) 

Min hanhund har nogle få rigtig gode hundevenner, som han har kendt altid, og har stor glæde af at mødes med. Alle andre hunde ignorerer vi, og går udenom - han gider dem simpelthen ikke! Mennesker snakker jo heller ikke alle de møder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...