Hop til indhold

Hjælp! Min hvalp spiser afføring


Rikkesten
 Share

Recommended Posts

Kære hundevenner,

Jeg håber virkelig så meget, at I kan hjælpe os! Vi føler os helt opgivende.

Vi har en labradorhvalp på nu 5 mdr. - og han spiser sin afføring. Hver eneste gang, han kan komme til det! 

Han gjorde det allerede fra vi fik ham som 8 uger. Og vi talte hurtigt med dyrlægen om det, som sagde at det var en dårlig vane (og ikke pga. sygdom eller mangel på noget til “systemet”). 

Vi har nu efterhånden prøvet alle mulige ting, for at få det stoppet. Men det lykkes bare ikke.

Vi har prøvet at gå helhjertet ind i at sørge for at samle op med det samme hver gang, han har bæ’et. Det er ikke noget problem, når vi går tur. Men problemet opstår i haven. For selvom vi forsøger at holde øje eller gå med ud, hver gang han er ude i haven, så sker der alligevel ugentligt “uheld”, hvor vi ikke opfanger pøllen før den er ædt. 

Vi har også prøvet i nogle uger at lade pøllerne ligge og i stedet stille os i nærheden af den og bruge godbidder til at rose for at lade den ligge. Men det har heller ikke virket. For ligeså snart vi ikke er der, så ryger pøllerne ned.

Vi har endda også prøvet at komme citron, peber og endda tabasco på afføringen. Tabascoen virkede, men så snart der blev lavet en bæ, udenfor vores synsvidde, som vi derfor ikke nåede at komme tabasco på, så blev det jo guffet!

Vi aner ikke vores levende råd. Vi har kæmpet SÅ meget for at forsøge at løse det her problem. Men det virker bare overhovedet ikke.

Den sidste mulighed, som jeg lige kan komme på, er kun at lade ham komme i haven i snor sammen med én af os. For så kan vi sikre, at vi ikke misser en eneste bæ. Men den tanke har jeg det så svært ved - for han ELSKER at tonse rundt i haven og hygge sig. Han står nærmest konstant ved terrassedøren og vil ud. Og vi ville overhovedet ikke kunne lave andet. Og vi har også en anden hund (westie, 7 år) som han jo løber og leger med. Jeg synes det ville være så synd at begrænse hans have-hygge på den drastiske måde.

Er der nogen der kan hjælpe os med jeres erfaringer og evt. gode råd? Jeg vil være SÅ taknemlig for jeres input🙏🏼

Bedste hilsner

Rikke

Link til indlæg
Del på andre sites

3 ting: 

Luft ham, så han ikke har behov for at skide i haven (jeg har en labrador på snart 1 år, hun har ikke skidt i haven de sidste mange måneder. Hun bliver luftet på gåture 3 gange om dagen og der får hun skidt - morgen og eftermiddag)
 

Dernæst har jeg hørt om at ananas i maden gør et eller andet, så de ikke æder deres egen afføring. 

Måske er det foder han får bare ikke godt til ham?

Min spiser ikke hundelort, men æder til gengæld lort fra rådyr, ræve, harer og hestepærer *suk* 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg har det samme problem med min hvalp på 4 mdr. Hun vil desværre ikke besørge, når vi går tur, så for os er den eneste løsning at holde øje med hende hele tiden, når hun er i haven og så hurtigt samle op. Jeg håber, at hun snart begynder at besørge når vi er ude at gå ;-)  og at hun stopper med at ville spise sin afføring på sigt og alt muligt andet 😫.

Jeg har prøvet med kaprotabs dog uden effekt.

V.H. Sille

 

Redigeret af Sille12
Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres svar:-)

Vores vil heller ikke besørge, når vi går tur. Vi har endda indsat turene på de tidspunkter, hvor vi ved han skal lave "stort". Men han holder sig til vi kommer hjem i haven - også selvom vi forsøger at blive ude så længe som muligt.

Og vi har desværre også prøvet med ananas...det virkede heller ikke. Vi har også skiftet foder - fra Hills til Royal Canin. Vi har endda skiftet godbidder. Det har heller ikke haft indvirkning på problemet.

Åh, det er så træls! Det er som om ingenting virker. Og jeg er så bange for, at vi får en hund der aldrig kommer af med den mega, mega trælse vane.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

40 minutter siden, Rikkesten skrev:

Tusind tak for jeres svar:-)

Vores vil heller ikke besørge, når vi går tur. Vi har endda indsat turene på de tidspunkter, hvor vi ved han skal lave "stort". Men han holder sig til vi kommer hjem i haven - også selvom vi forsøger at blive ude så længe som muligt.

Og vi har desværre også prøvet med ananas...det virkede heller ikke. Vi har også skiftet foder - fra Hills til Royal Canin. Vi har endda skiftet godbidder. Det har heller ikke haft indvirkning på problemet.

Åh, det er så træls! Det er som om ingenting virker. Og jeg er så bange for, at vi får en hund der aldrig kommer af med den mega, mega trælse vane.

 

Har I prøvet de der piller man kan få ved dyrlægen (uden recept)? For nogle virker de.

Vores den ældste har altid gjort det og det hænger sammen med når hun har for meget mavesyre/halsbrand. Så gør hun det, så får vi syren i balance og der er intet.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...