Hop til indhold

Hvalp, erfaring og råd søges 👍


MARIKA
 Share

Recommended Posts

Hej i kloge mennesker 😊

jeg skal hente en dejlig lille fyr grundlovsdag d. 5 juni, han er skøn stafford bull terrier fyr 😍 jeg har selvfølgelig søgt nettet tyndt for informationer, tilmeldt hundetræning, besøgt vores lille vaps ugentligt hos opdrætter og indkøbt for en halv million. Men nu sidder jeg bare med en problemstilling, jeg ønsker øjne på fra nogle der er mere erfarne en mig selv. 

 

Jeg har fået fri fra d. 5 juni (hvor vi henter Otto), frem til d. 14 juni. Så arbejder jeg så på nedsat tid de følgende 3 uger. 

Er det realistisk at lære ham at være alene hjemme 4-5 timer, allerede 17 dage efter han kommer hjem? 😊 Eller bør jeg allierede mig med nogle der kan kigge efter ham de dage? 😊 Jeg er simpelthen så bange for at give ham en dårlig eller utryg start.

Med venlig hilsen

En snart-hundeejer der bare ønsker at gøre det rigtige for sin nye hvap. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring siger minimum 14 dage, og så er det med udgangspunkt at hvalpen er nem til at lære det. 

Gennemgår hvalpene en hvalpetest (medfødt adfærd) inden de bliver fordelt til nye hjem? Det giver nemlig et vildt godt billede af blandt andet hvor tryg hvalpen er i eget selskab. 

 

Min erfaring siger mig også, at hvis der kommer en midt på dagen og lufter, så forstyrre det mere end det gavner. 

 

Lækker race du har valgt, stærk stolt og gudesmuk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det gør de, ud fra besøg virker han som en stærk, modig og selvstændig lille mand.

Jeg kunne desværre ikke få mere end de 10 dage, tilgengæld har jeg fået lov at arbejde en del hjemmefra så han vil skulle være alene hjemme som følgende, når jeg skal på job igen:

Mandag: 13-14.30

Tirsdag: 12-14.30

Onsdag: 10.30-12.00

Torsdag: 07.40-12.00

Fredag: 07.40 -12.00

Jeg vil jo så gerne give ham den bedst mulige start 😍

Er det for meget, tror du? Det er selvfølgelig svært at sige hvordan han klarer træningen op til, så jeg er klar over at der ikke er noget entydigt svar. Men jeg vil bare så gerne gøre det så godt som muligt, men jeg skal selvfølgelig også passe mit job 😉

Min kæreste er ved at undersøge om han kan komme på 4 dages uge, så det kun er 4 dage om ugen, vi skal tænke over alene hjemme tiden.. Jeg er så heldig at være lærer, så fra d. 27/6 har jeg 6 ugers yderligere "ferie" 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Allerførst: Stort skulderklap for at lægge så meget overvejelse og omtanke i det og rigtig stort tillykke med ham :x :thumbup:

Så til spørgsmålet: det er nok ikke umuligt at lære ham det og det er ikke nødvendigvis for meget. Men hvis I observerer, at han ikke helt kan være alene, når du kommer til at skulle afsted igen, så er det måske en mulighed at få en til at komme efter det antal timer, han kan være alene i? 

Altså, hvis han kan være alene i fire timer, så kan der måske komme en og være hos ham, når de fire timer er gået og så blive der, indtil du kommer hjem? 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for ros, og tak for tillykke. Jeg er helt solgt i ham 😍 glæder mig som et lille barn til at hente ham hjem. 

Det kunne være et bud, min bror har tilbudt sig. Han har en dejlig labrador tæve på 5 år, så han er heller ikke helt grøn på hunde-området. 

Jeg tror jeg køber noget overvågning, så jeg bedre kan følge med i hvordan han klarer det hjemme, når jeg ikke er her. 😊 

Tak for svar 👍😊

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan jeg godt forstå du gør �

Ja, overvågning er også en rigtig god idé. Måske kan man optage fra et program, der allerede er på computeren eller en tablet eller hvad man nu har? :D  Eller måske har du et kamera, der kan filme? Bare så du ikke er nødt til at gå ud og investerer i en masse nyt :) 

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har faktisk et par gamle ipads af ungernes der bare samler støv, dem kunne jeg jo nok bruge indtil jeg så hvor stort behovet var. Jeg tænkte bare at det jo er svært at vurdere om han tager 1 time i stiv pote, hvis jeg ikke kan følge med live 🤔 vores hus er nemlig så dejligt godt støjsikret at jeg ikke vil kunne høre hvis han (forhåbentligt ikke) bliver ked af det. Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at gå en time fra start, men hvis nu han bare er topsej, så er 1 time lang tid at sidde udenfor døren og vente 😂 og hvis han nu er mega ked af det og hyler og piver, så bliver det også rigtig svært at finde ud af hvornår han så er rolig nok til at gå ind igen 🤷‍♀️

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det synes jeg du skal prøve - der er jo nok at bruge penge på i forvejen, når man skal have hvalp :D 

Ja, det bliver lang tid at sidde og kukkelure :) Og ja, en time er nok for længe. Jeg har ikke prøvet at vænne en hund til at være alene hjemme, men når jeg engang skal have hvalp, så ville jeg nok starte med at gå udenfor 1-2 minutter, hvis man alligevel er nede med skraldet eller noget og så lige se hvordan hunden reagerer :) Og så øge tiden ligeså stille. Forhåbentligt når du op på en time ret hurtigt og så går der jo stærkt derfra, tænker jeg. Så kan man nok godt tage lidt større spring :) 

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tænkte at starte med 1 min og så fremdeles, og så ser vi hvordan det går 😉 det vigtigste er at han er tryg ved hele processen.. Vi bor i to plan, så et toiletbesøg ovenpå, vil jo også være træning, så jeg håber han hurtigt fanger fidusen 😉

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...