Hop til indhold

Unghund bider i snoren og hopper op på gåturen


KSasha
 Share

Recommended Posts

Hej 

Jeg har en skøn 7 måneders blanding af Husky og samojede og man kan virkelig godt mærke nu at teenager fasen er sat ind. 
På vores gåture starter vi altid i snor, så kommer vi til et område hvor han får lov at løbe løs og så kommer han i snor igen inden vi går hjem. 
Lige før vi når hjemmet så får han konsekvent et flip hvor han bider i snoren og ofte også hopper op og bider efter tøjet på mig. 
De han var yngre skete det en gang imellem, men der hjalp det at aflede med kommendoer som sit eller gå pænt og belønne for det. Men nu hjælper ingenting, han “hører” ikke kommandoer, han stopper ikke ved “nej” eller hvis jeg prøver at ignorere ham. 
Så jeg er lidt på bar bund i nye ting jeg kan prøve, håber nogen af jer har ideer. 
Det skal lige siges at det sker både når min kæreste og jeg går med ham hver for sig, og da vi går forskellige ruter, så er det ikke fordi det er samme sted der trigger ham 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok forsøge at aflede ham allerede inden han starter :) Du skriver, at det altid er lige før I når hjemmet og at det er så konsekvent, er jo egentlig ret heldigt, for så kan du/I nå at tage det i opløbet ;-) I kan f.eks. træne lidt almindelig hverdagslydighed som sit, dæk eller på plads. I kan også træne lidt tricks. Det vigtigste er, at han har tankerne på noget andet. 

Generelt er det en god idé at stimulere sin hund mentalt med forskellige øvelser og træning. Jeres er måske ikke den nemmest at motivere, da det jo er to selvstændige racer, men helt umuligt er det nok ikke :D Det er også vigtigt, at I sikrer jer, at han er tilstrækkeligt aktiveret (både fysisk og mentalt) da det er svært at forlange, at han skal gå pænt, hvis han er smækfuld af krudt :) 

Når det er sagt, er det dog formentligt en god idé ikke at sætte gang i en masse ny træning, som kræver en masse af ham, når han nu har lidt byggerod i hovedet ;-) Hold jer til noget velkendt og øg sværhedsgraden ganske langsomt på det. Bed ham f.eks. sitte lidt længere end han plejer eller gør spor lidt sværere, hvis I gør i det. Det må gerne udfordre lidt, men det skal ikke være så svært, at han giver op. Giver det mening? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Therese

Tusind tak for svar.
Ja det er måske lidt svært når vi går forskellige ruter og det er ikke altid præcis samme steder på hjemturen han får sit flip, men det er jo helt klart noget jeg kan prøve det her med at træne lidt, når jeg tænker at vi er ved at være der hvor hans flip muligvis kommer. 
Vi er også rimelig opmærksomme på at han ikke kun skal brænde krudt af fysisk, men også psykisk, men vi kan jo altid blive bedre, jeg lavet en gang imellem lidt søg når vi er i skoven, med at ligge godbidder på træstammer osv, men hvis du har andre gode ting må du endelig skrive 😊

Nej det har du helt ret i, det er ikke nogen tvivl om at han ikke kan klare de helt store nye trænings ting lige nu, så vi går lidt forsigtigt frem og stopper træningen mens legen er god 😉

Link til indlæg
Del på andre sites

Fodersøg er altid godt, dejligt at I gør det :) Udover det kunne det være et eller andet trick, som I synes kunne være sjovt at lære ham :) I kan også begynde til træning et sted - det kan også give inspiration til noget at lære ham. Og så er han jo blandet af to slædehunderacer, så noget med at trække kunne måske være relevant, hvis I ikke allerede gør det. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Går I til nogle former for træning med hunden?
Det er en krydsning der er en brugshund, så den kræver arbejde og kræver at arbejde.
Måske står hjernen pt på standby, men der kan stadig arbejdes sammen.
Nosework, lydighedstræning, træk som therese skriver.

Den sammensætning den er kræver meget hjernearbejde men også virkelig at bruge kroppen - HVER dag. Det er virkelig ikke en sofa hund (det er der nu ingen der er).

Jeres hundetræner som ser både jer og hunden kan også vejlede jer med problemet, oftest gør man et eller andet  - slukker en smøg, putter mobilen i lommen eller hvad ved jeg, men det indikere at nu er vi snart hjemme.
Det vigtigste er bare at stoppe det og selvfølgelig med positiv træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar til jer begge. 
Pivpiv nej lige nu går vi ikke til noget træning, vi gik til hvalpe træning/motivation med ham, men da vi ikke lige synes det var det bedste sted, stoppede vi efter det hold sluttede, så vi søger stadig efter et godt sted, dog sætte det lige en stopper i søgningen da han fik lungeorm, som han heldigvis snart er ude af, men vi vil helt klart gerne starte op igen, vi skal bare finde det rigtige sted. 
Jeg har nu prøvet på de sidste par gå ture at stoppe op når vi er ved at nærme os hjem, og træne lidt helt basic sit, dæk, på plads og det har faktisk de fleste gange givet pote, selvfølgelig ikke alle gangene, men det virker som om der er håb forude 😊

Link til indlæg
Del på andre sites

17 timer siden, KSasha skrev:

Tak for svar til jer begge. 
Pivpiv nej lige nu går vi ikke til noget træning, vi gik til hvalpe træning/motivation med ham, men da vi ikke lige synes det var det bedste sted, stoppede vi efter det hold sluttede, så vi søger stadig efter et godt sted, dog sætte det lige en stopper i søgningen da han fik lungeorm, som han heldigvis snart er ude af, men vi vil helt klart gerne starte op igen, vi skal bare finde det rigtige sted. 
Jeg har nu prøvet på de sidste par gå ture at stoppe op når vi er ved at nærme os hjem, og træne lidt helt basic sit, dæk, på plads og det har faktisk de fleste gange givet pote, selvfølgelig ikke alle gangene, men det virker som om der er håb forude 😊

Så snart han er på toppen efter de lungeorm så ville jeg komme afsted til træning og få inspiration i hvordan i bedst bruger ham i hverdagen, for det er to racer der skal bruges ellers bliver det trælst i længden for både jer og hunden.

Dejligt at du har fundet noget der hjælper, bare hæng i, så den dårlige vane brydes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...