Hop til indhold

hund til mig


Gæst AnneRinggaard
 Share

Recommended Posts

Gæst AnneRinggaard

hej alle sammen.

jeg håber i kan hjælpe mig med nogle gode råd. jeg er en pige på 19 år, og jeg har nu i flere år rigtig gerne villet have en hund. jeg har altid som barn haft hund derhjemme, så jeg er opvokset med dem. lige nu føler jeg at jeg mangler noget i mit liv, jeg mangler min lille hund. jeg har en dejlig kæreste, og lige pt bor vi hjemme ved hans forældre i hus, med have. vi flytter dog inden for 1 år, i eget rækkehus.

jeg vil gerne købe en voksen hund, og ikke en hvalp, da jeg gerne vil hjælpe dem som af en eller anden grund ikke kan have deres hund mere. jeg har kigget på nogle forskellige racer: pomeranier, papillon, phalen, langhåret chihuahua. jeg synes dog langhåret chihuahua, passer bedst til mig.

hvad mener i om min situation? hvilken race skal jeg gå efter? håber i kan hjælpe.

hilsner fra en pige som savner en hund i sit liv

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Først og fremmest skal du tænke over, om du har tid til en hund. Jeg går ud fra, at du studerer eller arbejder, så en hund betyder, at man er nødt til at skære kraftigt ned på byture og venindebesøg, da den jo ikke kan være alene hele dagen. Det er også godt at sondere terrænet i omgangskreds og familie - er der nogen, der kan hjælpe med at passe hunden, når du får brug for det? Endelig skal du have en nødplan i tilfælde af, at du og din kæreste går fra hinanden. Alt for mange hunde mister deres hjem pga. skilsmisser. Typisk har den ene part ikke tid til hunden, og den anden har ikke råd til en bolig, hvor hunde er tilladt. I de fleste lejeboliger, må man jo desværre ikke have hund, og hvis du anskaffer en hund, der allerede har skiftet hjem én gang, ville det jo være dobbelt synd, hvis det skulle ske igen.

 

Med hensyn til race, så kommer det jo an på, hvad man vil bruge sin hund til. Er det bare til hygge eller en eller hundesport. Hvor lang tid kan man bruge på at gå tur og træne osv. Hvis du går efter en internatshund, kan du også komme til at vente længe, hvis det absolut skal være én bestemt race. Det er ikke mit indtryk, at det er chihuahua'er, internaterne har flest af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnneRinggaard

tak for svaret :)

med hensyn til tid, så ja. det har jeg tid til. jeg tager i skole, også når jeg har fri kl 2, tager jeg hjem hver dag. jeg laver lektier hver dag, så mine veninder ser jeg i skolen, og nogle gange i weekenderne. og byture har jeg heller ikke særlig mange af, jeg arbejder nogle gange i weekenden, og hvis jeg endelig skal i byen, så har jeg en mor som bor 400 meter fra mig, som eeelsker hunde, og hun vil gerne passe min, og jeg har en far som bor 6 km fra mig, som også gerne vil passe den, når der enten er ferier, e.l.

 

det med min kæreste og mig, hvis vi skulle gå fra hinanden, så er det mig som kommer til at beholde hunden, det bliver mors lille hund :) og der hvor vi skal flytte hen, er i samme boligkvarter som min mor, hvor der er grønne arealer osv. og hvis vi går fra hinanden, bliver jeg højest sandsynligt boende der.

 

men jeg har kigget lidt på guloggratis og dba, og der har jeg fundet flere hundejere, som er nødt til at komme af med sin hund - vil det være dumt at købe en hund derfra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnneRinggaard

ja selvfølgelig! jeg tager hjem til en som måske har haft hunden i ½-1 års tid, og ikke kan have den mere.. også ser jeg (sammen med min mor) om hunden har det godt, og at den lever under gode forhold..

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med en mor, der vil hjælpe!

Du skal i hvert fald se dig for, så du ikke kommer til at købe fra en hundehandler, hvis du handler på Gul og Gratis eller Den Blå Avis.

 

Ja, eller får en som der er store problemer med :cry:

 

Men det er dejligt med forældre som gerne vi passe :5up: og her taler jeg af erfaring, det har gjort mit liv med hund væsentligt nemmere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

men jeg har kigget lidt på guloggratis og dba, og der har jeg fundet flere hundejere, som er nødt til at komme af med sin hund - vil det være dumt at købe en hund derfra?

 

Jeg har selv en genbrugshund (en pomeranierblanding) fra dba. Og han er verdens dejligst hund i mine øjne. MEN der har også været problemer med ham. Bl.a. har han seperationsangst, hvilket nok bl.a. skyldes, at han har skiftet hjem et par gange. Så vær opmærksom på, at du skal træne alene-hjemme helt fra bunden, selvom du får en voksen hund. Det kan Dinah herindefra for øvrigt også snakke med om.

 

Og så skal du sørge for at stille MANGE spørgsmål og ALT hvad du overhovedet kan komme i tanke om. Hundens sind og temperament, hvad er dens rutiner, hvor meget er den vant til at blive aktiveret, hvad og hvor meget får den at spise osv. Men også hvordan den er sammen med andre hunde og andre mennesker. Er der noget, den er bange for? Hvad kan den lide/ikke lide? Gør den meget og af hvad? Er den vant til at køre i bus/tog/bil? Osv. osv.

 

Desværre er det ikke altid, at sælgerne er 100 pct. ærligt, måske fordi de så gerne vil give hunden et nyt hjem. Jeg fik f.eks. at vide, at Tyson ingen problemer havde med børn. Det har så vist sig, at han er MEGET utryg ved børn og har svært ved at omgås dem.

 

Hør evt. om du kan få lov til at gå tur med hunden og måske passe den, før du siger ja til at købe den. Så får du et lidt bedre indtryk af den, selvom du ikke nødvendigvis skal regne med, at den opfører sig 100 pct. som "sig selv", før den har været hos dig et stykke tid.

 

Der er også nogle, der laver aftaler om at have hunden på prøve i 14 dage, for at se, om det fungerer.

 

Sørg for at I laver en købsaftale, som I skriver under på. Her skal bl.a. hundens chipnr. fremgå. Og sørg for at få vaccinationspapirer/sundhedsbog/evt. pas med. Snak også med ejeren om, hvad der følger med hunden, f.eks. legetøj, tæppe, børste, snor o.l. Det er i hvert fald rart for hunden at få noget velkendt med sig til sit nye hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan jeg godt snakke med om:5up:

 

Det kræver meget energi at lære sin hund at være alene - måske især en genbrugshund, som altid har gået med 3 andre hunde og sin menneskefar døgnet rundt.

 

Vi var endelig nået op på 20 minutter, men så var jeg alvorligt syg i 2 uger og så var det næsten forfra igen. Jeg går ikke på arbejdet, men jeg skal jo kunne hente mine børn fra institutioner, handle og købe julegaver;-)

 

Har lidt indtrykket af, at om man køber en hvalp eller voksenhund, så kræver det lige meget arbejde, bare på forskellige punkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnneRinggaard

mange tak for det gode svar :) jeg vil have dig med ud når jeg skal kigge på hund :D haha.

men ja jeg vil huske at stille mange spørgsmål. det var et rigtig godt råd. og sådan en købsaftale - er det bare en sælger og jeg skal lave? som vi begge skriver under på? eller kan man finde en skabelon/formular et sted?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også foreslå at du laver en "overdragsordning" eller får hunden på prøve i 14 dage eller noget i den stil!!! Både for at hunden får tid til at vænne sig til dig, men også for at du får mulighed for at se hvordan den gebærder sig i forskellige situationer. Dermed ikke sagt at du skal prøve alle mulige forskellige hunde, det vil være synd for dem, men den/eller de (hvis du bliver nødt til at sige nej tak) som du reelt kan være interesseret i at overtage.

Jeg har to gange haft genbrugshund. Første gang med enorm succes (selv om han var lidt af en mundfuld da jeg fik ham), han blev min bedste ven og en helt fantastisk hund, som jeg i den grad savner stadigvæk :cry::lun:

Da han var væk, skulle jeg jo have en ny hund og var af den overbevisning, at det skulle være en genbrugshund igen, men denne gang blev jeg snydt så vandet drev til skade for både mig og hunden :cry: Den tidligere ejer løj om ALT + at hun fik presset mig for hårdt på prisen (lang og kedelig historie) og desværre endte det med at jeg måtte kaste håndklædet i ringen :cry: Havde jeg haft mulighed for at have ham på prøve eller ved en blid overgang, så havde jeg takket nej til ham, der var alt for mange problemer som jeg ikke havde mulighed for at få bugt med. :cry:

Så vær MEGET påpasselig når du skal ud og finde en genbrugshund!!! Det kan sagtens blive en succes, men det kan desværre også blive det modsatte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnneRinggaard

hmm . du er nødt til at trække nogle af tallene/bogstaverne sammen, da jeg ikke kan sætte linket ind fordi jeg mangler en eller anden beføjelse.

 

w w w dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57775187

 

det der skulle gerne virke :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart ville det ikke være en jeg ville falde på halen over... :cry: Den er ikke så vild med børn (kan jo godt blive et problem senere :blink:) den er tilbageholdende ved fremmede mennesker, nye ting og steder... Det KAN godt være at det ikke er så galt endda, men det kan også være værre, sååå... Det er i hvert fald en du skal kigge godt efter i sømmene...

Og så undrer det mig at der ikke står hvorfor den skal skifte hjem...

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Har lidt indtrykket af, at om man køber en hvalp eller voksenhund, så kræver det lige meget arbejde, bare på forskellige punkter.

Det vil jeg give dig ret i.. jeg sælger sommetider en af unghundene.. Jeg synes jeg gør meget ud af at fotælle de nye ejere at hunden skal have tillid til dem før den falder helt til.. Alligevel synes jeg tit folk ringer og siger "den vil ikke tisse på vores gåture, men kun i haven".. eller "den er bange for gæster, selvom du sagde den ikke var bange".. meget tit tror folk at hvis de vælger en ældre hund får de en fix og færdig løsning og slipper for hvalpeproblemerne.. tror fx at den efter en weekend godt kan være alene i 9 timer.. Eller lege med alle naboens hunde.. Det kan den IKKE..

Jeg har haft succes med at besøge den nye familie sammen med hunden nogle dage i træk.. derefter har de haft hunden selv på weekend og derefter overtaget hunden ifm noget ferie.. Det har virket godt, men kan jo kun praktiseres hvis man bor tæt på hinanden..

Jeg har også solgt hunde der bor langt væk som er blevet overdraget fra den ene dag til den anden, også med succes. Men tilvænningsperioden har så varet lidt længere. Altså før hunden er faldet helt til..

En hvalp eller en voksen hund? man må sætte fordele og ulemper op imod hinanden.. En voksen er renlig, men til gengæld er en hvalp klar til nye udfordringer når de er 10 uger... Jeg har ikke indtrykket af at hvalpen savner sit gamle hjem, det gør den voksne til gengæld. Ingen af de hvalpe vi har solgt har pevet den første nat, men de er også vant til at sove alene. Det er de voksne ikke.. Jeg lader dem (de voksne) dog sove i deres transportkasse fra jeg ved de skal flytte.. Og de får deres egne ting med til den nye familie.

Der er også forskel på racer selvfølgelig.. Løverne falder hurtigt til et nyt sted, hvorimod chierne er langt mere reserverede.. Altså de voksne..

Link til indlæg
Del på andre sites

okay - mange tak :)

 

Problemet med sådanne annoncer er at det kan være enormt svært at få et reelt billede, det eneste du egentlig rigtig kan regne med, er at tage ud og se på hunden (tag gerne en mere med, især hvis du kender en med hundeforstand, det er altid nemmere hvis der er en med som ikke har følelser i klemme ;-)), for nogle overdriver, andre underdriver osv. så... Tag ud og kig og lav din egen vurdering. HUSK at være objektiv (så godt som muligt :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...