Hop til indhold

sportræning = mere selvstændig ?


Gryn
 Share

Recommended Posts

Groa bliver mere og mere selvstændig og rolig i det hele taget.

 

I går sad vi og snakkede om de store forandringer der er sket, især det med at være selvstændig. Vi går jo til sportræning og synes hun er blevet mere selvstændig efter vi begyndte på det.

 

Nu er spørgsmålet så: Kan sportræning være med til at gøre en hund mere selvstændig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med mere selvstændig mener jeg: hun er blevet bedre til selv at prøve at løse opgaver, før kunne hun godt blive lidt fustreret, eller gav hurtigt op.

Hvis hun skal bruge hjælp er hun god til at bede om den, forleden dag markerede hun med den ene pote hvad det var jeg skulle løfte. Der var røget et stykke tørfoder ind under avisholderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu har jeg googlet det fordi jeg aner minus om det :oops:

 

Men det tror jeg sagtens det kan være.

 

Fandt f.eks. dette.

 

At gå spor er en rigtig god aktivitet for hunden. Det øger hundens evne til at koncentrere sig og arbejde selvstændigt dog under førerens kontrol. Hvis en medhjælper har udlagt sporet, ved hundeføreren jo ikke hvor sporet er og kan derfor ikke dirigere eller på anden måde hjælpe hunden med at udrede sporet. Derfor lærer hunden at arbejde 100% selvstændigt.

 

 

http://www.tvindelstrup-tollers.dk/Spor.htm

 

Hvis der røg noget tørfoder hen et sted cujo ikke kunne komme til, ville han flytte genstanden hvis han kunne, kuglegrillen fik en tur forleden dag :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

nu har jeg googlet det fordi jeg aner minus om det :oops:

 

Men det tror jeg sagtens det kan være.

 

Fandt f.eks. dette.

 

At gå spor er en rigtig god aktivitet for hunden. Det øger hundens evne til at koncentrere sig og arbejde selvstændigt dog under førerens kontrol. Hvis en medhjælper har udlagt sporet, ved hundeføreren jo ikke hvor sporet er og kan derfor ikke dirigere eller på anden måde hjælpe hunden med at udrede sporet. Derfor lærer hunden at arbejde 100% selvstændigt.

 

 

http://www.tvindelstrup-tollers.dk/Spor.htm

 

Hvis der røg noget tørfoder hen et sted cujo ikke kunne komme til, ville han flytte genstanden hvis han kunne, kuglegrillen fik en tur forleden dag :roll:

 

 

Mange tak.

De sidte to gange har en anden lagt sporet, dog var der sat klemmer med farve så vi kunne se retningen nogenlunde. Men hun skulle arbejde mere selvstændigt, det er helt sikkert.

 

Groa er ikke så stor, og hun er ikke så glad for at flytte på ting, men arbejder på det. Avisholderen er nok lidt for stor til hende.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sportræning kan som så mange øvrige aktiviteter øge selvstændigheden/selvtilliden hos en hund.

 

Hvis man træner f.eks. sporsøg hvor man ikke griber noget videre ind i hundens søg giver man hunden en hovedrolle - et ansvar - som den vokser af at kunne varetage.

 

Især opgaver som hunden har en bedre forudsætning for at løse end vi mennesker kan give øget selvsikkerhed og dermed øget selvstændighed.

 

I min bog er det uhyre vigtigt at alle hunde har nogle hovedroller, da det er disse de vokser af.

 

Hunde uden deciderede hovedroller bliver sjældent "voksne", men forbliver på et hvalpeniveau.

 

Andre roller i min verden: Samarbejdende (sekundær) og underordnet rolle.

 

Altså tre roller som skal mixes i det rette forhold, hvis alt skal gå glat.

 

For mange hovedroller skaber en hund, som tager ansvar for mere end vi mennesker ønsker og vi har svært ved at kunne styre denne hund.

 

For få hovedroller skaber en uselvstændig og "hvalpet" hund, som blandt andet kan have problemer med separation, lyde og andet.

 

Et eksempel på sidstnævnte hund kan være en chi hua hua som i sin grund er en vagthund, en selvstændig lille fyr, som bliver "babyet" og frataget hovedroller med den følgevirkning at hunden udvikler store problemer...

 

Storesøster: Tillykke med den øgede selvtillid hos Groa, godt arbejdet af dig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det fine svar.

 

Vi lade Groa gå sporet selv, hjælper kun hvis det er ved at gå helt galt for hende, det er kun sket to gange. Sidste gang gik hun på fremmed færd for anden gang og så var der et krydsende spor som var lagt på blod. Groas var på mennekefærd. Der gik det så lidt galt, men med et håndtegn var hun igen på rette spor.

Vi synes det er sjovt og vi føler vi kan stole på hende. man kan tydeligt se hun nyder rollen, vender sig om en gang i mellem for at se om vi er med.

 

Hvad er sekundær samarbejde?

 

Hun vil gerne bære, så vi vil prøve at lære hende at bære en lille pose med et rundstykke hjem fra bageren, det er vel også at give hende en rolle?

Her hjemme giver vi hende en ting i munden og beder hende give den til xx, genstanden bliver byttet til en godbid. Er det rolle eller samarbejde.

 

Håber din bog kommer på gaden, den vil jeg rigtig gerne læse.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg kunne også godt tænke mig at lære lidt mere om hundens roller i hverdagen - det lyder spændende :-)

 

Ninjamor kan du lokkes til at lave en tråd om emnet? :blink:

 

 

Jeg ser på det i morgen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aktivthundelivdk

Sportræning er en af de aktiviteter der er en naturlig adfærd for hunden.

Derfor vil en hund komme i bedre balance når man aktiverer den med sportræning.

Den balanceret hund vil opføre sig langt bedre i hverdagen.

 

MVH Kim

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...