Hop til indhold

Sofus har skab:-(


Gæst Sofus123
 Share

Recommended Posts

Gæst Sofus123

Jep, det siger dyrlægen i hvert fald:cry:

 

Men det er heldigvis i en meget mild form, men det betyder jo stadig, at han ikke må komme med nogen steder, hvilket han ellers er vant til. Så det er lidt synd for ham.

 

Vi opdagede det ved, at han bed pelsen af bagbenene og kløede sig meget på brystet, så vi tog jo selvfølgelig et smut til dyrlægen. Hun så ham på maven og benene og sagde straks, at det var skab. Vi har hørt ovre til træning, at der er skab i omløb her i området, og det ved hun som dyrlæge selvfølgelig også. Men jeg synes bare her efterfølgende, at det var meget hurtigt, at hun kunne konstatere, at det var det.

 

Vi fik to pipetter med hjem (Advocate), hvor han fik den ene den samme aften, og den anden skal han så have fire uger efter. Hun sagde, at han højst sandsynligt ville begynde at klø sig helt vildt i løbet af 24-48 timer. Men det gjorde han ikke, der var faktisk ingen reaktion.

 

I løbet af weekenden havde vi snakket med min kærestes onkel, som selv har to labradorer, der tilfældigvis lige har haft skab. Han sagde, at på dem viste det sig også ved, at de bed pelsen af, men indenunder pelsen var der hvide flager af hud, der faldt af. Det er der overhovedet ikke på Sofus, men ok hvis det er i meget mild form.

 

Men jeg ringede til dyrlægen mandag morgen igen, for at høre, om det så også var normalt, hvis han ikke reagerede på den medicin, han havde fået. Svaret var, at ja ja det var det da.

 

Men jeg synes bare, at det er mærkeligt, at hun kan sige det så hurtigt uden at tage fx blodprøver eller hudskrab. Hvad siger I?

 

Så vil høre, om der er nogen af jer, der har erfaring med skab? Og hvordan har det givet sig til udtryk på jeres hund? Og er det gået hurtigt over, når den er kommet i behandling?

 

Skal lige sige, at Sofus stadig bider i benene, men han klør sig ikke så meget, som han gjorde før. Det er dog blevet bedre. I dag er det en uge siden han fik den første pipette.

 

I får lige et par billeder (ved ikke om I kan se noget på dem)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan læse lidt om skab her http://www.netdyredoktor.dk/sw8458.asp . Jeg har ikke selv prøvet at have en hund med skab, men en af vores venners hund fik det og udviklede ret hurtigt grimme sår. På det tidspunkt skulle den vaskes med et eller andet og blev også hurtigt helbredt. Dejligt at man nu kan behandle med Advocate, der er unægteligt noget nemmere.

 

God bedring med vovse, og godt at du har været så opmærksom at du har taget det tidligt:-)

 

Mange hilsner Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Gitte:-)

 

Tak for svaret...

 

Hmm nu skriver du jo, at skaben bredte sig hurtigt på den hund du kender, og at den fik nogle grimme sår - det har Sofus jo ikke. Altså sår, han har bare bidt pelsen af (fordi det klør). Sofus har haft det i en måneds tid nu, men i starten troede vi bare at det var fordi han ikke kunne tåle det shampoo, vi vaskede ham med. For det jeg har fundet på nettet om skab har også vist nogle temmelig grimme sår. Jeg synes bare det hele er sådan lidt mærkeligt.

Men så længe min lille hundemand ikke kradser sig mere, så er det vel det vigtigste:-P

 

Med venlig hilsen

Kristina

Link til indlæg
Del på andre sites

Skab kan vise sig på mange forskellige måder, der er meget, meget stor forskel på hvor meget hundene reagerer på skabmiderne.

 

Og har man den mindste mistanke om at det er skab, så er det helt fint at behandle for skab, for behandlingen er helt uden bivirkninger og hellere behandle en gang for meget end en gang for lidt.

 

Sådan som Sofus ser ud, kan det sagtens være skab, så jeg synes det er ganske fornuftigt at behandle mod skab. Selvfølgelig skal det være sådan at hvis han ikke bliver bedre med behandlingen, så må dyrlægen jo igang igen med en anden behandling/undersøgelse.

 

Men behandlingen skal jo også lige have tid til at virke og hvis han 1 uge efter første behandling allerede klør sig mindre, så er der jo en god sandsynlighed for at dyrlægen har ramt rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skab kan vise sig på mange forskellige måder, der er meget, meget stor forskel på hvor meget hundene reagerer på skabmiderne.

 

Og har man den mindste mistanke om at det er skab, så er det helt fint at behandle for skab, for behandlingen er helt uden bivirkninger og hellere behandle en gang for meget end en gang for lidt.

 

Sådan som Sofus ser ud, kan det sagtens være skab, så jeg synes det er ganske fornuftigt at behandle mod skab. Selvfølgelig skal det være sådan at hvis han ikke bliver bedre med behandlingen, så må dyrlægen jo igang igen med en anden behandling/undersøgelse.

 

Men behandlingen skal jo også lige have tid til at virke og hvis han 1 uge efter første behandling allerede klør sig mindre, så er der jo en god sandsynlighed for at dyrlægen har ramt rigtigt.

 

Hvor er det altså rart for en førstegangshundeejer som mig at have nogle erfarne folk i ryggen!:klap2:Jeg kunne jo kun gå ud fra det, jeg har læst og set på nettet - og det ligner på ingen måde, det Sofus har. Men nu er jeg mere rolig. Min tvivl opstod bare, fordi hun kunne sige det SÅ hurtigt, og i mine øjne ligner det jo ikke skab:blink: Men nu er jeg klogere!

 

Jeg takker:engel:

 

Kristina

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle hund Futte fik også skab på et tidspunkt. Det gik hurtigt over, så der var sådan set ingen problemer i det, ud over at det var 3 dage før nytårsaften, så mine nytårsplaner gik i vasken fordi jeg ikke lige kunne finde på noget andet med så kort varsel, hvor jeg kunne have ham med og der ikke var hund i forvejen... :???::lol:

Han fik tre indsprøjtninger og så var det overstået :5up: Ingen bivirkninger eller noget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle hund Futte fik også skab på et tidspunkt. Det gik hurtigt over, så der var sådan set ingen problemer i det, ud over at det var 3 dage før nytårsaften, så mine nytårsplaner gik i vasken fordi jeg ikke lige kunne finde på noget andet med så kort varsel, hvor jeg kunne have ham med og der ikke var hund i forvejen... :???::lol:

Han fik tre indsprøjtninger og så var det overstået :5up: Ingen bivirkninger eller noget :-D

 

Hej:-)

 

Det jeg synes er mest synd for Sofus, er nemlig også, at han ikke kan komme med nogen steder. Han plejer altid at komme med ud til mine svigerforældre fx hvor de også har hund, men det kan han jo så ikke lige i øjeblikket! Og det var nemlig også planen, at han skulle have været med derud juleaften, men nu må han så være alene hjemme:megaked: Men spørgsmålet er så hvem det gør mest ondt på: forældrene eller hunden?:blink:

 

Sofus har heller ik haft nogen bivirkninger overhovedet fra medicinen, så på den måde kan man jo ik mærke på ham, at han er syg. Men glæder mig bare til efter den 1/1, hvor han må komme med igen:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej:-)

 

Det jeg synes er mest synd for Sofus, er nemlig også, at han ikke kan komme med nogen steder. Han plejer altid at komme med ud til mine svigerforældre fx hvor de også har hund, men det kan han jo så ikke lige i øjeblikket! Og det var nemlig også planen, at han skulle have været med derud juleaften, men nu må han så være alene hjemme:megaked: Men spørgsmålet er så hvem det gør mest ondt på: forældrene eller hunden?:blink:

 

Sofus har heller ik haft nogen bivirkninger overhovedet fra medicinen, så på den måde kan man jo ik mærke på ham, at han er syg. Men glæder mig bare til efter den 1/1, hvor han må komme med igen:-P

 

Årh ja, juleaften går det jo galt med så :cry: Men reelt så er det jo nok værst for dig :blink: Godt at det ikke er nytårsaften, der kan man ikke lade dem være alene, synes jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh ja, juleaften går det jo galt med så :cry: Men reelt så er det jo nok værst for dig :blink: Godt at det ikke er nytårsaften, der kan man ikke lade dem være alene, synes jeg...

 

Ja vi må holde en lille juleaften herhjemme, hvor han kan pakke sin gave op:-P Er bange for, at det også vil komme til at gå ud over nytårsaften, for han skal have den sidste pipette d. 1/1:cry: Og min veninde har arrangeret stor fest i Århus, men kunne aldrig finde på at lade ham være alene! Sidste år var vi hjemme, og der var overhovedet ikke noget med ham, men der var han også hvalp. Der bliver nok mere i år. Men må høre mine forældre om han kan komme derud - de har ingen hund, og der er han også vant til at komme. Bare han er et sted han er tryg med kendte mennesker omkring ham. Ellers må vi jo blive hjemme - det er heller ik jordens undergang;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja vi må holde en lille juleaften herhjemme, hvor han kan pakke sin gave op:-P Er bange for, at det også vil komme til at gå ud over nytårsaften, for han skal have den sidste pipette d. 1/1:cry: Og min veninde har arrangeret stor fest i Århus, men kunne aldrig finde på at lade ham være alene! Sidste år var vi hjemme, og der var overhovedet ikke noget med ham, men der var han også hvalp. Der bliver nok mere i år. Men må høre mine forældre om han kan komme derud - de har ingen hund, og der er han også vant til at komme. Bare han er et sted han er tryg med kendte mennesker omkring ham. Ellers må vi jo blive hjemme - det er heller ik jordens undergang;-)

 

Jeg krydser fingre for at han kan komme til dine forældre :5up:Hvis han er vant til at være der og de ved hvordan de skal håndtere det og kan lade være med at ynke ham hvis han bliver utryg, så er det da en fin løsning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg krydser fingre for at han kan komme til dine forældre :5up:Hvis han er vant til at være der og de ved hvordan de skal håndtere det og kan lade være med at ynke ham hvis han bliver utryg, så er det da en fin løsning :-D

 

Jeg krydser bestemt også fingre - må bare have forklaret dem, hvordan de skal tackle ham. Men de bor også lidt ude på landet, så der plejer ikke at være så meget larm. Men nu må vi se - det kan også være at pylremoren ikke kan efterlade ham både juleaften og nytårsaften:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg krydser bestemt også fingre - må bare have forklaret dem, hvordan de skal tackle ham. Men de bor også lidt ude på landet, så der plejer ikke at være så meget larm. Men nu må vi se - det kan også være at pylremoren ikke kan efterlade ham både juleaften og nytårsaften:blink:

 

Det skal nok gå derude, hvis de vil tage ham så :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft meget ræveskab her i området, men Silke har aldrig haft det..... fordi hun er i forebyggende behandling mod hjerte/lungeorm... med Advocate.

 

Silke og hendes veninde og venindens (hunde)mor faldt en dag over en ræv, der var ved at dø af skab...

Veninden og moderen fik skab, men ikke Silke.

Der var ingen af hundene, der blev isoleret.

 

Men det er jo osse fordi det var sommer og der var så meget skab allevegne, så det ville ikke gøre nogen forskel om hundene blev holdt væk fra andre hunde.

 

Det kan være noget andet hvor I bor. Det ved dyrlægen. Men siden diagnosen blev stillet så hurtigt, så er det nok sandsynligt at dyrlægen ser en masse af det lige nu.

 

Der er noget med, at jo koldere det er, jo længere tid kan skabsmiden overleve borte fra hunden. Men jo langsommere bevæger den sig også..

--Så om sommeren springer miden af og på og er god til at kravle, men den dør ret hurtigt i varmen.

Og om vinteren kan den drysse af en hund, men den kan ikke bevæge sig når temperaturen er lav (under 15 grader). Så selv om den kan overleve i flere uger i fugt og kulde, så er der ikke så stor smittespredning.

 

---Sofus må næsten være blevet smittet af en anden hund..

 

Advocate er altså ret fredsommeligt. Silke har aldrig haft nogen symptomer af nogen slags. Og hun er blevet dryppet hver 4. uge i 4-5 år nu. Det virker osse mod lopper, ligesom Ex-spot og Bayvantic og sådan noget.

Hvis I er knuste over juleaften, så kan den anden hund da sikkert godt blive behandlet forebyggende? Det var måske værd at snakke med svigerforældrene? Og hundens dyrlæge selvfølgelig..

 

Bare husk, at hundene ikke må svømme i 4 dage efter drypningen. Advocate er meget skadeligt for smådyr i søer og åer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft meget ræveskab her i området, men Silke har aldrig haft det..... fordi hun er i forebyggende behandling mod hjerte/lungeorm... med Advocate.

 

Silke og hendes veninde og venindens (hunde)mor faldt en dag over en ræv, der var ved at dø af skab...

Veninden og moderen fik skab, men ikke Silke.

Der var ingen af hundene, der blev isoleret.

 

Men det er jo osse fordi det var sommer og der var så meget skab allevegne, så det ville ikke gøre nogen forskel om hundene blev holdt væk fra andre hunde.

 

Det kan være noget andet hvor I bor. Det ved dyrlægen. Men siden diagnosen blev stillet så hurtigt, så er det nok sandsynligt at dyrlægen ser en masse af det lige nu.

 

Der er noget med, at jo koldere det er, jo længere tid kan skabsmiden overleve borte fra hunden. Men jo langsommere bevæger den sig også..

--Så om sommeren springer miden af og på og er god til at kravle, men den dør ret hurtigt i varmen.

Og om vinteren kan den drysse af en hund, men den kan ikke bevæge sig når temperaturen er lav (under 15 grader). Så selv om den kan overleve i flere uger i fugt og kulde, så er der ikke så stor smittespredning.

 

---Sofus må næsten være blevet smittet af en anden hund..

 

Advocate er altså ret fredsommeligt. Silke har aldrig haft nogen symptomer af nogen slags. Og hun er blevet dryppet hver 4. uge i 4-5 år nu. Det virker osse mod lopper, ligesom Ex-spot og Bayvantic og sådan noget.

Hvis I er knuste over juleaften, så kan den anden hund da sikkert godt blive behandlet forebyggende? Det var måske værd at snakke med svigerforældrene? Og hundens dyrlæge selvfølgelig..

 

Bare husk, at hundene ikke må svømme i 4 dage efter drypningen. Advocate er meget skadeligt for smådyr i søer og åer.

 

Ja, jeg tror også, at han er blevet smittet ovre til træning, men det kan altså også være når jeg har gået tur i skoven. Det gør vi rimelig tit. Men det er jo også lige meget, for nu er det sket:blink:

 

Mht. juleaften, så kommer der vores lille niece også, så tør simpelthen ikke risikere, at hun også bliver smittet, men ellers tak for råddet:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tror også, at han er blevet smittet ovre til træning, men det kan altså også være når jeg har gået tur i skoven. Det gør vi rimelig tit. Men det er jo også lige meget, for nu er det sket:blink:

 

Mht. juleaften, så kommer der vores lille niece også, så tør simpelthen ikke risikere, at hun også bliver smittet, men ellers tak for råddet:-D

---Det er temmelig sjældent, at mennesker bliver smittet...

Link til indlæg
Del på andre sites

---Det er temmelig sjældent, at mennesker bliver smittet...

 

Ja det sagde dyrlægen godt, men hun er kun et år og der er ingen grund til at tage chancer:-) Sofus ved jo heller ik der er noget, der hedder juleaften:blink: Det er lidt værre med nytårsaften:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej med jer

 

Hvordan gik det med Sofus?

 

Min hund er også i behandling for skab. Han klør sig voldsomt på højre albue, og lidt på bugen også. Desuden bider han sig lidt på lårene og halen.

 

Han har ikke tabt pels endnu, og han "skaller" heller ikke, som han ellers "burde". Han har været i behandling for allergi og fået binyrebarkhormon, men det hjalp ikke, så nu prøver vi altså at behandle for skab... Er der nogen der kender til skab, og lyder det sandsynligt, at det er det han har :confused:

 

Han har fået én indsprøjtning ved dyrlægen og skal have en mere i overmorgen. Der er ræve i den skov hvor vi går med ham, men han har ikke været i nærkontakt med en, og jeg har heller ikke set nogen døde ræve dernede.

 

Mange hilsner fra Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sofus123
Hej med jer

 

Hvordan gik det med Sofus?

 

Min hund er også i behandling for skab. Han klør sig voldsomt på højre albue, og lidt på bugen også. Desuden bider han sig lidt på lårene og halen.

 

Han har ikke tabt pels endnu, og han "skaller" heller ikke, som han ellers "burde". Han har været i behandling for allergi og fået binyrebarkhormon, men det hjalp ikke, så nu prøver vi altså at behandle for skab... Er der nogen der kender til skab, og lyder det sandsynligt, at det er det han har :confused:

 

Han har fået én indsprøjtning ved dyrlægen og skal have en mere i overmorgen. Der er ræve i den skov hvor vi går med ham, men han har ikke været i nærkontakt med en, og jeg har heller ikke set nogen døde ræve dernede.

 

Mange hilsner fra Louise

 

Hej:-)

 

Jamen det går heldigvis godt - han er helt ovre det nu.

Vi opdagede det ved, at han kløede sig på benene/albuerne, men grunden til at pelsen faldt af, var fordi han bed den af, når han kløede sig. Så han skallede heller ik og pelsen faldt heller ik af, af sig selv.

 

Jeg var også selv meget i tvivl om det overhovedet var skab i starten, fordi jeg netop havde de billeder i hovedet af en hund, der ingen pels har og der skaller helt vildt. Og det gjorde Sofus jo ikke, men der er vel også forskellige stadier:roll:

 

Vi fik en pipette, vi skulle give ham to gange med fire ugers mellemrum, og i løbet af en uges tid efter den første, holdt han op med at klø sig. Så det eneste, der er tilbage nu, er de "bare" pletter på benene, hvor han bed pelsen af for at klø sig.

 

Jeg kan ikke sige dig, om det er skab, din hund har, men hvis indsprøjtningerne hjælper, så er det højst sandsynligt det. Min dyrlæge var sikker med det samme, da hun så det. Men der var også meget skab i området på det tidspunkt.

 

Håber din lille vaps kommer over det snart og ikke har for mange gener af det:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret! :-)

 

Jeg har også kun set billeder af hunde, der er hårdt angrebet, og sådan ser han heldigvis slet ikke ud, men det fik mig så også til at tvivle på, om det er skab.

 

Dyrlægen siger, at han gerne skulle holde op med at klø sig i løbet af et par dage efter, at han har fået 2. indsprøjtning (som han fik i morges), så nu venter vi og krydser fingre for at det ER skab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sofus123
Tak for svaret! :-)

 

Jeg har også kun set billeder af hunde, der er hårdt angrebet, og sådan ser han heldigvis slet ikke ud, men det fik mig så også til at tvivle på, om det er skab.

 

Dyrlægen siger, at han gerne skulle holde op med at klø sig i løbet af et par dage efter, at han har fået 2. indsprøjtning (som han fik i morges), så nu venter vi og krydser fingre for at det ER skab.

 

Som sagt reagerede jeg på samme måde!:blink: Men ja jeg krydser også fingre for, at det er skab, så din lille vaps kan blive hurtig rask igen. Giver du ikke lige en update herinde, når du kender svaret? Jeg er lidt nysgerrig:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sofus123
Håber Sofus snart kommer af med det grimme skab, stakkels hund det må klø noget så forfærdeligt.:ae:

 

Hej Gryn:-)

 

Tak for din omsorg - Sofus er dog kommet sig fuldstændig og klør sig ikke længere:ivrig:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ER skab! Han fik indsprøjtning nr. 2 i torsdags, og ca. 2-3 døgn efter holdt han lidt efter lidt op med at klø sig :klap2:

 

Han skal have tredje og sidste indsprøjtning på torsdag, og så skulle det være helt væk.

 

Vi har vasket alle tæpper og puder i weekenden, så vi håber at han ikke smitter sig selv.

 

Jeg har hørt, at der er en del hunde her i Østjylland, der er angrebet for tiden, så hold øje med, om jeres hunde begynder at klø sig! Jeg har spurgt dyrlægen, om vi kan forebygge skab, og det kan man, vist med noget man drypper i hundens nakke lige som Bayvantic o.lign., men hun siger, at det er så skrapt, at vi lige skal vente og se, om han bliver angrebet igen, før vi begynder at bruge det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...