Hop til indhold

renligheds træning


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

hejsa vilken metode brugte i da i skulle gåre jeres hunde renlige???.

har en fornmmelse af der findes flere måder af gøre det på.

sååå vilken måde er nemmest og best når det nu er første gang.

 

ps jeg har ikke hund i nu men der er måske ikke så lenge til mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Min hund, var rigtig slem. (han blev først opdraget da han kom her - næsten 3 mdr gammel.)

 

Jeg gjorde bare det, at når jeg SÅ at han gjorde det, så sagde jeg et hårdt "fy, nej", eller lignende. Hvad du siger, er ikke vigtigt. Det er bare måden det bliver sagt på. :)

 

Dette virker dog KUN, hvis du ser at hunden gør det.. Hunden kan ikke huske, at den for 3 timer siden, tissede på gulvet. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

hejsa vilken metode brugte i da i skulle gåre jeres hunde renlige???.

har en fornmmelse af der findes flere måder af gøre det på.

sååå vilken måde er nemmest og best når det nu er første gang.

 

ps jeg har ikke hund i nu men der er måske ikke så lenge til mere.

 

Sørg for at tage din hund udenfor, hverken den har spist, drukket, sovet eller leget. Når den laver noget udenfor, så roser du den højt op til skyerne - og forstærker eventuelt med en godbid, så lærer hunni det endnu hurtigere :blink:

 

Synes ikke man skal begynde at skælde den ud, for at gøre det indenfor, for skal den, så skal den og så er det ens egen skyld, at uheldet er ude - man har ganske enkelt ikke været opmærksom nok. Ignorer det og undlad at give hunden opmærksomhed for det. Bare tag rodalonen og kluden/køkkenrullen og tør det op, uden at sige noget eller kigge på din hund.

 

Det er den metode jeg har læst og den jeg vil bruge :-) Deruover så kan det, at man straffer hunden, få den til at undgå at gøre noget, mens du er i nærheden, ikke at alle hunde reagerer sådan, men nogle gør. De finder kun ud af, at du reagerer negativt, når den gør det - ikke at du kun reagerer negativt, når den gør det indenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har jo lige været igennem det i en måned :-) men nu er hun renlig. Først tog jeg hende ud mange gange om dagen, men det nyttede hat og så gjorde hun det indenfor. Jeg følte, jeg boede i haven. Så lagde jeg strategien om, og holdt øje med hende konstant og i det hun begyndte at søge bare en smule, så ud. I samme periode var terassedoren åben konstant. Det hjalp og blev renlig efter 4 dage :-)

 

Ingen fy, bare ignorer og tør op med efterfølgende rodalon. Overdrevet ros udenfor, selvfølgelig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg tager hvalpen ud når den har spist, sovet, været aktiv - også lidt ind i mellem, hvilket vil sige mindst en gang i timen.

Når den besørger uden for, så siger jeg "ud og tis" også og når den er færdig får den ros, ikke på en overdrevet måde, men et blødt og lyst "dygtigt" - og en godbid, som den kan hente hos mig. På den måde lære den associere det at tisse foran dig som noget godt - og jeg synes det er vildt praktisk at mine hunde kan tisse på kommando.

Hvis den besørger inde - og jeg ser det - så skunder jeg mig (også midt i det hele) at løfte hvalpen op og bære den uden for - også roser jeg når den gør sig færdig der ude. Hvis man ikke har set det, kan man ikke gøre andet end at tørre op - og sparke sig selv bag i over man ikke selv var kvik/hurtig nok til at lukke hvalpen ud. Man bør ikke skælde hvalpen ud, dette vil kun lære hvalpen at tisse foran dig er en grim ting - og det kan være svært at få den til det senere hen.

Når hvalpen er lille, dvs. de første uger, skal man holde grundigt øje med den således at man lære tegnene at kende, nogen går til døren, andre cickler, andre igen gemmer sig eller søger deres ejet osv. osv.

 

Jeg har en nu 6 år gammel tæve som jeg købte som 5 år gammel fra et hjem i USA. Hun havde aldrig været vant til at bo i et hus - og det var temmelig ..... :evil: Hun tissede og s... nemlig indedørs, men ikke kun det, det skulle foregå i møblerne. For h..... det var klamt og komme og finde en ordentlig gang l... i sin seng :evil:

Any way hun blev helt renelig på et par måneder, ved at jeg brugte ovennævnte metode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sørg for at tage din hund udenfor, hverken den har spist, drukket, sovet eller leget. Når den laver noget udenfor, så roser du den højt op til skyerne - og forstærker eventuelt med en godbid, så lærer hunni det endnu hurtigere :blink:

 

Synes ikke man skal begynde at skælde den ud, for at gøre det indenfor, for skal den, så skal den og så er det ens egen skyld, at uheldet er ude - man har ganske enkelt ikke været opmærksom nok. Ignorer det og undlad at give hunden opmærksomhed for det. Bare tag rodalonen og kluden/køkkenrullen og tør det op, uden at sige noget eller kigge på din hund.

 

Det er den metode jeg har læst og den jeg vil bruge :-) Deruover så kan det, at man straffer hunden, få den til at undgå at gøre noget, mens du er i nærheden, ikke at alle hunde reagerer sådan, men nogle gør. De finder kun ud af, at du reagerer negativt, når den gør det - ikke at du kun reagerer negativt, når den gør det indenfor.

 

Ja vi brugte også denne metode til begge hunde, og de har været renlige som 4 måneders ca.

 

Jeg har ignoreret hvis de har gjort det indenfor... Det er min holdning at hvis hunden tisser indenfor, så er det min skyld fordi jeg ikke har været opmærksom på signalerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

okay ved ikke vad jeg skal prøve men det finner jeg nog ud af.:mrgreen:

tak for di mange gode idere.

 

vh GD DANE.

 

Du skal bare huske, at hvis du starter med en hvalp på 8-10 uger, så ER de allerfleste ikke renlige. Altså, den VED ikke selv om/at den tisser. det er bare noget, den gør. Hvis du går ud med den på de tider, som de andre har beskrevet, så slipper du for at tørre op indendørs. Hvalpen tisser hvor den er.

 

--Og hvis hvalpen har adgang til at komme ud, så vil den af sig selv søge ud når den bliver så moden at den kan mærke at den tisser.

 

Men hvis man råber af hvalpen eller kommer farende og hiver den ud når den har sat sig til at tisse, så bliver den forskrækket. Og så er den meget længere tid om at lære at mærke at den skal tisse.

Hvalpen skal have ro for at opdage at den tisser.

 

--Enkelte hvalpe HAR allerede lært at søge ud når de skal tisse, når de er 8 uger. Det er hvalpe, der allerede hos kennelmutter har oplevet, at de voksne hunde går ud og tisser. Sommerhvalpe har tit haft adgang til en løbegård i de sidste uger i kennelen.

Det er en af grundene til at det er nemmere at få sommerhvalpe renlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

dether er jo godt nog noget jeg skulle have spurt kennelmutter om men

er grand danois svere af gåre renlige en andre hunde racer.?

 

da jeg ved af di ikke er vilt gode til lydighed men det har vel heller ikke noget med sagen af gøre vel.???

 

Hvis du gør som de fleste her i tråden har anbefalet - altså tit ud, hold øje med hvalpen, megen ros, ingen skæld-ud - så tror jeg at en GD lærer lige så hurtigt som alle andre hunde.

Den eneste forskel, jeg kender til, er at tæver kan være længere om at blive renlige end hanner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gadekryds

det tog os 14 dage at få tyson renlig men det var også 14 dage hvor vi var på ham hele tiden havde han sovet ud spist ud leget ud og der imellem ud jeg syntes sku vi gik på gaden hele den vinter det gik da også galt nogen gange så fik han skæld ud og så kom han ud der blev vi så til han havde tisset igen og selvfølgelig fik han ros til helt op over skyerne når han gjorde det ude nye hunde ejer lyder som regl dybt åndsvage når de går på gaden og siger dygtiiiiiiiiiiiig hele tiden efter de 14 dage begyndte han at gå til døren når han ville ud og det gør han stadig

Link til indlæg
Del på andre sites

det tog os 14 dage at få tyson renlig men det var også 14 dage hvor vi var på ham hele tiden havde han sovet ud spist ud leget ud og der imellem ud jeg syntes sku vi gik på gaden hele den vinter det gik da også galt nogen gange så fik han skæld ud og så kom han ud der blev vi så til han havde tisset igen og selvfølgelig fik han ros til helt op over skyerne når han gjorde det ude nye hunde ejer lyder som regl dybt åndsvage når de går på gaden og siger dygtiiiiiiiiiiiig hele tiden efter de 14 dage begyndte han at gå til døren når han ville ud og det gør han stadig

 

hmm syns 14 dage lyder af relativt meget hørte af det KAN ladesiggøre på

4 dage. men det er måske osse helt vilt.???

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm syns 14 dage lyder af relativt meget hørte af det KAN ladesiggøre på

4 dage. men det er måske osse helt vilt.???

 

Ja. Det er helt vildt.

 

Og en grandanios ER en stor hund og er længe om at blive voksen. Uden at vide det sikkert, så vil jeg tro, at den osse kan være sen til at modnes med hensyn til at mærke at den skal tisse.

 

Ligesom en baby. INGEN pottetræning virker før barnet er gammelt nok til at forstå hvad det drejer sig om.

 

Mine bernere har allesammen været mindst nogle uger om bare at fatte hvad det gik ud på. Og derefter går der tid før hvalpen finder ud af, hvad den skal gøre for at komme ud. Min sidste berner var over 4 måneder før han var renlig. Men ham fik jeg osse sidst i oktober.

 

Silke var renlig (næsten) da jeg fik hende. Hun vidste helt klart hvad det gik ud på. Hun udsøgte sig et sted i min gårdhave (i syrenbedet) som hun mente var et godt toilet. Og så kom der altså ikke noget andre steder. Fordi det var meget varmt i den periode, hvor jeg fik hende, så stod døren ud til gårdhaven altid åben. Så jeg behøvede såmænd hverken at rose eller belønne. Hun klarede det helt selv. Hun havde lært det af sin mor og mormor.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm syns 14 dage lyder af relativt meget hørte af det KAN ladesiggøre på

4 dage. men det er måske osse helt vilt.???

 

Whoa! Jeg tror du skal til at skrue forventningerne lidt ned! 14 dage er vildt kort tid! :shock:

 

Regn med en måned eller måske to. Og derefter vil det være helt normalt at der sker uheld inde, f.eks. om natten, indtil hvalpen er omkring 6 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Whoa! Jeg tror du skal til at skrue forventningerne lidt ned! 14 dage er vildt kort tid! :shock:

 

Regn med en måned eller måske to. Og derefter vil det være helt normalt at der sker uheld inde, f.eks. om natten, indtil hvalpen er omkring 6 mdr.

 

4 dage er utopi... Begge mine hunde var renlige som 4 måneders (gik selv til døren). Og jeg ved at begge opdrættere har gjort ufattelig meget for at træne renlighed med dem... Så du skal nok nærmere regne med 1-2 måneder. Og derefter kan du sagtens blive vækket af en hvalp der skal ud om natten - det gør Svea stadig engang imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg har en hvalp der er 4 maaneder paa tirsdag, og jeg har gjort ligesom beskrevet her i traaden.

 

Det er foerst indenfor den sidste uge jeg synes at hun er begyndt VIRKELIG at fatte det. Hun gik til doeren for foerste gang i fredags - men det er stadig kun poelle hun forstaar skal udenfor. Tisseri kommer lidt begge steder.

 

Vi er nu nede paa et enkelt eller to uheld om dagen - mest fordi jeg nogle gange er et kvaj ;) Og nok ogsaa lidt fordi vi bor paa 2. sal og hun ikke bare kan faa lov til at gaa frit ind og ud. Men du kan altsaa godt forberede dig paa laaaang tid i kulde, regn og moerke mens du venter paa at hvalpen tisser...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious
Men du kan altsaa godt forberede dig paa laaaang tid i kulde, regn og moerke mens du venter paa at hvalpen tisser...

 

Der er altså visse fordele ved en forår/sommer-hvalp frem for en kold-blæse-mørk-vinter-hvalp :rolleyes::lol:

 

"TIS for satan ! TIIIS !!!"

Link til indlæg
Del på andre sites

Whoa! Jeg tror du skal til at skrue forventningerne lidt ned! 14 dage er vildt kort tid! :shock:

 

Regn med en måned eller måske to. Og derefter vil det være helt normalt at der sker uheld inde, f.eks. om natten, indtil hvalpen er omkring 6 mdr.

 

ja ja det klare jeg nog osse der skal en hel del til af pisse mig af.:mrgreen:

 

der er nogle andre ting som bekymre mig meget mer som foreksempel sjosjaliseringen det ser faktisk temlig sort ud på det pungt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...