Hop til indhold

Valg af race


Gæst sara
 Share

Recommended Posts

Hvorfor har i valgt den race i nu har,jeg valgte schæferhunden da det var en hund der passede til mig.Jeg ville gerne have en hund der rigtig gerne ville arbejde,og det har jeg så fået i de 2 schæferhunde jeg har nu.Og for mig er schæferhunden en rigtig smuk hund og inteligent,de vil meget gerne gøre deres føre tilpasse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... har valgt border collier, fordi de egner sig rigtig godt til det, jeg gerne vil med mine hunde - nemlig lydighedstræning. Med tiden er jeg dog blevet mindre konkurrencemenneske og mere "velfungerende hund" menneske - så prøver bliver det ikke rigtig til ;o) Til gengæld er de næsten mere hyperaktive end mig og rigtig, rigtig dejlige!

 

Men dybt, dybt inde er jeg mere til terriere... og SKAL have en fin lille parson russell igen snart....

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skulle have en lille hund, der kunne sidde i min cykelkurv. Hunden skulle være kvik, lærenem og samarbejdsglad og synes, at det er sjovt at gå til træning, lære tricks osv. Den skulle være kærlig og elske at nusse og kæle på sofaen. Det skulle ikke være en race med trang til at strejfe eller med for stort jagtinstinkt. Og jeg ville ikke have en hund med med pels, der kræver hundefrisør.

 

Min Tyson (pomeranierblanding) opfylder alle de kriterier. Men faktisk valgte jeg ham, fordi han ligner en lille ræv. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skulle have en lille hund, der kunne sidde i min cykelkurv. Hunden skulle være kvik, lærenem og samarbejdsglad og synes, at det er sjovt at gå til træning, lære tricks osv. Den skulle være kærlig og elske at nusse og kæle på sofaen. Det skulle ikke være en race med trang til at strejfe eller med for stort jagtinstinkt. Og jeg ville ikke have en hund med med pels, der kræver hundefrisør.

 

Min Tyson (pomeranierblanding) opfylder alle de kriterier. Men faktisk valgte jeg ham, fordi han ligner en lille ræv. :oops:

 

hvad er der egentlig mere i tyson end pomme?? islænder måske:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila er valgt ud fra at jeg skulle have en let første hund, en hund, der ikke gøede for meget, havde let ved at lære, da jeg gerne vil til prøver og da vi havde eksamner dengang vi skulle til og som var mild og venlig og glad for alle:) OGen hygge glad en også:5up: så var en golden/lab krydsning nok ikke så dum;-)

 

Den der golden har nok bare ikke væreti nærheden af hendes mor, istedet har det nok været noget andet, men bortset fra at hun ikke har været let og at hun grundet hendes fortid ikke kan lide alle, så har hun levet op til kravende:5up:

 

Og jeg passer vist godt til retrievere, tror jeg.

 

Mysla har jeg jo ikke selv valgt, islændere gør og stresser for meget til mig generelt. Gælder vist for mange hyrdehunde egentlig, selvom collien er min absolut yndlingsrace:oops:

Det hun passer på, er at un er fantastisk til at gå løs, er glad for alt og alle, elsker at lære nyt og lærer hurtigt, og er med på hvad som helst.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

hey, den har jeg ikke set:evil::mrgreen:

 

Hvor ligger den?

 

Her: http://www.hunde-forum.dk/hunde-u-stamtavle/4542-pomeranier-og-hvad-mere.html

 

:-)

 

Jamen han ligner en lille islænder:lol:

 

Ja, det gør han. Jeg kunne godt tænke mig at møde Mysla for at se, hvor meget de ligner hinanden i virkeligheden. Jeg kan jo altid genkende virkelig meget, når du skriver om hende. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft to Pudel-blandinger så denne gang ville vi prøve en Pudel. Vi kørte begge to lastbil den gang så skulle helst have en hund der ikke smed pelsen over det hele.

samtidig skulle det være en lærenem og lille hund. Da vi søgte noget om Pudler fandt vi så ud af det er en jagthund, men det gør som ikke noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her: http://www.hunde-forum.dk/hunde-u-stamtavle/4542-pomeranier-og-hvad-mere.html

 

:-)

 

 

 

Ja, det gør han. Jeg kunne godt tænke mig at møde Mysla for at se, hvor meget de ligner hinanden i virkeligheden. Jeg kan jo altid genkende virkelig meget, når du skriver om hende. :-D

 

 

og i lige måde, en skam vi bor så langt fra hinanden:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er født og opvokset med schæfer (højavl) og det har bare været racen for mig :mrgreen:

Jeg er dog skiftet til de grå/sorte schæfere af sportslinier - de passer temperamentsmæssigt bedre til mig end højavlen... Jeg har overvejet at skifte over til malinois, da jeg har været noget uheldig med mine schæfere gennem tiden, og mallen er nok den der ligger tættest på de grå temperaments- og brugsmæssigt. Men jeg har nu schæfer nr. 6 på vej :blink: (også en grå brugslinie) :mrgreen:

 

Jeg har også altid været glad for terriere - dog ikke westier og cairn, og disse typer terriere, jeg vil hellere have de lidt "lettere" typer, såsom Jack Russell, Parson Russell og Border terrier. Ling er nok heller ikke den sidste Jack Russell vi har - det er en fantastisk lille hund :5up: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en Berner tussende rundt, fordi manden i huset blev dybt og inderligt forelsket i min kusines Berner. Jeg på min side troede, at vi havde haft de hunde vi skulle have, men sådan gik det ikke. Nu er kræet i huset...til alles glæde og fornøjelse. Mod min vilje bliver jeg nød til at vedgå, at jeg elsker det store drøv :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en Norfolk terrier, som blev valgt dels, fordi det skulle være en lille hund, som jeg kunne have med mig på rejse (dvs. under 8 kilo), dels fordi jeg gerne ville have en race med en stærk personlighed og vilje.

Norfolks er ret sjældne, så jeg havde ikke regnet med at kunne få fat i én og var derfor skrevet op til en yorkie, men så vandt jeg i lotto :lol: Dvs. jeg faldt over en annonce og kunne hente hunden ugen efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lexi Kyed

Vi valgte Bull Terrieren, fodi vi ville have en kærlig hund, med en kæmpe personlighed. da Vi mødte racen kunne vi mærke i maven da det var kærlighed med det samme. Og at livet ikke ville være det samme uden bullerens klovne og nysgerrige sjæl.

Ja og så syntes vi jo at det er verdens smukkeste race, som bare bliver bedre jo mere man oplever sammen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så filmen turner og hund, og ville så gerne finde ud af hvad det var for en race. Det kostede rigtig meget tid at finde ud af at det var en dogue de bordeaux. Jeg rejset så land og rige rundt for at lære om racen, dengang have vi ikke internet, så det var meget svært at finde ud af noget. Det blev også til at par ture til Frankig og Holland "bare" for at lære og se hundene. Jo flere jeg så jo mere forelsket blev jeg i racen. Det ente jo så med min første ddb for 14-15 år siden og jeg har ikke fortrudt det et sekund, for mig er det bare lykken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg var 2 år om at finde den race jeg ville have.

 

- Det skulle være en race som var kendt for at havde let ved at lære. Ikke fordi jeg planer om konkurrence i lydighed (det er først kommet senere), men fordi jeg ville have en hund der var velopdragen i det daglige

- den skulle kunne løbe ved siden af hesten uden at gå efter vildt mv.

- Den skulle være af middel højde

- Den skulle være langhåret

- Den skulle være omgændelig med andre dyr, hunde og mennesker

- Den skulle være af aktiv og have stamina nok til at kunne være med på de lange rideture

- Den skulle have vagtinstinkt, men ikke på en overdreven måde

- Den skulle have et udseende som jeg fandt OK

 

Jeg valgte Aussien (Australian shepherd) efter en megen lang søgen. Den opfyldte alle mine kriterier som race.

 

En del blev lidt forundret over at jeg ikke valgte race efter hvad jeg synes der var smukkes. I så fald havde jeg nok valgt:

 

Langhåret Collie

Borzoi

Samojede

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg oenskede mig en glad hund med lidt krudt i roeven. En hund der gad at gaa nogle lange ture og en hund jeg kunne traene en masse agility med senere.

 

Samtidig oenskede jeg mig en kaerlig, puttehund, der ikke var en enmandshund - jeg har tit og ofte gaester eller har min hund med ude hos andre.

 

Jeg havde ikke lyst til en helt lille hund (vokset op med schaefere), men havde samtidig brug for at hunden ikke var stoerre end jeg kunne loefte hende, selv som voksen. Kunne ogsaa godt lide tanken om at blive ved brugshundene.

 

Valget faldt paa cockeren, selvom beaglen og springeren ogsaa var inde i overvejelserne, og det tror jeg var det helt rigtige. Derudover synes jeg at de er fantastisk smukke hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious

Nu kan jeg ikke være med på samme måde som jer andre, da hunden ikke er her endnu. Men jeg kan da sige hvordan jeg er kommet frem til den race, som jeg forhåbentlig får en hvalp af her i det nye år :

 

- Jeg har en kæmpe svaghed for spidshunde (Har været på Grønland i 3 mdr, hvor jeg passede 12 hundebamser)

- Mellemstor hund, da jeg ikke har bil. Den skal kunne være i en cykelkurv (som så er blevet til en cykelanhænger)

- Den skal være social, da jeg gerne vil kunne tage den med forskellige steder.

- Den skal være lærenem, da jeg simpelthen ikke kan fordrage at komme i et hjem med uopdragende hunde.

-Den skal kunne fungere som joggin-ven.

- Skal være en hygge-fis indendørs.

- Et mildt velbalanceret sind.

- Kan være i en stor lejlighed (med stooooor gårdhave til)

 

 

..Der er riiigtig mange spidshunde der falder fra når man ser på de krav jeg stiller. Den finske Lapphund passer rimelig godt til de ting jeg vil bruge hunden til. Meget af det ligger selvfølgeig i opdragelsen, men der er jo ingen grund til at gøre det svære for en selv :mrgreen:.

Men inden i hovedet skulle jeg lige vænne mig til lapphundens udseende frem for shiba'en som først var i kikkerten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg ikke være med på samme måde som jer andre, da hunden ikke er her endnu. Men jeg kan da sige hvordan jeg er kommet frem til den race, som jeg forhåbentlig får en hvalp af her i det nye år :

 

- Jeg har en kæmpe svaghed for spidshunde (Har været på Grønland i 3 mdr, hvor jeg passede 12 hundebamser)

- Mellemstor hund, da jeg ikke har bil. Den skal kunne være i en cykelkurv (som så er blevet til en cykelanhænger)

- Den skal være social, da jeg gerne vil kunne tage den med forskellige steder.

- Den skal være lærenem, da jeg simpelthen ikke kan fordrage at komme i et hjem med uopdragende hunde.

-Den skal kunne fungere som joggin-ven.

- Skal være en hygge-fis indendørs.

- Et mildt velbalanceret sind.

- Kan være i en stor lejlighed (med stooooor gårdhave til)

 

 

..Der er riiigtig mange spidshunde der falder fra når man ser på de krav jeg stiller. Den finske Lapphund passer rimelig godt til de ting jeg vil bruge hunden til. Meget af det ligger selvfølgeig i opdragelsen, men der er jo ingen grund til at gøre det svære for en selv :mrgreen:.

Men inden i hovedet skulle jeg lige vænne mig til lapphundens udseende frem for shiba'en som først var i kikkerten.

 

Ikke for at gøre dig mere forvirret :-) - jeg ved, at du virkelig har gjort dig mange overvejelser om racen. Jeg spørger af ren nysgerrighed, og fordi jeg selv er lidt forelsket i racen: Hvad er grunden til, at valget ikke er faldet på en japansk spids? Er det dens tendens til gøen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1.gangs-ejer

Jeg har aldrig været hunde-fan og har haft kat i 9 år. Men de sidste 3 år har ingen dyr haft. Så spurgte en veninde om vi ville have en killing...Det tænkte vi lidt over og så kom jeg på, at vi kunne da prøve at få en hund. Jeg blev forelsket i en Cavalier king charles spaniel. Jeg ledte efter en i 1½ mdr. Men så kom jeg i tvivl, da jeg læste meget om sygdom med hjertet. Jeg bakkede ud og faldt tilfældigt over racen Shih tzu. Jeg blev forelsket og efter at have læst om den, var jeg sikker på det skulle være sådan en. Vores krav er nemlig: Lille hund, ikke fælde meget, ikke gø meget og ikke kræve meget motion. Børnevenlig og hyggehund. Efter 1½ uge fandt jeg Fifi på sydfyn (vi bor i nordjyl.) og købte hende uden at have set hende i virkeligheden.. Et sats men det rigtigt valg.

Jeg havde set på en hvalp tæt på Aalborg. Det var et skummelt sted og hundene var ikke velplejet og hvalpen gøede helt vildt og havde underlig pels. Den var 10 uger, men ejeren kunne ikke huske hvornår den var født. :confused: Jeg sagde pænt tak for kigget og kørte igen. Så for 1 mdr siden så jeg i Basta på tv2 at der var en hundehandler ved Aalborg som solgte syge hunde under 8 uger - og om minsanten ikke om det var det sted som jeg besøgte...Tsk tsk... De skulle skamme sig...Godt jeg stolede på min 6. sans...

 

Så nu er vi lykkelige for at have Fifi som er en ufattelig skøn hund... Selvom det var en impulsiv handling :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious
Ikke for at gøre dig mere forvirret :-) - jeg ved, at du virkelig har gjort dig mange overvejelser om racen. Jeg spørger af ren nysgerrighed, og fordi jeg selv er lidt forelsket i racen: Hvad er grunden til, at valget ikke er faldet på en japansk spids? Er det dens tendens til gøen?

 

Jeg ved ikke. Jeg synes ikke den japanske spids lyder ligeså attraktiv når jeg læser om dem - har læst flere steder at de har det skidt med at være alene, da de har ret stort behov for menneskelig kontakt - men det veksler lidt alt efter hvor man læser henne.

Den føles bare ikke "rigtig" :oops:

(Og så vil min kæreste nægte at gå tur med sådan en lille hvid pudderkvast, he he. Selvfølgelig ment i sjov)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...