Gæst Maustique Skrevet December 20, 2008 Rapporter Share Skrevet December 20, 2008 Nura er nu lige over 4 maaneder gammel - og stadig ikke renlig.. Hun er renlig i buret i bilen - og renlig natten igennem. Men ellers gaar det galt. Og lige idag har jeg virkelig brug for lidt opmuntring og gode raad fra jer kloge hundeejere.. Dagen idag: Omkring kl. 6 - tisse tur paa de groenne arealer lige udenfor lejligheden. Derefter i seng igen. Klokken 9 - morgenmad og gaatur gennem byen paa ca. 40 min. Sked paa turen - satte sig i lejligheden og tissede indenfor 3 min af vi kom hjem. Klokken 12 - tisse tur paa de groenne arealer udenfor - intet held efter 20 min, tissede det oejeblik vi kom ind i opgangen. Klokken 15 - gaatur paa en time uden snor i skoven. Sked paa turen - tissede inden for tre min af vi kom hjem og op i lejligheden.. Kl. 18 - tissetur paa de groenne arealer udenfor - 15 min.. Intet held. Tissede inden for 3 min efter vi var kommet op... :megaked: Det er efterhaanden et godt stykke tid siden hun har skidt inde - og det kan hun sagtens goere naar vi gaar tur. Hvis hun skal tisse derimod KAN det ikke goeres med snor paa (det er mig bekendt aldrig sket) Og hvis man saa er et sted hvor det er bare en lille smule spaendende saa bliver man noedt til at vente til man er tilbage i lejligheden. Idag har det lykkedes mig at faa hende til at tisse ude EEN gang - ud af maaange. Min eneste troest er at hun, efterhaanden som hun bliver aeldre ikke tisser saa mange gange om dagen.. Folk omkring mig begynder nu at bebrejde mig for at jeg ikke skaelder hende ud naar hun goer det inde - men den ene gang jeg har gjort det resulterede det i at hun lagde flat ned paa maven og tissede... Og det slog simpelthen mit hjerte i 1000 stykker... Hjaelp... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trine Besvaret December 20, 2008 Rapporter Share Besvaret December 20, 2008 Prøv at sætte en lang line på hende når i er ude og skam ros hende når hun gør noget uden for. Det kan være nødvendigt at gå en meget lang tur, gerne med andre hunde. Du kan oså prøve at lokke hende til at tisse på en avis, ros igen når hun gør det. Tag så en avis med ud når hun har lært det inden for, og kæmpe ros når hun sættersig og tisse på den. Hvis dette lokker hende til at tisse uden for, så lav avisen mindre og mindre. Til sidst når hun gør det uden for uden avis, er det tid til jubel fest Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret December 20, 2008 Rapporter Share Besvaret December 20, 2008 Hun er paa en lang line - og som oftest helt uden line. Naar vi tisser udenfor paa de groenne arealer (eller proever paa det) saa foregaar det uden snor... Og selvfoelgelig til skamros... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bantus Besvaret December 20, 2008 Rapporter Share Besvaret December 20, 2008 Jeg kender det kun alt for godt, og du skal ikke tage dig af hvad andre siger. Bananna var f.eks. 1 år før hun blev renlig ( os med tis ligesom din), og folk synes både at jeg var dårlig til at opdrage min hund, og mente desuden også at der var noget i vejen med hende. Jeg ved ikk rigtig hvad det var der gjorde at hun blev renlig, men lige pludselig, kunne jeg se hvornår hun skulle ud og hun begyndte også selv at sige til. Det er bare at blive ved med at gøre som du gør, måske finde et andet sted hvor andre hunde har tisset. Du må ikk opgive håbet.. Held og lykke med det. Bantus Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret December 20, 2008 Rapporter Share Besvaret December 20, 2008 Hun kunne også lyde som om at varmen, når hun kommer ind igen, får hende til at skulle tisse? Det kender vi jo fra os selv.. Jeg ville gå ud med hende kort, gå ind igen og ud med det samme, inden hun når at sætte sig. gentag til hun sætter sig udenfor. Jeg kender en der gjorde det her i et par timer og pludselig var der gevinst og derefter blev det meget lettere:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret December 20, 2008 Rapporter Share Besvaret December 20, 2008 Jeg kender det kun alt for godt, og du skal ikke tage dig af hvad andre siger. Bananna var f.eks. 1 år før hun blev renlig ( os med tis ligesom din), og folk synes både at jeg var dårlig til at opdrage min hund, og mente desuden også at der var noget i vejen med hende. Jeg ved ikk rigtig hvad det var der gjorde at hun blev renlig, men lige pludselig, kunne jeg se hvornår hun skulle ud og hun begyndte også selv at sige til. Det er bare at blive ved med at gøre som du gør, måske finde et andet sted hvor andre hunde har tisset. Du må ikk opgive håbet.. Held og lykke med det. Bantus Det bliver desvaerre lidt svaert. Jeg bor i Slagelse midtby og der er mange hunde. Lige nu virker krattet helt ovre i hjoernet som det bedste sted - nok fordi der ikke kommer ret mange lige der. Men den tanke har jeg ogsaa taenkt - selvom hun ikke plejer at vaere bange af sig... :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret December 20, 2008 Rapporter Share Besvaret December 20, 2008 Hun kunne også lyde som om at varmen, når hun kommer ind igen, får hende til at skulle tisse? Det kender vi jo fra os selv.. Jeg ville gå ud med hende kort, gå ind igen og ud med det samme, inden hun når at sætte sig. gentag til hun sætter sig udenfor. Jeg kender en der gjorde det her i et par timer og pludselig var der gevinst og derefter blev det meget lettere:5up: Det kan godt vaere at du har ret - jeg havde slet ikke taenkt paa det med varmen. Hvis jeg havde saadan en bloed, varm lille hvalpemave ville jeg heller ikke bryde mig om at tisse udendoers... Tror du saa bare jeg kan noejes med at gaa ind i opgangen? Eller skal jeg helt op i lejligheden? Godt nok er trapper godt for ballerne, men alt godt kan vel overgoeres (bor paa 2. sal ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret December 20, 2008 Rapporter Share Besvaret December 20, 2008 Det kan godt vaere at du har ret - jeg havde slet ikke taenkt paa det med varmen. Hvis jeg havde saadan en bloed, varm lille hvalpemave ville jeg heller ikke bryde mig om at tisse udendoers... Tror du saa bare jeg kan noejes med at gaa ind i opgangen? Eller skal jeg helt op i lejligheden? Godt nok er trapper godt for ballerne, men alt godt kan vel overgoeres (bor paa 2. sal ) som start ville jeg da bare gå ind i opgangen, vente nogle sekunder, måske til hun kigger lidt rundt efter et sted og så ud igen:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret December 20, 2008 Rapporter Share Besvaret December 20, 2008 Og saa en lille update... Det lykkedes saa at faa hende til at tisse ovre i krathjoernet... Til gengaeld sked hun saa paa gulvet da hun kom ind.. Suk... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret December 20, 2008 Rapporter Share Besvaret December 20, 2008 Og saa en lille update... Det lykkedes saa at faa hende til at tisse ovre i krathjoernet... Til gengaeld sked hun saa paa gulvet da hun kom ind.. Suk... Ha ha, du skal jo heller ikke have det for let vel? :blink: Fat mod, Noomi var i hvert fald 5 mdr. før hun sådan nogenlunde kunne kaldes renlig :ae:(og det stadig med uheld). Lige pludselig kommer det :5up: Men Luckylunas råd synes jeg lyder rigtig godt :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret December 20, 2008 Rapporter Share Besvaret December 20, 2008 Ha ha, du skal jo heller ikke have det for let vel? :blink: Fat mod, Noomi var i hvert fald 5 mdr. før hun sådan nogenlunde kunne kaldes renlig :ae:(og det stadig med uheld). Lige pludselig kommer det :5up: Men Luckylunas råd synes jeg lyder rigtig godt :5up: Tak - jeg tror bare lige at jeg skal have bekraeftet at jeg goer det rigtige ved ikke at skaelde hende ud. Jeg synes bare ikke jeg kan huske at det har taget saa lang tid med de hunde jeg voksede op med. Men det kan selvfoelgelig vaere at det bare er noget man glemmer - lige som jeg tror jeg allerede har glemt hvor slem hun var til at bide da det var allervaerst. Det virker lidt som om folk er af den overbevisning at hvis de ikke er renlige som 12 ugers saa har man fejlet som hundeejer - og jeg hoere jo at naar hun kan holde sig i sit bur i 4 timer mens jeg arbejder er det at tisse hjemme noget hun goer bevidst Men nu ligger hun paa min mave og sover med hovedet helt oppe under min hals - og er bare det dejligste lille firbenede krae der nogensinde har set dagens lys. Der er en ny dag med mere renligheds traening imorgen.... :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret December 20, 2008 Rapporter Share Besvaret December 20, 2008 Stasia var 5-6 måneder, før hun var renlig, så der er stadig håb for jer Husk godbidderne, når hun har gjort det udendørs, og lad hende evt. prøve forskellige underlag - både græs, jord og grus. Og hvor ser hun bare dejlig ud på din avatar Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret December 21, 2008 Rapporter Share Besvaret December 21, 2008 Hun er jo ikke særlig gammel, så det er lidt tidligt at forlange at hun skal være 100% renlig, hvis hun var 7-8 mdr. kunne I begynde at undre jer. Prøv at tage hende ud lidt hyppigere. Når jeg skal gøre en hvalp renlig, så er den ude ca. en gang i timen. Laver den ikke noget når den er ude, så holder jeg grundigt øje med den, gør den tegn til at skulle lave noget så skunder jeg mig at tage den ud - også selv om den når at sætte sig. Ellers så prøver jeg at tage den ud en halv time senere igen. Drøn hårdt arbejde, men det betaler sig - jo færre gange en hvalp besørger inde, jo hurtigere bliver den renlig. Du skriver at du skamroser den? Prøv at gøre rosen lidt mere rolig. Et lyst og blødt "dyyygtig" efter fulgt af en godbid som den kan hente hos dig. Det kan være at måske er en god idé hvis du vender siden til hende når hun skal tisse og drejer hovedet bort, således at du kan holde øje med hende, men stadig væk ikke ser direkte på hende. Når du roser/giver godbidden kan du også prøve at sætte dig på hug med front væk fra hende. Jeg bor i Slagelse midtby og der er mange hunde. Dette kan være en årsag. En lille hvalp kan vise modvilje mod at tisse steder hvor der er mange andre hunde. Sandsynligvis fordi den ikke vil efterlade "visitkort" og dermed gøre sig alt for synlig i andre hundes territorium. Prøv at finde et lille hjørne i nærheden af huset/lejligheden hvor der ikke kommer så mange. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret December 21, 2008 Rapporter Share Besvaret December 21, 2008 Jeg har også haft de problemer.. Kan se du allerede har fået mange gode råd, og vil bare tilslutte mig dem Jeg besluttede mig at blive ude til den tissede - simpelthen, så jeg legede med hunden i et kvarter (en tis-udløser ) Og så skyndte vi os ud - hunden blev sat ned... Og så ventede jeg...... og ventede.... Jeg havde heldigvis held med at der blev tisset - men det krævede også sit forarbejde, for jeg havde haft hunden med på det samme lille areal mange mange gang - ikke mere end en ti kvm. som vi bevægede os rundt på.. Så det ikke var for interessant til at man gad tisse Så opdagede jeg fx at min tæve Bitten foretrækker at tisse på grus/småsten, det satte gang i processerne Mine forældre havdde held med at sige "tiiiiiissser du?" selv når hvalpen gjorde det indenfor - når de så gik i haven, behøvede de til sidst bare at sige "tisse?" og så var den der Nåh ja - og så en maaaasse ros når der er tisset! Det er nøgleordet, men det ved du nok godt.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret December 21, 2008 Rapporter Share Besvaret December 21, 2008 Tak - jeg tror bare lige at jeg skal have bekraeftet at jeg goer det rigtige ved ikke at skaelde hende ud. Jeg synes bare ikke jeg kan huske at det har taget saa lang tid med de hunde jeg voksede op med. Men det kan selvfoelgelig vaere at det bare er noget man glemmer - lige som jeg tror jeg allerede har glemt hvor slem hun var til at bide da det var allervaerst. Det virker lidt som om folk er af den overbevisning at hvis de ikke er renlige som 12 ugers saa har man fejlet som hundeejer - og jeg hoere jo at naar hun kan holde sig i sit bur i 4 timer mens jeg arbejder er det at tisse hjemme noget hun goer bevidst Men nu ligger hun paa min mave og sover med hovedet helt oppe under min hals - og er bare det dejligste lille firbenede krae der nogensinde har set dagens lys. Der er en ny dag med mere renligheds traening imorgen.... :blink: Det er faktisk synd at det er blevet sådan at det forventes at hvalpen nærmest er renlig når man får den hjem. Det er de færreste der kan indfri de forventninger Ascha gav mig det råd (som du også har fået af andre her) at finde et "toiletsted" og det virkede rigtig godt for os :5up: Du er da lidt heldig at hun ikke tisser i sit bur, Noomi valgte nærmest konsekvent at tisse på sit eget tæppe og det gav altså RIGTIG meget vaskeri. Lidt surt når man bor på 2. sal og ikke selv har vaskemaskine :stupid: Vi to er/har været lidt i samme båd mht. årstid (ikke lige den nemmeste at renlighedstræne på) og bor på 2. sal så forudsætningerne er ikke de bedste for renlighedstræningen. Jeg var på forhånd indstillet på at det kunne komme til at tage tid (men dermed ikke sagt at jeg ikke var frustreret i perioder ) fordi man ikke kan drøne op og ned af trapperne i en uendelighed, og man tror at det aldrig får ende, men det GØR det!! Lige pludselig er den der :5up: Så fat mod, hun skal nok lære det! :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret December 21, 2008 Rapporter Share Besvaret December 21, 2008 Du er da lidt heldig at hun ikke tisser i sit bur, Noomi valgte nærmest konsekvent at tisse på sit eget tæppe og det gav altså RIGTIG meget vaskeri. Lidt surt når man bor på 2. sal og ikke selv har vaskemaskine :stupid: Det har hun faktisk aldrig gjort. Lige fra hun var helt lille har hund aldrig tisset steder hvor hun sover. Hverken i hendes kasse, i hendes (eller min) seng, i min bil eller sofa. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Linelys Besvaret December 21, 2008 Rapporter Share Besvaret December 21, 2008 Jeg kan 100 % tilslutte mig din frustration - min lille hvalp er godt nok kun 11 uger så renlighed kan slet ikke forventes men jeg ved ens tålmodighed kan blive sat på noget af en prøve når man går den ene tur efter den anden - og han så alligevel kun vil tisse øjeblikket efter man er kommet ind ad døren! Jeg vil også låne af de gode råd:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sailor Besvaret December 21, 2008 Rapporter Share Besvaret December 21, 2008 ALDRIG skælde jeg ved godt du ved det. noget som måske kan hjælpe er at du spreder foder på gulvet alle steder hvor din hund færdes så er det ikke sikkert den syndes det er hyggeligt at tisse hvor den spiser sailor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret December 22, 2008 Rapporter Share Besvaret December 22, 2008 ALDRIG skælde jeg ved godt du ved det. noget som måske kan hjælpe er at du spreder foder på gulvet alle steder hvor din hund færdes så er det ikke sikkert den syndes det er hyggeligt at tisse hvor den spiser sailor Maaske skulle jeg smide hendes mad under spisebordet.. Det er yndlingsstedet - nok fordi det er hjoernet laengst vaek fra hvor hun spiser (koekkenet), hvor vi bruger mest tid (stuen) og hvor vi sover (sovevaerelset). Det tror jeg at jeg proever..:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 22, 2008 Rapporter Share Besvaret December 22, 2008 Jeg ville nok se det som at der sker for meget omkring hende på turene til at hun har ro til at tisse. Hyppigere ture hvor en del af dem er "stå tur" ret længe et sted. Tør hendes små søer op med køkkenrulle og gem det i en plastpose som du tager med ned til det ønskede tissested og lægger ud (køkkenrullestykkerne) så der lugter godt af hende selv. Dette kan dels give hende trygheden ved at rense sig ude dels kan det give hende forståelsen af hvor hun skal tisse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sailor Besvaret December 22, 2008 Rapporter Share Besvaret December 22, 2008 Jeg skriver lige en erfaring jeg havde med min. hun var hurtig til at blive renling dog ikke om natten og det er hvad det er men det blev hun så, dog begyndte hun så om natten og tisse igen og jeg undrede mig omkring det, hendes tis kunne man lugte og jeg snakkede med dyrelægen og de bad mig aflevere en urin prøve fra hende og det vidste sig hun havde blærebetændelse.. sailor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret December 27, 2008 Rapporter Share Besvaret December 27, 2008 Update... To uheld juleaftensdag, et uheld juledag (lige foran doeren mens vi var paa vej ud), ingen uheld 2. juledag. Jeg tror soerme lige det lykkedes Sikke en dejlig julegave.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret December 27, 2008 Rapporter Share Besvaret December 27, 2008 Update... To uheld juleaftensdag, et uheld juledag (lige foran doeren mens vi var paa vej ud), ingen uheld 2. juledag. Jeg tror soerme lige det lykkedes Sikke en dejlig julegave.. Super, dygtig:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Julle1975 Besvaret Januar 1, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2009 Lige en god reminder.. Vask IKKE gulv med rengøringsmidler der indholder salmiak da hundens lugtesans opfanger lugten som tis.. Derfor mange hunde tisser det samme sted indendørs.. Godt Nytår Julle1975 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Piscine Besvaret Januar 10, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2009 Skønt at det går godt! Min lille Magie på 6 måneder er tisse-renlig, men har endnu ikke helt fanget det med at pølserne ikke ligger bedst i kontoret. Men altså, du må ikke stresse, synes tit man hører alle succes-historierne "min hvalp på 10 uger er renlig" og man så kan stresse lidt. Jeg har besluttet helt fast ikke at stresse over det før Maggie er 1 år, og så har man jo god tid til at lære det på en ikke-stressende måde. Og alle de åndsvage kommentarer folk kommer med svarer jeg med et "Hun er en HVALP og det er hun til hun er 1 år. Derefter KAN det være jeg lytter til jeres åndsvage råd" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts