Hop til indhold

Alene hjemme - Hjernegym


Gæst Any
 Share

Recommended Posts

Hmm, har tænkt lidt over den dér med hjernegymnastik inden hunden skal være alene hjemme i 5-8 timer.

 

Hvilken hjernegymnastik er mulig at lave, så hunden sover i så mange timer bagefter?

Og hvad er det så for nogle udfordringer I giver jeres hunde om morgenen inden I går?

 

(I kan nok høre at tiden nærmer sig, hvor jeg skal begynde på arbejde - Jeg har meget svært ved at forestille mig at Jodie kan være alene så mange timer)

Link til indlæg
Del på andre sites

En uafbrudt søvn i 5 - 8 timer, tror jeg ikke du skal gå efter, det vil kræve at Jodie bliver totalt smadret og det er nok ikke hensigten.

 

En daglig stimulering af lugtesansen ved f.eks to fodersøg af 20 - 30 minutters varighed, kropskontrol/balance, observation/fremmed miljø samt den almindelige aktivering/træning/ture er nok til at give de fleste hunde en tilfredsstillelse af deres behov og en god træthed så der skal mere til for at gøre dem urolige/angst.

Hunden bliver på denne måde "holdt" i tilfredsstillelsen af behovene og i en grad af mæthed/træthed som gør træning af separation nemmere end uden disse tiltag.

 

Hvis hunden er "grundstimuleret" i hverdagen vil den lægge sig til at hvile/sove når der ikke sker noget omkring den og dette er en god basis for separationstræningen.

 

Hvis Jodie IKKE er grundstimuleret er det varigheden og intensiviteten af aktiviteterne samt de fremmede miljøer og kropskontrollen som oveni det normale vil give udslaget så hun bliver mere træt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyson er med på arbejde, så han er ikke alene hjemme i løbet af dagen. Men han skal jo ligge stille under mit skrivebord en hel arbejdsdag (minus vores frokosttur i parken), så jeg prøver også at stimulere hans hjerne lidt om morgenen.

 

Han får selvfølgelig en morgentur. Når vi kommer hjem fra turen, får han hjemmelavet mad i en kong. Bagefter laver jeg fodersøg til ham i lejligheden med små frikadellehapser (jeg har desværre ikke have, så fodersøget foregår indendørs - jeg gemmer så en del af hapserne bag puder, under tæpper o.l.). Til sidst laver jeg 10 minutters problemløsning eller tricks/lydighedsøvelser med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden Kahlúa er alene hjemme (i længere tid) går vi en tur på ca. 1 1/2 time hvor hun løber løs på det meste af turen. Ofte går vi sammen med andre hunde. Inden vi går hjem får hun et søg ca. 15-20 min.

Går vi ikke med andre hunde laver vi lidt træning ind imellem. Måske en 3-4 gange i løbet af turen. Hun kan også godt lide at søge på træstammer osv:-)

 

Inden jeg går får hun nogle viskestykker med guffer i, papruller og et lille glas med leverpostej eller peanut butter:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Jeg tror heller ikke på du skal satse på at hunden sover alle timer i træk, men det som kunne være ønskeligt er jo selvfølgelig at hunden hviler og slapper af imens den er alene, og ikke er bange for det. Jeg har selv en 15 ugers hvalp som nu er tvunget til at være alene 8 timer når jeg arbejder hver anden uge, nogle gange kommer han med på arbejde men han skal også kunne være alene hjemme uden problemer da det bare er noget han skal kunne.

 

Hjemme hos os har 2 hunde, der er en Kong en favorit, køber nogle tørede lever stænger som kan klemmes fast i men noget som tager længere tid er hvis jeg putter leverpostej i og fryser ned, så er det en lækker sag at gå i krig med.

 

Samtidig har han tyggeben til at kunne tygge i hvis han føler trang for det.

 

Jeg bruger meget aktivitets legetøj til hans foder ration når han ikke får det ude i haven, selfølgelig de legetøj som tåler at blive brugt uden opsyn, og kan se han han formår at få sin mad ud af dem imens han er alene.

 

Ellers så tror jegt bare i bund og grund det vigtigste er at hunden finder det trygt i hjemmet og kan efterlades uden den bliver utryg, og hvis den bliver stimuleret nok i hverdagen så skulle alene hjemme træningen kunne fungere.

 

Mange hilsener Linda

 

Godt nytår :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres mange ideer :-D

 

Desværre er Jodie ikke så interesseret i mad og slet ikke når jeg ikke er til stede, så rører hun ingenting.

Hun er usædvanlig dårlig til at bruge sin næse og kan slet ikke inde ud af at søge sit foder. I stedet går hun med mig rundt i hele huset når jeg gemmer hendes mad rundt omkring. Når jeg er færdig med at gemme mad starter hun fra en ende af og finder maden igen. Det kan godt tage hende en halv time, men hun virker ikke træt bagefter.

 

Jeg har købt en af disse her hundelegetøjsting, hvor godbidden gemmes under en klods, der så sættes i en rille. Hunden skal så trække klodsen hen langs rillen - fjerne en anden klods der står i vejen og så løfte første klods af for at få godbidden, men det er slet ikke udfordrende nok (er dybt skuffet over at have betalt 300 for den dims). Kender I til andet legetøj, som er mere udfordrende?

 

Flad tallerken med godbid under er også prøvet, men Jodie har fundet ud af at skubbe tallerkenen hen til væggen og så løfte den op.

 

Jeg begynder snart at tro at jeg slet slet ikke slår til i forhold til at have en border blanding - Kan simpelthen ikke stimulere nok :confused:

 

I går lærte jeg hende at skelne mellem rød og grøn kop, men det keder hende efter ti gange og jeg kan mærke at jeg skal passe på med at gøre de samme ting ret meget. I det hele taget er jeg vist slet ikke hurtig nok til at finde på nyt og interessant.

 

På alle andre områder er hun den mest fantastiske hund (selvfølgelig :-D:-D) hun hører mit mindste vink hvad enten det er verbalt eller med fagter. Hun er god at have med alle steder hen, så længe hun kan se mig (er jeg ude af syne går hun i panik).

 

Juhuuu nu har Jodie lagt sig lidt. Tør næsten ikke bevæge mig, for jeg ved at hun straks skal se hvad der foregår :(:roll::-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres mange ideer :-D

 

Desværre er Jodie ikke så interesseret i mad og slet ikke når jeg ikke er til stede, så rører hun ingenting.

Hun er usædvanlig dårlig til at bruge sin næse og kan slet ikke inde ud af at søge sit foder. I stedet går hun med mig rundt i hele huset når jeg gemmer hendes mad rundt omkring. Når jeg er færdig med at gemme mad starter hun fra en ende af og finder maden igen. Det kan godt tage hende en halv time, men hun virker ikke træt bagefter.

Søger hun slet ikke efter det?

 

Jeg har købt en af disse her hundelegetøjsting, hvor godbidden gemmes under en klods, der så sættes i en rille. Hunden skal så trække klodsen hen langs rillen - fjerne en anden klods der står i vejen og så løfte første klods af for at få godbidden, men det er slet ikke udfordrende nok (er dybt skuffet over at have betalt 300 for den dims). Kender I til andet legetøj, som er mere udfordrende?

Nina Ottesen legetøj skulle være godt. Og ellers kan du prøve at søge på "aktivering" både herinde og på Google. Så er jeg sikker på der kommer noget frem :-)

 

Du kan også træne og lære hende nogle tricks. Det er jo også aktivering. Du skal nok bare huske på at hun selv skal tilbyde adfærden og ikke skal lokkes til det vha. en godbid. Det tror jeg hun får mest ud af. Men det er du sikkert godt klar over :-)

 

Flad tallerken med godbid under er også prøvet, men Jodie har fundet ud af at skubbe tallerkenen hen til væggen og så løfte den op.

Der var engang en herinde, der skrev om at man kunne lære hunden at kende forskel på forskellige dufte.

Du kan tage to flasker med shampoo og ligge på gulvet i hver sin bunke. Jodie skal så samle bøtterne op og aflevere dem til dig. Efterhånden som hun bliver bedre og bedre til det, kan du lægge flere og flere ting ned i bunken.

 

Slutresultatet skulle gerne være at hun finder to ting der matcher fra hver sin bunke og afleverer dem til dig.

Eksemplet med shampoo er måske en dårlig ide, hvis hunden bider hul, men du kan jo selv finde på noget andet :-)

 

Du kan også betinge hende på en bestemt duft. Giv hende en godbid hver gang hun viser interesse for tingen med denne duft. Når hun kan det, kan du lægge tingene forskellige steder i huset eller haven, hvis du har sådan en, og lade hende komme hen med det til dig. Det er da i hvert fald to øvelser, der godt kan tage tid at lære og vil også tro hun kan få en masse ud af det selvom øvelsen er indlært.

Jeg begynder snart at tro at jeg slet slet ikke slår til i forhold til at have en border blanding - Kan simpelthen ikke stimulere nok :confused:

Du forsøger jo, og det er da bedre end slet ikke at gøre noget. Og at du spørger herinde viser bare, at du gerne vil gøre det bedste for Jodie, så jeg synes ikke du behøver være så hård ved dig selv :ae:

 

I går lærte jeg hende at skelne mellem rød og grøn kop, men det keder hende efter ti gange og jeg kan mærke at jeg skal passe på med at gøre de samme ting ret meget. I det hele taget er jeg vist slet ikke hurtig nok til at finde på nyt og interessant.

Du kan putte nogle flere farver på, hvis du har flere farvede kopper :-) Og ja, du skal nok passe på med for mange gentagelser af gangen. Men jeg tror sagtens du kan aktivere hende nok, du mangler vist bare lidt inspiration ;-)

 

På alle andre områder er hun den mest fantastiske hund (selvfølgelig :-D:-D) hun hører mit mindste vink hvad enten det er verbalt eller med fagter. Hun er god at have med alle steder hen, så længe hun kan se mig (er jeg ude af syne går hun i panik).

Og det er jo godt nok at hun er lydhør :-D

 

Juhuuu nu har Jodie lagt sig lidt. Tør næsten ikke bevæge mig, for jeg ved at hun straks skal se hvad der foregår :(:roll::-)

Sådan er Bordere vel bare :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...