Hop til indhold

Før man køber shih tzu


Gæst kamikaze
 Share

Recommended Posts

Gæst kamikaze

Hej :)

 

Jeg har i nogle måneder nu været meget hooked på at få en lille kæle-hund (men meget gerne også en klog hund), der ikke har et voldsomt behov for lange traveture og alt for megen motion hver dag (jeg vil helst gå hygge-ture med hunden og kæle/lege med den)

 

Min kærlighed er faldet på shih tzu'en, men jeg har bare et par spørgsmål;

 

1) jeg har læst nærmest alt jeg kunne finde på nettet, men har meget svært ved at gennemskue hvad man skal kigge efter når man leder efter et sted at købe sin hvalp?

 

2) Jeg regner med at min hund skal klippes (selvom det vidst er noget nær en dødssynd i mange shih tzu-ejeres øjne? :-P), men hvad er forskellen på hvalpeklip og bamseklip og kan man købe en maskine til at klippe hunden med (kunne forestille mig at det blev pænere end hvis jeg selv forsøgte mig :-D) - og kan i anbefale en?

 

3) Mine forældre har (næsten) altid haft hund mens jeg har vokset op og min kæreste er utrolig god med dyr (alle hunde elsker ham i hvert fald!) - er shih tzu'en et udmærket valg til os så?

 

puuuha, det var mange spørgsmål på en gang :-P

 

men alle gode råd til en (forhåbentlig) kommende shih tzu-ejer er velkomne - især anbefalinger af kenneler :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opfatter Shih Tzu'en som sådan en "tænd og sluk"-hund forstået på den måde, at hvis du gerne vil gå med den og lave noget med den, så er den på, men hvis du vil forholde dig roligt, så er den også med på det. Så helt skævt er din opfattelse nok ikke i forhold til om den motionsmæssigt passer til dig, set med mine øjne :-D Men husk hjernegymnastikken ik'? :blink:

 

Jeg kan anbefale dig kennel Big Choice http://www.bigchoice.dk/ Jeg kender selv Peter og Yvonne og de er nogle rigtig søde mennesker som lever og ånder for deres hunde :5up: De har samtidig årelang erfaring med racen så de vil være i stand til at råde og vejlede dig i forhold til at få en Shih Tzu og også når du evt. får den hjem og mht. klipning :-D

 

Ring til dem og få en snak, de er altid friske på at tale om deres hunde :blink:

 

Yvonne har i øvrigt også en profil herinde, men det er længe siden vi har set noget til hende, så det skal du nok ikke satse på. Jeg ville ringe :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen :-D

 

Jeg har selv en Shih Tzu fra happy Noise( deres gener er fra Big choise).

 

Det er en skøn race. :5up: Men den kræver selvfølgelig gå ture, aktivering, og oplevelser som andre hunde.

 

mine får altid min. 2 gåture pr. dag af min en halv time pr. tur. Luna min Shih Tzu elsker at træne og er meget på. Men det er jo en selskabs hund og de kræver jo ikke flere timers motion. Men motion det skal de ha ;-)

 

Selskabshundene er jo meget kælne og sociale, men vi må ikke glemme de er hunde og har brug for et aktivt indholdsrigt liv også :blink:

 

 

Luna er klippet kort og jeg synes det er rigtig sødt, du får lige et billed.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst mussepig1965

hej..:-D

jeg er ny her på siden, og vil derfor høre om der er nogen der kan henvise til en god opdratter at shih tzu.... jeg er faldet for denne type hund men ved ikke så meget om hvad jeg skal se efter når jeg skal vælge en hvalp...

 

jeg bor i nordjylland så det skal helst være i nærheden...:lol:

 

har i ellers tip til hvad jeg skal ligge mærke til??

 

 

jeg har en ide om jeg gerne vi gå på udstilling med den også...

Link til indlæg
Del på andre sites

hej..:-D

jeg er ny her på siden, og vil derfor høre om der er nogen der kan henvise til en god opdratter at shih tzu.... jeg er faldet for denne type hund men ved ikke så meget om hvad jeg skal se efter når jeg skal vælge en hvalp...

 

jeg bor i nordjylland så det skal helst være i nærheden...:lol:

 

har i ellers tip til hvad jeg skal ligge mærke til??

 

 

jeg har en ide om jeg gerne vi gå på udstilling med den også...

 

Hej og Velkommen :-D

 

Jeg kan anbefale happynoise de bor i Esbjerg :5up:, de har dog lige haft hvalpe, men de kan helt sikkert anbefale dig en anden god opdrætter. Men de skal vist have hvalpe igen her til foråret.

De laver virkelig skønne og smukke hunde.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst kamikaze

Tak for de mange gode svar. Jeg er simpelthen så forelskede i shih tzu og har været det snart et halvt år, desværre synes jeg først jeg kan tillade mig at købe en til sensommer, da jeg skal flytte dér og så kan man jo lige så godt vente, så det stakkels kræ ikke bliver helt forvirret ;)

 

Er der noget man skal være særlig obs på mht shih tzu - her tænker jeg på sygdomme (udover hd) og opdragelse? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har en ide om jeg gerne vi gå på udstilling med den også...

 

Alt efter hvad du vil med at gå på udstilling, tror jeg du enten skal indstille dig på at køre efter hvalpen, eller vente laaaang tid på nogen i din umiddelbare nærhed har en super god hvalp.

 

Hvis man har drømme om at få en champion, kræver det nøje udvælgelse (selvom man nu og da kan være heldig, at hvalpen falder helt fantastisk ud) og lyst til at vente på den rigtige. Selv har jeg ventet to år på min yngste hund. Men jeg er også utrolig kræsen i forhold til hvilke linjer jeg vil have efter.

 

Hvad er årsagen til, at du ikke ønsker at køre efter din nye hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

QXL er et sted med nok mange racer, iselvom jeg er meget imod at sælge hunde på action er det jo en muglighed:???:. Der er annoncer her på H-F og måske der er en shih tzu hvalp??;-). Ellers er der vel mange andre stedet i vores smarte internet verden, man kan købe sådan en lille krut-ugle, ikk'?:-). Måske kender nogle af dine veninder, et sted man kan købe en sød hvalp. Held og lykke med at finde den:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der noget man skal være særlig obs på mht shih tzu - her tænker jeg på sygdomme (udover hd) og opdragelse? :)

 

Umiddelbart er der ikke nogle krav til hvad man skal teste på racen, men kan se at der er tilfælde af HD (når nogle ejere frivilligt vælger at få dem røntgenfotograferet). Fra DKK: Der er ikke krav om HD-fotografering i denne race. Såfremt der i anden anledning konstateres D eller E status, kan disse hunde ikke anvendes i avl.

 

Man kan så diskutere, om HD på en hund af denne størrelse overhovedet vil give problemer. Altså om der er grund til at kræve/forvente, at opdrætter har fået sine hunde fotograferet.

 

Men jeg ved ikke om der er andet? Tror jeg personligt ville se hvad forældredyr havde af præmieringer over tid. Ikke fordi det nødvendigvis siger noget om kuldet, men fordi man har at gøre med en race, der på visse punkter er lidt ekstrem (i mine øjne), og overskridelse af standarden kan medføre et par dumme ting for hunden. Eksempelvis hvis snudepartiet er for kort snudeparti, kvilket kan tænkes at give vejrtrækningsproblemer. Nu er jeg også bare sådan en, der gerne vil have en hund der ligger så tæt på racens standard som muligt, og hvis jeg ikke selv ved hvordan det er, så ved en lang række af dommere (ikke blot to all-round dommere på to tilfældige udstillinger) det nok.

 

Må dog understrege, at jeg INTET kender til racen, og der derfor nok er andre, der har meget mere kloge ting at sige end jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

QXL er et sted med nok mange racer, iselvom jeg er meget imod at sælge hunde på action er det jo en muglighed:???:. Der er annoncer her på H-F og måske der er en shih tzu hvalp??;-). Ellers er der vel mange andre stedet i vores smarte internet verden, man kan købe sådan en lille krut-ugle, ikk'?:-). Måske kender nogle af dine veninder, et sted man kan købe en sød hvalp. Held og lykke med at finde den:blink:

 

Vil ALDRIG anbefale nettet som søgeværktøj alene efter hund. Det kan naturligvis benyttes til at finde frem til kenneler, men så brug for guds skyld links via klubbens hjemmeside, og ring til de forskellige opdrættere (altid bedre at ringe, for det giver en bedre fornemmelse af personen bag) og få en snak om racen og deres hunde.

 

Man skal vogte sig for at købe hunde alene over nettet, og især med en race som denne. Den er populær, og derfor en af de racer, der bliver drevet rovdrift på. Så alt der hedder DBA, Gipote og alle de andre portaler, bør man som udgangspunkt holde sig fra. Du kan være heldig, at finde få seriøse opdrættere, men det er her østeuropæiske hvalpe og andre godtfolk boltrer sig!

 

Shih Tzu hører under specialklubben for små selskabshunde og du kan finde deres hjemmeside her. De har to opdrættere af shih tzu noteret på deres hjemmeside: Big Choice og Sannies. Kender intet til dem eller deres hunde, men vil foreslå, at man besøger deres hjemmesider og ringer og får en snak.

 

Man kan også altid gøre brug af specialklubbens eller DKK's hvalpeliste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mussepig1965

hej vi har fået en shih tzu som nu er 10 uger... han er en glad lille dreng.

 

vi har dog haft til diskution hvad vi skal gør i forhold til at han ofte gør af os når vi enten ser tv eller når vi sætter os ved spisebordet... vi opfatter det som at han vil have opmærksomhed hvilket han får meget af tiden.. men på disse tidspunkter vil vi gerne have ro af ham.... hva gør vi ved det...???

 

problem 2. han elsker at løbe efter vores ben/fødder når vi går frem og tilbage i huset... hvad gør man for at stoppe dette..?

 

håber i kan give et bud på disse spørgsmål. så vi her hjemme kan finde en ens løsning, da vi er af den overbevisning at vi skal handle ens alle i familien for at hunden forstå budskabet fra os... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...