Hop til indhold

Puggle


Aslan
 Share

Recommended Posts

Der har været en dokumentar om designer racer engang... Der var denne nemlig med. Og en del af puddelblandingerne også...

 

Men ja, det er en blanding...

 

Ja jeg kan godt huske det, jeg så det dog ikke.

 

Men jeg har kendt til dogbreedinfo.com (eller hvad den hedder) i over 5 år nu.. så det er "old news", men stadig "bad news"

Link til indlæg
Del på andre sites

Nja, den der med at alle racer en gang var blandinger er for mig for letkøbt. Da man ønskede at fremavle de forskellige racer, havde man sat nogle retningslinjer for, hvilke kvaliteter man ønskede for racen. Skulle den være mere selvstændig, skulle den kunne bruges til vagt, jagt eller andet og så fremdeles. Herefter tog man forskellige hunde ind i avlen, for at styrke visse karakteristika. Alt sammen noget der er sket over en lang årrække, og som har krævet meget indsigt i avl og arv.

 

Disse designerhunde er blot et forsøg på at gøre blandingshunde til noget hot, i et forsøg på at legitimere værdien af en blanding. Hvilket jeg ikke forstår behovet for. For den har jo netop værdien i sig selv, i og med den - som også finere hunde - har en værdi for den ejer, den dagligt bringer glæde.

 

For min skyld kan man sagtens forsøge at fremavle eller forædle ønskede racer, men så mener jeg, at man bør gøre det med et mål og et gennemtænkt avlsprogram. Hvor jeg i øvrigt i høj grad syntes man bør overveje, om der ikke allerede er racer, der udfylder de krav man har til denne nye blanding.

 

Så hvis nogen der kunne forklare mig "formålet" med at lave disse blandinger, andet end at finde på blandinger med sjove navne som eks. labradoodle, så kan det være jeg kunne formildes - selv om jeg ikke selv tror på det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Man må ikke håbe der kommer hvalpe, der får mopsens til tider anstrengte vejrtrækning og beaglens jagtinstinkt - så vil den da få problemer :???:

 

Ja det er også det problem jeg kan se ved blandingen. Dem på billedet har heldigvis semilange snuder. Men det er en støver de mixer med en hund der har tendens til vejrtrækningsproblemer... Og beagler har også tendens til omvendt nysen... så der er risici forbundet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvis nogen der kunne forklare mig "formålet" med at lave disse blandinger, andet end at finde på blandinger med sjove navne som eks. labradoodle, så kan det være jeg kunne formildes - selv om jeg ikke selv tror på det...

 

 

 

Jeg kan kun erklære mig enig i dit indlæg. SÅ pænt tror jeg ikke jeg havde formuleret mig. :5up:

 

 

Hvad angår det citerede, så var der faktisk et stort og særdeles seriøst avlsprogram bag labradoodle, som dog efter 2 årtier blev forkastet, da der ikke var kommet de resultater ud af det man havde arbejdet på at få, og avlen var i forløbet heller ikke blevet stabilt.

 

Labradoodle avlsprogrammet kører stadig i få kenneler i australien, men resten af verdenen (herunder særligt USA og england) har da ført navnet med sig og avler nu under de præmisser man gjorde i forsøgets spæde start. dvs. 1, 2. og 3. generationsblandinger. Det er aldrig rigtigt kommet ud over dette niveau, og særligt i England har man oplevet særdeles ringe individer og kuld som følge heraf.

 

En god og efter min mening honorabel idé, og et godt stykke arbejde gjort igennem årene, og en avlsmæssigt særdeles fornuftig og prisværdig beslutning om at kalde projektet for en fiasko og standse arbejdet.

 

Desværre gjort til skamme af "industrien" drevet af folks ønsker om noget ganske særligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men at man i dag avler blandinger efter udseendet er jo egentlig nok et udtryk for den tid vi lever i ... hvis man kigger på, hvilke hunde der er modehunde - som f.eks chihuahua'er i lyserødt tyll og burberry-dækken ... Ikke at det på nogen måde gør det smartere at blande to racer der i temperement og egenskab ligger milevidt fra hinanden - men jeg mener at det kan forklare det.

... Samtidig lever vi i en tid, hvor det allerbedste man kan have, er noget der er unikt - og alene det, at det er unikt giver det værdi - det kan i hvert fald i mit hovede forklare, hvorfor de hersens designer-blandinger (eller er det designer-racer?) er populære ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...