Hop til indhold

Mynder... jagthunde?


Trei
 Share

Recommended Posts

Mange tak for jeres svar begge to! :5up:

 

Og tak for linket Blackgsd, og så ikke et ord om hvor doven jeg er at jeg ikke selv fandt på at søge. :oops:

 

en lille tillægsspørgsmål dog... når de på egen hånd slår byttet ihjel, hvordan får ejeren så fat i byttet? (af eller anden grund har jeg svært ved at forestille mig mynder være de store retrievere) Må ejer selv ffinde frem til mynde og bytte eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og her i England hører mynderne under gruppen "Hounds" som er jagthunde.

Salukien blev fx (så vidt jeg ved) brugt i ørkenen til jagt på Gazeller/kaniner mm. Racen jager ved hjælp af synes derfor kaldes de også Sighthounds.

Må have startet en tråd om Salukier forresten da jeg engang...sikkert om 10 år :) gerne vil have en sådan, og ja jeg må jo absolut vide alt hvad der er værd at vide om racen inden den tid :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar begge to! :5up:

 

Og tak for linket Blackgsd, og så ikke et ord om hvor doven jeg er at jeg ikke selv fandt på at søge. :oops:

 

en lille tillægsspørgsmål dog... når de på egen hånd slår byttet ihjel, hvordan får ejeren så fat i byttet? (af eller anden grund har jeg svært ved at forestille mig mynder være de store retrievere) Må ejer selv ffinde frem til mynde og bytte eller?

 

Tror at ejeren/jægeren oftest var på hesteryg og med falk til at spore byttet i første omgang? derefter er deet vel bare at følge efter hunden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar begge to! :5up:

 

Og tak for linket Blackgsd, og så ikke et ord om hvor doven jeg er at jeg ikke selv fandt på at søge. :oops:

 

en lille tillægsspørgsmål dog... når de på egen hånd slår byttet ihjel, hvordan får ejeren så fat i byttet? (af eller anden grund har jeg svært ved at forestille mig mynder være de store retrievere) Må ejer selv ffinde frem til mynde og bytte eller?

 

Pas...

 

Jeg har fået min lille viden om mynder (mest saluki´er) fra en i den hundeskov jeg går i. Hun har selv 3 saluki´er, og har også haft irsk ulvehund. Hun bruger sine saluki´er til loure coursing, og blev nr. 3 til EM

 

Derfor skal man også være noget påpasselig, hvis man har en lille hund omkring mynder, da det kan gå galt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er så vældig forelsket i Salukien og har været det længe nu...følger med på Qirmizi's hjemmeside og er næsten sikker på det er derfra jeg skal have min Saluki når den tid kommer, hvis de da vil lade mig købe en :mrgreen:

 

http://www.qirmizi.com/index.html de opdrætter bare de smukkeste Salukier synes jeg :-D

 

De er altså også så flotte!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror at ejeren/jægeren oftest var på hesteryg og med falk til at spore byttet i første omgang? derefter er deet vel bare at følge efter hunden :mrgreen:

 

Sådan jagede de russiske kejsere med følge i hvert fald med Borzoi´erne i gamle dage, da der var et russisk kejserdømme...har jeg ladet mig fortælle af en Borzoi-ejer vi ringtræner sammen med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten så kan jeg fortælle at jeg var nysgerrig, fordi jeg idag blev forklaret at mynder bestemt ikke er jagthunde... nu ved jeg ikke ret meget om mynder (for ikke at sige skræmmende lidt), men jeg erindrer at de hedder hounds på engelsk, som en også nævnte, og så har jeg jo hørt om sådan noget som lure coursing så jeg mente nok at der var noget jagthund over dem på en eller anden måde. Anede så bare ikke hvordan jagthund egentlig.

 

Men godt man har HF. :mrgreen: Her fik jeg svaret jeg ledte efter og så gav I mig ret også - så bliver det jo ikke bedre. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Jeg har hørt en forfærdelig historie om 2 borzoi'er, som dræbte en 3 mdr. gammel shiba-hvalp i Norge :cry:

 

Jeg har oplevet to irske ulvehunde forsøge at skræmme andre, især små hunde, til at løbe væk fra dem..... gad vide hvad de ville "lege". :???: Og gad vide hvordan de har lært den "opfordring"?. Ubehageligt var det ihvertfald.

 

Tror ikke det er helt risikofrit at lade sin lille hund gå rundt blandt løse mynder. Ikke at de er aggressive i den forstand men synet af noget småt der flygter kan altså åbenbart sætte dem i "jagtmode".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aktivthundelivdk
Det er da bestemt en mulighed... tænk lige hvor sejt hvis nogen kommer ridende med både falk, mynde og hare! :mrgreen:

Falkejagt er forbudt i Danmark og jeg mener bestemt også at jagt med myndere er forbudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Falkejagt er forbudt i Danmark og jeg mener bestemt også at jagt med myndere er forbudt.

 

Jagt med mynder er forbudt i Danmark, men i andre lande, f.eks. Spanien, bruger man det stadig.

Foreningen Galgo-SOS arbejder for at hjælpe "kasserede" jagtmynder. Ofte bruger jægerne dem kun i én sæson, hvorefter de bliver hængt eller aflivet på andre bestialske måder.

 

I Nordafrika bruger beduinerne racen Azawakh til jagt med hest og falk, som beskrevet ovenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jagt med mynder er forbudt i Danmark, men i andre lande, f.eks. Spanien, bruger man det stadig.

Foreningen Galgo-SOS arbejder for at hjælpe "kasserede" jagtmynder. Ofte bruger jægerne dem kun i én sæson, hvorefter de bliver hængt eller aflivet på andre bestialske måder.

 

I Nordafrika bruger beduinerne racen Azawakh til jagt med hest og falk, som beskrevet ovenfor.

 

Det er uhyggeligt de metoder man hører om der bliver brugt for at slippe af med galgoerne. :evil:

 

Nu er jeg jo enormt nysgerrig, ved du hvorfor de ofte kun bruges i en sæson?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har også set og læst rædselsfulde beretninger om hvordan de på de mest modbydelige måder "afliver" hundene hvis ikke de er gode nok. De har "gjort dem til skamme" og derfor lader de dem lide :megaked: Det er så grusomt!

 

Min Saluki (kommede om engang:-)) vil jeg dyrke lurecoursing med, samt lydighed og hvis han er fin også udstille ham. Og om han så får en 3.pr så er og bliver han stadig verdens bedste hund. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...