Hop til indhold

Hvalp fra Sverige


Gæst BrianIQ
 Share

Recommended Posts

Gæst BrianIQ

Hej.

 

Vi er blevet nye hvalpe ejere fra i lørdags, hvor vi hentede vores lille guldklump i Sverige. Han er helt fantastik dejlig, men det er hvalpe jo :-D

 

Desværre har vi ikke været helt klar over reglerne for indførsel af hundehvalpe til Danmark, og han er derfor ikke blever anmeldt til fødevarestyrelsen som man skal. Det fandt vi først ud af da vi havde fået ham hjem.

Vi skrev en email til dem, men de svarer at da han er ulovligt indført kan de ikke stille noget op.

 

Men hvad kan vi så gøre nu?

Er der nogen som har prøvet noget tilsvarende, eller har et forslag?

 

Håber nogen kan hjælpe os.

Hilsen Brian

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BrianIQ

Hej

 

Tak for det

 

Ja det er lidt surt, men vi ved ikke helt hvor meget det betyder.

Han har stamtavle. Ved ikke om det er en eksport. Tror det ikke.

 

Vi kan nok ikke gøre så meget nu alligevel.

Han skal registreres, men hvis det ellers forløber problemfrit, tror jeg ikke vi gør mere. Han er jo i landet nu, og hvis vi tager ham ud igen, er det vel lige så ulovligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Strengt taget er dit eneste problem, at du ikke kan få den svenske stamtavle godkendt af DKK, hvis det var meningen. De godkender vist kun hvis hunden er lovligt importeret.

 

Men du kan sagtens have din hund, og også få den vaccineret, registreret i Dansk Hunderegister, forsikret osv. Dyrlægen spørger ikke om importtilladelse eller andet.

 

Men det er da ærgerligt at den opdrætter, du har købt hvalp hos, ikke havde sat sig bedre ind i reglerne, så alt blev gjort korrekt.

 

Hvilken race er din hund? Og tillykke med den :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BrianIQ

Vi har også skrevet frem og tilbage med kennel ejeren, og hun var ganske enkelt ikke klar over det heller.

 

Hvis det ikke har andre konsekvenser end at vi ikke kan registrere stamtavlen, så går det nok.

Hvis bare der ikke bliver nogen problemer med dansk hunderegistrering eller dyrlæger osv. Men det tror jeg nu heller ikke, efter at have gennemlæst reglerne igen.

 

Det er en Finsk Lapphund vi har fået. :-D

Har lige lagt lidt billeder ind af den lille bandit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er lidt surt, men vi ved ikke helt hvor meget det betyder.

Han har stamtavle. Ved ikke om det er en eksport. Tror det ikke.

 

Hvis han er med SKK stamtavle, syntes jeg I skal tage kontakt til DKK og høre hvad I kan gøre. Det er dumt ikke at få styr på det med det samme. Man ved aldrig om man en dag står og har brug for den tavle, hvis man eks. skulle få lyst til hundesport på et eller andet plan.

 

Ved ikke hvor meget de går op i at de bliver registreret ved indførsel? Har tidligere hørt diverse fortællinger, hvor netop dette er gået galt for folk. Men husker desværre hverken historie eller udfald.

 

Groft sagt skal man altid melde sin hund, når man passerer en grænse. Det gøres bare aldrig i praksis. Så hvor stor betydning det har i denne sag, må DKK kunne hjælpe med at opklare. Og giv gerne lærdommen videre, så kan det være jeg kan huske denne historie og udfald næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, ja - den er sød!!!

 

Var på DKK og finde dette: http://www.dansk-kennel-klub.dk/923 hvilket omhandler hvordan man skal forholde sig når man henter hund fra udlandet.

 

Nu er det ærgerlige selvfølgelig at I har været meget ærlige, og endda har været det på skrift. Ellers tænker jeg, at man kunne melde den nu og så "kommer hunden først om 30 dage..."? For mig at se ser det ikke ud til, at de vil se hunden fysisk? http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/hvalpe_killinger.htm

 

Modsat ser det heller ikke ud til, at DKK vil have nogle papirer fra Fødevarestyrelsen - de vil bare have en underskrift på at man har gjort det rigtige...

 

Hmmm, det lægger op til luskeri. Men DKK må kunne være behjælpelige. Man kan jo altid spørge på vegne af en ven. Og nej, jeg opfordrer absolut ikke til andet end at følge reglerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BrianIQ
jeg ved intet om indførsel af hunde, så det skal jeg ikke udtale mig om, jeg bliver bare nødt til lige at sige: nååååååååårrrrrhhhh :lun: efter jeg var i dit album... hvor er han bare sød

 

Det syntes vi også. Han er slet ikke til at stå for. :hjerte:

 

Det er jo også derfor vi helst ikke vil rende ind nogen problemer når nu vi er blevet helt afhængige af ham.

Han havde også fået ram på hende vi købte ham hos, den lille charmetrold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BrianIQ

Vi var også lidt betænkelige ved at skrive til dem, og på den måde gøre opmærksom på sig selv.

På den anden side har de ikke fået andet end vores fornavne og en mail adresse. Det kan de vel ikke bruge til noget som helst.

Vi spurgte bare helt generelt og gav dem ikke for mange direkte oplysninger. Ved godt det er lidt noget luskeri, men nu sidder vi jo midt i problemet, og vil jo helst have det ud af verdenen.

 

Vi tænkte også på at tage tilbage og få en dyrlæge i Sverige til at lave de nødvendige papirer, men så skal vi søge senest 30 dage inden indrejse om dispensation for rabies vaccination, for det må han først få ved 12 ugers alderen i Sverige.

Det er noget rod...:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan I ikke få opdrætter til at skrive det hun "burde" have gjort (hvis man nu var opmærksom på alle disse små benbøj for benbøjets skyld, når nu ingen alligevel vil se hunden), så det ligner hunden stadig er hos hende? Ville det ikke være fyldestgørende, at hun siger hunden har været hos hende frem til den dato den nye indførsel finder sted?

 

Hvis du forstår?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BrianIQ

Vi tænkte det samme, men det er jo dyrlægen i sverige som skal skrive for rabies vaccinationen og det gør de nok ikke uden videre.

Jeg tror bare vi må acceptere vores lille illegale invandrer.

Kan prøve at kontakte DKK, men ellers tror jeg ikke vi gør mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis du melder hunden nu (som 8 uger gammel), og den kommer om 30 dage er den knap 12 uger, som er den alder hvor man rabiesvaccinerer. Ergo må den vel gå under samme regel som når den er 8 uger gammel? At den ikke har været væk fra opdrætter, og er dækket via moderens vacciner?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hej.

 

Vi er blevet nye hvalpe ejere fra i lørdags, hvor vi hentede vores lille guldklump i Sverige. Han er helt fantastik dejlig, men det er hvalpe jo :-D

 

Desværre har vi ikke været helt klar over reglerne for indførsel af hundehvalpe til Danmark, og han er derfor ikke blever anmeldt til fødevarestyrelsen som man skal. Det fandt vi først ud af da vi havde fået ham hjem.

Vi skrev en email til dem, men de svarer at da han er ulovligt indført kan de ikke stille noget op.

 

Men hvad kan vi så gøre nu?

Er der nogen som har prøvet noget tilsvarende, eller har et forslag?

 

Håber nogen kan hjælpe os.

Hilsen Brian

 

min veninde stod i samme situation da hendes hund skulle hentes fra norge men hun måtte pænt vente med at få ham hjem til papier var i orden

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var også lidt betænkelige ved at skrive til dem, og på den måde gøre opmærksom på sig selv.

På den anden side har de ikke fået andet end vores fornavne og en mail adresse. Det kan de vel ikke bruge til noget som helst.

Vi spurgte bare helt generelt og gav dem ikke for mange direkte oplysninger. Ved godt det er lidt noget luskeri, men nu sidder vi jo midt i problemet, og vil jo helst have det ud af verdenen.

 

Vi tænkte også på at tage tilbage og få en dyrlæge i Sverige til at lave de nødvendige papirer, men så skal vi søge senest 30 dage inden indrejse om dispensation for rabies vaccination, for det må han først få ved 12 ugers alderen i Sverige.

Det er noget rod...:(

 

 

Han skal så vidt jeg husker være præcis 3 mdr. før den tæller.

 

Hvis jeg var i dine sko ville jeg gøre følgende.....

 

vent med at ringe til DKK. Få hunden vacc. når den er 3 mdr.. Sig til DKK at originalpasset er bortkommet ved brand i hjemmet, og du derfor har været nødt til at revaccinere.

 

(den har virket før har jeg hørt.........:engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BrianIQ

Hej

 

Vi har lige fået følgende email fra fødevarestyrelsen:

 

Hvalpen er indført ulovligt i Danmark. Dette forhold kan vi ikke rette på. Det er ikke muligt at sende hvalpen retur til Sverige, da dette ville være en ny ulovlig handling. Vi har dog mulighed for at hjælpe Jer med at sikre, at Jeres hvalp ikke udgør nogen smitterisiko m.h.t. rabies i Danmark. Dette kan gøres på følgende måde:

1) såfremt I kan fremskaffe en erklæring fra opdrætteren på, at hvalpen er født hos opdrætteren, og ikke har været i kontakt med vilde dyr.

2) Sender os Jeres navn + adresse, samt hvalpens fødselsdato og chipnr.

3) Vi sender Jer et påbud om at rabies vaccinere hvalpen og sende dokumentation herfor til fødevareregionen, samt hold hvalpen i hjemmekarantæne i 21 dage efter vaccination.

4) Herefter vurderer fødevareregionen ikke, at hvalpen udgør en sundhedsmæssig risiko.

 

 

Det lader heldigvis til at vi kan få løst vores problem. :-D

Han vil stadig være ulovlig indført. Det kunne vi jo ikke ændre på uanset hvad, men vi burde ikke få problemer fremover, hvis vi følger deres anvisninger.

Mere kan vi jo ikke gøre. :5up:

 

Men vi takker mange gange for alle jeres ideer og forslag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...