Hop til indhold

vil ikke dække


Dinah
 Share

Recommended Posts

Cleo kan gå på plads, hun kan SIT, mere tilkald, når jeg siger: NUMSE så stopper hun og stritter med numsen, så jeg kan hive en gren ol væk fra pelsen, men hun VIL IKKE DÆK:evil:

 

har prøvet mange forskellige metoder, men hun fatter det ikke.

- i SIT køre godbid under maven, men så kravler hun bare baglæns på numsen

- holde den stille på gulvet under brystet

- rose hende med DÆK, når hun allerede ligger, men så nyder hun bare at blive fodret liggende

 

WHAT TO DO?

Link til indlæg
Del på andre sites

Cleo kan gå på plads, hun kan SIT, mere tilkald, når jeg siger: NUMSE så stopper hun og stritter med numsen, så jeg kan hive en gren ol væk fra pelsen, men hun VIL IKKE DÆK:evil:

 

har prøvet mange forskellige metoder, men hun fatter det ikke.

- i SIT køre godbid under maven, men så kravler hun bare baglæns på numsen

- holde den stille på gulvet under brystet

- rose hende med DÆK, når hun allerede ligger, men så nyder hun bare at blive fodret liggende

 

WHAT TO DO?

Det har aldrig virket for mig, så når jeg har trænet dæk. Har jeg haft to godbidder i hånden, "SIT" så får hunden den ene af godbidderne, når jeg er sikker på hunden ved at der er en godbib mere siger jeg "DÆK" samtiding med jeg ligger hånden på gulvet, med let løftet tommelfinger så hunden kan se godbiden, hunden er nød tiol at ligge sig får at nå godbiden:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har aldrig virket for mig, så når jeg har trænet dæk. Har jeg haft to godbidder i hånden, "SIT" så får hunden den ene af godbidderne, når jeg er sikker på hunden ved at der er en godbib mere siger jeg "DÆK" samtiding med jeg ligger hånden på gulvet, med let løftet tommelfinger så hunden kan se godbiden, hunden er nød tiol at ligge sig får at nå godbiden:blink:

 

Næ nej, Cleo er kortbenet og har lang hals - kan snildt nå ned:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Har ingen forslag... Pero kan nemlig heller ikke dække på trods af at det var noget af det første vi prøvede at lære ham. Vi opgav efterhånden - han VIL bare ikke.

 

Det kan være svært med små hunde, at lokke dem ned i dæk ved hjælp af godbidder, fordi de kan nå godbidden uden at lægge sig...

 

En ting vi blev anbefalet var at belønne når hunden af sig selv lagde sig ned (capturing).

Altså man fanger den ønskede handling uden for "træningen"... Og selvfølgelig i det øjeblik hunden gør det.

Efterhånden vil hunden så lære at dække = godbid og man vil efterhånden kunne sætte ordet "dæk" på idet hunden gør det. Senere hen vil hunden så lære det at gøre det på dit initiativ når du siger "dæk".

Dette vil nok fungere bedst med klikkertræning...

 

EDIT: Det er meget vigtigt, at det er selve bevægelsen til at ligge ned du belønner. Når hun allerede ligger ned forstår hun ikke at hun selv skal gøre noget for det. Så bliver det nærmere en "bliv liggende"-kommando, som ikke hjælper hvis hun ikke på kommando kan lægge sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla ville heller ikke dække - jeg har shapet det frem via klikker... altså belønnet hende for det mindste lille "knæk" ned i benene i starten og så krævet mere og mere af hende...

 

Hun kan godt dække nu, men det er absolut ikke den øvelse hun er stærkest i... Nogen gange får man mest af alt bare et buk og så et forventningsfuldt lille ansigt bagefter :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ nej, Cleo er kortbenet og har lang hals - kan snildt nå ned:mrgreen:

Hun vil forsøge ALT, inden hun ligger sig. Men er godbiden "god nok" så vil helt sikkert ligge sig til sidst, du må bare ikke give efter før hun ligger ned :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Men det skal hun ikke have noget ud af. Hun skal nok dække, når tålmodigheden slipper op og hun bare VIL have den godbid og så rose-rose-rose :-D

 

Hun vil forsøge ALT, inden hun ligger sig. Men er godbiden "god nok" så vil helt sikkert ligge sig til sidst, du må bare ikke give efter før hun ligger ned :blink:

 

Det er forsøgt med Pero, men uden held. Det er som om "dæk" bare ikke findes i hans hoved - bortset fra når det ikke er træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er forsøgt med Pero, men uden held. Det er som om "dæk" bare ikke findes i hans hoved - bortset fra når det ikke er træning.

 

Jamen altså, hvis I ikke kan finde dæk-knappen at trykke på hos ham, så er der jo ikke noget at gøre ved det og det samme gælder for Cleo. Det er jo egentlig heller ikke et must, hvis I alligevel ikke sysler med planer om, at hundene f.eks. skal være LP-hunde osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik et råd på jubii-forum engang at sidde på gulvet med det ene knæ bøjet i et omvendt V, foden i gulvet. Og så holde godbidden på den anden side af benet, nede ved gulvet.

Så mavede Toffi sig under benet, og jeg satte signalet "dæææk" på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lært min hvalp det på samme måde som Dogue1. Prøvede i lang tid samme metode som jeg havde gjort ved min gamle, hvilket var at trække godbidden ned fra under maven, når hun sad. Men det fungerede ikke med den lille.

 

I stedet har jeg som sagt gjort brug af tidligere nævnte metode. Holdt godbid i lukket hånden når hund har siddet, som jeg så har holdt ned i gulvet foran. Hvalpen har så kastet sig efter den og dermed lagt sig. Hun er så også typen, der frustreres let og deri har som reaktion at prøve at fravriste godbiden fra en. Det er indlært via klikker - hvilket har været mit første forsøg med konceptet. Hvilket dog har virket super, og som skal bruges i flere øvelser med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Jamen altså, hvis I ikke kan finde dæk-knappen at trykke på hos ham, så er der jo ikke noget at gøre ved det og det samme gælder for Cleo. Det er jo egentlig heller ikke et must, hvis I alligevel ikke sysler med planer om, at hundene f.eks. skal være LP-hunde osv...

 

Det var også derfor vi opgav... Det er jo netop ikke noget vi skal bruge til noget:-) - Men det er alligevel lidt pinligt at have en hund, der ikke kan dække:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også derfor vi opgav... Det er jo netop ikke noget vi skal bruge til noget:-) - Men det er alligevel lidt pinligt at have en hund, der ikke kan dække:blink:

 

Men dog knap så pinligt som vores. Han kan dæk...han smider sig ned...når det passer ham. Ellers ser han på os sådan lidt a la: "Hmmm, det er da en ny kommando. Gad vide, hvad den betyder ?!?" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ingen forslag... Pero kan nemlig heller ikke dække på trods af at det var noget af det første vi prøvede at lære ham. Vi opgav efterhånden - han VIL bare ikke.

 

Det kan være svært med små hunde, at lokke dem ned i dæk ved hjælp af godbidder, fordi de kan nå godbidden uden at lægge sig...

 

En ting vi blev anbefalet var at belønne når hunden af sig selv lagde sig ned (capturing).

Altså man fanger den ønskede handling uden for "træningen"... Og selvfølgelig i det øjeblik hunden gør det.

Efterhånden vil hunden så lære at dække = godbid og man vil efterhånden kunne sætte ordet "dæk" på idet hunden gør det. Senere hen vil hunden så lære det at gøre det på dit initiativ når du siger "dæk".

Dette vil nok fungere bedst med klikkertræning...

 

EDIT: Det er meget vigtigt, at det er selve bevægelsen til at ligge ned du belønner. Når hun allerede ligger ned forstår hun ikke at hun selv skal gøre noget for det. Så bliver det nærmere en "bliv liggende"-kommando, som ikke hjælper hvis hun ikke på kommando kan lægge sig.

 

Dette vil også være måden jeg ville gøre det på :-)

 

Hver eneste gang hunden lægger sig af sig selv, så klikker jeg og giver en godbid, men for at få flere øvelser ind af selve det at dække, så kaster jeg godbidden, således at han ikke bliver liggende :blink:

 

Senere kan man så begynde at træne at hunden skal blive liggende længere og længere :-)

 

Så sæt dig behageligt til rette i sofaen i aften med en stor skålfuld godbidder, og sørg for at belønne hver gang hun lægger sig ned :-)

 

Sådan træner vi "tæppe" i øjeblikket (altså det samme som "gå i kurven" bare på et tæppe :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit gæt vil være at i har prøvet for meget, dvs. i har arbejdet med flere metoder inden for kort tid. (jeg vil gætte på 3-6 mån )

Hold pause glem det ord i et par måneder, arbejd i stedet med at fin pudse de ting hunden kan.

I kan jo prøve at koble klikker og target stik på jeres øvelser. Gør det sjovt at træne / lege og lær evt. et par nye triks. Men ingen der minder om dæk !

Når der er gået en til to måneder så beslut jer for hvilken måde i vil bruge til at indlære dæk. Hvis target stik er noget i og hunden kan lide at arbejde med kan i prøve følgene. Lad hunden starte med et sit, træk pinden ned ovenfra og ned foran forbenene bare det at hunden går lidt ned med skulderen GODBID. Hvis det lykkes så skub pinden lidt længere frem på gulvet, men hvis hunden rejser sig er det sit igen. Efter hånden vil den læne sig frem for at få kontakten med target stiken. og til sidst ligger den sig ned. Vent med at koble dæk på før maven næsten rører gulvet, den må ikke kunne misforstå hvornår det er dæk.

Så længe hunden og dig syntes det er sjovt, skal resten nok komme.

God arbejde´s lyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Ja, nu føler jeg mig altså rigtig dum... Efter denne tråd tænkte jeg for sjov, at jeg lige kunne prøve at lære ham det igen... Vi var hjemme ved mine forældre og han lå roligt på et gulvtæppe og jeg havde fundet fiskefrikadeller i deres køleskab..

 

Og hvad tror I så der sker i første forsøg?!?:shock: Pero DÆKKER!!! :mrgreen:

Og det var et "SLAM" ned i gulvet med det samme - som om det var noget han havde kunnet altid :roll: Jeg blev simpelthen så overrasket! Han er super dygtig til det... Vi lavede en helt masse sit-dæk-sit-dæk og dæk var bare perfekt hver gang... Jeg gik tilmed igang med at prøve at lære ham at kravle :blink:

 

Så måske i bare lige skal holde 3-4 måneders pause med træningen og så starte igen? :blink:

 

Jeg skal altså lige have filmet ham på et tidspunkt... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, nu føler jeg mig altså rigtig dum... Efter denne tråd tænkte jeg for sjov, at jeg lige kunne prøve at lære ham det igen... Vi var hjemme ved mine forældre og han lå roligt på et gulvtæppe og jeg havde fundet fiskefrikadeller i deres køleskab..

 

Og hvad tror I så der sker i første forsøg?!?:shock: Pero DÆKKER!!! :mrgreen:

Og det var et "SLAM" ned i gulvet med det samme - som om det var noget han havde kunnet altid :roll: Jeg blev simpelthen så overrasket! Han er super dygtig til det... Vi lavede en helt masse sit-dæk-sit-dæk og dæk var bare perfekt hver gang... Jeg gik tilmed igang med at prøve at lære ham at kravle :blink:

 

Så måske i bare lige skal holde 3-4 måneders pause med træningen og så starte igen? :blink:

 

Jeg skal altså lige have filmet ham på et tidspunkt... :-D

 

Dygtig Pero :5up:. Vi havde en gang en hund, der ikke kunne gå på plads ved indkald. Så opgav vi at bruge den kommando. Efter et par måneder sagde jeg det ved en fejl og hunden strøg på plads. Det kan godt være, at den med overtræning kan have noget på sig, men ja, man bliver total lamslået, når vaps pludselig gør et eller andet man bare ikke troede den kunne lære :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, nu føler jeg mig altså rigtig dum... Efter denne tråd tænkte jeg for sjov, at jeg lige kunne prøve at lære ham det igen... Vi var hjemme ved mine forældre og han lå roligt på et gulvtæppe og jeg havde fundet fiskefrikadeller i deres køleskab..

 

Og hvad tror I så der sker i første forsøg?!?:shock: Pero DÆKKER!!! :mrgreen:

Og det var et "SLAM" ned i gulvet med det samme - som om det var noget han havde kunnet altid :roll: Jeg blev simpelthen så overrasket! Han er super dygtig til det... Vi lavede en helt masse sit-dæk-sit-dæk og dæk var bare perfekt hver gang... Jeg gik tilmed igang med at prøve at lære ham at kravle :blink:

 

Så måske i bare lige skal holde 3-4 måneders pause med træningen og så starte igen? :blink:

 

Jeg skal altså lige have filmet ham på et tidspunkt... :-D

:lol::lol:

 

DYYYGTIG Pero :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, nu føler jeg mig altså rigtig dum... Efter denne tråd tænkte jeg for sjov, at jeg lige kunne prøve at lære ham det igen... Vi var hjemme ved mine forældre og han lå roligt på et gulvtæppe og jeg havde fundet fiskefrikadeller i deres køleskab..

 

Og hvad tror I så der sker i første forsøg?!?:shock: Pero DÆKKER!!! :mrgreen:

Og det var et "SLAM" ned i gulvet med det samme - som om det var noget han havde kunnet altid :roll: Jeg blev simpelthen så overrasket! Han er super dygtig til det... Vi lavede en helt masse sit-dæk-sit-dæk og dæk var bare perfekt hver gang... Jeg gik tilmed igang med at prøve at lære ham at kravle :blink:

 

Så måske i bare lige skal holde 3-4 måneders pause med træningen og så starte igen? :blink:

 

Jeg skal altså lige have filmet ham på et tidspunkt... :-D

 

Hallo Hallo :5up: så var denne tråd jo ikke så dum :blink: ej, hvor flot:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...