Hop til indhold

Hører ikke efter i leg med kattene. Hjælp!


Gæst Natascha21
 Share

Recommended Posts

Gæst Natascha21

Hejsa.

 

Ja, jeg har det problem at Joey bare ikke gider høre efter når kattene er der. Det er som om at hjernen falder ud af ørerne på ham når han skal lege med dem. Nej og arh hjælper nada. Høje lyde hjælper heller ikke. Jeg fik så et råd fra en der havde haft en kennel om at jeg skulle tage ham blidt i nakken (altså så det ikke gør ondt) Sige bestemt NEJ, og så vente på at han havde slikket sig om munden som var et tegn på at han havde forstået det.

Det prøvede jeg så, idét jeg tager fat i nakken og siger nej, så slikker han sig om munden og sætter eller lægger sig ned, får godbidden, og så skal kattene bare bides i igen.

 

Det er altså et meget stort problem at han bliver ved med de katte. Kattene vil det ikke, for han bider jo hårdt, da han ikke kan styre det endnu. Og det hjælper ikke når kattene skriger.

 

Han bider dem, hiver dem i halen, gøer af dem for at få en reaktion osv osv.

 

Jeg ved godt at en hund ikke lærer fra den ene dag til den anden.. Men der burde vel være bedring i løbet af et par dage? Men det er der bare ikke.. Han fatter nada.

 

Hvad skal jeg gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

først og fremmest må du sørge for at der bliver opsat et børnegitter eller lignende, så der er et sted kattene kan få fred for ham... et sted de har helle.... hvor han ikke kan komme til dem...

 

og så ville jeg nok mene at du skal have ham i snor når han er sammen med kattene.

 

Hvor gammel er Joey?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Natascha21

Joey er snart 11 uger gammel. Det er self ikke meget, og han er self i den hvalpealder. Men det er træls, at han bare slet ikke vil høre efter.

 

Jamen kattene har helle på krædsetræet, på sengen, under sofaen osv. Jeg kan ikke sætte børnegitter op for så kan han enten kun være i gangen eller i alle de andre rum. Og kattene er jo i alle de andre rum, så det er jo lige fedt?

 

Jamen, så skal jeg jo have ham i snor hele dagen? Han er jo i stuen og soveværelset hele dagen og der befinder kattene sig os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kattene kan jo bare springe over børnegitteret - det kan joey ikke ;-)

 

han er jo kun en lille trut, har han lært betydningen af NEJ? for ellers hjælper det jo ikke så meget at sige det til ham ;-)

 

Selvom det selvfølgelig er lidt træls og upraktisk, så tror jeg altså at du bliver nødt til at adskille dem her i starten, og så kun have overvåget samvær med den bette fyr i snor... både for hans og kattenes skyld... så ingen af dem kommer alvorligt til skade... en kat kan lave seriøs ravage på sådan en lille hvalp, hvis den bliver gal nok...

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, men hvad skulle det hjælpe at han kom i snor? Altså ud over at han ikke kan få fat i dem. Hva så når han kommer fri igen? Gør han så ikke bare det samme igen ?

 

ideen er at du har kontrol over ham, så han netop ikke kan jagte dem... og så er det bare intensiv træning... ros ros ros og godbidder i massevis hver gang han er rolig sammen med kattene, når han ikke bider ud efter dem, eller forsøger at jagte dem... ros ham for at kigge på dem på afstand eller for at sidde ned mens de er i rummet osv....

 

og det er lidt nemmere at gøre når han ikke kan komme væk fra dig...;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde også problemer med katte versus hund i starten.

Nu ved jeg ikke hvor høj din hund er, men i stedet for et børnegitter brugte vi bare et bræt, som blev sat op med nogle tunge metalkasser til at holde det fast. Det var lige til at skræve ind over.

 

Jeg er enig i at det er yderst vigtigt at kattene har helle, så mange steder som muligt. Kan kattene komme ud af en kattelem og holde hunde-fri? Ellers er det endnu mere synd.

 

Og om aftenerne, hvor vi var 3 mennesker i huset, trænede vi så samvær.

Kattene havde høje pladser i alle rum, hvor hunden ikke kunne nå.

Min hund løb såmænd "bare" efter, ikke andet, men det var nok til at den ene kat var meget bange og langede ud efter hunden med kloen.

 

Og som de andre skriver, så kan det altså godt blive farligt. Jeg har hørt at katte i deres forsvar går efter øjnene, og det lyder jo ikke så rart. Der hvor min hund kom fra gik en anden hund rundt med skærm på. Den havde været for tæt på en kat og var blevet revet i øjet, og derefter opereret. Da fik jeg respekt for hvad der kan ske.

 

Det tog i hvert fald en måned hos os før jeg var tryg ved at fjerne brættet permanent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Natascha21
Vi havde også problemer med katte versus hund i starten.

Nu ved jeg ikke hvor høj din hund er, men i stedet for et børnegitter brugte vi bare et bræt, som blev sat op med nogle tunge metalkasser til at holde det fast. Det var lige til at skræve ind over.

 

Jeg er enig i at det er yderst vigtigt at kattene har helle, så mange steder som muligt. Kan kattene komme ud af en kattelem og holde hunde-fri? Ellers er det endnu mere synd.

 

Og om aftenerne, hvor vi var 3 mennesker i huset, trænede vi så samvær.

Kattene havde høje pladser i alle rum, hvor hunden ikke kunne nå.

Min hund løb såmænd "bare" efter, ikke andet, men det var nok til at den ene kat var meget bange og langede ud efter hunden med kloen.

 

Og som de andre skriver, så kan det altså godt blive farligt. Jeg har hørt at katte i deres forsvar går efter øjnene, og det lyder jo ikke så rart. Der hvor min hund kom fra gik en anden hund rundt med skærm på. Den havde været for tæt på en kat og var blevet revet i øjet, og derefter opereret. Da fik jeg respekt for hvad der kan ske.

 

Det tog i hvert fald en måned hos os før jeg var tryg ved at fjerne brættet permanent.

 

Kattene har et rum med et bræt for, hvor deres kattebakker og foder står. Så det kan man vel godt sige er deres helle. De bliver lukket udenfor når de beder om det.

 

Joey er allerede blevet ramt af en klo i øjet, heldigvis ikke noget farligt, men det kostede mig 1100 kr en søndag aften. Lige nu sidder han med den snor på, og han er meget intresseret i at æde snoren, og vikle sig selv ind i den.. suk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan var Sascha også, da hun var lille. Og hun er stadig sådan, hun er 11 måneder nu. :(

 

Hun bider ikke kattene hårdt, Linus (katten) lægger sig bare og miaver lidt, hvis hun kommer til at bide for hårdt.

 

Her har vi en skydedør, som kan sættes på en krog, så kattene kan komme igennem, men hundene kan ikke.

 

Men når de leger, så er der intet at gøre. Sascha bliver bare døv. Jeg kan kalde hende til mig hvis jeg har en godbid, men når den er spist, er det efter katten igen.

 

Så har ingen gode råd egentlig, men forhåbentligt bliver det bedre, når vovsen bliver ældre...:?::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Ja nu får jeg nok på rygstykkerne, men er så ikke første gang :-P

Laika kunne heller ikke lade misserne være, men jeg gjorde ikke noget

lod hund være hund, og mis være mis, til stor fortrydelse for Laika

hun fandt lige pludselig ud af at mis havde et system der funkede mod ulydig hund

en direkte klør fem, og nu kan mis få lov at være mis, uden hunden ( Laika ) blander sig

og ingen af dem er kommet til skade, men Laika har fået en vis respekt for missens klør fem

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Natascha21
Ja nu får jeg nok på rygstykkerne, men er så ikke første gang :-P

Laika kunne heller ikke lade misserne være, men jeg gjorde ikke noget

lod hund være hund, og mis være mis, til stor fortrydelse for Laika

hun fandt lige pludselig ud af at mis havde et system der funkede mod ulydig hund

en direkte klør fem, og nu kan mis få lov at være mis, uden hunden ( Laika ) blander sig

og ingen af dem er kommet til skade, men Laika har fået en vis respekt for missens klør fem

 

Joey har fået en på lampen op til flere gange, ja endda en i øjet. Men han viser bare overhovedet ingen respekt. Jeg har prøvet at lade hund være hund og kat være kat. Men han viser bare overhovedet ingen respekt uanset hvad de gør ved ham. Han synes bare det er smadder sjovt at en meget sur kat sidder og slår ud efter ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik min hvalp hjem havde jeg samme problem, alt alt for voldsom leg med katten, og var ved at drive mig til vanvid da det foregik inde og ude.

Det skal så lige siges at katen er lige så god til at ryge på ham som når han er efter hende. - og heldigvis indtilvidere har katten forsvaret/leget uden klørerne ude. Jeg har gjort det at når jeg synes det blev for voldsom gik jeg hen og tog Koda ud af legen, og snakkede med ham indtil han faldt til ro. Kalder ikke på ham og skælder ham ikke ud, da jeg har fornemmelsen at at det ophidser og gør legen mere interesant nu hvor mor "hepper" på. Legen er slet ike så ofte som den har været og de har utrolig meget glæde af hinanden. Katten har så også fundet ud af i legen at hvis hun liger stile i et stykke tid så er der pause i legen og Koda synes så den er lidt mindre intresant. For at mindske legen så den ikke er for voldsom sørger eg også for koda er stimuleret rigeligt og ikke har al den overskuds energi når han er inde. Jeg har lavet en lille film hvor de leger, vd godt at det ikke helt er samme situation som du er i, men håber det okay jeg lige viser hvordan hund og kat kan lege.

held og lykke med træningen, kan også være en mulighed at det aftager med tiden hvor han bliver lidt ældre.[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Natascha21
Har Joey tilbud om andre former for leg og aktivering end at jage kattene?

Leger du med ham? Træner du med ham?

 

En hvalp er jo meget legesyg, og er ikke tilfreds med at tumle rundt alene med et garnnøgle ligesom en kat er.

 

Vi leger med ham og vi træner ham. Uanset hvad, så skal han jo være i stand til at kunne underholde sig selv på et tidspunkt (Ja altså.. tænker på når han evt. er alene hjemme).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Natascha21
Da jeg fik min hvalp hjem havde jeg samme problem, alt alt for voldsom leg med katten, og var ved at drive mig til vanvid da det foregik inde og ude.

Det skal så lige siges at katen er lige så god til at ryge på ham som når han er efter hende. - og heldigvis indtilvidere har katten forsvaret/leget uden klørerne ude. Jeg har gjort det at når jeg synes det blev for voldsom gik jeg hen og tog Koda ud af legen, og snakkede med ham indtil han faldt til ro. Kalder ikke på ham og skælder ham ikke ud, da jeg har fornemmelsen at at det ophidser og gør legen mere interesant nu hvor mor "hepper" på. Legen er slet ike så ofte som den har været og de har utrolig meget glæde af hinanden. Katten har så også fundet ud af i legen at hvis hun liger stile i et stykke tid så er der pause i legen og Koda synes så den er lidt mindre intresant. For at mindske legen så den ikke er for voldsom sørger eg også for koda er stimuleret rigeligt og ikke har al den overskuds energi når han er inde. Jeg har lavet en lille film hvor de leger, vd godt at det ikke helt er samme situation som du er i, men håber det okay jeg lige viser hvordan hund og kat kan lege.

held og lykke med træningen, kan også være en mulighed at det aftager med tiden hvor han bliver lidt ældre.[media]

[/media]

 

 

Jeg har prøvet at tage ham væk fra katten, kæle lidt med ham og sådan. Men lige så snart jeg er færdig med det, så løber han efter kattene igen.

 

Og tak skal du have :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok nu lyder jeg nok lidt grov, men det er dig der har påtaget dig ansvaret for dyrene.

Giv kattene et rum hvor hunden ikke kan komme ind, så kattene ved hvor de kan spise, sove og gå i bakken hvor hunden ikke kommer.

Gå ned i den nærmeste tømmerhandel / byggemarked og køb en tøjsnor med metal forstærkning inden i, den sker der ikke noget ved at han bidder i. Den er også ca 10 m lang så du kan skifte den hvis han skulle bide ind til forstærkningen. Husk at få nogle "låse" med til så du kan sætte karabinhagen fast.

Sidst men ikke mindst ros ham når han forholder sig i ro over for kattene.

Alt tager tid og hunden skal nok lære at slappe af over for kattene.

Men giv kattene en mulighed for at søge ro for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...