Hop til indhold

Hvronår er et barn gammel nok til ny hund?

Gæst Fraggle
 Share

Recommended Posts

Gæst Fraggle

Ja, alle I der er vokset op med hund, kender den trækken i maven der starter den dag man flytter hjemmefra. 3 år har jeg gået med den nu, hvor jeg har kigget på hunde til salg, vel vidende at jeg ikke kunne tilbyde en hund et godt hjem. Ikke fordi jeg er forfærdelig på nogen måde:blink: Synes bare ikke hunde høre hjemme på kollegieværelser hos forvoksede teenagere...

Nu har mine omstændigheder så ændret sig drastisk og den forvoksede teenager har forvandlet sig til en ansvarsfuld mor. Altså ved jeg at JEG er klar til at få en hund nu. Men hvornår er et barn klar til at leve sammen med en hund, når den ikke nu ikke var der i forvejen? Jeg overvejer oveni købet om det ikke er 2 hunde jeg skal have, for når jeg starter på uddannelse igen vil der jo være dage med op til 8 timers fravær. Ved godt at det er de forhold de fleste hunde lever under, men det er jo ikke noget de egentlig er egnet til...

Ally er 10 måneder nu og de største betænkeligheder jeg har er:

1. Hygiejnen. Hvalpe har jo uheld og ret ØV hvis hun finder et uheld før mig.

2. Allys adfærd. Selvom hun faktisk aldrig har udøvet vold på mine forældres labrador er hun jo ikke 100% bevidst om at andre væsener føler smerte.

I med børn, hvor gamle var jeres børn før de var egnede til at blive "søskende"??:hjerte:

Går jo og tæller minutterne og det ville være rart at vide om vi snakker et ½ eller 2 års ventetid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm den er svær,min mening er at det er meget forskelligt fra barn til barn. Nogle er klar når de er to andre burde ikke have hund før de er 7-10 år.

Men det ligger jo i den opdragelse forældre giver deres børn. Hvis de er opdraget til at behandle både dyr og mennesker med respekt, ja så er to år nok. Men i bund og grund er du nok den der bedst kender din datter.

Det jeg vil anbefale er at du kikke på dig selv, har du / i overskudet til at klare både barn og hund ? To hunde gør det ikke nemmere. Lige som børn kræver hvalpen / unghunden en del af deres mennesker.

Vil i have flere børn ? Hvilken krav stiller i til hunden ? Hvad kan i tilbyde hunden ? 3 ting der nok bør afklares før i beslutter jer for at få hunden.

Men jeg må give dig ret det er skønt at vokse op med en hund, hjemme var jeg 10 da der flyttede en dejlig golden ind og min bror var 8.

Men det er din beslutning og er den gennemtænkt og valget af race passer ind i din fam, ja så skal det nok blive en god oplevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vokset op sammen med en hund, mine forældre havde hund før jeg blev født, så det har altid været en naturlig del af mit liv. Da jeg blev født fik mine forældre kort tid efter en 8 uger gammellabrador hvalp, de har aldrig følt at der har været nogle problemer med at have et lille barn + et femårig barn og en lillehund samtidig. Jeg synes også at det har været helt fantastisk at vokse op med en skøn hund. Deet der er vigtigt er at lære børn at omgåes hunden og sørge for at barnet ikk overskrider hundes grænser...

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke det har nogen som helst betydning hvor gammelt barnet er, for det er de voksnes ansvar at få det til at fungere i dagligdagen, samt ikke mindst lære barnet at omgås dyr med respekt.

Min søn er født ind i et hjem med to hunde, og jeg vil ikke påstå at der aldrig var problemer, men dem der var, var i hvert fald aldrig hundenes skyld.

Mht. dine tanker om to hunde pga. meget alenetid, så vil det ikke gøre forskel på hundene. De vil stadig føle sig alene når du ikke er der.

8 timer er lang tid. Det kan gå nogle få gange, men hvis man ved at det vil dreje sig om flere gange ugentligt, så ville jeg nok lade være med at få hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fraggle
Hmm den er svær,min mening er at det er meget forskelligt fra barn til barn. Nogle er klar når de er to andre burde ikke have hund før de er 7-10 år.

Men det ligger jo i den opdragelse forældre giver deres børn. Hvis de er opdraget til at behandle både dyr og mennesker med respekt, ja så er to år nok. Men i bund og grund er du nok den der bedst kender din datter.

Det jeg vil anbefale er at du kikke på dig selv, har du / i overskudet til at klare både barn og hund ? To hunde gør det ikke nemmere. Lige som børn kræver hvalpen / unghunden en del af deres mennesker.

Vil i have flere børn ? Hvilken krav stiller i til hunden ? Hvad kan i tilbyde hunden ? 3 ting der nok bør afklares før i beslutter jer for at få hunden.

Men jeg må give dig ret det er skønt at vokse op med en hund, hjemme var jeg 10 da der flyttede en dejlig golden ind og min bror var 8.

Men det er din beslutning og er den gennemtænkt og valget af race passer ind i din fam, ja så skal det nok blive en god oplevelse.

Hvis jeg ikke stillede mig selv de spørgsmål inden jeg fik hund havde jeg jo bare anskaffet mig en stor labrador det øjeblik jeg var ude af døren;-) Men ved jo fx godt at jeg ikke kommer ud og løbe så mange kilometer med den dagligt og så er det sq bare synd... Men det er nu ikke hundevalg tråden handler om, dét har jeg skam styr på, det er BØRN jeg ikke aner noget om:roll:

hehe

Jeg er vokset op sammen med en hund, mine forældre havde hund før jeg blev født, så det har altid været en naturlig del af mit liv. Da jeg blev født fik mine forældre kort tid efter en 8 uger gammellabrador hvalp, de har aldrig følt at der har været nogle problemer med at have et lille barn + et femårig barn og en lillehund samtidig. Jeg synes også at det har været helt fantastisk at vokse op med en skøn hund. Deet der er vigtigt er at lære børn at omgåes hunden og sørge for at barnet ikk overskrider hundes grænser...

Bantus

Det er jo dét, men er meget tilbøjelig til at overbevise mig selv om at Ally godt ville kunne behandle hunden ordentligt, fordi hun allerede i en alder af 11 mdr. kun aer mine forældres labrador, og ikke hiver den i pelsen, kaster sig ned på den osv. men ved jo godt det ikke behøver betyde hun ville behandle alle hunde sådan. Man kommer bare så nemt til at lyve for sig selv når man virkelig ønsker sig noget:-)

Jeg mener ikke det har nogen som helst betydning hvor gammelt barnet er, for det er de voksnes ansvar at få det til at fungere i dagligdagen, samt ikke mindst lære barnet at omgås dyr med respekt.

Min søn er født ind i et hjem med to hunde, og jeg vil ikke påstå at der aldrig var problemer, men dem der var, var i hvert fald aldrig hundenes skyld.

Mht. dine tanker om to hunde pga. meget alenetid, så vil det ikke gøre forskel på hundene. De vil stadig føle sig alene når du ikke er der.

8 timer er lang tid. Det kan gå nogle få gange, men hvis man ved at det vil dreje sig om flere gange ugentligt, så ville jeg nok lade være med at få hund.

Synes det er noget andet når man allerede HAR hunden... Er jo som sagt selv født ind i familie med hund...

Men mht. alenetid, så er en uddannelse jo typisk mellem 32 og 37 timer ugentligt, hvilket betyder at de færreste dage varer 8 timer, men de forekommer altså og kender virkelig mange der har hund på trods af 8-16 job, så synes da jeg byder den noget bedre end dét...

Måske er det bare i vores familie at hundene er blevet gladere når der er kommet en mere til, men synes da det har gjort en stor forskel. Kommer nok også an på hundens sindelag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger jo også af hvilken hund du ønsker.

synes det lyder meget voldsomt med to hunde, da det jo er dobbelt arbejde.

Jeg har ventet til min yngste var 4 år. Jeg ville have ventet længere hvis han havde været et mere udadreagerende barn. Min yngste er meget rolig og meget forsigtig omkring dyr.

Jeg tror nok ikke helt på at man kan give sin hund den opmærksomhed den fortjener, når det at være mor fylder en masse i ens liv. Måske skal du på et tidspunkt i nærmeste fremtid have barn nummer to og hvad så....?

En hund skal ud at gå. Hvordan vil du gå gode lange ture med et lille barn (små ben) eller tænk lige på besværet med at slæbe ud til barnevognen hver gang, når dit barn er den alder det er nu.

Jeg synes det er svært at forene en 4-årig og en hund, fordi den 4-årige går laaaaaaaaaaaangsomt og hunden elsker at løbe. Vi kommer ikke langt omkring. Jeg er nødt til at få min dreng passet flere gange om ugen for at kunne opfylde hundens behov.

For slet ikke at tale om brok hver gang den 4-årige ikke gider at gå tur, men hellere vil sidde foran pc-en. Det bliver mange gange nemmere når han kan være alene hjemme.

Ups...Det slår mig pludselig at I selvfølgelig er to. Mine tanker gik i retning af enlig mor problematikken. Fik jeg lige afsløret mig som alenemor der :-D

Jeg synes absolut det er afgørende at vente til barnet kan forstå et nej. Dvs. allertidligt når det er 1½ år. Det er meget vigtigt at barnet kan lære at lade hunde være når den sover eller spiser.

Desuden er det meget vigtigt at barnet går rimeligt sikkert og der ikke er risiko for at det falder over den lille hvalp hele tiden, for så kan man risikere at hvalp og barn får et rigtig skidt forhold.

Synes du skal vente og så have noget at glæde dig til. Til den tid vil du også have meget mere tid til at glæde dig over dit nye familiemedlem (hunden) og gå op i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Ups tænk også på at den lille hvalp kan bide eller bide legetøj i stykker det første meget lange stykke tid.

Kan ikke se der skulle være noget i vejen for at få hund og have 7mdr. barn

jeg har 4 børn der er vokset op sammen med hund, uden der har været problemer,

og er også selv vokset op med hund, da mine forældre altid har haft hund,

og at den skal være alene hjemme har mine hunde altid været vand til, inden for en alm. arbejdsdag, så det skulle heller ikke være noget problem i det mener jeg,

( UPS ) nå kun legetøj så er det ikke så galt, men hvad så med futsko, gumistøvler, gulvtæpper, puder, sofaben, stoleben, ledninger, mobilen, kameraet, og så videre og så videre

øv det koster altid at have en lille hundehvalp, og hvad den kan finde på af unoder er der vist ingen grænser for

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg valgte først at få hund, da jeg var færdig med at få børn.:blink: Men her tænkte jeg mere på den tid hunden tager hver dag, hvilket der skal være overskud til. 3 gåture om dagen, leg, øvelser, træning, pelspleje (som for vores race tager min. 15 minutter pr dag).

Lige før den yngste blev 2 år fik vi Cleo hér og det var et godt tidspunkt for hende og os:5up: De to andre er 7 og 9 år:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bettesmor

jeg tror ikke man kan komme med noget entydigt svar.

men jeg tror helt sikkert, at det er bedst at vente i hvert fald et årstid. mine var lidt over to år, fordi at deres periode fra de var 15 måneder til ca. 22 måneder var fyldt med slåen osv. (de havde vist en tvillingekamp, der lige skulle afgøres, før de fandt deres roller). I denne periode skulle jeg også være obs. på at de ikke slog mine forældres hund, og det gjorde det heller ikke da de var 10 måneder.

så det er måske svært at danne sig et billede, når hun kun er ti måneder endnu.

men jeg er også typen, der har fået børn før hund af meget bevidste årsager. men skulle der komme en graviditet, så måtte jeg jo nok redigere min holdning, eller tilpasse den til virkeligheden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at man skal vende spørgsmålet om. Hvornår er forældrene klar til at opfylde både hunds og barns behov. Plus arbejde, indkøb, rengøring, madlavning osv.

Det var netop, det jeg mente, for jeg mente ikke, at tiden var til hunden før nu, da hunden kræver mange timers opmærksomhed om dagen. At jeg så ikke har så meget tid til mig selv tilbage, det er jo en anden sag:5up: men Cleo giver mig så så meget andet, end jeg havde ventet:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites