Hop til indhold

Gode råd?

Gæst Any
 Share

Recommended Posts

Jodie og jeg har prøvet længe, synes jeg, at lære at gå pænt.

Går hun uden snor er hun den mest lydigehund i verden. Kan stoppe og kommer altid når jeg kalder osv.

Men med snor - grrrr. Vi kan slet ikke.

Er virkelig ved at være desperat. Hun hopper op ad alle hun møder og bliver sindssygt gad når hun møder andre hunde. Så glad at de andre hunde bliver bange for hende, selv dem på hendes egen størrelse.

Jeg forsøger at lære hende at sætte sig ned når hun skal hilse på andre mennesker eller på små hunde, men kommer de om hjørnet uventet, så er helvede løs og jeg når ikke at reagere eller hvis de går et stykke foran os.

Går hun uden snor, selv på lang afstand er det intet problem. Hun hopper ikke op ad folk hvis jeg beder hende lade være og hun løber ikke hen til andre hunde, hvis jeg beder hende stoppe eller komme. Meget mærkeligt :shock:

Hun er en hund der altid er i fart. Jeg tror slet ikke hun ved hvordan man går. Cykler vi kan hun sagtens løbe i snor ved min side, men gå kan hun slet ikke holde ud. Hun er ikke interesseret i godbidder (uanset hvad det er), så det holder ikke. Virkede en kort periode. Vi har længe (siden jeg fik hende) stoppet op hver gang hun trak i snoren og brugt en ´her' kommando. Jodie ved godt hvad jeg mener, tror jeg, hun kan bare ligesom ikke holde ud at gå langsomt. :neutral:

Har hørt at bordere er dårlige til at gå i kort snor, måske er det der problemet ligger. det er bare ærgerligt at man ikke kan gå en tur gennem byen uden at min arm er revet halvt af inden vi er hjemme igen. Ligesm det også er ærgerligt at min store dreng på 11 ikke har en chance for at gå med hende.

Har I nogle gode ideer? Vi går med sele eller halsbånd (når selen er revet i stykker igen). Jodie er 7 måneder og halvt border, halvt samojede.

Link til indlæg
Del på andre sites

1 ting ! man cykler ikke med en hund før den er fuld udvokset :-)

At gå pænt tager tid at lære.

Evt. kig i denne tråd for tips. Jørgens ide hjalp os meget. Så er hunden opmærksom på hvor man går.

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/4968-vi-kaemper-stadig-vaek-med-traek.html

når vi går imod mennesker ect. har jeg lært cujo at gå på plads og blive der indtil vi er gået forbi, det kræver jo så hunden ved hvor plads er og det er trænet inden de situationer samt at kunne "lokke" med godbid eller ynglinds legetøj han er stoppet med at hoppe op umotiveret af folk (tog kun ½ år at lære)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lidt samme problem som dig - Karla er super uden snor på og knap så super med snor på ;-)

Jeg er blevet enig med mig selv og min dejlige træner om, at dette skyldes at Karla jo ikke behøver at være opmærksom på mig når snoren er på - så ved hun jo altid hvor jeg er...!

Fx i mødet med andre hunde, hvor hun uden snor vil være forsigtig i sin fremgang mod den fremmede hund, bliver hun med snor på lidt for frembrusende... Nu er hun ikke så stor, så det er de færreste der bliver bange for hende ;-)

Gå pænt træner vi i øjeblikket med naturligt forstærker, dvs. jeg må hele tiden finde ud af hvad det er Karla vil (hen til en hund, hen til et menneske, snuse til en busk el. lign) og så er det det der er belønningen... Men hun får KUN belønningen hvis hun kan gå pænt.

Og metoden til at gå pænt, hos os er simpelthen at have et startpunkt (der hvor man nu er) og et slutpunkt (den naturlige forstærker / belønning)... Og hver gang hun trækker vender vi tilbage til startpunktet...

Hos os virker det :5up: men det er svært at sige om det blot er alderen - for det er meget meget pludseligt at hun er begyndt at gå pænt i snor...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lidt samme problem som dig - Karla er super uden snor på og knap så super med snor på ;-)

Gå pænt træner vi i øjeblikket med naturligt forstærker, dvs. jeg må hele tiden finde ud af hvad det er Karla vil (hen til en hund, hen til et menneske, snuse til en busk el. lign) og så er det det der er belønningen... Men hun får KUN belønningen hvis hun kan gå pænt.

Og metoden til at gå pænt, hos os er simpelthen at have et startpunkt (der hvor man nu er) og et slutpunkt (den naturlige forstærker / belønning)... Og hver gang hun trækker vender vi tilbage til startpunktet...

Super ideer. God træner du har dér. Vi vil straks forsøge. :-D

1 ting ! man cykler ikke med en hund før den er fuld udvokset :-)

At gå pænt tager tid at lære.

Evt. kig i denne tråd for tips. Jørgens ide hjalp os meget. Så er hunden opmærksom på hvor man går.

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/4968-vi-kaemper-stadig-vaek-med-traek.html

Tjekker straks linket.

Ang. cykling : Hvorfor ikke, hvis man bare følger hundens tempo og lader den løbe frit meget af turen :?: Forstår selvfølgelig godt at en 7 måneders hund ikke må løbe en laaang ensformig tur, men jeg føler slet ikke at Jodie kan få motion nok på anden vis og hun elsker det.

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.netdyredoktor.dk/sw16722.asp

Hvem kan være med?

Cykling og løb henvender sig som udgangspunkt til de fleste racer - undtaget er dog meget store og/eller meget tunge racer samt helt små racer, der vil få svært ved at følge med. Mange hyrde-, brugs- samt jagthunderacer holder af denne form for motion. Uanset race skal hunden derudover være:

• Fuldt udvokset - Dvs. mindst 1-1½ år gammel afhængig af race. Det kan være direkte skadeligt for ikke færdigudviklede hunde at overanstrenge muskler, knogler, ledbånd og sener ved længerevarende løb.
  • Sund og rask - og i tilpas foderstand. Overvægtige hunde bør tabe de overflødige kilo først.

Hvis du er i tvivl om netop din hund er egnet til at tage med på løbeturen eller ved siden af cyklen, så spørg altid din dyrlæge først!

Hvordan og hvor meget?

Ligesom med så meget andet, så gælder det om at "lægge blødt ud". Tempoet må ikke være højere end hunden kun traver ved siden af dig - uanset om du cykler eller løber. Travet er den mest naturlige gangart, i særdeleshed over længere strækninger, som giver den mindste belastning for hundens krop. Du bør undgå at hunden galoperer, med mindre den løber uden line på blødt underlag og det blot drejer sig om en kort afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad er længerevarende løb så? Er det også en gåtur i skoven, hvor hunden løber løs en time? Hvor går grænsen?

Jeg spørger af nysgerrighed, jeg ved det nemlig ikke og prøver bare at blive klogere :mrgreen:

jeg tror at rådene handler om når hunden er i snor og løber/cykler med en :-)

jeg ved ikke mere end der står selv, overvejer nemlig selv at lære vores hund at løbe imens jeg cykler.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror at rådene handler om når hunden er i snor og løber/cykler med en :-)

jeg ved ikke mere end der står selv, overvejer nemlig selv at lære vores hund at løbe imens jeg cykler.

Ei, altså. Jeg tror altid at du og Tweesa og at Tweesa er dig, når jeg ser jeres avatar (øjne på begge :blink: ), så jeg spærrede øjnene noget op, ved tanken om Dolph og Bitten løbende mens Tweesa cykler :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LKollerup

Jeg vil helt klart anbefale at købe bogen 'Hva gjør jeg når hunden drar i båndet' af Turid Rugaas. Den er letlæselig og beskriver punkt for punkt hvordan du gør for at lære din hund at gå pænt i snor.

Med venlige hilsner

Line

Link til indlæg
Del på andre sites

Juhuuu :-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D

Jeres råd virker.

Jeg har ændret dette de sidste par dage:

-Jodie får ikke lov til at hilse på andre hunde når vi går igennem byen eller andre befærdede steder.

-Hver gang hun trækker vender vi om og går lidt tilbage (efter 3. gang gjorde hun det af sig selv - efter 6. gang nægtede hun at gå med tilbage og nu har hun fanget pointen)

- Hun går aldrig i lang snor mere, men skal KUN gå med sin skulder ved mit ben, så ved hun præcis hvor grænsen går.

- Hun går uden snor det meste af tiden og har kun snor på 5 - 10 minutter per dag. Her må hun gerne gå langt foran mig.

- Jeg bruger en lille grrr - lyd hver gang snoren begynder at strammes.

- Hun må ikke længere hilse på mennesker uden at hun sidder ned først og mennesker der gerne vil snakke får tydeligt besked om dette INDEN de sætter sig på hug eller kalder på hunden.

- Jeg ændrer retning ofte. Hver gang Jodie får svært ved at gå pænt skifter jeg retning konstant.

- Belønning er ros og glæde fra mig (hun er uinteressert i godbidder), men min ros betyder meget for hende.

- Når hun går pænt snakker jeg hele tiden med hende i et tonefald der gør at hun jævnligt kigger op.

Er bare SÅ glad for at det er ved at lykkes :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeres råd virker.

-Jodie får ikke lov til at hilse på andre hunde når vi går igennem byen eller andre befærdede steder.

-Hver gang hun trækker vender vi om og går lidt tilbage (efter 3. gang gjorde hun det af sig selv - efter 6. gang nægtede hun at gå med tilbage og nu har hun fanget pointen)

- Hun går aldrig i lang snor mere, men skal KUN gå med sin skulder ved mit ben, så ved hun præcis hvor grænsen går.

- Hun går uden snor det meste af tiden og har kun snor på 5 - 10 minutter per dag. Her må hun gerne gå langt foran mig.

- Hun må ikke længere hilse på mennesker uden at hun sidder ned først og mennesker der gerne vil snakke får tydeligt besked om dette INDEN de sætter sig på hug eller kalder på hunden.

- Jeg ændrer retning ofte. Hver gang Jodie får svært ved at gå pænt skifter jeg retning konstant.

- Belønning er ros og glæde fra mig (hun er uinteressert i godbidder), men min ros betyder meget for hende.

- Når hun går pænt snakker jeg hele tiden med hende i et tonefald der gør at hun jævnligt kigger op.

:banan: super med fremgang :5up: men bliver så stolt som hundeejer når tingene bare lykkedes :mrgreen:

:5up::5up::5up::5up::5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeres råd virker.

yes hvor er i gode :5up: vær iørvigt ikke ked af det, hvis hun pludselig får en periode hvor det ikke virker igen... det er ihvertfald det vi ligesom erfarer herhjemme... at så kan vi have 4 dage hvor aly bare kører som smurt og vups så er det helt væk igen :damn: men det kommer så igen

Link til indlæg
Del på andre sites

yes hvor er i gode :5up: vær iørvigt ikke ked af det, hvis hun pludselig får en periode hvor det ikke virker igen... det er ihvertfald det vi ligesom erfarer herhjemme... at så kan vi have 4 dage hvor aly bare kører som smurt og vups så er det helt væk igen :damn: men det kommer så igen

:damn: nikker genkendene til det :damn:

Øøøøøøøøørj.............. :evil: meget frustrerende vil jeg sige!

Link til indlæg
Del på andre sites