Biene Skrevet Januar 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2009 Inspireret af tråden om apportering kunne jeg tænke mig at høre jeres mening. Har nogen racer lettere ved at lære end andre? Er nogen racer mere egnede til f.eks. DKK lydighed eller IPO eller DCH o.s.v end andre? Kan alle hunde lære alt, hvis bare føreren er dygtig nok? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Har nogen racer lettere ved at lære end andre? Ja. Det behøver ikke nødvendigvis være fordi de er mere intelligente. Nogle racer er bare lettere at motivere. Er nogen racer mere egnede til f.eks. DKK lydighed eller IPO eller DCH o.s.v end andre? Ja, ellers ville vi nok ikke kun se de samme 3 - 4 racer til alle konkurrencer. Kan alle hunde lære alt, hvis bare føreren er dygtig nok? Nej. Hunde kan bedst lære det, de er genetisk disponerede for. Du kan jo heller ikke lære f.eks. en tonedøv person at spille klaver... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Selvf¢lgelig kan en toned¢v lære at spile klaver. Han kan bare ikke lære at h¢re om han spiller forkert Hunde kan godt lære ting de ikke er genetisk disponerede for, det kræver nogle gange lidt mere motivation, opfindsomhed eller god gammeldags bestikkelse! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Selvf¢lgelig kan en toned¢v lære at spile klaver. Han kan bare ikke lære at h¢re om han spiller forkert Hunde kan godt lære ting de ikke er genetisk disponerede for, det kræver nogle gange lidt mere motivation, opfindsomhed eller god gammeldags bestikkelse! nemlig - jeg har gået til noget fløjtetamtam i 3 år og har spillet til mange events og jeg er absolut TONEDØV i værste grad sådan noget x-factor og lignende siger mig ikke noget for jeg kan ikke høre at de synger en halv oktav for lavt e.l. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Hunde kan godt lære ting de ikke er genetisk disponerede for, det kræver nogle gange lidt mere motivation, opfindsomhed eller god gammeldags bestikkelse! Jeg skrev, de kan bedst lære ting, de er genetisk disponerede for. Jeg nægter ikke at de kan lære andet, hvis man arbejder for sagen - jeg har også været i cirkus Men jeg tror ikke på at hunde kan lære alt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Jeg tror såmænd godt de kan lære alt. Men vil jo altid være en forskel på hvor godt de udføre "arbejdet" feks. en lille Chi trænet til forsvar, vil jo ikke være lige så efektiv som feks en rott..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Hvis der ikke var forskel på racernes evner, ville man vel ikke gå op i at vælge specifikke racer til jagt, hyrdning eller bekæmpelse af skadedyr. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Har nogen racer lettere ved at lære end andre? Nogle racer er avlet til at samarbejde med deres fører, mens andre er avlet til at udfører et selvstændigt job. Generelt - vil jeg sige - at graden af samarbejde som de er avlet til, har en sammenhæng med hvad vi opfatter som "evne til lære" - generelt set vil jeg nemlig sige at alle hunde besidder samme evne til samarbejde (lære), men deres motivation er vidt forskellig - også kommer der selvfølgelig lige et bygdningsmæsisge aspekt ind også. QUOTE=Biene;136966]Er nogen racer mere egnede til f.eks. DKK lydighed eller IPO eller DCH o.s.v end andre? - ja racer som er avlet til et specifikt formål er klart bedre til dette end andre racer, f.eks. er en BC klart bedre til at hyrde end en golden retriver nogen sinde vil blive. Der til kommer motivation til den givne sportsgren, drive, mod, kampdrift mv. En malle har f.eks. langt mere mod og kampdrift end en labrador og er derfor klart bedre til IPO. QUOTE=Biene;136966] Kan alle hunde lære alt, hvis bare føreren er dygtig nok? - ja og nej. En super god hundefører kan komme langt med hunde som andre opfatter som "håbløse", men f.eks. kan mod og kampdrift ikke trænes ind, således at en king Charles spanien kan lære IPO. Hunden kan lære alt hvad der ligger inden for dens formåen, karakter og personlige grænser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Hvis der ikke var forskel på racernes evner, ville man vel ikke gå op i at vælge specifikke racer til jagt, hyrdning eller bekæmpelse af skadedyr. selvf¢lgelig er der forskel på racers evner, tror ikke nogen vil sige det modsatte, men det betyder jo ikke at man ikke kan træne en hund til noget selvom den ikke er "f¢dt til det" så at sige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 selvf¢lgelig er der forskel på racers evner, tror ikke nogen vil sige det modsatte, men det betyder jo ikke at man ikke kan træne en hund til noget selvom den ikke er "f¢dt til det" så at sige. Nej, det har jeg vist heller ikke sagt Jeg har selv en norfolk terrier, der har præsteret at knaldapportere, hvilket vakte meget morskab. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Når nu mennesket har besværet sig med at forædle hunde ud i forskellige racer med forskellige opgaver (jagt, vagt, hyrdning etc) må man antage, at de forskelllige racer har nemmere ved at lære det, de er avlet frem til at kunne / skulle end alt muligt andet. Til gengæld TROR (og det er kun tror, da jeg ikke aner det) jeg, at alle racer kan lære alt, hvis hundens fører (eller for os nybegyndere; hundens trænere) er dygtig nok. Det er vel kun et spørgsmål om at formå at motivere hunden (eller få de tip der skal til for at motivere hunden) og så en god portion tålmodighed, hvis ens hund er lidt gumpetung til at lære et eller andet, der ligger udenfor dens arbejdsområde. Egentlig tror jeg at alle hunde elsker at arbejde med deres fag. Det kniber vist som regel mere med lysten i den modsatte ende af snoren... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Når nu mennesket har besværet sig med at forædle hunde ud i forskellige racer med forskellige opgaver (jagt, vagt, hyrdning etc) må man antage, at de forskelllige racer har nemmere ved at lære det, de er avlet frem til at kunne / skulle end alt muligt andet. Til gengæld TROR (og det er kun tror, da jeg ikke aner det) jeg, at alle racer kan lære alt, hvis hundens fører (eller for os nybegyndere; hundens trænere) er dygtig nok. Det er vel kun et spørgsmål om at formå at motivere hunden (eller få de tip der skal til for at motivere hunden) og så en god portion tålmodighed, hvis ens hund er lidt gumpetung til at lære et eller andet, der ligger udenfor dens arbejdsområde. Egentlig tror jeg at alle hunde elsker at arbejde med deres fag. Det kniber vist som regel mere med lysten i den modsatte ende af snoren... ja, eller hvis ejeren/føreren/træneren er lidt gumpetung Diskussionen udspringer sig jo i min manglende evne til at lære jason at apportere og pudlen skulle ellers være en yderst nem race at få til at apportere (alle 4 størrelser of course) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 ja, eller hvis ejeren/føreren/træneren er lidt gumpetung Diskussionen udspringer sig jo i min manglende evne til at lære jason at apportere og pudlen skulle ellers være en yderst nem race at få til at apportere (alle 4 størrelser of course) Nåe ja, det var jo lige det med dem i den anden ende af snoren. Jo, du har ret...af erfaring kan jeg kun sige, at de også kan være lidt træge i det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret Januar 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Min egen personlige erfaring gennem mange år er, at hunde er meget forskellige også inden for samme race. Der er dog altid fælles racepræg. Nogen hunde lærer meget nemmere end andre, i hvert fald det, vi vil have dem til:blink: De forskellige racer er hver for sig fremavlet til forskellige formål, og det ligger stadigvæk i dem. De små racer er tit meget vagtsomme. De har ikke samme afskrækkende virkning som en rottweiler, men modet mangler ikke:lol: Men mange hunde kan lære meget, hvis ejeren har den fornødne tålmodighed og viden. Det ændrer dog ikke, at nogen racer bare er mere lærenemme end andre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Enig med flere her, selvfølgelig er der forskel på hvor lette hunde er at motivere og hvad de egner sig til. Aten border har letved at hyrde, ahndler jo ikke kun om at den har modetovs, men ogsp at den genetisk set er disponeret for det og derfor føler indre motivation ved at gøre det. (det er der lavet undersøgelser på) Så klart nok, at borderen så er lettereat lære at hyrde, end det ville været at lære en race det, der ikke er disponeret for det og det derfor skulle indlæres fuldstændig slavisk på signaler fra os.. Af øvelser, som ikke er hele adfærdsmønstre, så mener jeg dog at de fleste hunde, uanset racekan lære alt det de er fysisk og psykisk istand til. Det kan tage længere tid for nogle end for andre, feks er apportering som regel rigtig svært for beagler og det er nok ikke det nemmeste at lære en grand danois at "smæk"dække som en bordercollie, men tager man hensyn til racepræg, så hænger den på førerens evner;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Som en lille apropos historie kan jeg fortæller, at Tyson (som jo er en pomeranierblanding) var langt hurtigere til at lære at apportere end labberne på vores lydighedshold - og stadig er suverænt bedre til det end dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret Januar 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Som en lille apropos historie kan jeg fortæller, at Tyson (som jo er en pomeranierblanding) var langt hurtigere til at lære at apportere end labberne på vores lydighedshold - og stadig er suverænt bedre til det end dem. Labber skulle jo ellers være fødte apportører. Men de er også meget forskellige. En bekendt af mig har en umulig labrador, siger hun. Hun har altid haft labber, men den sidste skiller sig meget ud fra de andre. Mange små hunde er dygtige:lol:, men de bliver ikke trænet så meget som store hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Freudika Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Jeg er helt sikker på, at der er forskel - jeg tror f.eks ikke at nogle af mine bare lige ville kunne komme i lære som gårdhunde og lære at tage mus og rotter Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 Akita som jo er blanding, er super til at tage mus og rotter! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret Januar 23, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2009 OT- meget sigende overskrift "er de forskellige racer forskellige" :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts