Gæst Gucci Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Andre der oplever at mange mennesker kalder deres hund den ? Jeg kan slet ikke have det Hunden er enten en tæve eller han = hun eller han Nogle folk i min omgangskreds (der elsker deres hunde overalt på jorden) siger konsekvent DEN hver gang. Jeg har prøvet at spørge et par stykker og de siger bare, det ved jeg ikke og fortsætter så i den gamle tone Jeg selv kan finde på at sige det, hvis jeg ikke ved kønnet på hunden eller også siger/skriver jeg han/hun eller h*n. Er det fordi mange mennesker ikke er kommet længere end, at de stadig anser hunden for en ting ? Ofte siges det jo også om babyer. Eller hvad er forklaringen ? Sry men endnu en undringstråd herfra Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Er det ikke bare sådan en ting man siger? der menes vel ik noget ondt med det... ...min mor som er Fynbo, hun siger konsekvent HAN om alle mine dyr, uanset køn Men altså kender man ikke hundens køn, så sir man da DEN Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Gucci Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Er det ikke bare sådan en ting man siger? der menes vel ik noget ondt med det... ...min mor som er Fynbo, hun siger konsekvent HAN om alle mine dyr, uanset køn Men altså kender man ikke hundens køn, så sir man da DEN Nu mener jeg jo desværre at hunden ofte sidesættes som en "ting" i vores samfund i mange sammenhænge og jeg ville aldrig kalde min egen hund eller hunde jeg kender den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Andre der oplever at mange mennesker kalder deres hund den ? Jeg kan slet ikke have det Hunden er enten en tæve eller han = hun eller han Nogle folk i min omgangskreds (der elsker deres hunde overalt på jorden) siger konsekvent DEN hver gang. Jeg har prøvet at spørge et par stykker og de siger bare, det ved jeg ikke og fortsætter så i den gamle tone Jeg selv kan finde på at sige det, hvis jeg ikke ved kønnet på hunden eller også siger/skriver jeg han/hun eller h*n. Er det fordi mange mennesker ikke er kommet længere end, at de stadig anser hunden for en ting ? Ofte siges det jo også om babyer. Eller hvad er forklaringen ? Sry men endnu en undringstråd herfra I mine ører lyder det også som om, at man (måske ubevidst) ikke rigtigt regner hunden for et levende væsen. I min familie er det omvendt - min far kom engang til at sige, at "Stasia er et ordentligt menneske" Hvis man ikke kender kønnet er det dog en anden sag imo. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 du er ikke alene, jeg undrer mig også over andres "den" når de VED det er en h*n og også kender dyrets navn. betegnelsen "hunden" kan selv komme over mine læber sjældent når vi snakker om cujo, nok fordi han sover, han har det med at vågne når vi siger hans navn . Men faktisk en ting jeg selv synes er "kold" eller lyder forkert når man får det sagt.. Måske man skulle tiltale dem der siger "den" med "du"...det er lige så "koldt" eller respektløs efter min mening. Min Far ville da glo noget hvis jeg "du" hvergang, men han bryder sig så hellere ikke så meget om vores hund ovenikøbet.. "den/det er et/en sød barn du har, hvornår starter den i skole?" eller " er den blevet blefri?" Gad vide hvad ens venner ville tænke hvis den sætning kom... I mine ører lyder det også som om, at man (måske ubevidst) ikke rigtigt regner hunden for et levende væsen. I min familie er det omvendt - min far kom engang til at sige, at "Stasia er et ordentligt menneske" Hvis man ikke kender kønnet er det dog en anden sag imo. Nu tager din familie jo fejl mellem jer 2 tit, så måske din Far mente du var et ordentligt menneske :mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 I min familie bliver Aslan omtalt som DEN, og i sviger familien bliver han omtalts som HUN, begge ord pga der kun er tæver i vores familier Så DEN, fordi så griner jeg ikke ad min familie, og HUN fordi min svigermor er som hun er Jeg syntes mest jeg hører DEN fra ikke hundefolk (nu snakker vi andre end min familie) og jeg er stødt på mange ikke hundemennesker som hellere ville aflive end at betale sølle 4000 for en given operation Hvilket viser lidt om at nogen mennesker ikke ser DEN som et familie medlem. Måske DEN også kunne ligge i munden på NOGLE hunde mennesker som KUN bruger deres hund til ET formål (jagt, vagt osv) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 ...min mor som er Fynbo, hun siger konsekvent HAN om alle mine dyr, uanset køn HA på fynsk er jo både ham og hende, så hvis hun lige skipper N'et så er det tilladt :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 "den/det er et/en sød barn du har, hvornår starter den i skole?" eller " er den blevet blefri?"Gad vide hvad ens venner ville tænke hvis den sætning kom... For mit vedkommende, er det altså hvis man møder nogen man kender og tænker FUUUUCK er det en dreng eller pige og ikke vil gøre forældrene sure Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 For mit vedkommende, er det altså hvis man møder nogen man kender og tænker FUUUUCK er det en dreng eller pige og ikke vil gøre forældrene sure jo men hvis det er ældre børn jo.... man siger ikek den om en pige på 7 år .... eller om en hund man ved der er hanhund som man har kendt i ½ år eller mere f.eks. hvis det er en baby så skal de ville være så gamle før du kan se forskel? dog kan det snyde hvis en pige har blåt tøj på, den fejl har jeg så gjort en gang om en på 1 måned men de grinede bare og sagde det var helt i orden, de havde købt tøj ind fordi de troede de fik en dreng (sagde en synsk person :roll:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Jeg bruger som regel kun han eller hun om dyr (selv mine akvariefisk var ikke en "den"). Fremmede spørger jeg, hvis jeg ikke selv kan se det. Min egen hund kan dog godt gå under navnet hunden eller dyret og det mener jeg da ikke er fordi jeg ikke ser ham som et levende væsen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Jeg bruger som regel kun han eller hun om dyr (selv mine akvariefisk var ikke en "den"). Fremmede spørger jeg, hvis jeg ikke selv kan se det. Min egen hund kan dog godt gå under navnet hunden eller dyret og det mener jeg da ikke er fordi jeg ikke ser ham som et levende væsen. ang. hunden, ja et ord der godt kan bruges, personligt synes jeg det lyder forkert hvis jeg selv siger det om vores hund, men ikke om andres for igen at drage paralleller, man siger vel også "hvad hedder barnet" og ikke "hvad hedder den i barnevognen?" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst K_Pallis Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Jeg siger den hvis jeg ikke ved kønnet.. Det er først nu her hvor jeg har set andre folk gøre det smarte (H*n) at jeg nok kommer til at gøre det i stedet .. Men jeg kalder som regel dyrene hos mig efter køn NU.. Før jeg fik Elliot havde jeg en vane med at kalde vores katte "den".. Ved ikke hvorfor.. Havde jeg bare gjort siden jeg selv var helt bitte .. Men efter at jeg har fået Elliot siger jeg kønnet og tager mig selv i en gang i mellem at sige "den" men så ændrer jeg det så også med det samme .. Så er under oplæring ! Men fordi jeg kaldte vores katte "den" betød det ikke at jeg ikke holdt af dem eller tænkte på dem som en ting ! Men kan godt forstå at folk tænker sådan selvf.. Men tror MEGET at det er en vane-sag.. Mine forældre har ALTID sagt "den" og derfor har jeg også altid gjort det.. Men min mormor har ALTID kaldt dyrene ved kønnet og det kan jeg huske at jeg synes var VILDT underligt dengang , men gør jeg jo så også selv nu.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Jeg siger den og han i flæng og synes helt ærligt at det forkommer lidt over-gearet, hvis andre mennesker kan udlede noget om mit forhold til min hund på den bekostning... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Jeg siger den og han i flæng og synes helt ærligt at det forkommer lidt over-gearet, hvis andre mennesker kan udlede noget om mit forhold til min hund på den bekostning... Det er mere andres måde at omtale hunde på de kender. Personligt kan jeg blive irriteret når min far siger "den" omkring Cujo, han kender da hans navn og ikke mindst køn ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst K_Pallis Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Det er mere andres måde at omtale hunde på de kender. Personligt kan jeg blive irriteret når min far siger "den" omkring Cujo, han kender da hans navn og ikke mindst køn ! Jeg bliver ikke irriteret når folk kalder Elliot en "den", kun når kæresten kommer til det ! hehe, ejj.. Men altså.. tror meget at det er en vanesag om folk siger han, hun eller den om et dyr.. Og hvis folk har en grænse og ikke bryder sig om at kalde et dyr ved dens køn, så synes jeg at det er okay og vil selvf. ikke tvinge dem .. Og så tror jeg også at mange gør det i ubevidsthed og tænker ikke over at "den" egentligt er en betegnelse for en ting. men ja, ved ikke? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Min ældre søster, som i øvrigt har haft hund i over 20 år, omtaler hunde som DEN også deres egen:"Simba har været til dyrlægen og den skal have..." Hendes mand og børn bruger han og hun. Hvis vi taler længe nok om hund bruger hun "han" om Pelle, men kun til næste gang. Min anden søster bruger "han" og "hun". Det gør vi også her i huset også om kattene, og mine børn er flasket op med at sådan omtaler man dyrene, også marsvin, fugle, fisk osv. Hvis man kender kønnet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst K_Pallis Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Min ældre søster, som i øvrigt har haft hund i over 20 år, omtaler hunde som DEN også deres egen:"Simba har været til dyrlægen og den skal have..." Hendes mand og børn bruger han og hun. Hvis vi taler længe nok om hund bruger hun "han" om Pelle, men kun til næste gang. Min anden søster bruger "han" og "hun". Det gør vi også her i huset også om kattene, og mine børn er flasket op med at sådan omtaler man dyrene, også marsvin, fugle, fisk osv. Hvis man kender kønnet. Det er da også kun godt . Synes da også at man skal kalde dyrene det.. Men synes bare ikke at man kan blive sure på folk der ikke gør .. Da det jo ikke er sikkert at de har samme forhold eller holdning til ordet .. Men det jo hvordan man ser på det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Jeg siger hun om Karla... de fleste der kender hende siger også hun om hende... folk der ikke kender hende, fx folk vi møder for første gang som ikke kan stå for min lille charmer og derfor stopper for at snakke - de kalder hende som oftests "han" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst K_Pallis Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Jeg siger hun om Karla... de fleste der kender hende siger også hun om hende... folk der ikke kender hende, fx folk vi møder for første gang som ikke kan stå for min lille charmer og derfor stopper for at snakke - de kalder hende som oftests "han" Hehe ! Der bor nogle med hund lidt længere nede på vores gade og de har en hun-hund og ham der ejer hende siger også ALTID "hun" om Elliot ! Selvom jeg flere gange i samtaler siger "han" .. Lidt morsomt.. Men ja . Folk jeg møder på turen plejer at sige: Nåårh hvor er "den" lille.. og så spørger de til hvilket køn det er og siger det jo så efter der Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ThomasTBO Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Åh ja, det er jo også et af de spørgsmål jeg har undret mig meget over... og udtalt mig om i andre tråde herinde, f.eks. i forbindelse med at danske tv-tekstere/speakere ved dyreprogrammer ofte brugte 'den' om dyrene, både på DR, TV2, Discovery/Animal Planet og National Geographic. Sproget er jo en sjov ting - det kan bruges til at 'zoome ind og ud', skabe afstand eller nærvær, bevæge sig op eller ned. "Du", så er man tæt på, og mindst i niveau med den anden, "De" = respekt, høflighed, en vis 'ærbødig afstand', "Den", så er man helt klart hævet over og 'objektificerer', det betyder naturligvis ikke automatisk ond vilje, men en "den" står ligesom lidt udenfor, er ikke helt lukket ind til 'hjertet' og familien. Det ovenstående er naturligvis kun et udtryk for min egen personlige mening... det er tilladt at være uenig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Åh ja, det er jo også et af de spørgsmål jeg har undret mig meget over... og udtalt mig om i andre tråde herinde, f.eks. i forbindelse med at danske tv-tekstere/speakere ved dyreprogrammer ofte brugte 'den' om dyrene, både på DR, TV2, Discovery/Animal Planet og National Geographic. Sproget er jo en sjov ting - det kan bruges til at 'zoome ind og ud', skabe afstand eller nærvær, bevæge sig op eller ned. "Du", så er man tæt på, og mindst i niveau med den anden, "De" = respekt, høflighed, en vis 'ærbødig afstand', "Den", så er man helt klart hævet over og 'objektificerer', det betyder naturligvis ikke automatisk ond vilje, men en "den" står ligesom lidt udenfor, er ikke helt lukket ind til 'hjertet' og familien. Det ovenstående er naturligvis kun et udtryk for min egen personlige mening... det er tilladt at være uenig. Stakkels Basse Jeg ER jo virkelig den onde hunde-mor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Åh ja, det er jo også et af de spørgsmål jeg har undret mig meget over... og udtalt mig om i andre tråde herinde, f.eks. i forbindelse med at danske tv-tekstere/speakere ved dyreprogrammer ofte brugte 'den' om dyrene, både på DR, TV2, Discovery/Animal Planet og National Geographic. Sproget er jo en sjov ting - det kan bruges til at 'zoome ind og ud', skabe afstand eller nærvær, bevæge sig op eller ned. "Du", så er man tæt på, og mindst i niveau med den anden, "De" = respekt, høflighed, en vis 'ærbødig afstand', "Den", så er man helt klart hævet over og 'objektificerer', det betyder naturligvis ikke automatisk ond vilje, men en "den" står ligesom lidt udenfor, er ikke helt lukket ind til 'hjertet' og familien. Det ovenstående er naturligvis kun et udtryk for min egen personlige mening... det er tilladt at være uenig. Jeg får præcis samme følelse ifm folk der siger "den" om dyr, de kender kønnet på - og pinligt nok hænder det også at jeg selv siger det på trods af min mening Men jeg ved godt, at det ikke er derfor at størstedelen siger det. Det er nok bare ren vane, fordi man altid har sagt "den" før i tiden.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Jeg får præcis samme følelse ifm folk der siger "den" om dyr, de kender kønnet på - og pinligt nok hænder det også at jeg selv siger det på trods af min mening Men jeg ved godt, at det ikke er derfor at størstedelen siger det. Det er nok bare ren vane, fordi man altid har sagt "den" før i tiden.. Så er det godt, unge dame ! Først må man læse, at man ikke har lukket sin hund i hjertet, hvis man formaster sig til at omtale den i 3. person singularis og derpå kommer du og påstår, at det er noget fra gammel tid !!! Skal man nu også have bøvl, fordi man er et mosefund ? (hit med en smiley, der giver nutidens unge en endefuld !!!) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Så er det godt, unge dame ! Først må man læse, at man ikke har lukket sin hund i hjertet, hvis man formaster sig til at omtale den i 3. person singularis og derpå kommer du og påstår, at det er noget fra gammel tid !!! Skal man nu også have bøvl, fordi man er et mosefund ? (hit med en smiley, der giver nutidens unge en endefuld !!!) Og så har jeg ikke noget imod at du siger det i 3.person singularis :blink: Prøv liige at analysere igen, hvad det helt præcis betyder Både den, det - og han og hun :blink: Det er bare lige 2 af ordene jeg ikke bryder mig så meget om Og angående dem, så læs igen hvad jeg skrev :blink: Jeg siger ingensteder at du ikke elsker Simbassen af hele hjertet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Januar 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 29, 2009 Og så har jeg ikke noget imod at du siger det i 3.person singularis :blink: Prøv liige at analysere igen, hvad det helt præcis betyder Både den, det - og han og hun :blink: Det er bare lige 2 af ordene jeg ikke bryder mig så meget om Og angående dem, så læs igen hvad jeg skrev :blink: Jeg siger ingensteder at du ikke elsker Simbassen af hele hjertet 3. person singularis = 3. person ental = den / det... i min barndom i skolen that is. Okke dog nej, det var i indlæget før dit man ikke havde tage hunden til sit hjerte, men derfor burde du alligevel have en endefuld....om ikke andet så bare forebyggende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts