Hop til indhold

Når man bare anses for at være "hysterisk"

Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor

Suk.

Jeg er ved at være træt af "folk"!

For at gøre en meget lang historie kort, så har Pelle oplevet så meget grimt hos dyrlæger, at han har et anstrengt forhold til dem.

Forstået således, at han vil gøre alt for at dæmpe dem: "Klovne", kaste sig i armene på dem, nærmest skrige af iver efter at komme hen til dem, trække som en sindssyg for at nå derhen mv.

Alt sammen adfærd som får klinikkens personale til at udbryde med store smil:"Hvor ER han glad!!"

Nej, det er han ikke, han er nærmere rædselsslagen, men det vil du ikke forstå selvom jeg har en time til at forklare dig det... Min hund forsøger at pascificere dig, så han ikke oplever noget grimt.

Jeg har derfor besluttet altid at bestille dobbelt konsultationstid og så bare æde den økonomiske belastning dette giver.

For, hvis bare Pelle får 10 minutter i konsultationslokalet til at gå i fred og "lande", hilse på dyrlægen/kiropraktoren uden overskruet respons, så vil han selv stille sig hen til bordet og sige"klar", når han er det. Og så er der ro på ham, han er til stede og er "med" i behandlingen.

Dette respekterer mine to dyrlæger til fulde og resultatet er, at når vi er færdige kan vi gå roligt ud i stedet for at Pelle skvatter på det glatte gulv i sit forsøg på at komme væk hurtigst muligt.

Nøste gang vi kommer til klinikken er der således ro på ham. Ro og tryghed.

Vi skulle så til en ny kiropraktor, som jeg havde forklaret det hele og det var ikke noget problem overhovedet at få en dobbelt tid.

Noget var smuttet på vejen fra min mund til hendes øren for hun viste tydeligt hun havde troet Pelle var et frådende monster. Hendes åbningsreplik var "Jamen han ser da sød ud?"

Sank mine skuldre en anelse da? Jeg tror det.

Jeg forklarede igen sammenhængen, at han har fået sine grænser overskredet alt for mange gange og da han er en blid og samarbejdsvillig hund, lader han det ske uden protest og derfor..... bla bla bla..

Jeg tror han fik 3 minutter så gik kiropraktoren bare i gang, nu måtte han have gået længe nok rundt, han var jo rolig at se på, syntes hun.

Intet jeg kunne sige, kunne overbevise hende om andet end at han var klar.

Skulle jeg være gået? Han trængte jo til behandling så den var svær. Jeg blev og forsøgte bare at opmuntre Pelle så godt jeg kunne.

Han tog det "Pellepænt", men viste ind imellem han syntes det var lige meget nok.

Kiropraktoren var sød nok og gav ham et par pauser på eget initiativ og en enkelt gang afventede hun selv, at han slappede af.

Min voksne datter var med og efterfølgende sagde hun, at kiropraktoren og jeg slet ikke "kommunikerede" - vi var ligesom på hvert vores spor og at hun mente kiropraktoren syntes jeg var "hysterisk" eller overpyldret for Pelle makkede jo ret!

Suk, hvorfor skal det være så svært at blive respekteret?

Jeg var ikke pyldret, men rolig og bestemt som altid overfor mine hunde.

Hvornår begynder dyrlæger/behandlere at SE på dyrene i stedet for bare at køre på overfladen?

Kors hvor jeg savner at kunne komme over til Gudun!!

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Suk.

For at gøre en meget lang historie kort, så har Pelle oplevet så meget grimt hos dyrlæger, at han har et anstrengt forhold til dem.

Forstået således, at han vil gøre alt for at dæmpe dem: "Klovne", kaste sig i armene på dem, nærmest skrige af iver efter at komme hen til dem, trække som en sindssyg for at nå derhen mv.

Alt sammen adfærd som får klinikkens personale til at udbryde med store smil:"Hvor ER han glad!!"

Nej, det er han ikke, han er nærmere rædselsslagen, men det vil du ikke forstå selvom jeg har en time til at forklare dig det... Min hund forsøger at pascificere dig, så han ikke oplever noget grimt.

Jeg har derfor besluttet altid at bestille dobbelt konsultationstid og så bare æde den økonomiske belastning dette giver.

For, hvis bare Pelle får 10 minutter i konsultationslokalet til at gå i fred og "lande", hilse på dyrlægen/kiropraktoren uden overskruet respons, så vil han selv stille sig hen til bordet og sige"klar", når han er det. Og så er der ro på ham, han er til stede og er "med" i behandlingen.

Dette respekterer mine to dyrlæger til fulde og resultatet er, at når vi er færdige kan vi gå roligt ud i stedet for at Pelle skvatter på det glatte gulv i sit forsøg på at komme væk hurtigst muligt.

Vi skulle så til en ny kiropraktor, som jeg havde forklaret det hele og det var ikke noget problem overhovedet at få en dobbelt tid.

Noget var smuttet på vejen fra min mund til hendes øren for hun viste tydeligt hun havde troet Pelle var et frådende monster. Hendes åbningsreplik var "Jamen han ser da sød ud?"

Jeg forklarede igen sammenhængen, at han har fået sine grænser overskredet alt for mange gange og da han er en blid og samarbejdsvillig hund, lader han det ske uden protest og derfor..... bla bla bla..

Jeg tror han fik 3 minutter så gik kiropraktoren bare i gang, nu måtte han have gået længe nok rundt, han var jo rolig at se på, syntes hun.

Skulle jeg være gået? Han trængte jo til behandling så den var svær. Jeg blev og forsøgte bare at opmuntre Pelle så godt jeg kunne.

Han tog det "Pellepænt", men viste ind imellem han syntes det var lige meget nok.

Kiropraktoren var sød nok og gav ham et par pauser på eget initiativ og en enkelt gang afventede hun selv, at han slappede af.

Min voksne datter var med og efterfølgende sagde hun, at kiropraktoren og jeg slet ikke "kommunikerede" - vi var ligesom på hvert vores spor og at hun mente kiropraktoren syntes jeg var "hysterisk" eller overpyldret for Pelle makkede jo ret!

Hvornår begynder dyrlæger/behandlere at SE på dyrene i stedet for bare at køre på overfladen?

Jeg tror desværre at det sker når man flakser rundt imellem behandlerne. Dyrlæger bl.a. er måske ikke vant til at folk ved så meget om deres dyr og så er det dem der styrer forløbet og tager beslutningerne. Tror det drejer sig om tillid, begge veje, og det er jo noget der skal opbygges. Tiden er desværre også en betydelig faktor for at hensynet til dyret ikke altid er optimalt.

Men ærgerligt at Gudrun bor så langt væk.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det scenarie har jeg også oplevet en gang hos dyrlægen, hvor vi blev mødt med "den hund lider da af menneskemangel!" :roll: ( det var vores allerførste konsultation sammen, hvor han skulle chippes og vaccineres)

- og hvor dyrlægen bare slet ikke erkendte hvad Herr Flick var for en fætter, jeg er træt af at jeg ikke bare sagde fra for min "skepsis" vil jo plante sig i hunden øjeblikkeligt og bare forstærke den rigtig trælse situation..

Heldigvis er der flere dyrlæger samme sted, så de sidste par gange har vi været hos en anden der erkender Herr Flick som den han er... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det scenarie har jeg også oplevet en gang hos dyrlægen, hvor vi blev mødt med "den hund lider da af menneskemangel!" :roll: ( det var vores allerførste konsultation sammen, hvor han skulle chippes og vaccineres)

- og hvor dyrlægen bare slet ikke erkendte hvad Herr Flick var for en fætter, jeg er træt af at jeg ikke bare sagde fra for min "skepsis" vil jo plante sig i hunden øjeblikkeligt og bare forstærke den rigtig trælse situation..

Heldigvis er der flere dyrlæger samme sted, så de sidste par gange har vi været hos en anden der erkender Herr Flick som den han er... :blink:

Dejligt at du har fundet god dyrlæge.

Min daglige dyrlæge accepterer også Pelles behov for lidt tid og faktisk så går det jo meget hurtigere på den måde

:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tror desværre at det sker når man flakser rundt imellem behandlerne. Dyrlæger bl.a. er måske ikke vant til at folk ved så meget om deres dyr og så er det dem der styrer forløbet og tager beslutningerne. Tror det drejer sig om tillid, begge veje, og det er jo noget der skal opbygges. Tiden er desværre også en betydelig faktor for at hensynet til dyret ikke altid er optimalt.

Men ærgerligt at Gudrun bor så langt væk.....

Jeg flakser sgu da ikke, det er kun de lette fugle der kan det.

Dronterne kan ikke flakse og jeg er nærmest sådan en :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Åhh, det må du meget undskylde. :oops::lol:

Men helt alvorligt, så lød det ikke til at du kendte den kiropraktor.

Det gjorde jeg heller ikke kun af positiv omtale.

Min tidligere kiropraktor har måneders ventetid og det kunne vi ikke vente på

Link til indlæg
Del på andre sites

ÆV hvor en kedelig situation :ae:

Så må vi krydse fingre for at i ikke skal til kiopraktor med akut tider igen (går ud fra det var små akut)

Jeg kan stadig huske da aslan var lille og bed den gamle dyrelæge fordi han var angst, og så skulle han tumles og endte med at være bange for mig :megaked:

Og man kunne da SLET IKKE behandle en hund på gulvet.

Nu har vi jo fået Ayoa. SOm behandler på gulvet, og giver sig tid, og lader aslan snuse til hårklipperen, blodprøve gummi dimsen osv osv :lun: hende kan jeg godt li :-D Hun siger også at det er vigtigt at han går rundt lige og "finder sig til rette", og så snakker vi om det givne problem imens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
ÆV hvor en kedelig situation :ae:

Så må vi krydse fingre for at i ikke skal til kiopraktor med akut tider igen (går ud fra det var små akut)

Jeg kan stadig huske da aslan var lille og bed den gamle dyrelæge fordi han var angst, og så skulle han tumles og endte med at være bange for mig :megaked:

Og man kunne da SLET IKKE behandle en hund på gulvet.

Nu har vi jo fået Ayoa. SOm behandler på gulvet, og giver sig tid, og lader aslan snuse til hårklipperen, blodprøve gummi dimsen osv osv :lun: hende kan jeg godt li :-D Hun siger også at det er vigtigt at han går rundt lige og "finder sig til rette", og så snakker vi om det givne problem imens.

Lyder godt.

Jeg har strategien klar til næste gang tror jeg: Jeg bestiller tid til Batman også. Han er mere ligeglad og ham kan ingen hundse med, så kan Pelle få sin tid til at "lande" imens Batman er på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Batman er din kat?

I egen høje "person", jeg tror nu jeg mere er hans end omvendt :mrgreen:

Han er her

og på et foto hvor han blander sig i apporttræning.

Han er 10 år nu og kan sikkert godt bruge et tjek

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Suk.

Det er godt Pelle bor hos sin Ninjamor :kys:

Mange hunde går gennem hele livet som glade hunde, helt misforståede.

Desværre er det nok mere reglen end undtagelsen at dyrebehandlere er sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Han er her

Han ser ud som en KAT som han skal se ud :lol:

Har hørt lidt om ham :-D

Redigeret af anne-marie
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare irriterende og drønærgerligt når "folk" ikke respekterer hvad man som ejer af hunden har udstukket af regler - især når det kan betyde at hunden lider overlast... måske lidt dramatisk udtrykt, men håber det forståes. :-)

Jeg tror mange mennesker mener at man pylrer og er hysterisk omkring sin hund simpelthen fordi de ikke kan læse hundene. Fx ser kiropraktoren en sød, venlig hund og du ser noget helt andet.

At det så samtidig er så svært (tilsyneladende umuligt?) for nogle mennesker at respektere de regler vi har udstukket går over min forstand. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke i tvivl om at jeg går for at være "hende den pylrede" på mit lokale dyrehospital efter Toffi´s sygdom.

Faktisk så læste jeg Toffi´s journaludskrift, som var blevet faxet til Karlslunde. Det lå på bordet i Karlslunde, og da dyrlægen gik 5 minutter læste jeg det da!

Der stod bl.a.: " har haft en diskussion med ejer om bla bla bla"

Og faktisk syntes jeg det var nemmere at stille mine krav efter at have læst det. For så VAR jeg jo i deres øjne hende den pylrede/krakilske, der stillede krav og blandede sig, og så kunne det jo ikke blive meget værre.

Ninjamor, din kiropraktor har ikke haft tilstrækkelig viden om adfærd til at kunne følge din tankegang. Præsenterede du dig som adfærdsbehandler?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Lyder godt.

Jeg har strategien klar til næste gang tror jeg: Jeg bestiller tid til Batman også. Han er mere ligeglad og ham kan ingen hundse med, så kan Pelle få sin tid til at "lande" imens Batman er på.

Det lydre faktisk som en god plan. Hvis du alligevel skal have to tider, kan du jo også lige så godt bruge begge tider nyttigt, når det åbentbart ikke kan lade sig gøre på andre måder :(

Hvis det er lige som hos Maja, så er det også billigere for kat, så du kan også spare lidt penge på den måde. :5up:

Jeg kan huske du skrev om det et andet sted, og nu gav det lidt mere mening, det med at du følte at hun ikke forstod dig. Øv øv håber det går bedre næste gang.

Vil Batman godt sådan lade en fremmed "rage" på sig, så kan man jo gå hen og blive uglet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

altså når du nu har bestilt dobbelt så er det mindste hun kan gøre da at lade dig fortælle når han er klar :roll::evil:

folk er normalt gode til at høre på mig når jeg siger hvordan ejg vil have det, men før jul havde jason alligevel en dårlig oplevelse ved en rundering, hvor han gik fra manden før han gøede (noget han ellers aldrig gør) o manden kvitterer med et højt brøl og en hånd ud og daske til bagenden på jason - nu er jason ikke én der bliver mærket af noget, men han ville dog ikke hen til ham mere den dag! (figurant og jeg havde en samtale bagefter selvfølgelig - figurant skal IKKE rette på min hund:evil:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er her

Arh han skal da heller ikke holdes uden for :blink:

Dejligt at se at du medtager din kat i andres aktiviteter, med mindre du blev hysterisk over det :lol::-P

Link til indlæg
Del på andre sites

altså når du nu har bestilt dobbelt så er det mindste hun kan gøre da at lade dig fortælle når han er klar :roll::evil:

folk er normalt gode til at høre på mig når jeg siger hvordan ejg vil have det, men før jul havde jason alligevel en dårlig oplevelse ved en rundering, hvor han gik fra manden før han gøede (noget han ellers aldrig gør) o manden kvitterer med et højt brøl og en hånd ud og daske til bagenden på jason - nu er jason ikke én der bliver mærket af noget, men han ville dog ikke hen til ham mere den dag! (figurant og jeg havde en samtale bagefter selvfølgelig - figurant skal IKKE rette på min hund:evil:)

Nuijjj, jeg var stået helt af! Sådan en klaphat bør slet ikke fungere som figurant... hvad var det liiiige han ville opnå ved det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Okay, over 80 alligevel? Hmmm, lige før jeg bærer over med ham så - bare for at han kan blive ved med at gøre det, han garanteret brænder for ;o)

hmmm det går sgu godt for mig i aften (har også klumret rundt i et andet forum her på nettet hvor jeg fik skrevet noget bavl) - manden er lige fyldt 73, det er såvidt jeg ved IKKE over 80 (slår mig selv i hovedet igen:evil:)

Han brænder rigtig meget for det - han har en gammel labrador der er døv og ikke rigtig kan finde ud af det den skal, men den eeeeelsker at komme afsted.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm det går sgu godt for mig i aften (har også klumret rundt i et andet forum her på nettet hvor jeg fik skrevet noget bavl) - manden er lige fyldt 73, det er såvidt jeg ved IKKE over 80 (slår mig selv i hovedet igen:evil:)

Han brænder rigtig meget for det - han har en gammel labrador der er døv og ikke rigtig kan finde ud af det den skal, men den eeeeelsker at komme afsted.

Nej, men det er da næsten det samme - over gennemsnitsalderen for hundeførere rundt omkring ;o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

:ae: til Pelle (og Ninjamor). Jeg tror mange moderne mennesker har svært ved at 'geare ned' og komme ned på det plan, hvor man virkelig er 'til stede' og kan føle/fornemme ting. Der er så meget der kører på rygraden, samlebåndsagtigt og med (forventede) krav om størst mulig effektivitet (læs: hurtighed), at det bliver svært at forholde sig anderledes - jeg tror bestemt ikke, hverken dyrlæger eller kiropraktorer handler af ond mening, men simpelthen fordi de ikke evner (har fralært) at 'se' en situation, 'fornemme' et dyr, 'mærke', 'føle'.

Det er dyrenes velsignelse og forbandelse på en og samme tid. Velsignelse, fordi vi, hvis vi er åbne, kan genlære den svære kunst at være til stede i nuet, at sanse andre væsener fuldt og helt, og ikke bare på overfladen. Forbandelse, fordi vi alt for ofte ikke evner/magter/gider tage imod dyrenes udstrakte poter med dette tilbud, men i stedet bare 'tromler' videre på vores vante måder.

Hundene har været vores trofaste følgesvende gennem tusinder af år, og de har afmægtige måttet være vidner til, hvordan vi gradvist gled fra hinanden, mistede den fælles forståelse vi inderst inde kunne have. I de senere år, er samfundets tempo fortsat opad, men samtidig er vi i stadig stigende grad begyndt at interessere os for hundene på en anden måde end før - sidstnævnte er der heldigvis kommet meget godt ud af. Jeg har et (naivt) håb om, at vi med tiden også vil nå den sidste erkendelse, der for alvor kan bringe os og hundene på bølgelængde igen. At hundene (endnu engang) kan hjælpe os - denne gang til at genfinde 'den berømte roe'... til fælles glæde for os alle.

Undskyld det lommefilosofiske foredrag :blink::oops: Håber der er en enkelt eller to der vil finde det bare en lillebitte smule relevant :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jegsynes det er meget relevandt det thomas skriver:5up:

Dyrlæger ovs er vandt til at det skal gå stærkt og de kender kun de hunde der kommer ind på overfladen og så kan detnok være svært at gennemskue pelle fra andre labber der kommer indpå næsten samme måde, men rent faktisk bare er glade:-)

Nu har jeg altid fået rimelig tid når vi har været til dyrlægen, dejlig landdyrlæge som nok nærmest ikke findes mere:-D

Og da sheila var til kiropraktor havde jeg advaret om at at hun ikke var så god til fremmede og sagde det samme da jeg kom ind, at hun ikke bryder sig om at bliver "kastet sig over", men at hun ellers var sød og medgørlig.

Og jeg er da ligeglad om han så tænker "ups, hende må jeg hellere passe på" Hvis det gør ham mere forsigtig, så fint med mig:-D

Men jo, der skal nogengange tales med store bogstaver for at folk forstår det, isærhvis de kan se at hunden "ser glad ud"!

Link til indlæg
Del på andre sites