Hop til indhold

med stamtavle eller uden?


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Kan ikke lige komme på nogen, men måske 3 uger efter Lea's fremtidige kuld er født :blink:

 

Så blev jeg da meget klogere :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 134
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Altså det er jo helt klart min forventning at Lea skal bruges til avl, men der er stadig et par vigtige krav der skal opfyldes :-DSom minimum mangler hun jo at blive avlsgodkendt, hvilket jeg dog ikke forventer bliver et problem.

Hun vil som sagt tidligst blive parret næste år, men eftersom jeg selv vil have en hvalp efter hende skal der jo også være tid og plads til dette :blink:

 

Lea er en lidt speciel type og så er spørgsmålet om hun har dét i søger, men det har i jo god mulighed for at undersøge nærmere. Har i ikke mødt hende i Skive da hun var bette?

 

Lea er iøvrigt også på brugshundenes facebook - Working-dog.eu

Her kan du se billeder af hendes aner tilbage til omkring 1900 :-)

 

Vil du nøjes med en avlsgodkendelse??? Hvorfor ikke avlskåring???

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener DKKV helt korrekt betyder DKK race Vinder+årstal :mrgreen: Og jeg tror nu også at titlen har eksisteret noget længere end fra år 2002 :blink:

 

---

Men åhh, hvor MÅ jeg også bare have en rotte en dag! Jeg har været vild med dem siden jeg var barn så sådan en skal nok finde vej her til en dag -selvom min anden halvdel med garanti bliver helt grøn i hovdet den dag jeg slæber sådan en til huset :mrgreen::lol:

 

Nå, det glæder mig da at se, at jeg ikke er den eneste, der er udstyret med en anden halvdel med højest løjerlige meninger om begrebet hund !!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, det glæder mig da at se, at jeg ikke er den eneste, der er udstyret med en anden halvdel med højest løjerlige meninger om begrebet hund !!!

 

Ha ha :lol: Løjerlige meninger kan vist ikke gøre det hos min anden halvdel når det kommer til racer.. :mrgreen: Han er sikker på at sådan en race som rotten er nogle faaarlige bæster :roll: At han så ikke ved at den race vi har (aussien) ikke ligger såååå frygtelig langt fra rotten endda, det er jo så en helt anden sag :rolleyes::lol:

 

Men stod det til ham så havde vi gravhunde eller papilon eller måske til nøds collie, så det er dælme godt at det ikke er op til ham, for jeg kan da virkelig ikke forstille mig hvad jeg skulle stille op med en gravhund :!::?:

- Men jeg er dog gået med til at vi kan få en papilon en dag HVIS vi skal have en lille hund, for jeg har da set et par papilon'ner fortage sig (efter min mening) fornuftige ting :blink: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Vil du nøjes med en avlsgodkendelse??? Hvorfor ikke avlskåring???

 

Nu er der jo ingen der siger jeg nøjes med avlsgodkendelse.. :blink:

 

For mig er AK dog ikke et must for at avle, da den ikke siger meget om feks. egenskaber og bygger på et til tider uheldigt pointsystem. Men jeg satser da på at hun bliver fremstillet.. Det er vel altid rart med en titel ;-)

 

AK i Rottweilerklubben er ikke opbygget på samme måde som i feks. schæferhundeklubben.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
Gæst LokesMor
Hvis du skal have en Rottweiler vil jeg stærkt råde dig til at købe en med tavle.

 

Samt købe en efter avlskårede (ikke at forveksler med avlsgodkendte) forældre. Hunde der er avlskåret er testet på mentalbane og man har et meget bedre billed af hvordan de virker i hovedet.

 

Ellers er det bare allerede at begynde at kigge nu - når du har fundet nogle linjer/opdrættere du syntes falder i din smag - bruger du de næste år på at følge deres afkom og præstationer. Dette gølder sundhed, prøver, udstillinger osv.

 

Mød afkommet og se om de udvikler sig til, at blive ordentlige hunde med et ordentlig sundhed.

 

Meld dig ind i DKK så du har adgang til hundeweb, så du kan følge udviklingen efter de linjer du evt. udser dig.

 

Og så vil jeg ellers sige tænk dig godt om, og lad være med at købe uden tavle - er du typen der ikke kan modstå en hvalp, så hold dig langt væk indtil du har rammerne, økonomien og undersøgelsen af div. linjer på plads. ;-)

 

Kan kun være så enig med dig.. satte os også ind i alt det der inden vi valgte den hvalp vi har idag. Hun er med dkk tavle, og vil også råde folk til at købe denne type hund med tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begynd at kigge allerede nu, vi har kigget i over et år (efter en azawakh) og har stadig ikke helt fundet noget vi er tilfredse med, havde i teorien fundet et par engelske opdrættere, men da vi så besøgte dem var det helt forkert (kort fortalt var hundene engelske gentlemen, hvilket ikke matcher racen).

 

Vær kritisk, gå ikke på kompromis og vær klar på at vente uendeligt længe på den perfekte hvalp :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Nu havde vi jo gået og snakket om genbrugshund som den næste. En hund fra et internat der passer til Dumle's temperament... men men... så tog Frank os jo lige med på fototur ved de hersens deeeeeejlige rottweilere... og hvalpene :lun: og vi var begge solgt. Det skal altså være en rottweiler!

Far hunden var stor og smuk, mor hunden herlig... og så havde de den her tæve... Philippa :hjerte: ihh hun var lige en rottweiler efter min smag :lun:

 

Nej, der er ikke noget at gøre, vi må vente til pengene og pladsen er der og intil da undersøge "markedet", en rottweiler skal der altså til.

 

men det bliver da vist noget af en omvæltning :lol: vi er begge faldet for brugshundetræningen (eller ihvert fald det vi har set), men ingen af os har prøvet det før og udstilling... Jamen så skal man jo udstille sådan en?! :shock: og så er der alle forkortelserne :shock: det er vist godt der er noget tid til vi alligevel har råd og plads til en for der er altså en hel del der skal findes rundt i :lol: men man skal vel starte et sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har indtil videre kun kigget på nettet rundt omkring. Glæder mig til at komme ud og se noget udstilling og træning/prøver så jeg kan sætte mig lidt mere ind i hvad der foregår.

 

Men hvad jeg har set indtil videre kan jeg da ihvert fald se at udseendsmæssigt er det som jeg husker en rottweiler fra barn jeg godt kan lide dem... Hvad er det da for nogle "body builder" rottweilere der er kommet? Det ser jo helt åndsvagt ud... og så med stamtavle og på udstilling... Det kan jeg altså ikke forstå, det kan da umuligt gå efter standarden :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt jeg spørger meget, men syntes altså der er meget at finde ud af...

 

Er det meningen når man sådan kigger at de hunde man kan lide stort set stammer de samme steder fra længere tilbage? Jeg syntes jeg ser Vindelbo's og Fattiggården's alle steder hvor jeg kigger... De steder der fanger interessen vel og mærke... og så er der også noget Vom Hause et eller andet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt jeg spørger meget, men syntes altså der er meget at finde ud af...

 

Er det meningen når man sådan kigger at de hunde man kan lide stort set stammer de samme steder fra længere tilbage? Jeg syntes jeg ser Vindelbo's og Fattiggården's alle steder hvor jeg kigger... De steder der fanger interessen vel og mærke... og så er der også noget Vom Hause et eller andet...

 

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så ja :-)

 

Hver kennel har jo sine prioriteter og man kan nogen gange se, at det samme går igen det her sted, fordi denne kennel fremelsker den perfekte det stop i ansigtet, denne brystkasse osv.

 

Derved kan man se, at når hunden har det her stop fx, så er der en rimelig sandsynlighed for, at den kommer fra nogle bestemte kenneler..

 

Har jeg forstået dig ret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så ja :-)

 

Hver kennel har jo sine prioriteter og man kan nogen gange se, at det samme går igen det her sted, fordi denne kennel fremelsker den perfekte det stop i ansigtet, denne brystkasse osv.

 

Derved kan man se, at når hunden har det her stop fx, så er der en rimelig sandsynlighed for, at den kommer fra nogle bestemte kenneler..

 

Har jeg forstået dig ret?

 

Nej... jeg er inde og kigge på forskellige kenneler... og de kenneler der "fanger mig"... når jeg så går ind og kigger den/de hunde der også "fanger mig" så længere tilbage i stamtavlen er dukker der hele tiden Vindelbo's og Fattiggården's op...

Enten er det bare tilfældigt eller også er der vel en masse hunde derfra... men er det "normalt"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej... jeg er inde og kigge på forskellige kenneler... og de kenneler der "fanger mig"... når jeg så går ind og kigger den/de hunde der også "fanger mig" så længere tilbage i stamtavlen er dukker der hele tiden Vindelbo's og Fattiggården's op...

Enten er det bare tilfældigt eller også er der vel en masse hunde derfra... men er det "normalt"?

 

Med "fanger mig", mener du vel selve kenlens ideologi? Eller hundenes "design"? Egentlig same difference..

 

For så er det nok fordi, at de ligger op til og respekterer Vindelbo's og Fattiggården's, som i deres øjne har lavet et stort og godt stykke arbejde, der derfor er værd, at arbejde videre med. Hvis du kigger på berner-kenler, så kan man også nærmest se henholdsvis "Tertzo-fans" og "Sennetta-fans" - sådan meget (I læste meget, ikk'?) hårdt stillet op. Og så er der i det hele taget visse hunde, der bare går igen, som Macis Springsteen fx - ham møder man i rigtig mange stamtavler, synes jeg.. Men det er jo svært at sige, når man ikke er inde i rottweilernes verden :mrgreen: Hvis du finder nogle kenler, der ikke tiltaler dig, så kan du jo tjekke deres hundes stamtavler og se om Vindelbo og Fattiggården også dukker op her?

 

Eller er jeg fuldstændig lost? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med "fanger mig", mener du vel selve kenlens ideologi? Eller hundenes "design"? Egentlig same difference..

Øhh begge dele egentligt :lol:

 

For så er det nok fordi, at de ligger op til og respekterer Vindelbo's og Fattiggården's, som i deres øjne har lavet et stort og godt stykke arbejde, der derfor er værd, at arbejde videre med. Hvis du kigger på berner-kenler, så kan man også nærmest se henholdsvis "Tertzo-fans" og "Sennetta-fans" - sådan meget (I læste meget, ikk'?) hårdt stillet op. Og så er der i det hele taget visse hunde, der bare går igen, som Macis Springsteen fx - ham møder man i rigtig mange stamtavler, synes jeg.. Men det er jo svært at sige, når man ikke er inde i rottweilernes verden :mrgreen: Hvis du finder nogle kenler, der ikke tiltaler dig, så kan du jo tjekke deres hundes stamtavler og se om Vindelbo og Fattiggården også dukker op her?

Okay, jeg syntes bare de var der mange gange, men du har fuldstændig ret... Kigger jeg stamtavler på dem der ikke siger mig noget er de ikke der :lol:

 

Eller er jeg fuldstændig lost? :lol:

Nej, det hjalp på det... Jeg begyndte bare at tænke indavl o.l. men hvis jeg så tænker på hvor mange hvalpe der er i et kuld så er det vel egentligt ikke så mange jeg har set :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg ville absolut kun vælge og købe en rotte med tavle og med avlskårede forældre det giver ingen garanti men det sikre dig bedst for at forældre dyrene har det som kræves af en rotte i sindet hvilket er vigtigt for at vedholde racen og at det giver bedre chancer for hvalpe med et stabilt nervefast sind hvilket især er vigtigt for hunde af brugsracer da hvis de ikke er så heldige i sindet giver både dårligt indtryk af racen samt nogle episoder som kunne være undgået med de fleste hunde af ordentligt avl

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

cs-dumle:

Vindelsbo's har lavet en hel del hvalpe, så derfor er det naturligt at en stor del af disse er indgået i avlen senere og dermed figurerer i mange hundes aner. Ikke fordi hun laver ekstremt mange kuld, men fordi hun har været aktiv opdrætter i over 30 år :-)

Iøvrigt er Ulla stadig meget aktiv som hundefører, selvom hun ikke er helt ny længere :-D

 

milder batmusen:

Rottweilerklubbens AK er langt fra det samme som i Sch. (desværre). Jeg mener ikke at RK's model er direkte dårlig, men det bygger på et, i nogle tilfælde, uheldigt pointsystem. Lidt sort/hvidt forklaret, betyder det at hvis feks en hund ikke er supergod rent mentalt, kan den bestå hvis bare den er flot og omvendt :neutral:

Naturligvis synes jeg selvfølgelig at Avlskåringen er en god idé, men man skal ikke kun kigge på titlen. Desuden er der nogle rigtigt fine hunde der er udelukket på forhånd, hvis de feks. er importeret i en sen alder og/eller ikke har RK godkendte kåringer fra deres hjemland :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

cs-dumle:

Vindelsbo's har lavet en hel del hvalpe, så derfor er det naturligt at en stor del af disse er indgået i avlen senere og dermed figurerer i mange hundes aner. Ikke fordi hun laver ekstremt mange kuld, men fordi hun har været aktiv opdrætter i over 30 år :-)

Iøvrigt er Ulla stadig meget aktiv som hundefører, selvom hun ikke er helt ny længere :-D

Okay. Jamen så er det jo ikke nogen dårlig ting :-D

 

milder batmusen:

Rottweilerklubbens AK er langt fra det samme som i Sch. (desværre). Jeg mener ikke at RK's model er direkte dårlig, men det bygger på et, i nogle tilfælde, uheldigt pointsystem. Lidt sort/hvidt forklaret, betyder det at hvis feks en hund ikke er supergod rent mentalt, kan den bestå hvis bare den er flot og omvendt :neutral:

Naturligvis synes jeg selvfølgelig at Avlskåringen er en god idé, men man skal ikke kun kigge på titlen. Desuden er der nogle rigtigt fine hunde der er udelukket på forhånd, hvis de feks. er importeret i en sen alder og/eller ikke har RK godkendte kåringer fra deres hjemland :neutral:

Det lyder da ikke helt godt :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er BpB?

 

Er der mange rottweilere der ikke bliver brugt til noget (altså af dem der bliver brugt til avl)?

 

Jeg syntes en hel del af dem jeg kigger på har ihvert fald FP, så er der også noget IPO det ene og det andet eller også er der ihvert fald nogle træningsbilleder o.l.

men så er der nogle steder hvor der bare er stamtavle og avlskåring og billeder hvor de er stillet op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er BpB?

 

BegynderprøveB = Lydighedsdelen i IPO-programmet (hvor der er fjernet nogle elemter)

 

Er der mange rottweilere der ikke bliver brugt til noget (altså af dem der bliver brugt til avl)?

 

Jeg syntes en hel del af dem jeg kigger på har ihvert fald FP, så er der også noget IPO det ene og det andet eller også er der ihvert fald nogle træningsbilleder o.l.

men så er der nogle steder hvor der bare er stamtavle og avlskåring og billeder hvor de er stillet op.

 

Der er jo nogle der laver brugshunde og ikke går så meget op i udstilling og kåring. Og så er der nogle der laver udstillinghunde, som ikke tager andet end de prøver det evt. kræver.

 

FP = adgangsgivende prøve til IPO-programmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

BegynderprøveB = Lydighedsdelen i IPO-programmet (hvor der er fjernet nogle elemter)

 

 

 

Der er jo nogle der laver brugshunde og ikke går så meget op i udstilling og kåring. Og så er der nogle der laver udstillinghunde, som ikke tager andet end de prøver det evt. kræver.

 

FP = adgangsgivende prøve til IPO-programmet.

 

Okay. Det begynder at hjælpe på det med at finde ud af hvad det er jeg går efter... Så skal jeg bare ud og se noget udstilling, nogle prøver, noget mere træning og så vente 1-3år :mrgreen:

 

Edit: uh og jeg skal ind på det der hundeweb og se om jeg kan finde ud af det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Det begynder at hjælpe på det med at finde ud af hvad det er jeg går efter... Så skal jeg bare ud og se noget udstilling, nogle prøver, noget mere træning og så vente 1-3år :mrgreen:

 

Det lyder da som en fornuftig plan...... :o)

 

Du kunne også tage ud og se en avlskåring/UHM.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så været hele rottweilers.dk's kennelliste igennem og kigget dem der har hjemmeside... Ud fra det der står på dem er der 8 der har interesse...

 

 

:hmm: 8 er jo egentligt ikke meget at sortere imellem på 1-3år... Så må jeg se hvad der dukker op andre steder og prøve at få styr på det hele. Glæder mig helt til at komme rigtig igang :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da som en fornuftig plan...... :o)

 

Du kunne også tage ud og se en avlskåring/UHM.

 

Ja det vil jeg også prøve... Skal gerne have set det hele hvis jeg kan og finde ud af hvad det alt sammen går ud på :lol: Så tager jeg det lidt ad gangen, men det begynder allerede at falde mere på plads.

 

Tror jeg starter med at se om jeg kan lokke Frank til at tage mig med når han skal til træning igen, det fangede mig jo lidt sidste gang og der er god ro til bare at sidde og kigge og få stillet en masse spørgsmål :-D

og så håber jeg at jeg kan finde ud af hvad der er af forskellige aktiviteter rundt omkring i løber af året så vi kan komme ud og se noget forskelligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det vil jeg også prøve... Skal gerne have set det hele hvis jeg kan og finde ud af hvad det alt sammen går ud på :lol: Så tager jeg det lidt ad gangen, men det begynder allerede at falde mere på plads.

 

Tror jeg starter med at se om jeg kan lokke Frank til at tage mig med når han skal til træning igen, det fangede mig jo lidt sidste gang og der er god ro til bare at sidde og kigge og få stillet en masse spørgsmål :-D

og så håber jeg at jeg kan finde ud af hvad der er af forskellige aktiviteter rundt omkring i løber af året så vi kan komme ud og se noget forskelligt.

 

Hvis Frank tager dig med vil du jo også løbe ind i både Vindelbo-hunde og Fattiggården's-hunde.

 

Må man spørge om hvilke 8 kenneler der har fanget interessen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...