Hop til indhold

Hvalp i lejlighed??


Gæst alouiseba
 Share

Recommended Posts

Gæst alouiseba

Hej vi står og skal have en lille Cavalier king charles spaniel hvalp her i slut marts start april. Sagen er den at vi bor i lejlighed på 2 sal, hvordan har i andre gjort med renlighedstræning? og hvordan om natten? for den kan vel ikke holde sig til man har fået tøj på og ned med elevatoren? eller kan man bruge aviser om natten og så ud om dagen? eller bliver de så forvirrede? Har set flere steder at en hvalp ikke kan holde til at gå særligt lang, hvad gør i andre så?? vi er meget afsted i løbet af dagen (hvor hvalpen skal med) skal jeg have en lille taks til den når den bliver træt eller hvordan? Når jeg henter børn fra børnehaven er der en god tur på et par kilometer, skal jeg så evt. købe et lille tæppe den kan ligge på under klapvogen når den bliver træt? En anden ting er hvor stor en hundseng skal jeg købe til sådan en strørrelse? har i andre købt små senge og så nye senere som de bliver større?

 

Knus Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

I kan sagtens gøre en lige så effektiv indsats mht. renlighedstræning som hvis I boede i hus - det kræver bare lidt mere af Jer.

Jeg ville ikke benytter aviser, ved nogle anbefaler det, synes bare ikke selv om idé med at vænne dem til at besørge på dem og så senere vænne den af med det igen.

Jeg ville give den mulighed for at komme ned når den har leget, spist og sovet - også engang i mellem - dvs. ca. engang i timen. Luft den som det sidste i gør om aftenen og det første i gør om morgen - også hav et par joggingbukser liggende ved sengen, man lige kan hoppe i, ikke særlig smart, men det er jo kun for en kort periode.

Problemet med at få den til at holde sig til i når ned, kan løses ved at i vænner den om på ryggen - og bedst af alt giver den mulighed for at komme ned inden den skal tisse.

Hvis I lære den at tisse på kommando med det samme så bliver tingene hurtigt meget lettere når I skal op og ned for at lufte den - det tager selvfølgelig et stykke tid at lære den det, men I kan starte indlæringen med det samme.

 

En hvalp må ikke gå særlig langt. Når jeg har hvalpe så skal de store stadig ud og gå deres lange gåture også har jeg en barnevogn til hvalpen. Folk er ved at grine deres r.. i laser, men lille vaps kan komme med rundt og de voksne hunde lider ikke afsagn.

Ideen med et tæppe til under klapvognen synes jeg derfor lyder som en god ide.

 

Mht. hundeseng så vil jeg anbefalde en ikke altfor dyr seng, de små bisser kan rigtig godt lide at bide i sådan noget. Desuden så kan de fleste hunde bedst lide en seng som ikke er for stor, en de kan putte i og ikke kun fylder det halve af et hjørne i. Tror det er et spørgsmål om tryghed. Hvis de gerne vil købe en kurv som kan holde str.mæssigt til den er voksen, så kan den "putte-effekt" opnås ved at lægge nogle puder ned i hjørnerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej vi står og skal have en lille Cavalier king charles spaniel hvalp her i slut marts start april. Sagen er den at vi bor i lejlighed på 2 sal, hvordan har i andre gjort med renlighedstræning? og hvordan om natten? for den kan vel ikke holde sig til man har fået tøj på og ned med elevatoren? eller kan man bruge aviser om natten og så ud om dagen? eller bliver de så forvirrede? Har set flere steder at en hvalp ikke kan holde til at gå særligt lang, hvad gør i andre så?? vi er meget afsted i løbet af dagen (hvor hvalpen skal med) skal jeg have en lille taks til den når den bliver træt eller hvordan? Når jeg henter børn fra børnehaven er der en god tur på et par kilometer, skal jeg så evt. købe et lille tæppe den kan ligge på under klapvogen når den bliver træt? En anden ting er hvor stor en hundseng skal jeg købe til sådan en strørrelse? har i andre købt små senge og så nye senere som de bliver større?

 

Knus Louise

 

Tja, hvis du gør som os (og Zaz-zaz kan jeg se), så taber du nok et par kilo eller tre af at løbe op og ned af trappen hver time. Tror faktisk trappen er hurtigere end elevator når i kun bor på 2. sal.

 

Vi havde dog kun Samson ude 1 gang om natten, hvilket så også resulterede i at han tissede på gulvet - men det valgte vi at tage med i stedet for helt at få ødelagt nattesøvnen. Men det er jo et valg man tager.

 

Til gengæld var det godt nok om at være hurtig om morgenen - så snart vi vågnede sprang en af os i tøjet mens den anden snakkede lidt med hunden, gav ham snor på etc. For det meste lykkedes det os at nå ned inden han tissede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg boede på 3. sal (uden elevator) da jeg fik Luna. Det blev til en masse renden op og ned af trapper.

 

Jeg var nede med hende hver gang hun havde spist, drukket, leget, sovet og så lige yderligere en gang eller to i timen.

 

Luna sov igennem fra første nat.. Hun sov fra kl 23-6. Hun lå i sin kurv ved siden af min seng, med min hånd nede ved hende, så jeg kunne mærke, hvis hun skulle vågne.

 

Jeg ville gøre det samme igen. Kan ikke se, at lejlighed er et problem.. Nu bor vi på 1. sal

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Lua var hvalp boede jeg på 5 sal uden elevator. Hun var dog renlig som 5 mdr. Jeg gjorde som jeg ville have gjort hvis jeg boede i hus.

Ned efter, sov, leg, mad og drikke. Somregel kunne hun holde fra omkring kl 23-06 :blink:

 

Lua fik sin første rigtige kurv da hun var blevet renlig:blink: Indtil da lå hun bare i en masse puder og tæpper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K_Pallis

Hvis jeg bare går ud med Elliot klokken 22 eller der omkring lige inde vi skal sove, så kan han holde sig hele natten.. og i weekenden sover han nogle gange helt til 11 stykker uden at vågne :roll::-D.. Så har aldrig haft natteuheld..

Har vidst kun haft 1 og det var fordi at vi af en eller anden grund kom i seng lidt for lang tid efter han havde gået sidste tur :roll:..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor i etplanshus, men Toffi havde de første måneder 1 "fast" uheld hver nat.

Vi kunne have valgt at sætte vækkeuret til, for hun sagde nemlig ikke til på nogen måde. Men det fravalgte vi at gøre, zznork:sove:

Hun valgte det samme hjørne hver eneste gang, så jeg syntes det var til at have med at gøre.

Men det havde nok været mere pædagogisk om vi havde brugt vækkeuret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg spænede også op og ned af trapper fra 2. sal med en 8 ugers hvalp - især om morgenen havde man næsten ingen tid til at få smidt tøj på før hvalpen tissede på gulvet.

 

Jeg har flere gange stået kl. 3 om natten i morgenkåbe, lang jakke og klipklappere i frostvej og sagt tiiiiiiiissseeeee.... Haha.. Åh - den søde hvalpetid...

 

Jeg gav i øvrigt bare min hvalp en godt en lille papkasse godt foret med tæpper. Den kunne der tygges i - og så blev den skiftet ud med en rigtig seng da hun holdt op med at bide i alting..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst scheindel

jeg har renlighedstrænet to hvalpe i lejlighed og det gik ok. gjorde som i hus. op og ud, også om natten. havde tøj fremlagt så man hurtigt kunne få på sej. morgenkåbe er vel det hurtigste.

 

selvfølgeligt skete det flere gange at man ikke nåede det helt, og det var tis i elevator eller gangen, men sådan er det nu engang at have hvalp. bare til at tørre op og vaske...

 

du har jo fordel af at det er sådan lille en hund. hvis den bliver båret ned er risikoen mindre for at den kommer til at tisse, end om den er nødt til selv at gå. jeg havde grand danois, selvom den var baby kunne den ikke bæres...

 

og så er det som regel kun få uger man skal ud om natten, heldigvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst alouiseba

Det har jeg faktsik aldrig tænkt på før men det er da smart, regner nemlig også med at hun skal med op og flyve et par gange om året og der er det måske ikke lige til.:-D men hvordan har du så gjort?? altså kan hun godt finde ud af at det med aviser kun gælder i disse situationer? og evt. om natten?? eller hvad gør du??:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom jeg er et uendeligt rodehoved og der ofte ligger aviser og flyder på gulvet så kan jeg ikke mindes hun nogensinde har gjort noget hjemme på aviserne. Jeg ved faktisk ikke hvordan tidligere ejer har lært hende det, men når vi har travlt så går vi ud og siger tis og pølle og hun gør faktisk begge dele på kommando (vildt praktisk når man kommer hjem fra nattevagt kl 4 om morgenen og gerne vil have det overstået).

Hun kan tisse på avis på alle offentlige toiletter også i toget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...