Gæst bibi Skrevet Februar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2009 D 11-7-08 fødte Henny 3 hvalpe , 2 drenge og 1 pige , udover de 2 kom med ryggen først , gik det rimeligt godt , hun var lidt længe om det og blev på et tidspunkt i tvivl om hun kunne føde selv , første gang måtte hun have kejsersnit , men denne gang slap hun for det Alt så ud til at gå fint , hvalpene trivedes og tog fint på , efter 1½ uge begyndte de at være urolige i kassen , de klynkede og ville ikke rigtig die , vægten var stadig god så vi ville se det an det næste døgn , dagen efter virkede alt normalt igen , nu kom der et nyt problem Henny ville ikke rigtig op i kassen til dem , så vi sad og hyggede med hende mens de små fik mad og det gik fint Sådan gik der nogle dage , pludselig en nat kom Henny , hun var helt ude af den , straks kunne vi høre de små skreg og klynkede , vi styrtede ind til dem , tjekkede alt på dem , men vi kunne intet finde , vægten var stadig fin , deres maver var bløde , men noget måtte der være galt , vi gik rundt med dem på skuldren og prøvede at trøste , til sidst faldt de til ro De næste 2 dage gik fint , men så startede de med at skrige igen ,og de havde nu stigende feber , Henny nægtede at være hos dem , hun for fortvivlet rundt mellem os og hvalpene , vi kontaktede dyrlægen , noget måtte der være galt , desværre var vores egen dyrlæge der ikke , men pyt bare der var en dyrlæge ,der blev lyttet og diagnosen var lungebetændelse , de skulle have pencelin Men det blev ikke bedre , de tabte sig , skreg døgnet rundt og var helt passive , de havde næsten ikke kræfter til at die , og det var en kamp at få henny i kassen , og hendes mælk begyndte at forsvinde , vi måtte nu give flaske , men ingenting hjalp , de havde nu tabt sig 300 g og Big Boy nærmede sig fødselsvægten og deres TP nærmede sig 40 , vi komtaktede igen dyrlægen , de havde meget væske i lungerne , og fik nyt medicin , jeg mente der skulle gøres mere , men nej , det var ikke nødvendigt , igen tog vi hjem De næste 2 døgn var et mareridt , jeg var sikker på de døde , det eneste de fik i sig var glucose og meget lidt mælk , 3 dag lå de slapt hen , noget måtte der gøres , jeg kunne godt se de var ved at dø Jeg fik fat i en af vores store opdrættere og klagede min nød , han henviste til en dyrlæge , det blev hvalpenes redning En meget kort samtale med dyrlægen og så afsted med de små , og det kunne ikke gå hurtigt nok , deres vægt var kun det halve af hvad den skulle være , deres Tp sneg sig mod 41 , og hvis de ikke skreg lå de passivt hen Da vi nåede frem tog det mindre end 1 min for dyrlægen at se de var ved at drukne af væsken i lungerne , og så løb de afsted med dem Vi aftalte at gå en tur i byen , det ville tage et par timer før vi kunne få besked , det er de længste timer i mit liv , tankerne for rundt i hovedet , og jeg var sikker på de ikke klarede det Endelig ringede tlf. det så skidt ud , Big boy havde fået tappet 7 ml væske ud af den ene lunge , lidt mindre i den anden , de 2 andre knap så meget , De blev nu indlagt med døgnpleje , hvor de skulle have suget lunger , sondemades og ligge med ilt , så blev der sendt prøver afsted for at se hvilken medicin de helt nøjagtig skulle have , men da det var akut degyndte de selv at dyrke prøver for at ramme så nøjagtigt som de nu selv kunne , da det halve af natten var gået ringede de , nu havde de fundet en erstatning som kunne bruges , og håbede så at det kunne hjælpe de små , som nu havde fået en smule bedre vejrtrækning Hvalpene kom sig hurtigt , til alles forbavselse , efter 1½ døgn fik de taget ilten væk , de var begyndt at spise selv , de gøede ja selv leg havde de gang i . Nu skete der virkelig noget , de blev frække , styrtede rundt i hele klinikken , tog godt på og var ved at drive den til vanvid , men de måtte det hele og blev alles kæledækker 5 dage senere kom de hjem , og hold da op , der var gang i dem , de spiste ikke , de ÅD , legede , drillede de store og sloges , det var bare en fornøjelse at se dem De indhentede hurtigt den vægt de var kommet bagud , det må have været det specielle foder vi med til dem , for aldrig har jeg set en vægt stige så hurtigt uden de blev fede af det , men det hele fulgtes pænt Nu nåede vi de 8 uger , uha det var svært , men vi skulle kun beholde tæven , det var ligesom derfor vi havde fået hvalpe Vi besluttede at trække tiden en uge , vi ville være sikre på at sælge helt sunde hvalpe , måske en undskyldning for at trække salget ud , for de havde det jo fint Nu kom den frygtede dag , der kom hvalpekøbere , vi fandt 2 rigtig søde fam. , og dagen kom hvor de ville hente dem , det var så svært Nu troede vi så at det var det , men nej , 10 dage efter de var hentet ringede den ene fam , Big boy var død , vi havde solgt den en hvalp der var rådden inden i sagde de ,den blødte ud af munden , vi troede ikke vores egne øre , vi aftalte at hente hvalpen hos den dyrlæge de stod hos , men nu ville manden straks have en anden hvalp , gerne en tæve , vi forklarede ham at sådan hang verden ikke sammen , vi skulle nok erstatte Big boy hvis det var en fejl herfra , men ikke før Det var svært at stå med Big boy , og endnu sværere at skulle putte han i fryseren , da dyrlægen havde lukket til mandag morge Opduktionen viste han havde en stor flænge i leveren , og da det kun kan komme fra et udad fra kommende slag , som medføre øjblikkelig død , kunne det ikke være en fejl herfra , det fortalte vi fam. så startede et sandt helved , den søde fam. var nu pludselig det mest ubehøvlede jeg har mødt , vi blev truet , alle fik skylden for Big boys død , vi fik skyld for at have påført ham slag efter han var hentet hjem , der var han død , Henny fik skyld for at have siddet på ham , og ikke om dyrlægen fik at vide det var ham , han havde jo haft frosset ham ned Sådan gik der et par uger med møder og tlf. samtaler , og vi fortalte dem ellers hvordan de kunne klage igennem ddk , det ville de ikke Den anden dreng Benjamin døde for ca 4 uger siden , han blev meget syg , og da han havde en indsnævring i kranspulsåren i hjertet , kunne det ikke følge med . Men den fam. var noget af det sødeste , og vi snakkede meget med em om det der var sket , og der har aldrig været et dårligt ord mellem os Så er der lille Bibi , Hun render rundt hos os , er fræk og fuld af numre , og ser bestemt ikke ud til at fejle noget Jeg prøver om jeg kan sætte resultaterne af de prøver fra de små ind -----Oprindelig mail----- Fra: [email protected] Dato: 15. august 2008 10:42:23 Til: [email protected] Emne: Jensen, Susan - Dog (Final report 15.08.08 10:40:18) OwnerJensen, Susan Order IDAnimalDog Laboratory No.VB997888/13.08.2008 Test Result Sign Reference value Unit Remark Material 1 : tracheal secretion (swab) Bacteriologic examination Culture (aerobic) Enterobacter aerogenes 1) 1) (high count) Antibiogram org. no. 1) Ampicillin 0 also valid for Amoxicillin Amoxicillin + Clavul 0 Tetracycline + stands for all tetracyclines (e.g. Doxycycline) Chloramphenicol + stands for all phenicoles (e.g. Florphenicole) Streptomycin 0 Gentamicin + Kanamycin + also valid for Neomycin Cotrimoxazole + also valid for other sulfon- amide/trimeth.-combinations Cefalexin 0 Cefovecin + Ceftiofur + Enrofloxacin + stands for all fluochino- lones (e.g. Marbofloxacin) + = sensitive (+)= partially resistant 0= resistant Interpretation:1) Enterobacter sp. are considered opportunistic pathogens. Its participation in mucosal inflammations, urinary tract- and wound infections is possible. *** Final report *** validated by Dr. Stamm Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tanita Besvaret Februar 10, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2009 :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Februar 10, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2009 Der er lagt billeder af de små i albummet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Februar 10, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2009 Sikke en sørgelig historie. Men godt at Bibi har det godt, hun må være en rigtig powerpige! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Februar 10, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2009 Sikke en sørgelig historie. Men godt at Bibi har det godt, hun må være en rigtig powerpige! Det er sørgeligt , jeg har tit ønsket at de 2 drenge døde da de var så syge , det havde sparet dem for meget ondt Ja Bibi ser ud til at have det godt , der er ikke de numre der går hendes næse forbi , alt skal efterlignes , og hun har en dejlig bror som nok skal lære hende det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 10, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2009 Hvor er det godt, at Bibi stadig lever og har det godt hos dig :ae: Det er bare sådan en sørgelig historie med Big Boy Kan slet ikke forstå, hvordan nogle mennesker kan være sådan Og her mener jeg både med, hvad der skete med Big Boy og hvordan de efterfølgende reagerede Dejlige billeder i albummet - de så dejlige ud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Februar 10, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2009 Hvor er det godt, at Bibi stadig lever og har det godt hos dig :ae: Det er bare sådan en sørgelig historie med Big Boy Kan slet ikke forstå, hvordan nogle mennesker kan være sådan Og her mener jeg både med, hvad der skete med Big Boy og hvordan de efterfølgende reagerede Dejlige billeder i albummet - de så dejlige ud Bibi har det fint , det har hun lige bevist , efter at have badet i drikkevandet og brugt ½ på at hive og slæbe i hundekassen for at få den med ud i haven , og underligt nok lykkedes det ikke , lemmen er for lille Og Big boy er i tankerne hver dag , vi finder aldrig ud af hvad der skete som kunne give ham det slag , men der var ikke tegn på påkørsel , og det krævede et hårdt slag for at give sådan en alvorlig skade , uden beviser kan jeg ikke give nogen skylden , jeg tænker kun , og jeg er ikke den eneste der har de tanker , især ikke efterfølgende at have hørt deres volsomme skældsord og tempremang Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 10, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2009 Bibi har det fint , det har hun lige bevist , efter at have badet i drikkevandet og brugt ½ på at hive og slæbe i hundekassen for at få den med ud i haven , og underligt nok lykkedes det ikke , lemmen er for lille Haha, skøre Bibi, kan lige se det for mig Og Big boy er i tankerne hver dag , vi finder aldrig ud af hvad der skete som kunne give ham det slag , men der var ikke tegn på påkørsel , og det krævede et hårdt slag for at give sådan en alvorlig skade , uden beviser kan jeg ikke give nogen skylden , jeg tænker kun , og jeg er ikke den eneste der har de tanker , især ikke efterfølgende at have hørt deres volsomme skældsord og tempremang Ja, det kan ikke undgås at tænke nogle ikke så rare tanker om de mennesker i den situation - men det er der så heller ikke noget at sige til! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Februar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2009 Sikke dog en historie Godt at tøsser-pigen har det godt hos Jer. Har også haft en hvalp med vand i lungerne. Ham fik jeg dog aflivet med det samme - selvom det var hårdt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Februar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2009 ¢v hvor en kedelig historie Det ¢delægger vel også dine planer for at bruge Bibi som avlstæve? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Februar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2009 :ae::ae: Ved ikke hvad jeg skal skrive Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Februar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2009 Sikke dog en historie Godt at tøsser-pigen har det godt hos Jer. Har også haft en hvalp med vand i lungerne. Ham fik jeg dog aflivet med det samme - selvom det var hårdt Det er hårdt når det sker , og man venner sig aldrig til det ,kunne de ikke behandle ham ¢v hvor en kedelig historie Det ¢delægger vel også dine planer for at bruge Bibi som avlstæve? Ja mine planer er gået helt i vasken , Bibi kommer aldrig i betragtning med avl , da den hjertefejl Benjamin havde er arvelig ,vil det være helt huld i hovedet at bruge hende , og med de erfaringer jeg efterhånden har fået , vil jeg ikke indkøbe nogen for at avle , jeg ville beholde Hennys linier , det kan ikke lade sig gøre da hun er en af de få der er tilbage med de linier som må bruges , efter dkk nye regler ,resten er halvsøskende og det går heller ikke , så alt i alt med det hele , ligger kennelen stand by på udestemt tid :ae::ae: Ved ikke hvad jeg skal skrive Du behøver ikke skrive noget , tanken er nok Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Februar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2009 ¢v det er da bare så træls alt sammen Er bare glad for at Bibi er en glad hund og hun får et dejligt og forhåbentlig langt liv hos jer :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2009 Ja mine planer er gået helt i vasken , Bibi kommer aldrig i betragtning med avl , da den hjertefejl Benjamin havde er arvelig ,vil det være helt huld i hovedet at bruge hende , og med de erfaringer jeg efterhånden har fået , vil jeg ikke indkøbe nogen for at avle , jeg ville beholde Hennys linier , det kan ikke lade sig gøre da hun er en af de få der er tilbage med de linier som må bruges , efter dkk nye regler ,resten er halvsøskende og det går heller ikke , så alt i alt med det hele , ligger kennelen stand by på udestemt tid Hvad er det galt med hendes linier, siden de ikke kan bruges længere? Hvad er det for en regel? Ja, jeg er mega nysgerrig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Februar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2009 Hvad er det galt med hendes linier, siden de ikke kan bruges længere? Hvad er det for en regel? Ja, jeg er mega nysgerrig Jeg syntes bestemt ikke du er nysgerrig jeg har nok udtrygt mig lidt utydelig og rodet , ups Hendes linier fejler sådan set ikke noget , de findes bare ikke , mange avler Newferne mindre og med kortere pels , flere og flere får et smalt ansigt med lang snude , jeg ønsker en Newfer skal være en stor bamse med masser af pels , og deres hoved skal være bredt og groft Den regel vi er blevet underlagt er : hver avlshund skal have mindst 100 i index , og det er der ikke mange der har . Før hed det sig at det var nok hvis de havde mindst 200 tilsammen , dvs en måtte godt nøjes med 80 hvis den anden så bare havde 120 , det må vi ikke mere Håber det er forklaret lidt bedre , ellers må jeg have et gok i nøden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2009 Jeg syntes bestemt ikke du er nysgerrig jeg har nok udtrygt mig lidt utydelig og rodet , ups Hendes linier fejler sådan set ikke noget , de findes bare ikke , mange avler Newferne mindre og med kortere pels , flere og flere får et smalt ansigt med lang snude , jeg ønsker en Newfer skal være en stor bamse med masser af pels , og deres hoved skal være bredt og groft Den regel vi er blevet underlagt er : hver avlshund skal have mindst 100 i index , og det er der ikke mange der har . Før hed det sig at det var nok hvis de havde mindst 200 tilsammen , dvs en måtte godt nøjes med 80 hvis den anden så bare havde 120 , det må vi ikke mere Håber det er forklaret lidt bedre , ellers må jeg have et gok i nøden Jeps, jeg forstår nu Jeres gamle regel, er den bernerne har nu. Der siges det så lidt anderledes, nemlig at han og tæve tilsammen skal have et gennemsnit på mindst 100 (jaja, alle veje fører til Rom ). Det synes jeg egentlig er en fin regel umiddelbart, hvis den bare bliver brugt "ordentligt" - altså, at der ikke er noget snydere, men det er også lidt svært efterhånden. Trist, at man avler newferne mindre og kortpelsede Det ender jo med at de ligner labradors - de avles jo større og kraftigere. Hvorfor kan man dog ikke finde ud af at bibeholde det dejlige udseende newferne har? Det behøver du så ikke svarer på, bare et uforstående højttænkt spørgsmål fra min side. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Februar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2009 Jeps, jeg forstår nu Jeres gamle regel, er den bernerne har nu. Der siges det så lidt anderledes, nemlig at han og tæve tilsammen skal have et gennemsnit på mindst 100 (jaja, alle veje fører til Rom ). Det synes jeg egentlig er en fin regel umiddelbart, hvis den bare bliver brugt "ordentligt" - altså, at der ikke er noget snydere, men det er også lidt svært efterhånden. Trist, at man avler newferne mindre og kortpelsede Det ender jo med at de ligner labradors - de avles jo større og kraftigere. Hvorfor kan man dog ikke finde ud af at bibeholde det dejlige udseende newferne har? Det behøver du så ikke svarer på, bare et uforstående højttænkt spørgsmål fra min side. Den gamle regel var også fin nok , men nu er det begrænset meget , for mange har et index på under 100 . Og der er så nogle der har brugt matadoravl , det giver også et problem for lige meget hvad vej jeg vender røven , er der en linie jeg ikke vil have , derfor valgte jeg en Amerikaner , desværre har det så vist sig at der er hjertefejl Jeg har spurgt flere opdrættere hvorfor de avles mindre og med kortere pels , underligt nok bliver de fornærmet og vil ikke svare , underligt , jeg syntes da det er et relevant spørgsmål for vores race Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2009 Den gamle regel var også fin nok , men nu er det begrænset meget , for mange har et index på under 100 . Og der er så nogle der har brugt matadoravl , det giver også et problem for lige meget hvad vej jeg vender røven , er der en linie jeg ikke vil have , derfor valgte jeg en Amerikaner , desværre har det så vist sig at der er hjertefejl Det er vel "bare" et engangstilfælde forhåbentlig, og ikke noget der er temmelig generelt for de amerikanske newfer? Jeg har spurgt flere opdrættere hvorfor de avles mindre og med kortere pels , underligt nok bliver de fornærmet og vil ikke svare , underligt , jeg syntes da det er et relevant spørgsmål for vores race Mystisk, at man ikke vil stå ved det :hmm: Tænker om det kan have noget at gøre med HD og AA? Jo lettere de er, jo mindre tilbøjelige er de jo til det (sådan groft sagt) grundet den mindre belastning af leddene? Eller er jeg helt ude i skoven nu? Men ærgeligt, det er det sq - så ender det jo med ikke at være en newf længere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Det er vel "bare" et engangstilfælde forhåbentlig, og ikke noget der er temmelig generelt for de amerikanske newfer? Mystisk, at man ikke vil stå ved det :hmm: Tænker om det kan have noget at gøre med HD og AA? Jo lettere de er, jo mindre tilbøjelige er de jo til det (sådan groft sagt) grundet den mindre belastning af leddene? Eller er jeg helt ude i skoven nu? Men ærgeligt, det er det sq - så ender det jo med ikke at være en newf længere Jeg forstår det heller ikke , og om det er pga. HD, AA eller fordi de skal fylde mindre i bilerne , eller hvad det kan være , de vil i hvert fald ikke fortælle det Der er mange som bestemt ligner en labber mere i bygningen end en Newfer , men de må kunne lide dem sådan siden de gør det , jeg syntes det er synt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Det er hårdt når det sker , og man venner sig aldrig til det ,kunne de ikke behandle ham Han var kun en dag gammel da jeg opdagede det, så det var faktisk slet ikke inde at prøve at redde ham. Selv om jeg havde mistet tre af hvalpene - og reddet en tæve, som nok ikke burde have været reddet - så ville jeg ikke sætte himmel og jord i bevægelse for at redde en hvalp, som var så langt ude. Men nej man vænner sig ikke til det. Jeg har haft 4 kuld, eller dvs. 5, og tre af dem har gået mere eller mindre galt - det sidste her for en måned siden. Så jeg er blevet rimelig skræmt og det vare nok lige lidt før jeg tør forsøge mig igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Han var kun en dag gammel da jeg opdagede det, så det var faktisk slet ikke inde at prøve at redde ham. Selv om jeg havde mistet tre af hvalpene - og reddet en tæve, som nok ikke burde have været reddet - så ville jeg ikke sætte himmel og jord i bevægelse for at redde en hvalp, som var så langt ude. Men nej man vænner sig ikke til det. Jeg har haft 4 kuld, eller dvs. 5, og tre af dem har gået mere eller mindre galt - det sidste her for en måned siden. Så jeg er blevet rimelig skræmt og det vare nok lige lidt før jeg tør forsøge mig igen. Jeg tror ikke man skal redde dem der ikke kan klare sig selv (altså dem der fejler noget, fordi man er lille behøver man jo ikke fejle noget)... Sagde hun, som selv prøver at redde dem alle sammen, men min erfaring siger mig bare at de fleste af dem man holder liv i fejler noget.. Og så er det næsten bedre de dør før deres liv er startet, end at der sidder nogle hvalpekøbere og bliver kede af det, når deres lille hund dør. du må på den igen.. Det kan da ikke blive ved med at gå galt? er racen kendt for at have problemer med drægtighed, fødsel osv? eller har du bare været uheldig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Han var kun en dag gammel da jeg opdagede det, så det var faktisk slet ikke inde at prøve at redde ham. Selv om jeg havde mistet tre af hvalpene - og reddet en tæve, som nok ikke burde have været reddet - så ville jeg ikke sætte himmel og jord i bevægelse for at redde en hvalp, som var så langt ude. Men nej man vænner sig ikke til det. Jeg har haft 4 kuld, eller dvs. 5, og tre af dem har gået mere eller mindre galt - det sidste her for en måned siden. Så jeg er blevet rimelig skræmt og det vare nok lige lidt før jeg tør forsøge mig igen. Jeg var lige ved at tro det var os herhjemme , der kun kunne være så uheldige Jeg vil i hvert fald ikke , det er alt for hårdt , både med sygdommene , og så ikke at vide om det hjem jeg nu har fundet er det rigtige Og når jeg skal have det så dårligt med det , syntes jeg det er bedre at lade være Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 du må på den igen.. Det kan da ikke blive ved med at gå galt? er racen kendt for at have problemer med drægtighed, fødsel osv? eller har du bare været uheldig? Jeg har bare været uheldig. Det første kuld gik rigtig godt, var ellers nervøs for jeg stod alene med det og havde kun min tlf. til en dyrlæge. Andet kuld gik helt galt. En uge før fødslen opdagede jeg der var noget galt. Tæven fik feber og brunt stinkende udflåd. Jeg frygtede derfor en død hvalp og tog hende til dyrlægen. Hun blev scannede og dyrlægen sagde at der var 7 sunde og raske hvalpe i hende og det var en derfor bare en skedeinfektion. Da fødslen gik igang væltede det bare ud med stinkende brunt udflød, men ingen hvalpe. Lige som jeg skulle til at ringe til dyrlægen kom den første hvalp - den hvalp som senere blev aflivet pga. vand i lungerne. Nr. 7 hvalp var så godt som død da den blev født, den måtte have kunstig åndedræt og hjertemassage i en halv time før den begyndte at trække vejret selv (hun har idag en lettere hjerneskade, godt og vel svarende til damp). Der kom endnu en hvalp, en mere end scanning sagde så jeg gik til ro (i sengen ved siden af fødekassen). Men efter en halvtimes tid sagde hun en underlig lyd og der lå en hvalp til - som hun ikke gjorde anstand til at blot at vænne sig i med - og den var helt rådden, slimet og stank! Der kom en hvalp til kort tid efter - som heller ikke trak vejret og som måtte genoplives med kunstig åndedræt og hjertemassage - og en lille død pige tilsidst - ialt 11 hvalpe. Jeg tror den døde hvalp, simpelthen var blevet klemt ihjel eller noget lign. for Emmy var stor som et hus - hun forøgede sin vægt med 50 % i drægtigheden!!! Tredje kuld gik super, selv om jeg var nervøs oven på sidste kuld - 11 hvalpe poppede ud på lidt over 3½ time - og bedre mor end Padmé fandtes simpelthen ikke. Men desværre får hun sandsynligvis ikke flere hvalpe, idet en af hvalpene har fået D hofter og en af et vanskeligt temperament Mit fjerde kuld var med en tæve af nye linjer - og hun kunne ikke selv føde hvalpene. Hun har fået et kuld hos en bekendt for ikke så længe siden hvor hun måtte have kejsersnit. Så hun er trukket ud af avlen Mit femte kuld var her for en måned siden, hvor Emmy var drægtig med en hvalp - en død hvalp som måtte fjernes med kejsersnit Så jeg synes jeg har været pæn uheldig. Nu skal jeg til USA og hente en tæve hvalp og hvis alt går vel med hende, så prøver jeg nok et kuld på hende - det er nemlig super linjer, som pt. ikke rigtig findes i DK - andet hos to af de kuld jeg har avlet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Jeg har bare været uheldig. Det første kuld gik rigtig godt, var ellers nervøs for jeg stod alene med det og havde kun min tlf. til en dyrlæge. Andet kuld gik helt galt. En uge før fødslen opdagede jeg der var noget galt. Tæven fik feber og brunt stinkende udflåd. Jeg frygtede derfor en død hvalp og tog hende til dyrlægen. Hun blev scannede og dyrlægen sagde at der var 7 sunde og raske hvalpe i hende og det var en derfor bare en skedeinfektion. Da fødslen gik igang væltede det bare ud med stinkende brunt udflød, men ingen hvalpe. Lige som jeg skulle til at ringe til dyrlægen kom den første hvalp - den hvalp som senere blev aflivet pga. vand i lungerne. Nr. 7 hvalp var så godt som død da den blev født, den måtte have kunstig åndedræt og hjertemassage i en halv time før den begyndte at trække vejret selv (hun har idag en lettere hjerneskade, godt og vel svarende til damp). Der kom endnu en hvalp, en mere end scanning sagde så jeg gik til ro (i sengen ved siden af fødekassen). Men efter en halvtimes tid sagde hun en underlig lyd og der lå en hvalp til - som hun ikke gjorde anstand til at blot at vænne sig i med - og den var helt rådden, slimet og stank! Der kom en hvalp til kort tid efter - som heller ikke trak vejret og som måtte genoplives med kunstig åndedræt og hjertemassage - og en lille død pige tilsidst - ialt 11 hvalpe. Jeg tror den døde hvalp, simpelthen var blevet klemt ihjel eller noget lign. for Emmy var stor som et hus - hun forøgede sin vægt med 50 % i drægtigheden!!! Tredje kuld gik super, selv om jeg var nervøs oven på sidste kuld - 11 hvalpe poppede ud på lidt over 3½ time - og bedre mor end Padmé fandtes simpelthen ikke. Men desværre får hun sandsynligvis ikke flere hvalpe, idet en af hvalpene har fået D hofter og en af et vanskeligt temperament Mit fjerde kuld var med en tæve af nye linjer - og hun kunne ikke selv føde hvalpene. Hun har fået et kuld hos en bekendt for ikke så længe siden hvor hun måtte have kejsersnit. Så hun er trukket ud af avlen Mit femte kuld var her for en måned siden, hvor Emmy var drægtig med en hvalp - en død hvalp som måtte fjernes med kejsersnit Så jeg synes jeg har været pæn uheldig. Nu skal jeg til USA og hente en tæve hvalp og hvis alt går vel med hende, så prøver jeg nok et kuld på hende - det er nemlig super linjer, som pt. ikke rigtig findes i DK - andet hos to af de kuld jeg har avlet. Uh, altså... når du skriver sådan noget, tør jeg slet ikke få Kimmi parret her til foråret Mit første kuld gik jo også bare supergodt..... Måske det bare var begynderheld??? Var første og andet kuld på samme tæve? Og får aussier normalt så mange hvalpe? Synes det lyder voldsomt med 11 hvalpe - jeg fik seks og de var.... tja, overalt Hmm, men mon ikke jeg vover det alligevel? Og mon ikke din nye hvalp bliver mor til en masse lækre, sunde og raske hvalpe? Jeg tror det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Uh, altså... når du skriver sådan noget, tør jeg slet ikke få Kimmi parret her til foråret Mit første kuld gik jo også bare supergodt..... Måske det bare var begynderheld??? Var første og andet kuld på samme tæve? Og får aussier normalt så mange hvalpe? Synes det lyder voldsomt med 11 hvalpe - jeg fik seks og de var.... tja, overalt Hmm, men mon ikke jeg vover det alligevel? Og mon ikke din nye hvalp bliver mor til en masse lækre, sunde og raske hvalpe? Jeg tror det! Det var med samme tæve ja - men jeg tror at det gik galt fordi hun fik så mange hvalpe - og de var så store. Den stakkels tøs vraltede rundt som en strandet hvalp den sidste uge, hun blev forpustet bare at gå ud og tisse Aussier får - afhængig af linjerne - ofte store kuld 8-10 er ret normalt. Emmy fik 11 i sit andet kuld og det gjorde hendes datter også i hendes første kuld. Det skal nok gå med dit kuld - jeg er bare ikke særlig heldig med noget som helt, bare synd det skal gå ud over mine hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts