Hop til indhold

Hvor lang sporline bruger i?

Gryn
 Share

Recommended Posts

Og til BHP/IPO træning skal linen være 10 meter, så den længde har jeg :mrgreen:

Pt. bruger jeg dog kort "trillebør" til indlæring

Løjerligt at der overhovedet er en meterlængde, man skal bruge. Jeg troede fra starten af en rest af en gammel tøjsnor var godt nok, men altså; Nej, nej og atter nej ! Hvad man dog lærer, når man har hund ! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden ikke løbet sporet og ellers går som "den bør", så er der vel ingen fare for brændmærker!? :)

Problemet er at jeg ikke altid kan følge med Groa igennem skovbunden. Hun går til, løber dog ikke.

Hvor går du til sportræning? Jan vil gerne gå i konkurrence med Groa.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er at jeg ikke altid kan følge med Groa igennem skovbunden. Hun går til, løber dog ikke.

Hvor går du til sportræning? Jan vil gerne gå i konkurrence med Groa.

Går ingen steder, lægger bare selv spor så tit jeg kan komme til det. Har blod i fryseren, og et dådyrskind jeg lægger for enden.

Regner med at køre intensivt på nu her og så smide dem til prøve i april - men nu ser vi. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Går ingen steder, lægger bare selv spor så tit jeg kan komme til det. Har blod i fryseren, og et dådyrskind jeg lægger for enden.

Regner med at køre intensivt på nu her og så smide dem til prøve i april - men nu ser vi. :)

OK, er det i DKK de skal til prøve så?

Ja, ved godt jeg er nysgerrig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger en 5 m webbing line til træning, det er også længdekravet i DCH B klassen. Nu hvor vi er i A klassen bruger vi en 10 m Webbing line.

Begge liner er 12 mm brede, men 5 m er super til træning. Man er aldrig længere væk fra hunden end man kan se markeringerne.

Jeg kan ikke mærke forskel på Bellas søg, om hun har 5 eller 10 m linen på. Er hun først nede bemærker hun ikke mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lange er de sporliner i bruger?

Groas er 10 meter, overvejer at få en på 5 også, som kan bruges i krat o.l.

Det er ikke så meget et spørgsmål om hvor lang linen er; men mere hvad den er lavet af og hvordan den håndteres.

Til schweissprøver står der i schweissprøveudvalget regler at linen skal være min. 8 meter.

Jeg bruger selv en 10 meter orange glat webbing line som også bla. bruges af hundeførere i schweissregistret.

Den sidder sjældent fast i bevoksning og har en passende længde der giver hunden et arbejdsfelt ca 8- 10 meter foran mig.

Det vigtigste er remføringen. Hunden skal som hovedregel arbejde i lines fulde længde og må den aldrig rulles op. Går hunden rundt om træer og buske tager man fat længere oppe på linen og trækker den med. Kan man ikke følge med under bevoksningen, slipper man linen og går udenom og samler den op igen !

Jeg har både liner af læser, almindelig webbing og bomuld; men synes den glatte (coatede) webbing line er den absolut bedste.

Det er en selvfølge at føring af sporline altid forgår med handsker.

:vinken: venlig hilsen

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke så meget et spørgsmål om hvor lang linen er; men mere hvad den er lavet af og hvordan den håndteres.

Til schweissprøver står der i schweissprøveudvalget regler at linen skal være min. 8 meter.

Jeg bruger selv en 10 meter orange glat webbing line som også bla. bruges af hundeførere i schweissregistret.

Den sidder sjældent fast i bevoksning og har en passende længde der giver hunden et arbejdsfelt ca 8- 10 meter foran mig.

Det vigtigste er remføringen. Hunden skal som hovedregel arbejde i lines fulde længde og må den aldrig rulles op. Går hunden rundt om træer og buske tager man fat længere oppe på linen og trækker den med. Kan man ikke følge med under bevoksningen, slipper man linen og går udenom og samler den op igen !

Jeg har både liner af læser, almindelig webbing og bomuld; men synes den glatte (coatede) webbing line er den absolut bedste.

Det er en selvfølge at føring af sporline altid forgår med handsker.

:vinken: venlig hilsen

Steen Stenild

Vi har kigget på sporliner, men de er i reglen for store og tunge til en hund på 4,5 kg.

Men sejlerlinen funker fint, og kan tåle vind og vejr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G

Jeg har en 10 meter lang læderline i suveræn kvalitet til 280 kroner :-)...

Til indlæring bruger jeg dog altid trillebør i starten, og efterfølgende spor i meget kort line, så jeg kan styre hvad hunden laver. Se evt. min yngste hund, der først er startet seriøst op med sportræning 1. oktober sidste år:

[media]

[/media]

Denne bruger jeg til træning af min gamle tæve, men dog ikke altid hun går i fuld længde, det afhænger af arealet og træningsmomenterne. Se evt. video af hende gå spor i Rold skov for et par år siden:

[media]

[/media]

~ God weekend ~

/Carina

- - -

Mine hunde:

www.workingdogs.dk/malinios/

Link til indlæg
Del på andre sites