Hop til indhold

Border collie


Gæst bufast
 Share

Recommended Posts

Hej er der nogen her som kan fortælle mig lidt om en border, da jeg så gerne ville have sådan en hund men jeg har hørt at den er meget aktiv og de har problemer med og være alene hjemme, :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Hej er der nogen her som kan fortælle mig lidt om en border, da jeg så gerne ville have sådan en hund men jeg har hørt at den er meget aktiv og de har problemer med og være alene hjemme, :shock:

Den har kun problemer med at være alene hjemme, hvis den ikke bliver aktiveret nok - altså hvis den keder sig. Det er så smart med hunde, at de som regel selv finder på ting at lave, hvis ejeren ikke finder på aktiviteter til dem.

 

Men ja, den er meget aktiv og utrolig intelligent. Og dens liv skal tilpasses dette.

 

Hvis du har nogle konkrete spørgsmål, er jeg sikker på nogle gerne vil svare dig :) Ellers vil jeg da råde dig til at søge så meget information om racen, som du kan finde inden du får den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej er der nogen her som kan fortælle mig lidt om en border, da jeg så gerne ville have sådan en hund men jeg har hørt at den er meget aktiv og de har problemer med og være alene hjemme, :shock:

Jeg synes det er en ret stresset/stressende hund - en LÆKKER hund - men lige aktiv nok for mig :D

 

- Den har brug for utrolig meget aktivering, og den rigtige slags. Jeg synes de virker som om de hele tiden er i tomgang m030.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg æææææhææælsker border collier - men ved også, at jeg aldrig skal have en - jeg kan ganske enkelt ikke leve op til de krav sådan en hund har til aktivering ... Det er en udpræget arbejdshund - så den har brug for at bruge sig selv hver dag - ellers har man bare ikke en glad og tilfreds hund ... så er der større chance for, at man har en hund der spollerer hjemmet og selv finder på "passende" aktiviteter ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Hvad kan du tilbyde en border?

 

Det synes jeg er det mest rimelige spørgsmål, for hvis du ikke kan tilbyde en border tilstrækkeligt, vil det blive ulykkeligt for både dig og hunden :)

 

Borderen er så ''uheldig'' at være yndig og charmerende, det får ofte folk der ikke kan tilbyde den nok aktivering til at anskaffe sig en, og det skaber problemer, bla alenehjemme problemer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad kan du tilbyde en border?

 

Det synes jeg er det mest rimelige spørgsmål, for hvis du ikke kan tilbyde en border tilstrækkeligt, vil det blive ulykkeligt for både dig og hunden :)

 

Borderen er så ''uheldig'' at være yndig og charmerende, det får ofte folk der ikke kan tilbyde den nok aktivering til at anskaffe sig en, og det skaber problemer, bla alenehjemme problemer :)

 

Ja for de ER så smukke så smukke så smukke og søde og kloge og alt ... men tit også noget stakkels desværre ... :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej kan godt se det nok ikke er en border jeg skal have da jeg nok ikke kan aktiver den nok men hvad kan i fortælle om en siberian Husky da det jo også er en utroligt flot hund er den lære nem? og kan den bruges som familie hund har læst den aldrig gør

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej kan godt se det nok ikke er en border jeg skal have da jeg nok ikke kan aktiver den nok men hvad kan i fortælle om en siberian Husky da det jo også er en utroligt flot hund er den lære nem? og kan den bruges som familie hund har læst den aldrig gør

 

jeg synes du skal gå på biblioteket og låne et par bøger om hunderacer. Du kan også læse om diverse racer på nettet.

Hvad kan du tilbyde en hund, hvor gammel er du, hvor længe skal den være alene, bor du i lejlighed eller hus?

Det er nemmere at hjælpe hvis du skriver noget mere om dig selv.

Jeg synes det er lidt farligt at købe en hund ud fra udseendet, man bør købe efter hvad den kræver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo sådan set også derfor jeg spørger herinde om hvad hund det egner sig bedst som familie hund, og man har da nogen ønsker om hvad man skal have af hund, det kan jo ikke hjælpe jeg køber en hund som nok er noget af det grimmes der findes i min verden sådan en hund ville man nok ikke blive glad for, og så bliver der skrevt om, bor man i hus eller bor man i lejlighed, kan da ikke være lige meget da en hun skal luftes det samme om du bor det ene eller det andet sted, men jeg er 37 år og haft hund nok 15 år af mit liv, har haft en blanding og en labrador som havde epelepsi så ham var vi nødt til og komme af med, så jo jeg har haft hund og gået på skole med dem så det er ikke min første hund,

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo sådan set også derfor jeg spørger herinde om hvad hund det egner sig bedst som familie hund, og man har da nogen ønsker om hvad man skal have af hund, det kan jo ikke hjælpe jeg køber en hund som nok er noget af det grimmes der findes i min verden sådan en hund ville man nok ikke blive glad for, og så bliver der skrevt om, bor man i hus eller bor man i lejlighed, kan da ikke være lige meget da en hun skal luftes det samme om du bor det ene eller det andet sted, men jeg er 37 år og haft hund nok 15 år af mit liv, har haft en blanding og en labrador som havde epelepsi så ham var vi nødt til og komme af med, så jo jeg har haft hund og gået på skole med dem så det er ikke min første hund,

UNDSKYLD, prøver på at hjælpe!!

Hvis man bor på anden sal skal man da tænke på at hunden skal bæres ned og op af trapper ind til den er et år. Så hjælper det jo ikke man køber en kæmpe.

Jeg vil heller ikke anbefale en hund der kræver to timers pelspleje hvis man ikke gider bruge tiden på det.

k070.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

De racer du nævner er arbejdshunde og sådan nogen kræver noget mere end f.eks selskabshunde ... Men uanset race, så er det væsentligt, hvad du har at tilbyde hunden og ikke hvordan den ser ud - selvfølgelig skal du ikke vælge en race du i bund og grund finder frastødende - det siger da sig selv ...

 

Og den med 3 måneder - den holder ikke - store hunde er først udvoksede når de er omkring et år - så det er lige så længe at den skal bæres op og ned af trapper - så derfor er det væsentligt om du bor i lejlighed eller i hus eller på et nedlagt landbrug, hvor der ville være mange muligheder for en hund for at aktivere sig med sjove ting - f.eks musejagt på markerne - den mulighed har man sjældent, hvis man bor i en lejlighed i byen ...

 

Og så husk på, at ingen her inde stiller spørgsmål for at genere dig - egentlig vil vi bare dig og måske især din kommende hund det bedste ...

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, jeg synes det er to meget, meget forskellige hunde du har i tankerne. begge utrolig arbejdskrævende på hver sin måde og ingen af dem egner sig til lejlighed, på hver sin måde..

 

Lejlighed sætter en begrænsning i forhold til aktivering af hunden , ikke decideret gåture, men anden aktivering. Jeg bor selv i lejlighed og har en labblanding.

 

Jeg ville nok vælge en roligere type hund, som ikke var større end at jeg i hvertfald kunne løfte den til den var fornuftig nok til at gå selv:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså rigtig godt -og sjovt- at låne en bog eller 2 om diverse hunderacer. Det gjorde min 16-årige datter og jeg, og det var rigtigt hyggeligt. Og hvor blev vi kloge -og overraskede over hvor mange racer vi desværre nok burde holde os fra. Nogle af disse bøger er superærlige og skriver også om ulemperne ved de forskellige racer. I modsætning til da jeg i sin tid gik ned og lånte en bog om newfoundlænderen (fordi racen så dejlig ud). I den bog var der jo kun lovprisninger, og ikke meget om ulemperne.

 

Bøgerne vi brugte i denne omgang var Aschehougs hundeleksikon og "Vælg den rigtige hund" af Gwen bailey.

Vi gik først efter udseendet, dvs. valgte dem fra, som vi ikke syntes så lækre ud (Og vi var ikke altid enige :wink: ), og brugte ellers udelukkelsesmetoden omkring f.eks. motionsbehov, pelspleje, og potentielle problemer.

 

I Gwen Baileys bog står der ved hver hunderace om flg.:

 

Adfærd

Motionsbehov

Adfærd overfor (ejer, andre hunde m.m.)

Den perfekte ejer (Hvem passer til denne hund)

Potentielle problemer

 

Der er også en liste over hvilke helbredsmæssige problemer de enkelte racer har risiko for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal lige fortælle jer at jeg bor i hus på 187 m2 så jeg har ingen problemer med plads da der jo følger jo en stor have med til huset, og du skal jo heller ikke kaste med bold indendøres, og så camper vi fra forår til efterår i alle de weekender vi nu kan komme af sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo sådan set også derfor jeg spørger herinde om hvad hund det egner sig bedst som familie hund, og man har da nogen ønsker om hvad man skal have af hund, det kan jo ikke hjælpe jeg køber en hund som nok er noget af det grimmes der findes i min verden sådan en hund ville man nok ikke blive glad for,

 

Det tror jeg helt sikkert man ville, uanset hvor grim den end måtte være. Men jeg kan da godt forstå dig. Jeg vil også have en hund jeg kan nyde synet af men den skal jo helst passe til ens liv også.

 

Der er sikkert også mange der sidder og venter på at give dig gode råd. Vi mangler bare nogle oplysninger. F.eks. Hvor meget aktivering kan du tilbyde hunden, dagl., hvor meget vil den blive luftet, dagl., er der børn i husstanden, hvor meget skal den være alene hjemme, vil du have en samarbejdende eller selvstændig hund? osv.

 

Jo flere detaljer du deler med os, jo bedre råd vil du få.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal lige fortælle jer at jeg bor i hus på 187 m2 så jeg har ingen problemer med plads da der jo følger jo en stor have med til huset, og du skal jo heller ikke kaste med bold indendøres, og så camper vi fra forår til efterår i alle de weekender vi nu kan komme af sted.

 

Nå, men så har du jo sikkert heller ingen problemer med prisen på en racehund, som tit er på over 10.000 kr.

 

Jeg vil foreslå dig at kikke på denneher side.. Den fortæller lidt overskueligt om de forskellige racers størrelse, motionsbehov, osv..

 

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

 

 

Hvis du klikker på "border collie" så vil du se, at hundens aktivitetsbehov er "helt oppe i det røde felt.."

Og du skal nok ikke kaste bold til den. Det er en race, der meget let bliver stresset af den leg..

 

 

M.h.t. udseendet, så er alle 8-ugers hvalpe SÅ skønne og charmerende, så man ikke kan lade være med at elske dem.

 

Og når man elsker sin hund, så er man faktisk lodret ligeglad med om den er smuk eller ej.

DERFOR bliver også de grimmeste hunde elsket af deres ejere. f035.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nej kan godt se det nok ikke er en border jeg skal have da jeg nok ikke kan aktiver den nok men hvad kan i fortælle om en siberian Husky da det jo også er en utroligt flot hund er den lære nem? og kan den bruges som familie hund har læst den aldrig gør

 

Du går faktisk lige fra den ene ende af skalaen til den anden fra border collien som er utrolig arbejdsivrig/krævende og meget, meget samarbejdsvillig, nem til lydighed til huskyen som absolut er modsætningen :)

 

En husky skal du træne mere end almindeligt med, hvis den gider, og du skal ikke forvente at den kan være løs, da den så typisk går på jagt.

Som slædehund har huskyen et stort krav om at få løbet af sig og dette er særdeles vanskeligt hvis man ikke bruger den til kørsel.

Så, du kan se det er to vidt, vidt forskellige racer du spørger til :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det sådan ca. 2 hunde på samme størrelse som jeg spørger om, og en border, kan også finde på og smutte hvis den går løs, pga. de hunde valg jeg har spurgt om er at jeg har læst at en border er en af verdens klogeste hund og de er meget lærenemme, men jeg har forstået at sådan en skal jeg ikke have så kommer vi til en husky, husky er en utrolig flot hund og den kan sagtens bruges som en familie hund har jeg (læst), jeg ved så ikke hvor klog den er men når man spørger her inde bliver man bare sablet ned at sådan en hund dur ikke til dig får man bare af vide, jeg har skrevet at en hund gerne må være en flot hund samt en klog hund og i den størrelse som de 2 jeg har skrevet om, og nu skal i ikke anbefale en labrador da jeg har haft sådan en hund og den havde epelipsi og har læst at de har en støre risiko for at udvikle det, men mon ikke jeg bare skal slutte her fra da jeg kan høre jeg ikke bliver enig med folk herinde,

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, helt ærligt. Der er da ikke nogen der sabler dig ned. Det er i hvert fald ikke meningen, ved jeg. Du spørger om råd og det får du så, at det så måske ikke lige er hvad du gerne vil høre, det er jo ikke så rart. Men jeg vil da råde dig til at tage de "øretæver" du åbenbart synes du får hèr, fremfor at ende med en hund, der måske slet ikke passer til dig og dit liv.

 

Så prøv lige at give det en chance mere, og svar på nogle af de spørgsmål som folk stiller. Så vil du opdage at vi faktisk ikke er så slemme som du føler lige nu, men kun tænker på at det skal gå jer godt i fremtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt nok, at det er trist, at du føler dig sablet ned, fordi der bliver stillet spørgsmål om, hvad du har at tilbyde en hund - både mht. den daglige kontakt/træning/leg - og rent pladsmæssigt ...

 

Jeg tror da. at vi allesammen på et eller andet plan vælger hund ud fra udseenet - der bliver bare råbt vagt i gevær, hvis det er første og tilsyneladende eneste kriterie ...

 

Der er ingen der har sagt, at en border collie ikke lige er noget for dig - heller ikke at en husky ikke er det - der er blevet sagt, at border collien er en af de mest misforståede hunde, fordi den er små smuk at se på - så mange vælger den ud fra udseenet alene - og at være hygge-hund - det kan en border ikke tåle - men ingen har sagt, at det hænger sådan sammen for dig ... og det samme gælder i øvrigt med huskyen ...

 

Ninjamor fortæller dig, at det er to meget forskellige hunde du har valgt - udfra at den ene skal udfordres mentalt hele tiden - og den anden fysisk - og det i en sådan grad, at det næsten er umuligt at gøre, hvis ikke man bruger den til træk - igen bliver der ikke sagt, at du ikke vil bruge din hund til træk, hvis det er det den har brug for ... Så jeg synes du skal prøve at slappe lidt af, og så prøv at læse svarene igen - og så husk at ingen vil dig det dårligt - tværtimod er alle der giver råd, interesserede i, at du får valgt den hund der passer allerbedst til dig og din familie - for det er den bedste mulighed for at lykkedes - og bekymringen er bestmet reel nok - der bliver aflivet mellem 12- og 15000 raske hunde dk om året ... og det går vist os allesammen på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu er det sådan ca. 2 hunde på samme størrelse som jeg spørger om, og en border, kan også finde på og smutte hvis den går løs, pga. de hunde valg jeg har spurgt om er at jeg har læst at en border er en af verdens klogeste hund og de er meget lærenemme, men jeg har forstået at sådan en skal jeg ikke have så kommer vi til en husky, husky er en utrolig flot hund og den kan sagtens bruges som en familie hund har jeg (læst), jeg ved så ikke hvor klog den er men når man spørger her inde bliver man bare sablet ned at sådan en hund dur ikke til dig får man bare af vide, jeg har skrevet at en hund gerne må være en flot hund samt en klog hund og i den størrelse som de 2 jeg har skrevet om, og nu skal i ikke anbefale en labrador da jeg har haft sådan en hund og den havde epelipsi og har læst at de har en støre risiko for at udvikle det, men mon ikke jeg bare skal slutte her fra da jeg kan høre jeg ikke bliver enig med folk herinde,

 

Undskyld, men jeg kan ikke se at du er blevet "sablet ned" af nogen.

Hvis du føler det sådan, beklager jeg. Jeg er sikker på at det ikke har været hensigten fra nogen af os.

 

Men, som de seriøse hundefolk vi er, er det helt naturligt for os at "bore lidt" - spørge og kommentere.

Det er så trist for både hund og ejer hvos de matches forkert.

 

Du har beskrevet to hunde så langt fra hinnaden som de næsten kan komme og det undrer mig lidt. For hvad er det du ønsker af din hund?

 

Og hvad kan du give din hund?

 

Naturligvis kan en border collie smutte fra ejeren - og en labrador og alle andre, men i huskyen får du en hund, som næsten garanteret har jagt som dagsorden på turene.

 

Hvor borderen har samarbejde som højeste prioritet og derfor er langt nemmere at få "lydig" :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nu er det sådan ca. 2 hunde på samme størrelse som jeg spørger om, og en border, kan også finde på og smutte hvis den går løs, pga. de hunde valg jeg har spurgt om er at jeg har læst at en border er en af verdens klogeste hund og de er meget lærenemme, men jeg har forstået at sådan en skal jeg ikke have så kommer vi til en husky, husky er en utrolig flot hund og den kan sagtens bruges som en familie hund har jeg (læst), jeg ved så ikke hvor klog den er men når man spørger her inde bliver man bare sablet ned at sådan en hund dur ikke til dig får man bare af vide, jeg har skrevet at en hund gerne må være en flot hund samt en klog hund og i den størrelse som de 2 jeg har skrevet om, og nu skal i ikke anbefale en labrador da jeg har haft sådan en hund og den havde epelipsi og har læst at de har en støre risiko for at udvikle det, men mon ikke jeg bare skal slutte her fra da jeg kan høre jeg ikke bliver enig med folk herinde,

 

Vi sabler dig ikke ned, vi prøver at finde ud af hviklen hund der vil passe til hvad du kan tilbyde, og det gør vi fordi vi har erfaringer og ved noget om det vi prøver at rådgive om :)

 

Sådan er det hvis man vil have god rådgivning, hunde er meget forskellige og en border og en husky er kloge på hver sit felt, de er begge arbejdshunde, men med meget forskellige jobs, det er som at sammenligne en læge med en bjergbestiger og det kan man jo ikke :)

 

Vi har spurt hvad du kan tilbyde, og her mener vi timers motion og aktivering HVER dag, for det kræver de og mange andre hunde hver dag :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...