Hop til indhold

Ny hund - han eller hun


Lonny
 Share

Recommended Posts

Vi står jo og skal have en hund til, og vi har besluttet os for at vi skal have en hunhund denne gang, så vi ender med at have en hanhund på 2,5 år og en hunhundehvalp her til april.

 

Men jeg har set en del forskellige meninger angående om man bør have hunde af det samme køn, og dermed en risiko for at de vil konkurrerer indbyrdes og måske slås. Eller om man bør have en hund af hvert køn, og dermed skal bruge en masse energi på at holde de 2 hunde adskilte 2 gange om året ved hunhundens løbetid.

 

Så jeg vil gerne spørge jer der har erfaring med flere hunde sammen, hvad syntes I er bedst, 2 af samme køn eller en af hvert sit køn? Og hvis I er rigtige søde, så begrunder I jeres valg :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Især med bull breeds ville jeg aldrig have to af samme k¢n. De fleste rescues herovre vil ikke give en bull breed til et hjem med en hund af samme k¢n, da de for ofte vil ende med at slås.

Kender derimod rigtig mange par med en af hver, og det fungerer fint.

Jeg ville også få begge neutraliseret for at undgå hormon-svingningerne, l¢betidsproblemer og jalousi fra hannen (jalousi mod andre hanner når tæven er i l¢b, ved ikke lige om det er det rigtige ord at bruge, besidder-trang måske?), men det er jo en smagssag.

 

Held og lykke med lille ny.

Link til indlæg
Del på andre sites

Især med bull breeds ville jeg aldrig have to af samme k¢n. De fleste rescues herovre vil ikke give en bull breed til et hjem med en hund af samme k¢n, da de for ofte vil ende med at slås.

Kender derimod rigtig mange par med en af hver, og det fungerer fint.

Jeg ville også få begge neutraliseret for at undgå hormon-svingningerne, l¢betidsproblemer og jalousi fra hannen (jalousi mod andre hanner når tæven er i l¢b, ved ikke lige om det er det rigtige ord at bruge, besidder-trang måske?), men det er jo en smagssag.

 

Held og lykke med lille ny.

 

Grundet Baldurs race er vi indtil nu også overbevist om at det skal være en tæve. Men der er jo flere Amstaff kenneler der har flere hanner helt uden problemer. Den sidste kennel jeg talte med, udtalte dog at det var besværlig med 2 hanner, når man også havde hunner der kom i løb, idet at konkurrencen blev for stor når tæverne kom i løb, men udover dette havde de ikke problemer i mellem de 2 hanhunde.

 

Men vores "problem" opstår fordi ingen af de 2 hunde skal neutraliseres. Baldur skal ikke fordi, at han er en lidt usikker hund, der ikke vil have godt af at miste den testatoron der ryger sammen med en kastaration. Og hunhunden skal heller ikke, da hun skal udstilles.

 

Så derfor vil begge hunde være intakte, og dette vil selvfølgelig give en del udfordringer når hun er i løb. Så derfor opstår mit spørgsmål, hvad er mindst "besværligt", 2 intakte hunde af samme køn, eller af hvert sit køn :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan hundene enes, er det da klart nemmest med hunde af samme køn..

 

Men når duskriver at Baldur er en smule usikker og en anden gang har du skrevetat han giver igen, hvis han bliver udfordret, så villejeg vælge en tæve..

For du kan sagtens hænde at få en megetmere selvsikker hanhvalp og så vil den udfordre baldur når den bliver gammel nok ogden konflikt der ligger i at Baldur er ældst og burde bestemme, men lilledyreter bare den der er mest fremme i skoene, er ikke så fed en coctail..

 

Har I mulighed for at få den ene afhundene passet, mens tæven er i højløb?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan hundene enes, er det da klart nemmest med hunde af samme køn..

 

Men når duskriver at Baldur er en smule usikker og en anden gang har du skrevetat han giver igen, hvis han bliver udfordret, så villejeg vælge en tæve..

For du kan sagtens hænde at få en megetmere selvsikker hanhvalp og så vil den udfordre baldur når den bliver gammel nok ogden konflikt der ligger i at Baldur er ældst og burde bestemme, men lilledyreter bare den der er mest fremme i skoene, er ikke så fed en coctail..

 

Har I mulighed for at få den ene afhundene passet, mens tæven er i højløb?

 

Det du skriver med at Baldur ikke vil finde sig i at blive udfordret, er rent faktisk en rigtig god pointe. Det sammenkoblet med hans usikkerhed gør, at hvis vi får en dominerende hanhund, så vil stress niveauet blive alt for høj herhjemme.

Tak for dit rigtige gode input, som gjorde mig endnu mere overbevist om at vores valg af tæve er det rigtige :5up:

 

Vi har på nuværende tidspunkt ikke fundet et sted en af hundene kan blive passet når tæven er i løb, og den foreløbige plan er at tage den ene hund med på arbejde når tæven er i løb, og så adskille dem med et børnegitter når vi er hjemme. Hvis det så viser at det er uudholdeligt at have dem i samme stue når hun er i løb, så må vi finde en bedre løsning :blink:

Jeg har tænkt mig at spørge opdrætteren om vi måske kan finde en løsning, hvor vi bytter hund når vores er i løbetid, men nu må vi se om det bliver et problem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare du er sikker på børnegitteret holder :blink: Og de ikke kan forcere det. Ved et familiemedlem lavede vi et gitter, der spærrede hele døren. Ellers var hanhunden smuttet over, da prinsesessen var i løb for nogle år siden.

 

Jeg ville også vælge en tæve :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg godt, at det forslag, jeg kommer med ikke er opportunt her på HF.

Men jeg kommer med det alligevel.

 

Du kan få hanhunden steriliseret, hvis du ikke vil bruge ham i avl. Sædstrengen bliver skåret over, så han ikke kan få hvalpe, men ellers er han helt intakt.

Så sker der ikke noget, hvis han parrer jeres tæve. Så lærer han også, hvornår det rette tidspunkt er, så han ikke er umulig hele løbetiden.

 

Han vil uden tvivl også blive mere selvsikker, hvis han får lov til at parre.

 

Det er meget besværligt at holde en han og tæve adskilt i løbetiden. De bliver begge meget frustrerede og gør alt for at komme sammen.

 

Hvis de begge forbliver fertile, er det en god ide at sende hanhunden i pension, når tæven er i løbetid.

 

Man kan godt have to hunde af samme køn, det har jeg selv. Men man risikerer slagsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft han og hun og planlagde at holde dem adskilt, efter 3 ugers løbetid hvor hannen stort set ikke havde spist eller drukket, havde hylet non stop døgnet rundt droppede jeg den ide. De sloges forøvrigt så pelsen fløj om ørerne på os (hun var 5 han var 3 da jeg fik ham), jeg har siden sværget til kun hanhunde og når de har kendt hinanden fra baby har slagsmålene været meget begrænsede og nærmere været kontrol af hvem der bestemte..

 

Jeg ville ikke stole på et børnegitter, en han der er målrettet kan sagtens løbe direkte ind i gitret og vælte det (med mindre der er kommet nye børnegitre siden min tid)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg har altid holdt mine adskilt når hun er i løb det er ikke så svært jeg lufter dem stadig sammen selvom hun er i højløb

 

personligt foretrækker jeg hanhunde fremfor tæver men jeg valgte kun en tæve grundet at jeg ikke ville have problemer mellem dem når den lille blev voksen

 

jeg ville aldrig neutralisere eller kastrere grundet dette medmindre det handler om sygdom

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Men vores "problem" opstår fordi ingen af de 2 hunde skal neutraliseres. Baldur skal ikke fordi, at han er en lidt usikker hund, der ikke vil have godt af at miste den testatoron der ryger sammen med en kastaration. Og hunhunden skal heller ikke, da hun skal udstilles.

 

Så derfor vil begge hunde være intakte, og dette vil selvfølgelig give en del udfordringer når hun er i løb. Så derfor opstår mit spørgsmål, hvad er mindst "besværligt", 2 intakte hunde af samme køn, eller af hvert sit køn :-)

I kan sagtens udstille en tæve som er neutraliseret, da indgrebet kan ikke ses. I kan faktisk også godt udstille en neutraliseret hanhund - så frem at han før kastrationen har været udstillet i en officiel klasse eller I får en dyrlæge erklæring på at han var "fuldt udrustet" inden neutraliseringen. Minimum alder er i begge tilfælde 8 mdr.

 

Du skriver at Baldur er lidt usikker. Jeg vil også - som en nævner - anbefalde en tæve af den grund. Jeg har også en usikker hanhund, han er bestemt ikke aggressive, men hans usikkerhed og dårlige erfaringer (flere overfald) gør at han reagere uhensigtmæssigt når han udfordres, dvs. at han fare ud istedet for starte ritualiserede slagsmål (display kampe).

 

Mht. neutraliseringen og usikkerhed, så tror jeg ikke det har en indflydelse på Baldurs egen psyke (eller seksuelle interesse) såfrem han er udvokset når indgrebet foretages, men det lavere testestoron indhold bevirker at han ikke lugter så maskulint og andre hanner kan derfor begunde at behandle ham anderledes, evt kurtisere ham som en tæve. Det er måske ikke så hensigtmæssigt når han i forvejen er usikker.

 

Det er selvfølgelig ikke helt let at have en intakt han og tæve i samme hus. Min hanhund viser ikke interesse for tæverne for de er ved at være hotte (fra 9-10 dage inde i løbetiden), men derefter kan det være lidt af et helvede, hvor han totalt mister hjernen.

Som en skriver så vil jeg ikke stole på en babylåge - ialt fald ikke når man ikke er hjemme, her skal I ikke engang stole på en lukket dør - sådan nogle løbske hunde (hanner og nogle gange tæver) kan være særdeles kreative i deres lyster. Jeg har haft en tæve som er kommet gennem et lukket udstillingsbur (go figure how she did it?) og en som smadrede et bur for at komme ud til min hanhund :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Glemte lige at skrive - chlorofyl tabletter er guld værd når man har tæver der er løbske. Det tager den værste lugt.

 

En anden ting er at begrænse hannen og tæven til bestemte områder, således at hannen har et område og tæven et. Derved sætter hun ikke dufte over det hele - selv om han selvfølgelig kan lugte hende i hele huset.

 

En anden mulighed er pasning i de to sidste uger i løbetiden (hannen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du skriver med at Baldur ikke vil finde sig i at blive udfordret, er rent faktisk en rigtig god pointe. Det sammenkoblet med hans usikkerhed gør, at hvis vi får en dominerende hanhund, så vil stress niveauet blive alt for høj herhjemme.

Tak for dit rigtige gode input, som gjorde mig endnu mere overbevist om at vores valg af tæve er det rigtige :5up:

 

Vi har på nuværende tidspunkt ikke fundet et sted en af hundene kan blive passet når tæven er i løb, og den foreløbige plan er at tage den ene hund med på arbejde når tæven er i løb, og så adskille dem med et børnegitter når vi er hjemme. Hvis det så viser at det er uudholdeligt at have dem i samme stue når hun er i løb, så må vi finde en bedre løsning :blink:

Jeg har tænkt mig at spørge opdrætteren om vi måske kan finde en løsning, hvor vi bytter hund når vores er i løbetid, men nu må vi se om det bliver et problem :-)

 

jamen velbekomme:oops:

 

og mht udstilling, så vare det jo sjældent ved resten af hundens liv, hun kunne jo også vise sig at have en eller anden "fejl", som gjorde det knap så sjovt at udstille videre, så med mindre i skal have hvalpe, så kunne man jo sterrilisere senere.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...