Hop til indhold

Alene-hjemme problemer


Gæst Atopica
 Share

Recommended Posts

Gæst Atopica

Jeg vil høre, om der er nogen, der kan give mig et godt råd til, hvordan jeg kan lære min hund at være alene hjemme. Jeg har haft min lille hund i 3 måneder, og han er ca. 2 år gammel. Han kommer fra et internat, så jeg kender ikke hans baggrund. Problemet er, at han hyler, når han er alene hjemme. Jeg har læst meget om, hvad man skal gøre, fx ikke lave en scene ud af, at man går og kommer tilbage, sørge for at hunden er så rolig som muligt, når man går, og selvfølgelig at den er mæt og har tisset af. Men lige meget hjælper det, ikke engang et lækkert kødben vil han røre, mens jeg er væk. Naboen fortæller, at han ofte hyler i timevis. Jeg har ikke forladt ham mere end max 4 timer, og er gået langsomt frem fra 1 minut osv. over 3 måneder. Nogle gange er jeg jo bare nødt til at gå uden ham! Jeg vil prøve at købe en DAP (dog appeasing pheromone), en dims der udsender feromoner der lugter af hundemorens mælk ud i rummet og dermed skulle berolige hunden. Er der nogen, der har erfaring med DAP, eller har andre råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

der er en tråd herinde skrevet af Sonja77 om hendes Tyson og hans store alene-hjemme problem... han lider af alvorlig separationsangst (han er også en voksen hund der har skiftet hjem...

 

Du siger at du har gået lige så stille frem.... men hvis han hyler når du går, så er du alligevel gået for hurtigt frem... Du må desværre tilbage og starte forfra og finde ud af hvor meget han kan håndtere og så tage den derfra...

 

Har du evt. mulighed for at filme ham? Da vi filmede vores Karla fandt vi ud af at hun stressede rundt fra rum til rum - hun kunne ikke håndtere al den plads... Da hun røg i køkkenet med gitter for var problemet løst...

 

Hvis du filmer ham har du mulighed for at se hvad han rent faktisk laver når han er alene... han burde jo sove / hvile...

Link til indlæg
Del på andre sites

I tyson-tråden er vi nogle stykker med genbrugshunde, som har/har haft stoooooore problemer med alene-hjemme. Tråden er lang, men den er værd at skimte igennem og læse, hvad du kan få gavn af i forhold til jeres hund.

 

Det vigtige er kort sagt:

 

Faste rutiner hver dag (også selvom I er hjemme)

Daglige Gode gåture

Hjerne-/næsearbejde

 

Og så ville jeg I jeres tilfælde starte heeelt forfra på alene-hjemme-træningen, som skal gøres i hundens tempo.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil bare lige give Dinah ret i den med faste rutiner :-D det er MEGET vigtigt her i huset... Vi har en lille dame som har brug for at vide præcis hvad der skal ske når hun skal være alene, så derfor har vi en hel fast rutine - som bliver gennemført hver morgen...

 

morgenhygge i sofaen

gåtur

hygge med fodersøg / foderbold / kong

alene leg med legtøj (hvis hun er i det humør)

 

så længe vi følger disse trin, og jeg er sikker på, at vi ubevidst også gør og siger mere eller mindre de samme ting hver morgen :mrgreen: , så går hun selv ud i sin hule i køkkenet, når vi begynder at tage jakker og sko på...

 

så rasler vi med nøglerne og siger "ha det godt" og så går vi...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet DAP med Baldur, men det gjorde desværre ingen forskel :cry:

 

Vi har nu løst problemet ved at trække gardinerne for, så han ikke kan kigge ud, og så har vi fået en kat der gerne vil holde ham med selskab :-) Dette har heldigvis løst problemet for os.

 

Men DAP virkede som sagt ikke for os, så hvis du bor i nærheden af Ringsted, så må du gerne få det DAP vi har tilbage, så du kan se om det virker hos dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var rigtig givende at læse tråden om alene-hjemme problemer. Jeg har også læst en masse på nettet, og nu vil jeg starte Heeelt forfra. Det er jo noget af et projekt, men heldigvis har jeg tiden til det de næste måneder, så det er heldigvis godt. Vi skal begynde til hundetræning om 14 dage, det bliver godt:-) Og så går vi lange ture hver dag og bruger også en del tid hver dag på indlæringsøvelser, gi' pote, rul rundt osv. samt han får alt sit tørfoder i en aktiveringsbold:-) Så, ja, alt går fantastisk pånær lige det med at være alene.

Nu vil jeg begynde at pakke taske, rasle med nøgler og tag' jakke på mange gange om dagen uden at gå, så han bliver mere rolig med det. Og der skal trænes at vi er i hvert sit rum (bor i et-værelses så er nødt til at sætte mig ud i entréen!), og så vil jeg starte med at gå i 2 sek. mange gange om dagen og så trappe det op meget meget langsomt i hans tempo. Dog er jeg i tvivl om en ting: Hvad nu hvis man kommer til at være væk for mange sekunder, så han begynder at hyle? Har læst flere steder at man ikke må gå tilbage når de hyler, så de tror det var det, der virkede. Men det er jo et problem, hvis hunden fortsætter med at hyle i laaang tid når den først er gået igang!?:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en 7 mdr. han, som også hyler når han er alene.

Vi troede ellers det gik så fint, da han er stille når vi går og kommer, men så kom naboen og klagede, han sagde, at han er stille når der går nogle på trappen.

Så vi er nu startet forfra for 2. gang...

 

Han er stille når han er alene hjemme hos mine forældre for der er en anden hund, en gammel tøs på 11 år, så det er ikke fordi de leger, men det må jo give ham en form for tryghed...

 

Nu har vi invisteret i en DAP i håb om at det kan hjælpe ham.

Vi har også en kat, så han er jo ikke helt alene hjemme...

 

Men puha jeg synes det er hårdt, i dag har vi siddet uden for og ventet i 5 min.

Der er en lang og sej kamp foran bare for alene hjemme problemmet, men samtidig er han jo kun 7 mdr. så der er også opdragelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en 7 mdr. han, som også hyler når han er alene.

Vi troede ellers det gik så fint, da han er stille når vi går og kommer, men så kom naboen og klagede, han sagde, at han er stille når der går nogle på trappen.

Så vi er nu startet forfra for 2. gang...

 

Han er stille når han er alene hjemme hos mine forældre for der er en anden hund, en gammel tøs på 11 år, så det er ikke fordi de leger, men det må jo give ham en form for tryghed...

 

Nu har vi invisteret i en DAP i håb om at det kan hjælpe ham.

Vi har også en kat, så han er jo ikke helt alene hjemme...

 

Men puha jeg synes det er hårdt, i dag har vi siddet uden for og ventet i 5 min.

Der er en lang og sej kamp foran bare for alene hjemme problemmet, men samtidig er han jo kun 7 mdr. så der er også opdragelse...

 

Ja, pyha, det er virkelig hårdt! Det "sjove" ved min Luca er, at han godt kan være alene i bilen, så jeg tager jeg ham med hvis jeg skal handle, for bilen er åbenbart ikke farlig at være alene i. Det var ellers bedre hvis han hylede i den end i lejligheden. Jeg vil også prve DAP, har bare aldrig hørt fra andre end selve producenten, at det skulle virke, men det er klart et forsøg værd!

 

Held og lykke til dig også, vi er i samme båd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan også sagtens lade Ramsey være alene i bilen uden problemer...

 

Vi synes efterhånden, at det er lidt hårdt, at skulle planlægge hundesitter, når man skal det mindste. Det begrænser virkelig ens liv, og det var ikke lige med i planen...

 

Men nu prøver vi med DAP og håber på det bedste, vi elsker jo vores hund meget højt, men vil også sige, at vi rigtig gerne snart vil kunne lave noget uden den store planlægning.

 

Hvad med dig, påvirker det din hverdag og Dit forhold??

 

Det er altid rart man ikke er alene om det, men der er andre derude med samme problem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Atopica
Vi kan også sagtens lade Ramsey være alene i bilen uden problemer...

 

Vi synes efterhånden, at det er lidt hårdt, at skulle planlægge hundesitter, når man skal det mindste. Det begrænser virkelig ens liv, og det var ikke lige med i planen...

 

Men nu prøver vi med DAP og håber på det bedste, vi elsker jo vores hund meget højt, men vil også sige, at vi rigtig gerne snart vil kunne lave noget uden den store planlægning.

 

Hvad med dig, påvirker det din hverdag og Dit forhold??

 

Det er altid rart man ikke er alene om det, men der er andre derude med samme problem...

 

Det påvirker hele mit liv nu. Jeg er alene med Luca, så er meget begrænset for tiden! Jeg går nogle timer til undervisning hver tirsdag og onsdag, hvor jeg så får ham passet. I denne forbindelse skal jeg så også ha' klaret ugens ærinder. Ellers har jeg ham med overalt, eller mine venner og min familie må komme hjem til os hvis vi skal ses.

 

Så jeg må nok sige, at det er en hård tid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, ja det lyder også til du har det hårdt...

 

Herhjemme foregår det på skifteholds arbejde, og når jeg så skal noget i de timer min kæreste er på job, så må jeg også få ham passet, hvis jeg synes det bliver for lang tid i bilen...

 

Jeg tænker noglegange hvor meget man kan holde til...

 

Men i dag skal vi være væk i 12 min, meget spændende...

 

Hvor langt er du??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Atopica

Jeg er lige startet helt forfra og er kun på ca. 4 sekunder, desværre. Øver det mange gange om dagen... Ligesom jeg øver at gøre alle de ting, man gør, når man skal gå, mange gange om dagen. Idag skal jeg øve samtidig med at vi har min hundepassers hund på besg, som sagtens kan være alene.. Så må vi se, hvordand det går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige startet helt forfra og er kun på ca. 4 sekunder, desværre. Øver det mange gange om dagen... Ligesom jeg øver at gøre alle de ting, man gør, når man skal gå, mange gange om dagen. Idag skal jeg øve samtidig med at vi har min hundepassers hund på besg, som sagtens kan være alene.. Så må vi se, hvordand det går.

 

Nu kan du snart glæde dig til at du skal til at løbe op og ned af trapperne - tror jeg tabte 3-4 kg da vi trænede alene hjemme:blink:

 

Men det er sgu hårdt, krydser fingre for at det går fremad for jer begge - og husk, at selvom der er dage hvor man ikke tror det går fremad, så gør det det altså.

 

Vi har startet forfra i træningen mange gange, selv efter vi kom op på 3-4 timer - lige pludselig begyndte han at gø igen. Men det sidste halve år (tror jeg efterhånden) har han været rolig og ok med at være alene. Så det skal nok lykkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Don't say things like that! :shock: Tyson er endelig på tre timer nu efter at vi har trænet i så lang tid, og vi skal IKKE starte forfra! Så er det sagt!!!

 

Det har jeg da aldrig sagt - ved altså ikke hvor du stjæler dine quotes fra:mrgreen:

 

3 timer er da sejt, går det ok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er der da ingen af os der skal starte forfra.....

Så er det bestemt BASTA!!!!!!!!

 

14 min x 2 i dag uha uha.

Jeg ved ikke om det er den DAP, eller ugen hos mine forældres hund, men han er meget mere rolig når vi går ud af døren. Han stresser slet ikke.

 

Men man har jo helt ondt i maven når man står der og venter.

Tænk nu hvis man lige trak den det min. der gjorde at han begyndte at hyle...

 

Ellers må vi lave hundegruppe for hundene, så de kan være sammen om at være alene hjemme:blink:

 

Jeg sender jer begge et opmuntrende smil, vi skal nok klare det:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er der da ingen af os der skal starte forfra.....

Så er det bestemt BASTA!!!!!!!!

 

14 min x 2 i dag uha uha.

Jeg ved ikke om det er den DAP, eller ugen hos mine forældres hund, men han er meget mere rolig når vi går ud af døren. Han stresser slet ikke.

 

Men man har jo helt ondt i maven når man står der og venter.

Tænk nu hvis man lige trak den det min. der gjorde at han begyndte at hyle...

 

Ellers må vi lave hundegruppe for hundene, så de kan være sammen om at være alene hjemme:blink:

 

Jeg sender jer begge et opmuntrende smil, vi skal nok klare det:mrgreen:

 

Det lyder da til at gå godt. :5up:

 

Du er også meget velkommen i den "store" alene-hjemme-tråd:

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/2235-tysons-alene-hjemme-traening-og-p-p-peros-og-andre-der-har-lyst-til-deltage.html

 

Man behøver ikke at læse hele tråden forfra for at deltage. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jo da:mrgreen: det er adgangskravet:blink:

 

Hvis der er adgangskrav, skal folk også testes. :hmm:De skal svare på spørgsmål a la "hvor lang tid tog det at lære Tyson at være alene i 3 minutter", "hvor længe var Pero alene, den første dag Elisabeth startede på studiet" og "hvor mange forskellige indkøb (bur, hvalpegård osv.) har Dinah gjort i forsøget på at lære Cleo at være alene". :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er adgangskrav, skal folk også testes. :hmm:De skal svare på spørgsmål a la "hvor lang tid tog det at lære Tyson at være alene i 3 minutter", "hvor længe var Pero alene, den første dag Elisabeth startede på studiet" og "hvor mange forskellige indkøb (bur, hvalpegård osv.) har Dinah gjort i forsøget på at lære Cleo at være alene". :mrgreen:

 

 

:5up: Jepper - god idé:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Atopica
Selvfølgelig er der da ingen af os der skal starte forfra.....

Så er det bestemt BASTA!!!!!!!!

 

14 min x 2 i dag uha uha.

Jeg ved ikke om det er den DAP, eller ugen hos mine forældres hund, men han er meget mere rolig når vi går ud af døren. Han stresser slet ikke.

 

Men man har jo helt ondt i maven når man står der og venter.

Tænk nu hvis man lige trak den det min. der gjorde at han begyndte at hyle...

 

Ellers må vi lave hundegruppe for hundene, så de kan være sammen om at være alene hjemme:blink:

 

Jeg sender jer begge et opmuntrende smil, vi skal nok klare det:mrgreen:

 

Jeg kender udemærket det med at stå og have ondt i mavsen udenfor døren! Og nederlaget når jeg trækker den et sekund for længe, og piveriet begynder indefra lejligheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...