Hop til indhold

Natural dogmanship i Danmark?


potil
 Share

Recommended Posts

Jeg faldt over en side om Natural dogmanship, desværre på tysk, så var det at jeg ville høre om nogen herinde ved om det bliver praktiseret herhjemme? (og hvem der evt. gør det)

 

Det meste litteratur er også på tysk - og så dygtig er jeg vist nok ikke så jeg kan læse en hel bog :oops:

men hvis nu der var nogle der brugte det, så kunne jeg jo bare lade mig inspirere af dem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke lige videre lyst til at fordybe mig i det, men hvis det lugter lit af det man kalder natural horsemanship, bare indenfor hunde, så er det noget opreklameret misforstået bavl.

 

Men med en forbandet god propagandamaskine i ryggen.

 

 

jeg skal kun bruge det til inspiration... :blink:

Jeg bruger noget andet selv, de gange jeg har været ude ved heste eller rådgivet ejere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke så mange informationer om hvad det egentlig går ud på - det eneste jeg kunne finde er her: http://www.natural-dogmanship.com/images/stories/NDFlyerenglischeVersionINNEN.pdf - og det lyder da meget godt, men der står stadig ikke noget om træningsmetoder mv... :hmm:

 

Nej det er godt nok lidt fesent med ordentlig viden omkring det...

 

men jeg ved dog at Jan Fennell er blevet inspireret af Monty roberts - og ingen af dem har jeg den store fidus til :neutral:

Jeg er mere interesseret i Hempfling og det hundemenneske der kommer nærmest ham er Patricia B. McConnell (som jeg har forstået hende indtil videre) ;-)

 

 

Håber der er nogen derude med lidt mere inspiration til litteratur osv :blink::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Natural horsemanship er vist et ord der er gået inflasion i (staveplade), rigtig mange benytter det ord og der synes ikke at være nogen klar definition over hvad det dækker.

Rigtig mange postulere at de benytter NHS, mens fakta faktisk er noget andet og ligesom med adfærdsbehandlere inden for hundeverden, så er hesteverden også fuld af rigtig mange som sørger at spinde guld - uden at have så meget forstand som de gerne ville.

Been there - done that i både heste og hundeverden.

 

Jeg synes at når man støder på folk som beretter/skriver om deres fantastiske evner, at de har udviklede særlige træningsmetoder, at de kun benytter sig af natural horsemanship/dogmanship mv. så bør man træde meget varsomt.

Da jeg heller ikke kan tysk og der ikke rigtig står noget om deres ideologi på engelsk, er linket desværre ikke noget jeg kan udtale eller forholde mig til. Men bare ordet Natural dogmanship for mine nakkehår til at rejse sig.

 

Når vi snakker om NHS så mener jeg også at Hempfling nok er det menneske som kommer det nærmeste. Jeg har selv brugt hans metoder og for et par år siden fik jeg den store ære at lære hans tidligere repræsentant i Danmark at kende.

 

I en tidligere tråd, gav jeg min oplevelse med en dårlig adfærdsbehandler, som alt for tit anbefalde aflivning og blev jeg opfordret til navngive vedkommende.

 

Jeg vil derfor her advare mod en adfærdsbehandler i hesteverden:

http://www.mobeck-heste.dk/

 

For et par år siden fik jeg en hest forærende af hende.

Jeg troede det fordi hun var rigtig venlig, men allerede da hesten skulle hentes opdagede jeg noget var galt.

Jeg sendte en SMS til hende for at spørge hvad tid vi skulle mødes, glemte at underskrive den og I tro jeg var en anden svarede hun "jeg skal først ud og læsse en sindsyg hest".

Da jeg kom der ud og skulle hente hesten fra folden opdagede jeg noget var galt, ingen af pigerne på stedet turde hente den eller gå ind i boksen til den - og jeg fik stor ros for at jeg kunne hente den på folden!

 

Da omtalte person kom opdagede jeg også hurtigt at hendes indsigt i NHS og evner til håndtering af problem heste ikke var så stor som hun eller sagde. Hun ville heller ikke gå ind i boksen til den og da hesten skulle læses foregik det med høje råb, hiven i tov, prøve at skubbe den ind i trailen ved to longer mv. Selvsagt gik dyret ikke ind.

 

Efter at jeg havde fået hesten hjem fandt jeg ud af at hun forgæves havde prøvet at forære den til andre og ikke selv ville have noget "med det sindsyge dyr at gøre"! Da jeg konfronterede hende med at der var problemer med hesten sagde hun til mig at jeg bare kunne få den slagtet hvis det var!

 

Jeg valgt dog at give den en chance og arbejde med den - efter Hempflings metoder og efter er par måneder var hesten så styr bar at jeg begyndte at tilride den og nogle måndere efter solgte jeg den.

 

Selvsagt blev denne person rigtig ond på mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Natural horsemanship er vist et ord der er gået inflasion i (staveplade), rigtig mange benytter det ord og der synes ikke at være nogen klar definition over hvad det dækker.

Rigtig mange postulere at de benytter NHS, mens fakta faktisk er noget andet og ligesom med adfærdsbehandlere inden for hundeverden, så er hesteverden også fuld af rigtig mange som sørger at spinde guld - uden at have så meget forstand som de gerne ville.

Been there - done that i både heste og hundeverden.

 

Jeg synes at når man støder på folk som beretter/skriver om deres fantastiske evner, at de har udviklede særlige træningsmetoder, at de kun benytter sig af natural horsemanship/dogmanship mv. så bør man træde meget varsomt.

Da jeg heller ikke kan tysk og der ikke rigtig står noget om deres ideologi på engelsk, er linket desværre ikke noget jeg kan udtale eller forholde mig til. Men bare ordet Natural dogmanship for mine nakkehår til at rejse sig.

 

Når vi snakker om NHS så mener jeg også at Hempfling nok er det menneske som kommer det nærmeste. Jeg har selv brugt hans metoder og for et par år siden fik jeg den store ære at lære hans tidligere repræsentant i Danmark at kende.

 

I en tidligere tråd, gav jeg min oplevelse med en dårlig adfærdsbehandler, som alt for tit anbefalde aflivning og blev jeg opfordret til navngive vedkommende.

 

Jeg vil derfor her advare mod en adfærdsbehandler i hesteverden:

http://www.mobeck-heste.dk/

 

For et par år siden fik jeg en hest forærende af hende.

Jeg troede det fordi hun var rigtig venlig, men allerede da hesten skulle hentes opdagede jeg noget var galt.

Jeg sendte en SMS til hende for at spørge hvad tid vi skulle mødes, glemte at underskrive den og I tro jeg var en anden svarede hun "jeg skal først ud og læsse en sindsyg hest".

Da jeg kom der ud og skulle hente hesten fra folden opdagede jeg noget var galt, ingen af pigerne på stedet turde hente den eller gå ind i boksen til den - og jeg fik stor ros for at jeg kunne hente den på folden!

 

Da omtalte person kom opdagede jeg også hurtigt at hendes indsigt i NHS og evner til håndtering af problem heste ikke var så stor som hun eller sagde. Hun ville heller ikke gå ind i boksen til den og da hesten skulle læses foregik det med høje råb, hiven i tov, prøve at skubbe den ind i trailen ved to longer mv. Selvsagt gik dyret ikke ind.

 

Efter at jeg havde fået hesten hjem fandt jeg ud af at hun forgæves havde prøvet at forære den til andre og ikke selv ville have noget "med det sindsyge dyr at gøre"! Da jeg konfronterede hende med at der var problemer med hesten sagde hun til mig at jeg bare kunne få den slagtet hvis det var!

 

Jeg valgt dog at give den en chance og arbejde med den - efter Hempflings metoder og efter er par måneder var hesten så styr bar at jeg begyndte at tilride den og nogle måndere efter solgte jeg den.

 

Selvsagt blev denne person rigtig ond på mig

 

 

 

Jeg synes nu at det er meget klart hvad angår NHS og andre metoder..

NHS er en amerikanske version, hvor en grad af straf bliver tilladt og den europæiske version som Hempfling er begyndt kalde horsemeditation hvor man ikke gør brug af nogen grader af straf... (sådan har jeg forstået det)

 

Jeg har været interesseret i Hempflings metode siden sidst i halvfemserne hvor jeg stod overfor en meget sky hest som jeg havde fået lov til at hygge mig med - og vi fik det mest pragtfulde venskab :blink:

Jeg drømmer også om engang at komme ned og være med på nogle af kurserne på Lyø ;-)

 

Og ja der er jo altid brodne kar desværre, min oplevelse er dog en anden, nemlig at hestefolk kommer med "ja, sådan noget har jeg da ikke tålmodighed til" også knokler de løs på den stakkels hest igen :neutral:

 

 

Men der må jo være nogle der vil det samme med hunde som Hempfling vil med heste, måske er natural dogmanship ikke det rette, men det er det der kommer tættest på det jeg gerne vil vide mere om :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide. Er der nogen af jer, som i praksis har arbejdet med Monty Roberts eller John Lyons´ metoder?

 

 

Jeg er vokset op i en hestefamilie.

 

Fatter er entusiastisk med marathonkørsel, og søster var det med spring, dressur og startede engang med noget military halløj, indtil gigten ikke ville lade hende dét mere.

Hun har arbejdet i tyskland med heste også.

 

 

Jeg selv interesserer mig ikke synderligt for heste, men man hører da en del om det, herunder også at netop Monty Roberts er lige til at lukke op at skide i :blink:

Og at Natural Horsemanship i den grad efgentlig "kun" eksisterer på baggrund af nyreligiøse hesteejere (tak til priceman for dén terminologi :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide. Er der nogen af jer, som i praksis har arbejdet med Monty Roberts eller John Lyons´ metoder?

 

Hih, blev helt overfaldet herinde da jeg engang skrev noget om Monty Roberts også ;-) men tør godt lige at gøre det igen :cool:

 

Når man ser ham arbejde med en hest han aldrig før har mødt og den ændrer ædfærd inden for 20 minutter så kan man jo kun blive imponeret, men selvom jeg har redet siden jeg var 7 år gammel (okay så ikke de sidste 5 år) så ved jeg ikke nok om hesteadfærd til at kunne gøre mig klog på om det er godt eller skidt hvad Monty gør...men når man ser det kan jeg ikke forstå hvordan det kan være skidt eftersom han ikke gør noget ondt ved dyret, men får det til at opføre sig tillidsfuldt og sammarbejdende.

 

Klar til at få slag :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg drømmer også om engang at komme ned og være med på nogle af kurserne på Lyø ;-)

 

Øhhh - Undskylder lige på forhånd da mit spørgsmål ikke har en dyt med tråden at gøre :blink:

 

Men er det Lyø, som i en lille bitte ø nede i det Sydfynske farvand, nærmere bestem tæt på Faaborg??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hih, blev helt overfaldet herinde da jeg engang skrev noget om Monty Roberts også ;-) men tør godt lige at gøre det igen :cool:

 

Når man ser ham arbejde med en hest han aldrig før har mødt og den ændrer ædfærd inden for 20 minutter så kan man jo kun blive imponeret, men selvom jeg har redet siden jeg var 7 år gammel (okay så ikke de sidste 5 år) så ved jeg ikke nok om hesteadfærd til at kunne gøre mig klog på om det er godt eller skidt hvad Monty gør...men når man ser det kan jeg ikke forstå hvordan det kan være skidt eftersom han ikke gør noget ondt ved dyret, men får det til at opføre sig tillidsfuldt og sammarbejdende.

 

Klar til at få slag :mrgreen:

 

 

Tja. Se bag det skønne ydre engang.

 

Jeg ved ikke nok detaljer om Monty eller nogen andre af de her guruer til at kunen give konkrete eksempler, men jeg ved at det hvad bl.a. du tror sker og selvfølgelig beskriver hér også, slet slet ikke er hele sandheden.

 

Men som med alt andet, så er det svært at kæmpe mod et så effektivt reklameapparat, og jeg tror at Monty Roberts også om 10 år vil have en nyreligiøs fanskare.

 

Som sagt interesserer det mig ikke nok til at jeg sætter mig helt og fuldt ind i det, men man kan ikke undgå at opsnappe lidt viden om det, når nu hele familien er bidt af en gal hest. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja. Se bag det skønne ydre engang.

 

Jeg ved ikke nok detaljer om Monty eller nogen andre af de her guruer til at kunen give konkrete eksempler, men jeg ved at det hvad bl.a. du tror sker og selvfølgelig beskriver hér også, slet slet ikke er hele sandheden.

 

Men som med alt andet, så er det svært at kæmpe mod et så effektivt reklameapparat, og jeg tror at Monty Roberts også om 10 år vil have en nyreligiøs fanskare.

 

Som sagt interesserer det mig ikke nok til at jeg sætter mig helt og fuldt ind i det, men man kan ikke undgå at opsnappe lidt viden om det, når nu hele familien er bidt af en gal hest. :lol:

 

Manden er mindst 70 år gammel :-)

Han har arbejdet med heste på samme måde siden han var knægt dog uden at nogen/mange gad høre på hvad han havde at fortælle, eller tro på at der var andre måder at arbejde på end at "knække" hesten, som jo var det der fik ham til at ville ændre metoderne.

Kan da godt være det ikke er hele sandheden smil, måske han tryller lidt så du ikke kan se at han i virkeligheden står med en STOR pisk og banker dyret til at gøre som han forlanger :mrgreen:

Uanset hvad har det gjort livet langt lettere for en ganske stor mængde hesteejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og der bor Klaus Ferdinand Hempfling ;-)

 

Nå for satan da - vidste ikke der fandtes sådan nogle mennesker nede på de små jordklatter de har smidt ude i vandet. Der kan da ikke være mange heste på én gang :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Manden er mindst 70 år gammel :-)

Han har arbejdet med heste på samme måde siden han var knægt dog uden at nogen/mange gad høre på hvad han havde at fortælle, eller tro på at der var andre måder at arbejde på end at "knække" hesten, som jo var det der fik ham til at ville ændre metoderne.

Kan da godt være det ikke er hele sandheden smil, måske han tryller lidt så du ikke kan se at han i virkeligheden står med en STOR pisk og banker dyret til at gøre som han forlanger :mrgreen:

Uanset hvad har det gjort livet langt lettere for en ganske stor mængde hesteejere.

 

Han knækker selv hestene Belzique.

 

Og at han har arbejdet med hestene på samme måde siden han var knægt, er vel næppe et kvalitetsmærke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han knækker selv hestene Belzique.

 

Og at han har arbejdet med hestene på samme måde siden han var knægt, er vel næppe et kvalitetsmærke.

 

 

ligefrem om han knækker hestene ved jeg nu ikke... men det er ikke helt korrekt hest-sk han bruger hele tiden :lol:

 

Og kalde det nyreligiøst er lidt for kækt, for det er jo metoder der har eksisteret i flere hundrede år (og i hesteflokke siden deres oprindelse), det var først da den traditionelle engelske ridning kom ind i billedet at man begyndte at knække og ødelægge hestene - og det gjorde man for "skønhedens skyld" :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

ligefrem om han knækker hestene ved jeg nu ikke... men det er ikke helt korrekt hest-sk han bruger hele tiden :lol:

 

Og kalde det nyreligiøst er lidt for kækt, for det er jo metoder der har eksisteret i flere hundrede år (og i hesteflokke siden deres oprindelse), det var først da den traditionelle engelske ridning kom ind i billedet at man begyndte at knække og ødelægge hestene - og det gjorde man for "skønhedens skyld" :blink:

 

Hvad der er "nyreligiøst", er rytteres fascination af det. :blink:

Det er IKKE "the end all and be all" indenfor den slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad der er "nyreligiøst", er rytteres fascination af det. :blink:

Det er IKKE "the end all and be all" indenfor den slags.

 

 

Ja det er rigtigt nok i nogle tilfælde..

jeg piskede også en stemning op da jeg stødte på det første gang :mrgreen:

 

men selvom at det nu er fortærsket og slidt, så virker det jo udover alle forventninger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...