Hop til indhold

Hjælp, hunden ødelægger køkkenet.


Gæst wildman
 Share

Recommended Posts

Gæst wildman

Hejsa allesammen, jeg skriver herinde med et råb om hjælp.

Vi har et såkaldt 3 korns brød:-) bestående af en krydsning imellem en labrador/tysk ruhår/schæfer, på bare sølle 11 mdr.

Vi fik ham da han var næsten 6 måneder og han var en rigtig skrubbe med fuld tryk på, men med lidt god motion og de mest basale lydighedstræninger er han bare blevet en super dejlig hund vi holder utroligt meget af(dette er vores anden hund)

Men problematikken ligger så i at han fra vi fik ham altid har kunnet være alene hjemme, beskæftiget med forskellige aktivitetsbolde sin kurv osv, indtil for 3-4 uger siden hvor han nu er begyndt hvis stolene ikke er sat på plads, at hoppe op på køkkenbordet og kigge efter os når vi kører.

Vi har dog nu løst stoleproblemet, men han render som det første når vi kører nu i køkkenet og har bidt alt hvad vi har af skuffer og indhold i stykker, og det vil ingen ende ta, han har kun gangen og køkkenet at være i da han begyndte så småt til at starte med balladen i de andre rum incl gangen :o)

Vi aner simpelthen ikke hvad vi skal gøre og orker snart ikke mere, han bliver altid luftet inden vi kører i ca en time, tit med leg med andre hunde så han er godt træt.

 

Nogle råd inden jeg mister det sidste hår?????:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh det er altid svært, disse situationer hvor hunden pludselig begynder at lave narrestreger den ikke har gjort før.

 

Mine tanker er umiddelbart: Har han nået at falde ned igen, efter gåturen om morgenen,.. ellers kan han godt have lidt "stress" siddende i kroppen. Derfor er det altid godt at slutte af med noget roligt, f.eks. et fodersøg i haven.

 

Er der sket noget hos jer de sidste par uger, der har ændret noget for jeres hund?. Prøv evt. at tænke tilbage til morgenen på den dag, hvor I første gang så den adfærd hos jeres hund. Skete der noget specielt eller anderledes dèr?.

 

Er der løbetidstæver i nærheden?.

 

Når alle disse sørgsmål er stillet, så vil jeg anbefale jer at gå lidt tilbage i træningen (visse hunde kan godt få lidt problemer i bestemte perioder af deres liv). Ved ikke hvor lang tid jeres hund er alene hjemme, men det jeg læser er, at allerede starten er lidt vanskelig for ham (hvad hedder han iøvrigt?). Ville det kunne lade sig gøre at gå fra ham i meget korte perioder i f.eks. en weekend eller en lille ferie, og så sørge for at tiden blev bygget op igen, f.eks. vha. en hundesitter der kunne være hos ham?.

 

Et godt råd, hvis I er ved at miste troen på jer selv og jeres hund,... kontakt en god adfærdsbehandler. Det kan godt betale sig, hvis man vil arbejde med tingene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han hedder Oscar:-) og ja jeg bliver altid ved ham et stykke tid inden jeg som den sidste kører hjemmefra, og han er alene imellem 4-5 timer, men måske ja, man skulle prøve at starte helt forfra igen, men puhaaa det er hårdt, især når han er så god hund som han er og så splitter hjemmet af når vi er væk, jeg har den opfattelse at han gør det indenfor den første halve time vi er kørt, og derfor prøvede vi også med aktivitetsbolde osv.

Men det er som om at han i det øjeblik vi går får et kæmpe energiboost og så skal der altså bare ske noget, og når vi så kommer hjem til et ødelagt hjem sidder han bare i hjørnet og skammer sig og virkelig føjer sig, og dette har vi ingen indflydelse på, vi har aldrig været hårde ved vores hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han hedder Oscar:-) og ja jeg bliver altid ved ham et stykke tid inden jeg som den sidste kører hjemmefra, og han er alene imellem 4-5 timer, men måske ja, man skulle prøve at starte helt forfra igen, men puhaaa det er hårdt, især når han er så god hund som han er og så splitter hjemmet af når vi er væk, jeg har den opfattelse at han gør det indenfor den første halve time vi er kørt, og derfor prøvede vi også med aktivitetsbolde osv.

Men det er som om at han i det øjeblik vi går får et kæmpe energiboost og så skal der altså bare ske noget, og når vi så kommer hjem til et ødelagt hjem sidder han bare i hjørnet og skammer sig og virkelig føjer sig, og dette har vi ingen indflydelse på, vi har aldrig været hårde ved vores hunde.

 

Nu tror jeg ikke, at han er flov over det, han har gjort for fx 3 timer siden, men reagerer på jeres reaktion, når i kommer hjem til et ødelagt køkken.

 

Lyder meget sandsynligt, at det er indenfor den første halve time, for det er den "værste" periode, så I må helt tilbage på 1 minut eller mindre i træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min schæferhvalp på 10 mdr. er også meget aktiv. Normalt er vi hjemme, men om natten og når vi ikke er hjemme, eller vi skal lave noget, hvor vi ikke vil have hundeindblanding, bliver hun lukket ud i et værksted sammen med vores to voksne colliehanner.

 

Derude har hun så et lager af papkasser og frugttræsgrene fra haven, de er gode at gnave i. Alt det leger hun med og kaster rundt med, og det er jo nemt at feje op og smide ud. Papkasser kan man jo altid få, og de skal jo jævnligt fornyes.

 

Måske var det noget for din hund, han skal bare kun have det, når han er alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min schæferhvalp på 10 mdr. er også meget aktiv. Normalt er vi hjemme, men om natten og når vi ikke er hjemme, eller vi skal lave noget, hvor vi ikke vil have hundeindblanding, bliver hun lukket ud i et værksted sammen med vores to voksne colliehanner.

 

Derude har hun så et lager af papkasser og frugttræsgrene fra haven, de er gode at gnave i. Alt det leger hun med og kaster rundt med, og det er jo nemt at feje op og smide ud. Papkasser kan man jo altid få, og de skal jo jævnligt fornyes.

 

Måske var det noget for din hund, han skal bare kun have det, når han er alene.

 

Her er jeg så ikke helt enig, for siden han kun gør det, når han er alene, så er det stress. Her hjælper det ikke, at gi ham noget, som han godt på bide i eller ødelægge for han er jo stadig stresset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til teenagealderen:mrgreen:.. Det er meget normalt at de får tilbageanfald med alene hjemme problemer og hørelsen forsvinder også gerne.. sammen med hjernecellerne..

 

Det gjorde Luna også.. Jeg gjorde hendes alene-hjemme område mindre (hun fik gangen og badeværelset), legetøjet blev fjernet, hjørnevæggene penslet ind i citronsaft og så fik hun 2 store fyldte frosne kongs..

 

Og så skal I ikke forsøge at lære den nogle nye ting nu.. den vil knapt kunne huske hvad den kan pt..

 

Bare rolig.. det går over igen om nogle måneder:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nogle rutiner i kan ændre lidt på:

 

Gør morgenturen roligog mentalt aktiverende. dvs ingen vild løberi med andre hunde, men i kan sagtens feks følges med nogle i snor, søge foder/godbidder, træne lidt.

 

Istedet for aktivitetsbolde, som ofte stresser hundene op, så prøv med et frossens marvben med fyld.

 

Den sidste halve timeinden i går, skal være helt rolig uden nogen særlig kontakt med oscar.

 

I dagligdagen skal i tænke over hvor meget han følger efter jer rundt i huset, måske ider skal til at lukke dørene imellem ham og jer ikort tid, når man feks går i køknet og henter noget ovs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til teenagealderen:mrgreen:.. Det er meget normalt at de får tilbageanfald med alene hjemme problemer og hørelsen forsvinder også gerne.. sammen med hjernecellerne..

 

Det gjorde Luna også.. Jeg gjorde hendes alene-hjemme område mindre (hun fik gangen og badeværelset), legetøjet blev fjernet, hjørnevæggene penslet ind i citronsaft og så fik hun 2 store fyldte frosne kongs..

 

Og så skal I ikke forsøge at lære den nogle nye ting nu.. den vil knapt kunne huske hvad den kan pt..

 

Bare rolig.. det går over igen om nogle måneder:-)

 

 

Ha ha ha ha ha, ved du hvad, det indlæg gjerde mig så glad og gav mig fornyede krafter, fedt skrevet:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til teenagealderen:mrgreen:.. Det er meget normalt at de får tilbageanfald med alene hjemme problemer og hørelsen forsvinder også gerne.. sammen med hjernecellerne..

 

Det gjorde Luna også.. Jeg gjorde hendes alene-hjemme område mindre (hun fik gangen og badeværelset), legetøjet blev fjernet, hjørnevæggene penslet ind i citronsaft og så fik hun 2 store fyldte frosne kongs..

 

Og så skal I ikke forsøge at lære den nogle nye ting nu.. den vil knapt kunne huske hvad den kan pt..

 

Bare rolig.. det går over igen om nogle måneder:-)

 

 

Ha ha ha ha ha, ved du hvad, det indlæg gjorde mig så glad og gav mig fornyede krafter, fedt skrevet:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nogle rutiner i kan ændre lidt på:

 

Gør morgenturen roligog mentalt aktiverende. dvs ingen vild løberi med andre hunde, men i kan sagtens feks følges med nogle i snor, søge foder/godbidder, træne lidt.

 

Istedet for aktivitetsbolde, som ofte stresser hundene op, så prøv med et frossens marvben med fyld.

 

Den sidste halve timeinden i går, skal være helt rolig uden nogen særlig kontakt med oscar.

 

I dagligdagen skal i tænke over hvor meget han følger efter jer rundt i huset, måske ider skal til at lukke dørene imellem ham og jer ikort tid, når man feks går i køknet og henter noget ovs.

 

 

Elsker allerede dette forum, han render efter os konstant nemlig:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så ikke anbefale at man lukker hunden ude eller inde. Det bør være frivilligt at hunden fravælger dit selskab og vælger noget andet til. Evt. gennem søgeøvelser i andre rum end du opholder dig i, eller aktivitetslegetøj der ikke kan flyttes hen i nærheden af dig.

 

nu opfatter jeg det ikke som at lukkes ude eller inde.. Det skal nemlig gøres helt uden dramatik.

De fleste hunde synes det er ok, man går på toilettet, men lukker man døren til køkkenet i 30sekunder, så piver de!

 

Så man skal bare gøre, som når man går på toilettet, hente noget og komme tilbage igen uden scener. Det skal ikke vare i lang tid og I skal ikke være længere tid ude af syne end at han ikke bliver urolig:)

 

Og det har virket herhjemme med mysla som går så tæt i halen af mig, at hun træder mine futsko af:lol:

 

Dine øvelser er også gode sammen med, men det er godt at få fjernet den der "døren er lukket skræk";-)

Link til indlæg
Del på andre sites

nu opfatter jeg det ikke som at lukkes ude eller inde.. Det skal nemlig gøres helt uden dramatik.

De fleste hunde synes det er ok, man går på toilettet, men lukker man døren til køkkenet i 30sekunder, så piver de!

 

Så man skal bare gøre, som når man går på toilettet, hente noget og komme tilbage igen uden scener. Det skal ikke vare i lang tid og I skal ikke være længere tid ude af syne end at han ikke bliver urolig:)

 

Og det har virket herhjemme med mysla som går så tæt i halen af mig, at hun træder mine futsko af:lol:

 

Dine øvelser er også gode sammen med, men det er godt at få fjernet den der "døren er lukket skræk";-)

 

Jeg skrev det fordi folk nogle gange tænker at det er forkælelse og at lukke ud/ væk, kan vænne hunden fra at rende i mors skørter hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...