Hop til indhold

Så fandt jeg også herind


Gæst jenna
 Share

Recommended Posts

For 14 dage siden hentede jeg en pragtfuld hund på et internat i Århus.

At det lige skulle være en jagthund jeg kom hjem med, var langt fra planen.

Men hvad gør man når man falder for den dejligste tæve på 3 år?

 

Vi er nu endelig ved at finde en god rytme i dagligdagen hvor vi begge giver plads til hinanden.

 

Jeg elser at træne med hunde og lære hende nye trics.

 

Ja jeg kunne vist blive ved med at fortælle. Men er det ikke sjovere du stiller spørgsmål?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er pragtfuldt at folk tager en herreløs hund til sig. Ville ønske jeg kunne gøre det samme men jeg bor i lejet lejlighed og er frygtelig nervøs for hyleri, gøen osv. Så det tør jeg ikke.

 

Hvad er det for en jagthund du har fået?. At hun er lækker det behøver jeg vist ikke spørge om, det kan jeg høre.

 

Velkommen til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en kleiner munster lænder (stavet)

 

Jeg aner ikke en dyt om den race :oops:

 

Men hun virker som en utrolig lærnem hund

Det lyder godt nok meget uansvarligt af internatet!! :x

 

Jeg vil råde dig til, at låne en masse gode bøger på biblioteket af forfattere som Lone Greva, Irene Jarnved, Anders Hallgren og Christina Brun. Det kan kun gå for langsomt. Du har valgt en race, som meget hurtigt kan udvikle sig til et problem, når du ikke aner en dyt om racen.

 

Jeg håber at din nye hund alligevel får det godt hos dig, tillykke med hende, trods alt :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en kleiner munster lænder (stavet)

 

Jeg aner ikke en dyt om den race :oops:

 

Men hun virker som en utrolig lærnem hund

Det lyder godt nok meget uansvarligt af internatet!! :x

 

Jeg vil råde dig til, at låne en masse gode bøger på biblioteket af forfattere som Lone Greva, Irene Jarnved, Anders Hallgren og Christina Brun. Det kan kun gå for langsomt. Du har valgt en race, som meget hurtigt kan udvikle sig til et problem, når du ikke aner en dyt om racen.

 

Jeg håber at din nye hund alligevel får det godt hos dig, tillykke med hende, trods alt :wink:

 

Det vil jeg også råde til. Det er en race der kræver meget, bl.a. en masse motion.

Jeg synes du skal kontakte DKK, måske der er en specialklub for racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej og velkommen til:)

 

Tillykke med din nye hund, kleinere er dejlige, læreemme hunde. Jeg kender et par stykker der går til agility, men ellers er spor jo oplagt, måske sweiss spor.

 

Og så er kleinere altså heller ikke værre:) Men de er veldig aktive og skal røres ordentligt hver dag plus helst have noget jagtrelateret aktivitet. Og det kan man jo sagtens selvom man ikke går på jagt:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Velkommen til :)

 

Hvor gammel er hun?

 

Det er en rigtgi god ide med de bøger, det støtter jeg, dejligt at du er så interesseret i at gøre det godt for hende, i skal nok få det godt :)

 

Bøger såsom Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Lone Grevas, Irene Jarnveds og Anders Hallgrens er supergode, og der er mange gode tips til træning, opdragelse, viden, hundesprog og meget mere i dem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst truntemor

Velkommen til. og tillykke med den "nye" hvapse..

 

Kleiner münsterlænder er en rigtig skøn sag, var sådan en vi selv snakkede om til en start (manden er opvokset med racen) men da vi bor i lejlighed synes vi ikke at det var så ideelt..

 

Håber at du får lige så mange hyggetimer herinde og selvfølgelig sammen med hvapsetrunten :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en kleiner munster lænder (stavet)

 

Jeg aner ikke en dyt om den race :oops:

 

Men hun virker som en utrolig lærnem hund

Det lyder godt nok meget uansvarligt af internatet!! :x

 

Jeg vil råde dig til, at låne en masse gode bøger på biblioteket af forfattere som Lone Greva, Irene Jarnved, Anders Hallgren og Christina Brun. Det kan kun gå for langsomt. Du har valgt en race, som meget hurtigt kan udvikle sig til et problem, når du ikke aner en dyt om racen.

 

Jeg håber at din nye hund alligevel får det godt hos dig, tillykke med hende, trods alt :wink:

 

Hvad mener du med at jeg har valgt en race som hurtigt kan udvikle sig til et problem? Hvordan problem?

 

 

 

Gryn: Den får skam masser af motion. Mindst 3 lange gåture om dagen. pluds de små ture

 

Luckyluna: Det er min plan at starte med at øve lidt spor med hende og lære hende det jeg kan. Og så håbe at vi finder hundeskole, jagtforening eller andet, der kan lære mig at lære hende noget mere.

Og tak for dine ord at så er en kleiner heller ikke værre.

 

Annemarie: Tak for alle de bøger du anbefaler. Da vi har haft hund før er der nok nogle af dem jeg ikke lige ville vælge. Det er nok bøger om selve racen jeg kunne tænke mig at læse

 

Truntemur: Godt i ikke valgte en aktiv hund i en lejlighed

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst truntemor

ork jenna den "store" af tøserne er skam aktiv nok selvom hun er en bette race, var mere størrelses mæssigt at vi ikke ville have en kleiner.. Den bliver lidt tung at slæbe op og ned af trapperne..

 

Har have, skov og strand her hvor vi bor selvom det er i en by så udfoldelser er der skam nok af til trunterne, og vi har da haft schæfer og golden retriever sammen i lejlighed. Det hele falder tilbage på løft op og ned :?

 

For at vende tilbage til din hvapse. Får man lov til at se billed på et tidspunkt af den skønne :D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og så håbe at vi finder hundeskole, jagtforening eller andet, der kan lære mig at lære hende noget mere.

 

 

Wuihh. Pas på med de der jagtforeninger. Jeg har selv gået til markprøvetræning og det er barske metoder der bruges.c015.gif

 

Alle jægere siger selvfølgelig at den form for træning de bruger, motiverer hunden...bob-bob. Det er min erfaring at metoderne bygger på afstraffelse, i det øjeblik, folk ikke ved hvordan de skal håndtere hunden længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej Søde..

 

Er du nu også herinde ...hehe...

Nå ja, hvor derer dyresnak er jenna...ikke sandt.

Men tillykke med din nye vaps.

 

Har også fået en lille ny siden du og gufle var på besøg!

En lille lab/springer blanding, med masser af krudt i halen! Hun er ½ år nu.

 

Nå, ja på hestesiden er også kommet en fjordhest på 1½ år.

og Laurine og jeg får masser af gode ture. Så det er jo herligt.

 

Nå tilbage til kleinere... hvis man ellers er klar til at gi dem masser af motion og gi den lov at bruge energien til noget fornuftigt, noget den kan se en mening med, ja så er det alletiders vaps!

Kun hvis man syns energien er et problem og man bor i lejlighed, vil jeg ikke sige det er den race man skal gå efter.

 

Måske vi ses i det nye år.

Knus og kram fra Susanne (fra Lerkenfeld)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder spændende med en jagthund, glæder mig til at høre om hende (Har aldrig kendt en jagthund :D )

 

De der bøger Anne-Marie anbefaler, fik jeg også anbefalet af hende for et år siden. Og jeg skal love for at der er sket nyt på hundefronten mht. adfærd og opdragelse siden jeg sidst åbnede en hundebog. Hold da op!

 

Så selvom du ikke er grøn mht. hunde, vil jeg vædde på at du kan finde nyt i dem. Hvis du er godt garvet, er det nok Anders Hallgren du skal have fat i.

Min yndlingsbog er dog Lone Greva´s: Familiehunden. Den fik for alvor åbnet mine øjne for det metode-og holdningsskift der er sket i løbet af de seneste 15 år:)

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock: Hold da op hvor er i flittige på tasterne herinde :D Skønt

 

Truntemor: Du kan tro der kommer billeder. Masser af billeder (snart)

 

Misty: Uha, det lyder da ikke som nogle metoder jeg har lyst til at udsætte min hund og jeg for :(

 

Susanne: :D Hvor herligt at du også er herinde. Tillykke med dine nye dyr

Jeg er flyttet til Farsø siden sidst, men er stadig frisk på en ridetur

 

Vivi: Det lyder som om jeg må i gang med nogle bøger

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps. Men vi er også klar til tur :D ...

 

Nu ved jeg hvad du akn bruge vovsen til! - Cirkustriks! Så kan du lave cirkusforestillinger, både med hund, lama, æsel, hest, og hvad du ellers har af dyr efterhånden :P:lol:

 

Knuzzer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det er en kleiner munster lænder (stavet)

 

Jeg aner ikke en dyt om den race :oops:

 

Men hun virker som en utrolig lærnem hund

Det lyder godt nok meget uansvarligt af internatet!! :x

 

Jeg vil råde dig til, at låne en masse gode bøger på biblioteket af forfattere som Lone Greva, Irene Jarnved, Anders Hallgren og Christina Brun. Det kan kun gå for langsomt. Du har valgt en race, som meget hurtigt kan udvikle sig til et problem, når du ikke aner en dyt om racen.

 

Jeg håber at din nye hund alligevel får det godt hos dig, tillykke med hende, trods alt :wink:

 

Hvad mener du med at jeg har valgt en race som hurtigt kan udvikle sig til et problem? Hvordan problem?

 

 

 

Gryn: Den får skam masser af motion. Mindst 3 lange gåture om dagen. pluds de små ture

 

Luckyluna: Det er min plan at starte med at øve lidt spor med hende og lære hende det jeg kan. Og så håbe at vi finder hundeskole, jagtforening eller andet, der kan lære mig at lære hende noget mere.

Og tak for dine ord at så er en kleiner heller ikke værre.

 

Annemarie: Tak for alle de bøger du anbefaler. Da vi har haft hund før er der nok nogle af dem jeg ikke lige ville vælge. Det er nok bøger om selve racen jeg kunne tænke mig at læse

 

Truntemur: Godt i ikke valgte en aktiv hund i en lejlighed

 

Hvor gammel er hun?

 

Jamen, selvom man har haft hunde i 25 år som jeg, kan man lære meget meget nyt, det gør jeg selv, og det bedste er det jeg har lært de senere år :)

 

Så at afvise nyt fordi man har haft hund før, ja det ville jeg aldrig gøre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en kleiner munster lænder (stavet)

 

Jeg aner ikke en dyt om den race :oops:

 

Men hun virker som en utrolig lærnem hund

Det lyder godt nok meget uansvarligt af internatet!! :x

 

Jeg vil råde dig til, at låne en masse gode bøger på biblioteket af forfattere som Lone Greva, Irene Jarnved, Anders Hallgren og Christina Brun. Det kan kun gå for langsomt. Du har valgt en race, som meget hurtigt kan udvikle sig til et problem, når du ikke aner en dyt om racen.

 

Jeg håber at din nye hund alligevel får det godt hos dig, tillykke med hende, trods alt :wink:

 

Ved du hvad, det sagde folk også dengang jeg fik Futte og de kom til at æde deres ord i sig igen!!! Der gik en på Bellahøj hvor jeg luftede Futte i starten som selv havde en Tervueren og hun sagde ordret: "Når du har fået en Tervueren uden at kende noget til racen og så tilmed en han-hund, så er det DØMT til at gå galt"!!! Tak for kaffe! (Det blev sikkert heller ikke bedre af at han var 14 mdr. da jeg fik ham og jeg var 23 år) Men hun måtte senere indrømme, at hun havde taget grueligt fejl, for det gik jo faktisk rigtig godt og han blev den mest fantastiske hund i verden!!! :D

Selvfølgelig var der lidt startvanskeligheder, men med masser af kærlighed og faste rammer (han var OVERHOVEDET ikke opdraget da jeg fik ham) så blev han en super dejlig hund.

 

Så det jeg vil sige til dig er: RIGTIG meget tillykke med din nye hund! Nyd hende og brug en masse tid og kærlighed på hende (selvfølgelig samtidig med aktiviteter, træning osv.) og lad være med at lade dig slå ud af div. "velmente" råd om at det er en potentiel problemhund du har fået inden for dørene. Nogle gange passer den hund man har fået ikke til beskrivelsen af racen, Futte anede f.eks. ikke at han kunne være reserveret :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Susanne: Du siger bare til når du vil ud og ride :D

Uha cirkustrics med heste, lamaer, æsler OG hund må vist vente lidt. Jeg tør endnu ikke lukke bine ind til dyrene. Jeg er bange for at hun vil fræse efter lamaerne når de flygter. Så det venter lige til jeg har bedre kontrol over hunden :P

 

Anne-marie: Hun er 3 år.

Jeg afviser absolut ikke at lære nyt men man behøves vel ikke kaste sig over alle bøger man bliver anbefalet?

 

Nollike: Tak for din søde historie. Det varmer :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Susanne: Du siger bare til når du vil ud og ride :D

Uha cirkustrics med heste, lamaer, æsler OG hund må vist vente lidt. Jeg tør endnu ikke lukke bine ind til dyrene. Jeg er bange for at hun vil fræse efter lamaerne når de flygter. Så det venter lige til jeg har bedre kontrol over hunden :P

 

Anne-marie: Hun er 3 år.

Jeg afviser absolut ikke at lære nyt men man behøves vel ikke kaste sig over alle bøger man bliver anbefalet?

 

Nollike: Tak for din søde historie. Det varmer :D

Det siger jeg ikke og det var ikke det du skrev :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en kleiner munster lænder (stavet)

 

Jeg aner ikke en dyt om den race :oops:

 

Men hun virker som en utrolig lærnem hund

Det lyder godt nok meget uansvarligt af internatet!! :x

 

Jeg vil råde dig til, at låne en masse gode bøger på biblioteket af forfattere som Lone Greva, Irene Jarnved, Anders Hallgren og Christina Brun. Det kan kun gå for langsomt. Du har valgt en race, som meget hurtigt kan udvikle sig til et problem, når du ikke aner en dyt om racen.

 

Jeg håber at din nye hund alligevel får det godt hos dig, tillykke med hende, trods alt :wink:

 

Ved du hvad, det sagde folk også dengang jeg fik Futte og de kom til at æde deres ord i sig igen!!! Der gik en på Bellahøj hvor jeg luftede Futte i starten som selv havde en Tervueren og hun sagde ordret: "Når du har fået en Tervueren uden at kende noget til racen og så tilmed en han-hund, så er det DØMT til at gå galt"!!! Tak for kaffe! (Det blev sikkert heller ikke bedre af at han var 14 mdr. da jeg fik ham og jeg var 23 år) Men hun måtte senere indrømme, at hun havde taget grueligt fejl, for det gik jo faktisk rigtig godt og han blev den mest fantastiske hund i verden!!! :D

Selvfølgelig var der lidt startvanskeligheder, men med masser af kærlighed og faste rammer (han var OVERHOVEDET ikke opdraget da jeg fik ham) så blev han en super dejlig hund.

 

Så det jeg vil sige til dig er: RIGTIG meget tillykke med din nye hund! Nyd hende og brug en masse tid og kærlighed på hende (selvfølgelig samtidig med aktiviteter, træning osv.) og lad være med at lade dig slå ud af div. "velmente" råd om at det er en potentiel problemhund du har fået inden for dørene. Nogle gange passer den hund man har fået ikke til beskrivelsen af racen, Futte anede f.eks. ikke at han kunne være reserveret :lol:

Man kan jo altid være heldig :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en kleiner munster lænder (stavet)

 

Jeg aner ikke en dyt om den race :oops:

 

Men hun virker som en utrolig lærnem hund

Det lyder godt nok meget uansvarligt af internatet!! :x

 

Jeg vil råde dig til, at låne en masse gode bøger på biblioteket af forfattere som Lone Greva, Irene Jarnved, Anders Hallgren og Christina Brun. Det kan kun gå for langsomt. Du har valgt en race, som meget hurtigt kan udvikle sig til et problem, når du ikke aner en dyt om racen.

 

Jeg håber at din nye hund alligevel får det godt hos dig, tillykke med hende, trods alt :wink:

 

Hvad mener du med at jeg har valgt en race som hurtigt kan udvikle sig til et problem? Hvordan problem?

 

 

 

Gryn: Den får skam masser af motion. Mindst 3 lange gåture om dagen. pluds de små ture

 

Luckyluna: Det er min plan at starte med at øve lidt spor med hende og lære hende det jeg kan. Og så håbe at vi finder hundeskole, jagtforening eller andet, der kan lære mig at lære hende noget mere.

Og tak for dine ord at så er en kleiner heller ikke værre.

 

Annemarie: Tak for alle de bøger du anbefaler. Da vi har haft hund før er der nok nogle af dem jeg ikke lige ville vælge. Det er nok bøger om selve racen jeg kunne tænke mig at læse

 

Truntemur: Godt i ikke valgte en aktiv hund i en lejlighed

Det finder du ud af, hvis du læser nogle bøger :wink: Det er ikke nok, at man bare knokler hunden af. Den skal motioneres og stimuleres på den rigtige måde. Det er en race, som hurtigt kan få stress og div. problemadfærd, fordi den er som den er. Men jeg kunne skrive en halv fristil om det, og det står i de nævnte bøger :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det er en kleiner munster lænder (stavet)

 

Jeg aner ikke en dyt om den race :oops:

 

Men hun virker som en utrolig lærnem hund

Det lyder godt nok meget uansvarligt af internatet!! :x

 

Jeg vil råde dig til, at låne en masse gode bøger på biblioteket af forfattere som Lone Greva, Irene Jarnved, Anders Hallgren og Christina Brun. Det kan kun gå for langsomt. Du har valgt en race, som meget hurtigt kan udvikle sig til et problem, når du ikke aner en dyt om racen.

 

Jeg håber at din nye hund alligevel får det godt hos dig, tillykke med hende, trods alt :wink:

 

Ved du hvad, det sagde folk også dengang jeg fik Futte og de kom til at æde deres ord i sig igen!!! Der gik en på Bellahøj hvor jeg luftede Futte i starten som selv havde en Tervueren og hun sagde ordret: "Når du har fået en Tervueren uden at kende noget til racen og så tilmed en han-hund, så er det DØMT til at gå galt"!!! Tak for kaffe! (Det blev sikkert heller ikke bedre af at han var 14 mdr. da jeg fik ham og jeg var 23 år) Men hun måtte senere indrømme, at hun havde taget grueligt fejl, for det gik jo faktisk rigtig godt og han blev den mest fantastiske hund i verden!!! :D

Selvfølgelig var der lidt startvanskeligheder, men med masser af kærlighed og faste rammer (han var OVERHOVEDET ikke opdraget da jeg fik ham) så blev han en super dejlig hund.

 

Så det jeg vil sige til dig er: RIGTIG meget tillykke med din nye hund! Nyd hende og brug en masse tid og kærlighed på hende (selvfølgelig samtidig med aktiviteter, træning osv.) og lad være med at lade dig slå ud af div. "velmente" råd om at det er en potentiel problemhund du har fået inden for dørene. Nogle gange passer den hund man har fået ikke til beskrivelsen af racen, Futte anede f.eks. ikke at han kunne være reserveret :lol:

 

Alle hunde er potientielle problemhunde, det kan de blive hvis de ikke får deres behov opfyldt :)

 

Som 19 fik jeg en schæfer og hun blev utroligt lækker og jeg en god hundeejer, her var mange også i tvivl :)

Det afhænger af en masse ting og hvad man gør med sin hund :)

 

Jo mere man sætter sig ind i tingene og jo bedre er det nok :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luxdog:

Selvfølgelig kan man være heldig eller uheldig når man får en ny hund, hvad enten det er en hvalp eller en voksen hund. Og det skader da bestemt heller ikke at sætte sig lidt ind i sagerne. Jeg synes bare at det er lidt ærgerligt, at fordi Jenna kommer herind og fortæller at hun har fået en ny hund, så bliver den straks dømt som potentiel problemhund. Det er fint nok med nogle velmenene råd omkring div. bøger som er gode at læse, div. øvelser som kan være sjove for både hund og ejer og som kan give et godt forhold og en god kontakt de to imellem, men lad dog være med at dømme hunden som potentiel problemhund fra starten. Det er lidt ligesom med den fortærskede "er glasset halvt fuldt eller halvt tomt". Kan vi ikke være lidt positive herinde i stedet for at se problemer som ikke er opstået endnu? Jeg er sikker på at Jenna ved hvor hun kan stille spørgsmål og få gode råd, hvis der dukker noget op hen af vejen som hun har brug for hjælp til. Vi behøver vel ikke ligefrem at komme hende i forkøbet?

Måske virker dette som et surt opstød (og det er det vel egentlig også lidt), men det er faktisk ikke særlig rart at få stukket i næsen at man står med en potentiel problemhund når man lige har fået den! Og nu skal vi så heller ikke glemme, at der faktisk rundt om i det ganske danske land findes en hel del ret velfungerende hunde, som ikke er så heldige at have ejere som er fuldstændig med på de nye metoder om aktivering og træning og som ikke har læst alle de rigtige bøger, og som af en eller anden mærkelig grund fungerer helt fint alligevel og faktisk har et godt liv... Og det KUNNE jo være, at Jennas hund er/bliver en af dem...

 

Så Jenna igen: Tillykke med hende! Og HVIS der skulle opstå noget hen af vejen, så er der faktisk en del herinde, som kommer med nogle rigtig gode og brugbare råd (og JA det synes jeg, selv om jeg lige er kommet med et surt opstød) så du skal ikke holde dig tilbage, hvis der er noget du er i tvivl om. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...