Hop til indhold

Svensk Kennel Klub skærper helbredskravene


Umulia
 Share

Recommended Posts

Den svenske kennel klub har udgivet et nyt sæt retningslinier til alle dommere, svenske og udenlandske, ved deres udstillinger: http://skk.se/pdf/funktionar/srd_eng.pdf

 

Der er mange positive ting, f.eks.:

 

Breathing

All dogs should be able to breathe normally,

also when moving.

 

Eyes

 

All dogs should have clear eyes without

any sign of discomfort.

 

Skin

 

All dogs should have healthy skin without

any sign of discomfort.

 

Coat

 

The coat should not be so extensive as

to impede movement.

 

Movement

 

All dogs should be able to move naturally

without visible effort or pain.

 

Temperament

 

All dogs should have good temperament

suitable for life in present society. Breed

specific behaviour must be noted and

allowed, but excessive shyness or sharpness

of temperament is not desirable.

Aggressive dogs and dogs showing signs

of panic and/or fear should always be awarded 0 prize.

 

Det burde være en selvfølge, men det er det åbenbart ikke, siden det er nødvendigt at udspecificere det på den måde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Den svenske kennel klub har udgivet et nyt sæt retningslinier til alle dommere, svenske og udenlandske, ved deres udstillinger: http://skk.se/pdf/funktionar/srd_eng.pdf

 

Der er mange positive ting, f.eks.:

 

 

Det burde være en selvfølge, men det er det åbenbart ikke, siden det er nødvendigt at udspecificere det på den måde...

 

De samme ting står jo i standarderne, og omend ordlyden er en anden, er et jo ikke anderledes end hvad de gamle retningslinjer foreskrev.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så lad os kalde det at de indskærper helbredskravene.

 

Og hvorfor anser de mon det for at være nødvendigt? Jeg afventer et svar...

 

Jeg læser intet steds at de indskærper. Sådan en guide får uddannede dommere også ud i DK (og har fået i mange år)

 

Hvorfor? Der er forskellig standard fra land til land, og i nogen lande ser man mildere på overdrivelse end andre. Se selv DdB'en fra igår. Ser du et nummer af de amerikanske udstillingsmagasiner, så ville du slå korsets tegn, for det er vitterligt ikke altid lige køn læsning.

 

 

DKK sender iøvrigt også sådan en liste ud og har gjort det i mange år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke de indskærper noget som helst. Helt ærligt talt. :blink:

 

Hvorfor det er nødvendigt spø'r du...

Jo ser du....Efter pedigree dogs exposed udsendelsen, har alle uden forstand fået tavleskræk....særligt i forbindelse med udstilling (hvad der for dem uden forstand egentlig går ud på ét alligevel)

 

Nu har kennelklubberne i mange mange lande omformuleret deres "værdi-sæt" til dommerne, og kan nu præsentere noget "under nye faner", og dermed sige: jamen se. Vi gør jo noget.

 

Lidt plat, helt sikkert. Endnu mere plat er det jo så, hvis man ikke har kigget lidt dybere i teksten, og derved fundet ud af at man sådan set har gjort noget i mange år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt plat, helt sikkert. Endnu mere plat er det jo så, hvis man ikke har kigget lidt dybere i teksten, og derved fundet ud af at man sådan set har gjort noget i mange år.

 

Det er jo virkelighedsflugt på et højt plan :shock: Hvis man virkelig "gjorde noget" hvorfor er der så flere og flere hunde med helbredsproblemer?

andelen af hunde der aflives pga. HD er f.eks. steget med 170 % siden 1999. Det kalder jeg ikke at "gøre noget".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo virkelighedsflugt på et højt plan :shock: Hvis man virkelig "gjorde noget" hvorfor er der så flere og flere hunde med helbredsproblemer?

andelen af hunde der aflives pga. HD er f.eks. steget med 170 % siden 1999. Det kalder jeg ikke at "gøre noget".

 

 

Oooog hvilke hunde er det der står for stigningen i helbredsproblemer? Tavle eller uden tavle (og dermed i kennelklub-regi elelr ikke kennelklub-regi?)

 

Iøvrigt første gang jeg har hørt dét tal, hvor har du det fra?

 

Og iøvrigt tror jeg grunden til vi "ser"/Hører om flere og flere hunde med helbredsproblemer, mestenddels skyldes at vi kan opdage mere, bedre og hurtigere, og ikke mindst at man for bare få år siden kort og godt aflivede for væsentligt mindre end vi gør idag, eller affandt sig med at hunden nu engang har fået et par skavanker. "Hva fanden. Den er jo heller ikke ung længere....."

Link til indlæg
Del på andre sites

Iøvrigt første gang jeg har hørt dét tal, hvor har du det fra?

 

Det har jeg da fra dig! Jeg mener bestemt at det var dig, der postede dette link: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/hunderapport i en anden tråd.

Hvis ret skal være ret, så står der ikke specifikt HD, men muskel- og ledproblemer. Det kan altså også dække patella luxation mm.

 

Der står f.eks. også:

 

Hos visse hunderacer blev en meget stor del af hundene aflivet på grund af bestemte medicinske eller fysiske lidelser. For eksempel blev 46,2 % af alle Schnauzere aflivet på grund af neoplasier (OR = 3,1), 31,3 % af alle Cavalier king charles spaniels på grund af hjerte-/lungelidelser (OR = 5,4) og 28,6 % hundene tilhørende racen Newfoundland på grund af problemer med muskler eller led (OR = 3,4).

 

...men - de er sikkert alle uden tavle

:rolleyes:

 

Og iøvrigt tror jeg grunden til vi "ser"/Hører om flere og flere hunde med helbredsproblemer, mestenddels skyldes at vi kan opdage mere, bedre og hurtigere, og ikke mindst at man for bare få år siden kort og godt aflivede for væsentligt mindre end vi gør idag, eller affandt sig med at hunden nu engang har fået et par skavanker. "Hva fanden. Den er jo heller ikke ung længere....."

 

Tænk - det er ellers ikke mit indtryk at folk ligefrem står i kø for at aflivet deres hunde så snart de første symptomer viser sig. Der er jo f.eks. flere der har sygeforsikring i dag, i forhold til for 10 år siden, så der behandles mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

...men - de er sikkert alle uden tavle :rolleyes:

Nej. det er de ikke. Ifølge en anden undersøgelse gjort af DKK er det ret ligeligt fordelt.

Ifølge forsikringsstatistikkerne forholdte det sig i 07 sådan:

80 % af hunde der får HD er ikke stambogsførte hunde

62 % af hunde der bliver ramt af kræft er ikke stambogsførte hunde

68,2 % af hunde der udvikler allergier er ikke stambogsførte hunde

 

I forhold til hvad der udbetales til naturligvis.

 

Så må man tro på hvad man vil. Jeg tror det er tæt på 50/50 til tavledyrenes fordel.

 

Tænk - det er ellers ikke mit indtryk at folk ligefrem står i kø for at aflivet deres hunde så snart de første symptomer viser sig. Der er jo f.eks. flere der har sygeforsikring i dag, i forhold til for 10 år siden, så der behandles mere.

*host-host*

Og hvad var det lige jeg skrev.....Jo.... At man for bare få år siden (5-10-15...)affandt sig med småskavanker, og derfor ikke fik diagnosticeret dyret. Eller man aflivede slet og ret dyret. Eller man KUNNE ikke diagnosticere, fordi er ikke var nogen test for sygdommen...

 

 

Altså kan en stigning i antallet af hunde med sundhedsproblemer, meget vel skyldes at den eneste forskel fra før til nu ligger i at sygdommen diagnosticeres og behandles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...