Hop til indhold

Adfærdsændring under løbetid/ ressourceforsvar


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt med på, at de ændringer i adfærd jeg har oplevet hos Karla her under hendes løbetid er helt normale... Hun sover mere, er mere pivet, lidt mere usikker på fremmede hunde og mennesker og mere klæbende overfor os...

 

Derudover har hun desværre udviklet ressourceforsvar - ikke overfor os eller andre mennesker, kun overfor andre hunde og indtil videre, ser det ud til, at det kun er legetøj der er værd at forsvare...

 

Nogen der har erfaringer for, hvorvidt dette er noget der forsvinder igen sammen med løbetiden? Eller er det nu en adfærd, der er kommet for at blive? Det ville jeg være ked af, da hun aldrig har haft problemer med at dele før, hverken mad eller legetøj...

 

Og hvis det er noget der ikke går væk, er det så noget man kan træne væk? Der er som sagt stadig ingen problemer med mennesker... Freudika kunne også fint tage pivedyret fra hende, ligeså vel som mig, men de andre hunde fik pænt at vide, at de skulle holde poterne for sig selv....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor synes du at andre hunde skal have lov til at tage ting fra hende? Det tror jeg ikke mange hunde synes er rart, især ikke hvis det ikke er fordi de er ualmindeligt godmodige af natur, men fordi det er blevet trænet ind i dem at de skal acceptere det.

Mine hunde er ikke aggressive, men de tager ikke ting fra hinanden, for det er ikke acceptabelt. Hvis en pr¢ver, bliver der knurret som advarsel, og det virker. Også på kattene :blink:

Så længe hun ikke viser forsvar overfor mennesker (der kan jo opstå situationer hvor man er n¢d til at skulle tage ting fra dem!), og til stadighed ¢ver masser af "bytte lege", altså bytte for noget bedre, så tror jeg bestemt ikke det vil være et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej, det blev også formuleret forkert... hun behøver ikke at lade de andre tage ting fra hende... men når hun selv går hen imod den anden hund, med legetøjet i munden, er så ok at hun brummer af den anden hund...?

 

Det er jo hende der går hen til den... Hun har aldrig givet andre hunde lov at stjæle, det synes jeg er ok, men hun plejede kun at sige "brum" hvis andre hunde vitterligt stak hovedet ned og forsøgte at snuppe tingen hun havde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaa der må vi vist hellere få nogen på banen der har erfaring med det, for sådan g¢r mine ikke.

Indy kan finde på at ville ligge rigtig tæt på Akita med tyggeben, men der er aldrig noget knurren i det, bare sådan lidt "ligge på sk¢det" agtigt.

Jeg ville nok aflede og kalde hende hen og ligge et sted for sig selv, og evt selv lege med hende (hvis det er fordi hun vil lege?)... Jeg ved det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaa der må vi vist hellere få nogen på banen der har erfaring med det, for sådan g¢r mine ikke.

Indy kan finde på at ville ligge rigtig tæt på Akita med tyggeben, men der er aldrig noget knurren i det, bare sådan lidt "ligge på sk¢det" agtigt.

Jeg ville nok aflede og kalde hende hen og ligge et sted for sig selv, og evt selv lege med hende (hvis det er fordi hun vil lege?)... Jeg ved det ikke.

 

nej jeg ved det heller ikke :lol: jeg føler mig lidt på bar bund her... idag endte jeg med at tage pivedyret fra hende, da hun endte med at være lettere stresset over at skulle rende rundt med det, så ingen kunne tage det...

 

sidste uge hvor hun lavede samme nummer med svigernes Kaysa, endte jeg med at sætte mig på gulvet, med hende mellem benene, så hun kunne føle sig "beskyttet" med hendes legetøj... Det hjalp absolut, men er vel ikke holdbart i længden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke så meget om falsk drægtighed, men jeg tror jeg ville afbryde denne adfærd imens hun er i l¢b, for ikke måske at komme til at fremprovokere noget i hende? Det lyder lidt som om pivedyret bliver hendes "baby", og jeg ved ikke helt hvor sundt det er at dyrke det for meget. Giver det mening?

Har I planer om at sterilisere hende inden næste l¢betid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke så meget om falsk drægtighed, men jeg tror jeg ville afbryde denne adfærd imens hun er i l¢b, for ikke måske at komme til at fremprovokere noget i hende? Det lyder lidt som om pivedyret bliver hendes "baby", og jeg ved ikke helt hvor sundt det er at dyrke det for meget. Giver det mening?

Har I planer om at sterilisere hende inden næste l¢betid?

 

Det havde jeg ikke lige tænkt på.... der er jo længe til en evt. falsk drægtighed.... men ok, derfor kan det da godt være... Jeg synes ikke selv om adfærden, og synes hun som sagt, så ud til at stresse lidt over det til sidst idag, så jeg tror vi vil forsøge at undgå situationerne fra nu af...

 

Sterilisering er et yderst ømtåleligt emne her i huset :roll: jeg synes det er en god ide, manden er meget imod... Hvis hun bliver slemt falsk drægtig, så bliver han nedstemt tror jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie bliver en rigtig bitch når hun er i løb! Hun skælder ud på alt og alle, og får generelt en meget lavere tolerancetærskel. Det er værst lige før selve løbetiden, og så aftager det gradvist indtil hun er sit rare selv igen :-D

 

Prøv at se tiden an, måske bliver Karla også god igen. Lidt PMS må man vel ha' lov at ha' ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...