Hop til indhold

Hvordan modtager jeg min nye hvalp?


Gæst Bichon Charlie
 Share

Recommended Posts

Gæst Bichon Charlie

Jeg får om 7 uger og 5 dage (hvem tæller?) min lille nye hvalp hjem fra det mørke Jylland. Det er en Bichon Frisé hvalp og han skal hedde Charlie (efter bedste kamp-valgs maner, he he)

 

Vi er en familie på 4. Min mand og jeg og vores 2 børn på hhv 9 og 5 år. Ungerne glæder sig som gale, om nin søn på 9 har "doneret" 25 kroner af de hårdt tjente lommepenge til foder og udstyr hver måned! (virkelig dedikeret ung mand :engel:)

 

Min mand har natarbejde, dvs han kommer hjem v 10 tiden om formiddagen. Jeg kører oftest klokken 7.30, så charlie vil kun være alene 3-4 timer i hverdagene.

 

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer med modtagelse af hvalpe. Skal vi tage ferie? Eller helst ikke?

Hvordan kan vi forberede os på Charlie?

Skal vi have alt klar fra dag 1, eller skal vi købe tingene efterhånden??

 

Mange hilsner fra en (snart) 1. gangs hundeejer Laura:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht ferie, så svarede jeg i den anden tråd, så det kopierer jeg lige ind her, så jeg slipper for at skrive det igen :blink:

 

Du bør have minimum 14 dages ferie, til at lære den bette at være alene hjemme... Hunde er flokdyr og den lille vappers instinkt fortæller den, at isolation fra flokken er lig med døden... den ved jo ikke, at du kommer igen om 4 timer og at der iøvrigt ikke er nogle farlige rovdyr i huset...

 

Så det at være alene er noget der skal trænes - det er ikke noget hunden bare kan... mange af de hunde der æder inventaret, skider over alt, hyler og gør, er netop hunde der er blevet efterladt, fordi de bare "skulle lære at være alene"... ( ikke at der ikke er undtagelser... )

 

Vi havde 4 ugers ferie, da vi fik Karla hjem - tror det er de bedst investerede uger i mit liv. Hun har aldrig haft uheld eller ødelagt noget mens hun var alene... hun sover bare :5up:

 

Om du skal købe det hele, tja.... det vil være dumt at købe en dyr kurv / seng ihvertfald, da hvalpe som oftest gnaver i alting... men det vil være en god ting, at I er enige om hvor hvalpen skal sove fx. må den være i sengen? og hvad med sofaen? er den velkommen der?

 

Derudover skal I have sørget for forsikring og set jer om efter et hvalpemotivationshold og en dyrlæge i bryder jer om....

 

Det er lidt mere ligegyldigt om hunden spiser af en underkop, leger med en gammel sok og sover i en papkasse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun erklære mig 100% enig med Amocca.

 

Som eksempel kan jeg nævne at min nuværende hvalp, der ligesom dumpede ned i skødet på os som en overraskelse, har meget svært ved at lære at være alene hjemme, fordi jeg ikke havde mulighed for at tage ferie da vi fik ham.

Han har i stedet været med på arbejde, og det er åbenbart nemt at vænne sig til :lol:

 

Mht, børnene - især Jeres lille på 5 år - er det meget vigtigt at gøre dem klart at hunden også har en privatsfære der skal respekteres. Den skal f.eks. have et eller flere steder i huset hvor den har "helle", dvs. hvor det er forbudt at røre ved den. Så har den altid et sted hvor den kan søge hen hvis legen bliver for voldsom el. lign. Typisk en kurv eller hundeseng.

 

Børnene skal også lære at man ikke tager legetøj, mad mm. fra hunden uden at bytte med noget andet. Det forebygger episoder der kan ende med bid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan huske da vi skulle have AKira, gik jeg på biblioteket og lånte bøger om det at skulle have hund.. jeg fik rigtig emget ud af det, og følte mig ikke så fortabt som ejg ellers ville ha gjort..

 

Vi var ude og shoppe det meste til hende, inden hun kom hjem, og ellers shoppet efter behov..

 

Sørg for at alt den ikke skal og må ha fat i et væk af vejen, især ledninger, ting den kan sluge osv. Kan være den synes børnes legetøj er sjovt, så det ska i være obs på, hvis det ikke skal ødelægges..

 

Jeg tog en uges ferie, den første med hende og kæresten den anden uge, vi trænede alene hjemme fra dag tre.. det gik ikke så godt, men fra allerførste gang hun virkelig var alene, har hun abre sovet.. der er røget et par sko, og nogle ting, som vi ikke lige har husket at fjerne.. vores egen fejl.. men ellers sov/sover hun når hun er alene...

 

Den lille ny, kan ikke fortælle endnu hvornår den skal tisse osv.. så meget vigtig at være obs på at den kommer ud tit. når den har spist, sovet leget og eller 1 gang i timen.. og gå med den ud, så den ved det er trygt.. SKÆLD IKKE HUNDEN UD,HVIS DER ER UHELD INDENFOR..!!

 

lige hvad jeg kunne huske..

held og lykke.. håber i blir lige så glade som vi blev og er.. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

^^ Hov, hvad med rodalon, klude og hundeposer... er det ikke et must?:-D

 

Jeg har købt en del ind til min hvalp allerede og min kæreste og jeg er ved at bygge en seng til hende i træ. Jeg elsker alle de forberedelser. :hjerte:

 

Jeg har købt:

 

2 stk aktivitetslegetøj (som man kan putte godbidder i. En kong og en gummibold)

 

Noget (rettelse: en masse) forskelligt legetøj, så hvalpen finder ud af, hvad der er dens, og så jeg har noget at bytte med, når den stjæler mine sko/ handsker..:-)

 

2 hundetegn

 

En blød seng i Bilka til 60 kr på tilbud (kan jeg godt anbefale, de er fantastisk bløde og er på tilbud denne uge.):5up:

 

Har også købt en blød rogz H-sele (håber den passer). Men den kan spændes ud under maven, så håber det går.

 

En kam, gummibørste og en karte med dupper og neglesaks, så hun kan vænne sig til at blive striglet.

 

En sporline på 15 m (til når lære indkald). Der ville jeg have købt en flagline i Harald Nyborg i stedet (billigere).

 

En flexline

 

Et børnegitter, så jeg kan skille hvalp og katte ad

 

 

Jeg mangler skåle (men har en del af kattenes jeg kan bruge). Og jeg regner også med at bruge kattenes transportbur i starten.

 

Mangler også halsbånd og en hård gummibold eller lille tennisbold. Og Zoolach. Og foder og godbidder...

Link til indlæg
Del på andre sites

nu spørger jeg nok dumt.. men hvad bruger du rodalon til..?? Vi brugte det ikke selv, ejer det slet ikke..

 

Der er rigtig mange ting.. men tit kommer man først på det, når man står med hunden og skal bruge det.. hunde poser.. de er dyre.. vi brugte bare fryseposer, som lå i skuffen.. heeh..

 

Klude..??

 

men vi fik en del nødvendige ting af svigemor, de har selv haft hund.. nokderfor jeg ikke har tænkt på dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Rodalon fjerner lugten og sætter ikke en ny lugt som hunden så skal tisse på for at dæmpe...

 

Ja der er mange ting også derfor det er skønt at surfe rundt og finde alle de dejlige tinge at bruge penge på. hjeldigvis er de ikke så nødvendige allesammen.

 

Ja poser kan være dyre jeg køber almindelige skradeposer der får du 60 for en 20´er men det er jo smag og behag...

Link til indlæg
Del på andre sites

nu spørger jeg nok dumt.. men hvad bruger du rodalon til..?? Vi brugte det ikke selv, ejer det slet ikke..

 

Rodalon bruger man til at vaske gulv med, der hvor hvalpen har tisset.

Det er fordi det fjerner lugten, så hvalpen eller evt. andre hunde ikke får lyst til at markere det samme sted igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu spørger jeg nok dumt.. men hvad bruger du rodalon til..?? Vi brugte det ikke selv, ejer det slet ikke..

 

Der er rigtig mange ting.. men tit kommer man først på det, når man står med hunden og skal bruge det.. hunde poser.. de er dyre.. vi brugte bare fryseposer, som lå i skuffen.. heeh..

 

Klude..??

 

men vi fik en del nødvendige ting af svigemor, de har selv haft hund.. nokderfor jeg ikke har tænkt på dem..

 

Rodalon fjerner bakterier (som giver dårlig lugt) sådan at dyret ikke fristes til at besørge det samme sted igen. Jeg bruger det også til kattebakker, simpelthen fordi det fjerner alt dårlig lugt meget effektivt. (Også bræklugt fra mennesker og andre fæle lugte).

 

Kartoffelmel er der vist forresten også nogle der anbefaler til uheld... og så rengør med rodalon bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

okey.. vi brugte godt nok bare vand og sæbe.. men det virkede ikke til at lugten blev hængende eller noget.. vi havde meget få uheld indefor.. hun var fuldstændig renlig efter 3 uger..

 

Ja, skraldeposer, hvad jeg lige har bruger jeg.. er for nærig til at betale de penge de skal ha for hømhøm poser, når de andre virker lige så godt..

 

JA, der er mange ting.. jeg bruger flere penge på hende end mig og kæresten tilsammen.. hun er nsot forkælet.. men har heller ikke børn..

Link til indlæg
Del på andre sites

okey.. vi brugte godt nok bare vand og sæbe.. men det virkede ikke til at lugten blev hængende eller noget.. vi havde meget få uheld indefor.. hun var fuldstændig renlig efter 3 uger..

 

Ja, skraldeposer, hvad jeg lige har bruger jeg.. er for nærig til at betale de penge de skal ha for hømhøm poser, når de andre virker lige så godt..

 

JA, der er mange ting.. jeg bruger flere penge på hende end mig og kæresten tilsammen.. hun er nsot forkælet.. men har heller ikke børn..

 

:lol::lol::lol::lol: vi bruger nok lige mange penge på hund som kærestens Datter og så får vi andre resterne :lol::lol::lol::lol:

Hvem siger det dyrt at have hund:?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Rodalon bruger man til at vaske gulv med, der hvor hvalpen har tisset.

Det er fordi det fjerner lugten, så hvalpen eller evt. andre hunde ikke får lyst til at markere det samme sted igen.

 

Lugten i tis er propertionel med indholdet af bakterier og disses formåen til at afgive lugtstoffer. Vi kender alle til lugten af tis der har fået lov til at blive i et tæppe i en rum tid.

 

For at Rodalon skal kunne virke optimalt og desinficere området og dermed virke efter hensigten, er det af yderste vigtighed at man ikke bruger spande og eller børster og mopper der har været brugt til anden form for rengøring.

Sæbestoffer i andre rengørings midler har den bagside at de gør Rodalon ineffektivt.

Rodalon er en Kvarternær Ammoniunforbindelse og alle redskaber der bruges til Rodalon bør ikke bruges til andet end netop det.

Så hvis nogen har oplevet at Rodalon ikke virker, så er der stor sandsynlighed for at det er spanden eller børsten eller moppen der egentligt ikke har været ny og ren.

Selv skyllemiddel brugt i forbindelse med vask af klude og mopper er nok til at Rodalon ikke virker.

 

Så har man problemer med at Rodalon ikke virker, så brug en ny spand en ny moppe og så videre og brug kun de nye redskaber til Rodalon.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie

Sengen er i denne uges Bilka katalog. Sengen er en stof-seng med høje kanter. Der er 2 forskellige farver, en stribet og en sort.

Jeg har dog i dag købt en anden seng i MEGA zoo der er i sort nappa med uld plaid i bunden til 125 kroner! den er top flot:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...