Hop til indhold

Fodertypens indvirkning på mængden af bæ.


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

Da jeg nu har prøvet og stadig fodrer med råt så har jeg bemærket at der er sket en bivirkning som jeg ikke regnede med til at starte med.

 

Både Tex og da rotterne boede her og hvad jeg hører fra Mulline, så er deres afføring betragteligt mindre end da de blev fodret med tørfoder.

 

En velvoksen Rottweiler kan levere en anselig mængde pr dag, når den får tørfoder

Og selv en lille hund som Tex kan levere en ikke helt beskeden bunke bæ på en dag, når han fodres med tørfoder.Og det er egentligt uanset hvilket mærke det er.

Nu når han råfodres så er hans daglige afføringsmængde på hvad der svarer til 3-5 lorte på hver en hasselnøds størelse, som alle kommer på samme tidspunkt hver dag. Og de er væk på ganske få dage.

 

Da jeg ser samme "bivirkning" hos Rotterne så er det at jeg godt kunne tænke mig at høre om andres erfaringer med hundenes lorte efter at i er begyndt at råfodre.

Min umidelbare påstand er self, at hunde der fodres "rigtigt" imo. leverer mindre tilbage som affald.

 

Kom frit.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 97
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi interesserer os jo MEGET for hømmer her i huset - førhen kunne Petrine levere imponerende mængder, som en pony :shock:, vi beundrede, roste og var imponerede.

 

Så kom hun på Barf, og nu er det nærmest dadel-sten (ja ja ikke i konsistens) der kommer ud, går ud fra at det er fordi det der kommer ind bliver udnyttet, at der ikke er aske og alt muligt fyld-pjat i hendes foder.

 

Hvis hun har været på besøg et sted, og jeg har givet besked om at hun absolut ikke må få noget at spise, så er det hømmerne der afslører det bagefter, bare en rugbrødsmad med leverpostej og det vælter ud i den anden ende ;-)

 

Synes også konsistensen er blevet anderledes, mere fast, knap så blød (nu kan man sparke den ind under en busk uden at skoen bliver indsmurt, før var de mere nutella-agtige)

 

Derudover er hendes kæbe-muskler blevet betydeligt kraftigere, vi leger angrebsleg med hende og hvor hun før bare holdt lidt fast kan hun nu bide kraftigt og holde sig selv fast i armen når vi løfter hende fra jorden (manden ønskede sig en amstaff, så hun skal lære at være farlig :lol:)

 

 

...hilsen Petrines høm-fikserede ejere :oops:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Vi interesserer os jo MEGET for hømmer her i huset - førhen kunne Petrine levere imponerende mængder, som en pony :shock:, vi beundrede, roste og var imponerede.

 

Så kom hun på Barf, og nu er det nærmest dadel-sten (ja ja ikke i konsistens) der kommer ud, går ud fra at det er fordi det der kommer ind bliver udnyttet, at der ikke er aske og alt muligt fyld-pjat i hendes foder.

 

Hvis hun har været på besøg et sted, og jeg har givet besked om at hun absolut ikke må få noget at spise, så er det hømmerne der afslører det bagefter, bare en rugbrødsmad med leverpostej og det vælter ud i den anden ende ;-)

 

Synes også konsistensen er blevet anderledes, mere fast, knap så blød (nu kan man sparke den ind under en busk uden at skoen bliver indsmurt, før var de mere nutella-agtige)

 

Derudover er hendes kæbe-muskler blevet betydeligt kraftigere, vi leger angrebsleg med hende og hvor hun før bare holdt lidt fast kan hun nu bide kraftigt og holde sig selv fast i armen når vi løfter hende fra jorden (manden ønskede sig en amstaff, så hun skal lære at være farlig :lol:)

 

 

...hilsen Petrines høm-fikserede ejere :oops:

 

Jamen dog som i er "analfikseret" på den stakkels hund. hahaha.

 

Jeg fodrer jo som tidligere fortalt slet ikke med andet end råt og kosten indeholder ingen grøntsager eller andet. Ingen Ris, ingen underlige frø fra udlandet eller nogen former for korn og foderstoffer. Og det er min oplevelse at det er netop de ting der giver hunden en underlig afføring som netop ikke bare kan "sparkes" ind i underskoven, da den (lorten) dermed ville bliver på skoen.

Jeg har sgu set hjorte bæ der er større end dem som Tex leverer.

 

Som du skriver så er også Tex rent muskelmæssigt blevet betydeligt mere markeret i sin "figur". Hans bagben er blevet mere muskuløse, hans "talje"(lyske) er med den øgede muskelmængde på bagkroppen blevet tydeligere og sådan er han generelt blevet mere harmonisk rent kropsmæssigt.

Nu holder jeg ham jo også rimelig korthåret og kan dermed se hans "former" tydeligere end på "udstillings-trunterne" vi møder i skoven eller i byen. Så det ene med det andet. :blink:

 

Nu er der åbnet en af disse her "Rigtig Hundemad" butikker i Nykøbing Sj, og jeg skal da helt klart op og se hvad de har at tilbyde.

Nu spise Tex jo ikke for flere hundrede kroner om måneden, men de skal godt nok have deres rå foder til en fornuftig pris hvis jeg skal købe det.

Men det skal da prøves. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodre Bitten på hjemmelavet og tørkost - og hendes bæ er sådan set som dét skal være..

Jeg havde eeegentlig ikke tænkt over effekten af foderet i mine tidlige hunde-ejer-dage, og en dag var jeg endt et sted hvor jeg ikke havde mulighed for at købe kvalitetsfoder og hun måtte een enkelt aften spise pedigree vådfoder (ikke med min gode vilje, men det røg ned)..

Dagen efter lagde hun den største, mest ildestinkende, våde, bæ.. Og spiste af den! Det gjorde virkelig at jeg fik øjnene op for præcis HVOR meget det gør at foderet er iorden.. Og hun har aldrig aldrig aldrig været i nærheden af Pedigree igen..

 

Nå men - Bitten vil hellere dø af sult end at spise råt, så vil aldrig kunne teste BARF af på hende..

Dolph får derimod tit råt - og tørfoder.. Han er knap så hooked på hjemmelavet, og det som kommer ud i den anden ende synes jeg er passende. Han laver 1 gang om dagen, og det synes jeg er som det skal :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg nu har prøvet og stadig fodrer med råt så har jeg bemærket at der er sket en bivirkning som jeg ikke regnede med til at starte med.

 

Både Tex og da rotterne boede her og hvad jeg hører fra Mulline, så er deres afføring betragteligt mindre end da de blev fodret med tørfoder.

 

En velvoksen Rottweiler kan levere en anselig mængde pr dag, når den får tørfoder

Og selv en lille hund som Tex kan levere en ikke helt beskeden bunke bæ på en dag, når han fodres med tørfoder.Og det er egentligt uanset hvilket mærke det er.

Nu når han råfodres så er hans daglige afføringsmængde på hvad der svarer til 3-5 lorte på hver en hasselnøds størelse, som alle kommer på samme tidspunkt hver dag. Og de er væk på ganske få dage.

 

Da jeg ser samme "bivirkning" hos Rotterne så er det at jeg godt kunne tænke mig at høre om andres erfaringer med hundenes lorte efter at i er begyndt at råfodre.

Min umidelbare påstand er self, at hunde der fodres "rigtigt" imo. leverer mindre tilbage som affald.

 

Kom frit.:5up:

 

 

Tjah, jeg fodrer halvt Eaglepack og halvt hjemmelavet "kinesergryde" (er det ikke sådan du med vanlig respekt for andre plejer at kalde det?)

 

Og det kommer ud i den anden ende 2 gange om dagen, stort set på klokkeslet, i en temmelig begrænset mængde og en vældig passende konsistens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg råfodrer ikke, men har oplevet den samme effekt, da jeg gik fra Olivers til Eaglepack og hjemmelavet.

 

Tjah, jeg fodrer halvt Eaglepack og halvt hjemmelavet "kinesergryde" (er det ikke sådan du med vanlig respekt for andre plejer at kalde det?)

 

Og det kommer ud i den anden ende 2 gange om dagen, stort set på klokkeslet, i en temmelig begrænset mængde og en vældig passende konsistens.

 

Jeg laver også tilberedt hjemmelavet foder og giver tilskud af lidt eaglepack eller selected fish fra olivers samt ben/rå kylling og kogte kødgodbidder deres afføring er flot og der er ikke meget af det, jeg kan også skube ind under busk :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Tjah, jeg fodrer halvt Eaglepack og halvt hjemmelavet "kinesergryde" (er det ikke sådan du med vanlig respekt for andre plejer at kalde det?)

 

Det markerede: Hvad mener du med det??

 

 

Og det kommer ud i den anden ende 2 gange om dagen, stort set på klokkeslet, i en temmelig begrænset mængde og en vældig passende konsistens.

 

Jeg kan næsten også stille uret efter Tex, når det er tid til det. :blink:

Redigeret af Priceman
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg laver også tilberedt hjemmelavet foder og giver tilskud af lidt eaglepack eller selected fish fra olivers samt ben/rå kylling og kogte kødgodbidder deres afføring er flot og der er ikke meget af det, jeg kan også skube ind under busk :-D

 

Nu ser jeg at der er flere der bruger både hj lavet OG et eller andet fuldfoder til deres hunde.

 

Hvorfor?

 

Er det bare fordi det er hyggeligt eller at hunden ikke skal have det samme hver dag eller hvad er årsagen til at i lavet et hj lavet foder og så topper det med et fuldfoder?

 

Jeg mener, er det ikke problematisk at styre at hunden får den rette sammensænning af foder når i blander efter forgodtbefindende??

 

Her tænker jeg ikke på det der giver som godbidder men sådan generelt om at blande flere forskellige ting sammen. Helt ærligt jeg forstår ikke motivationen.

 

Er mængden af bæ så egentligt et udtryk for om foderet er godt nok og hvis man blander hvad skal man så rette på hvis der skal rettes på noget. Kan i se hvad jeg mener. Hvis man fodrer med flere forskellige ting, hvilke er det så der giver gode eller dårlige lorte, og skulle er opstå er utilsigtet reaktion hos hunden hvordan ved man så om det er det ene eller det andet der giver dette problem?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Er mængden af bæ så egentligt et udtryk for om foderet er godt nok og hvis man blander hvad skal man så rette på hvis der skal rettes på noget. Kan i se hvad jeg mener. Hvis man fodrer med flere forskellige ting, hvilke er det så der giver gode eller dårlige lorte, og skulle er opstå er utilsigtet reaktion hos hunden hvordan ved man så om det er det ene eller det andet der giver dette problem?

 

Øhh, nej???

 

Hvorfor er mængde og konsistens af bæ ikke et udtryk for om foderet er godt nok uanset om man blander eller ej? I dette tilfælde er det vel et udtryk for at blandingen er god nok, og det er vel det man er interesseret i at vide når man eksaminerer det der kommer ud af den anden enden af kræet.

Og med mindre du giver din hund akkurat det samme rå kød eller ben hver dag, så blander du vel egentlig også?

 

Iøvrigt, hvis man fodrer med 2 forskellige ting, (tørfoder og hjemmelavet) så kræver det sgutte den store hjernekapacitet at stoppe med det ene henholdsvis det andet for at se hvor problemet ligger, hvis det skulle opstå et.

 

Så nej, jeg kan ikke lige se hvad du mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, er det ikke problematisk at styre at hunden får den rette sammensænning af foder når i blander efter forgodtbefindende??

 

Hvis fuldfoder er af rette sammensætning, og hjemmelavet er af rette sammensætning (hvilket man jo må gå ud fra at det er, da det ellers også ville give problemer at bruge det alene, uden andet foder) giver det jo ingen problemer, udover at finde balancen i hvor meget hunden skal have at spise. To ting af rette sammensætnnig kan vel ikke pludselig give = ukorrekt sammensætning. Hvis det giver mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ser jeg at der er flere der bruger både hj lavet OG et eller andet fuldfoder til deres hunde.

 

Hvorfor?

 

Tjaaa hvorfor??

 

Jeg har valgt at bruge ½ tørfoder fordi jeg vil være sikker på min hund får hvad den skal have af mineraler, vitaminer osv.

 

Den anden ½-del som er kinesergryde (syntes det er en ganske undeholdende betagnelse :mrgreen:) er fordi min hund ellers vil få et for kraftigt foder som belaster hendes system unødvendigt.

 

Desuden er resultatet af min fodring på min hund rigtigt godt og derfor ændres der ikke i det således at hun skal på BARF, større mængde kinesergryde eller andet.

 

Det der kommer ud i den anden ende er ganske fint for mig (og hunden ;-)) og ikke store mængder i forhold til da hun blev fodret kun med tørfoder.

 

 

MEN - Alle jer der har erfaret at i kan sparke lorten ind i buskene (uden at slæbe halvdelen af lorten med hjem) betyder det at det er det I gør???

 

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, er det ikke problematisk at styre at hunden får den rette sammensænning af foder når i blander efter forgodtbefindende??

 

HOVSA overså lige denne :oops:

 

Her hos mig er der skam ikke noget slum - Min hund kunne uden problemer blive Supermedlem hos DDV - Aldrig har jeg brugt min køkkenvægt så meget som nu :mrgreen:

 

Motivationen kommer helt af sig selv når man har set resultatet (som hos min hund kom ekstremt hurtigt) af ændring - Så fortsætter man gerne med at finde den store suppegryde frem og koge på livet løs :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

MEN - Alle jer der har erfaret at i kan sparke lorten ind i buskene (uden at slæbe halvdelen af lorten med hjem) betyder det at det er det I gør???

 

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Ja :oops: synes det er bizart at pakke noget fuldt økologisk brugbart ind i plastik og sende det til forbrændingen. Desuden lever jeg i noget der i forvejen ligner en losseplads, så min forbrydelse forsvinder i affaldet. Men har dog poser med, og samler op når det er midt på strøget o. lign. Petrine foretrækker nemlig tilskuere

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja :oops: synes det er bizart at pakke noget fuldt økologisk brugbart ind i plastik og sende det til forbrændingen. Desuden lever jeg i noget der i forvejen ligner en losseplads, så min forbrydelse forsvinder i affaldet. Men har dog poser med, og samler op når det er midt på strøget o. lign. Petrine foretrækker nemlig tilskuere

 

Primadonna - eller noget i den stil :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Tjaaa hvorfor??

 

Jeg har valgt at bruge ½ tørfoder fordi jeg vil være sikker på min hund får hvad den skal have af mineraler, vitaminer osv.

 

Det er her jeg ikke fatter noget.

Når man fodrer med 100 % tørfoder så får hunden det den skal have i den daglige portion. Blander man andet i istedet for tørfoder så er der da ingen garanti for at hunden får det den skal have af netop vitaminer og mineraler.

 

Den anden ½-del som er kinesergryde (syntes det er en ganske undeholdende betagnelse :mrgreen:) er fordi min hund ellers vil få et for kraftigt foder som belaster hendes system unødvendigt.

 

Og den kinesergryde må jo så netop være ufuldstændig siden at der er flere der vælger at supplere med fuldfoder. Og det er det jeg ikke fatter. Men det kan da også være det er mig der er fat-svag.

 

Til Ragdoll :-D

Og jeg kalder det for kinesergryde fordi det navn fik den for længe siden på Jubii. Tror det var Funman eller Dogue1 eller Lillefod der oprindeligt kom med det navn. Så det har ikke en pind med manglende respekt at gøre.

Jeg snakker jo om mad og foder ikke om personer.:-D

 

Desuden er resultatet af min fodring på min hund rigtigt godt og derfor ændres der ikke i det således at hun skal på BARF, større mængde kinesergryde eller andet.

Det der kommer ud i den anden ende er ganske fint for mig (og hunden ;-)) og ikke store mængder i forhold til da hun blev fodret kun med tørfoder.

 

Jeg tvivler ikke på at hverken din eller andres hunde lever og har det fint. Jeg undredes bare over det at der blandes, med et åbenbart ikke helt ernærings sikker hjemmelavet produkt.

Jeg udleder måske for meget. Men var det så ikke bedre at lave et hjemmelavet der er godt nok og ikke nødvendigvis behøvede at blive suppleret med et tørfoder ??

 

 

MEN - Alle jer der har erfaret at i kan sparke lorten ind i buskene (uden at slæbe halvdelen af lorten med hjem) betyder det at det er det I gør???

 

Ja i skoven eller på marken så ryger det ind i underskoven eller ned i et musse hul. Eller ind i brombærkrattet hvor der er garanti for at der ikke går nogen foreløbigt.

Men som sagt før så lægger min hund færre pøller end de stedlige rådyr.

Skider han midt på stien så samler jeg da op.Der er ingen grund til at genere andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er her jeg ikke fatter noget.

Når man fodrer med 100 % tørfoder så får hunden det den skal have i den daglige portion. Blander man andet i istedet for tørfoder så er der da ingen garanti for at hunden får det den skal have af netop vitaminer og mineraler.

 

 

 

Og den kinesergryde må jo så netop være ufuldstændig siden at der er flere der vælger at supplere med fuldfoder. Og det er det jeg ikke fatter. Men det kan da også være det er mig der er fat-svag.

 

Til Ragdoll :-D

Og jeg kalder det for kinesergryde fordi det navn fik den for længe siden på Jubii. Tror det var Funman eller Dogue1 eller Lillefod der oprindeligt kom med det navn. Så det har ikke en pind med manglende respekt at gøre.

Jeg snakker jo om mad og foder ikke om personer.:-D

 

 

 

Jeg tvivler ikke på at hverken din eller andres hunde lever og har det fint. Jeg undredes bare over det at der blandes, med et åbenbart ikke helt ernærings sikker hjemmelavet produkt.

Jeg udleder måske for meget. Men var det så ikke bedre at lave et hjemmelavet der er godt nok og ikke nødvendigvis behøvede at blive suppleret med et tørfoder ??

 

 

 

 

Ja i skoven eller på marken så ryger det ind i underskoven eller ned i et musse hul. Eller ind i brombærkrattet hvor der er garanti for at der ikke går nogen foreløbigt.

Men som sagt før så lægger min hund færre pøller end de stedlige rådyr.

Skider han midt på stien så samler jeg da op.Der er ingen grund til at genere andre.

 

Jeg tror egentlig du ligger for meget i det - eller ved for meget om emnet :blink:

 

Jeg tror sagtens en hund kan leve af 100% hjemmelavet og få det den har brug for. Det er jo de samme produkter der fodres med (stort set) som når der barfes (men eller uden grøntsager) og som der er i tørfoder. Jeg har blot valgt at jeg også vil have tørfoder med idet jeg så ved hun får vitaminer, mineraler osv. Om hun får sit behov dækket skal jeg da absolut ikke kunne udtale mig skrsikkert om - men jeg syntes det giver mig en sikkerhed for at hun får noget.

 

En hvalp tror jeg her i huset ville blive fodret udelukkende på tørfoder til jeg er sikker på den er udvokset - Igen jeg føler det giver mig en sikkerhed for at hunden får hvad den har brug for.

 

Og ja jeg kan da godt se hvor dobbeltmoralskt det lyder når du stiller det op som først i dit indlæg ;-) men nu er min hund udvokset og oftest ved vi jo også alle at den vejledende foderration er i den gode ende af hvad hunden reelt har behov for og kan nå at brænde af, så jeg er såmænd ikke så nervøs for at hun ikke for sit behov for vitaminer osv. dækket - der er jo også noget i det hjemmelavede omend det er kogt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Og den kinesergryde må jo så netop være ufuldstændig siden at der er flere der vælger at supplere med fuldfoder. Og det er det jeg ikke fatter. Men det kan da også være det er mig der er fat-svag.

 

.[/quote

 

Ahh, helt så langt ville jeg nok ikke gå :mrgreen:

 

Min hund ville blive fodret udelukkende på hjemmelavet hvis ikke det var fordi hun er et stort kræ og jeg er en doven skiderik :oops:

 

Jeg orker simpelthen ikke... øh jeg mener har ikke tid til :-D at lave de mængder der skal til, derfor får hun halvt og halvt. Ikke fordi jeg ikke tror hun får det hun skal have i det hjemmelavede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nu ser jeg at der er flere der bruger både hj lavet OG et eller andet fuldfoder til deres hunde.

 

Hvorfor?

 

Er det bare fordi det er hyggeligt eller at hunden ikke skal have det samme hver dag eller hvad er årsagen til at i lavet et hj lavet foder og så topper det med et fuldfoder?

 

Jeg fodrer langt hen af vejen udelukkende med hjemmelavet mad, det er helt og fuldt ud tilstrækkeligt, og jeg bruger kanavit 37 vitaminer, samt hørfrøolie, og andet de skulle have haft uanset hvilket foder de så fik :-)

 

De fik udelukkende hjemmelavet mad i mere end et år, med godt resultat :-)

Jeg fandt ud at de oplevede tørfoder som noget de gerne ville søge efter som en slags slik, og det får de så :lol:

 

Hvorfor skulle de ikke det, tørfoder er ikke farligt :-D

 

Så er der nogle hunde der har bedst af også at få tørfoder pga den måde deres krop fungere på, men det tror jeg bliver for kinesisk for dig :-)

 

Jeg mener, er det ikke problematisk at styre at hunden får den rette sammensænning af foder når i blander efter forgodtbefindende??

 

Forgodtbefindende :hmm: Det gør jeg ikke :-D

 

Jeg er kræsen med hvilke mærker af tørfoder jeg køber til dem.

 

Selv deler du tiltider også din mad med Tex har jeg læst, bliver det så svært for dig?

Det tror jeg ikke :-)

 

Hunde er ikke mere mystiske at fodre end børn fx, de skal have god mad uden en masse junk :-)

 

Her tænker jeg ikke på det der giver som godbidder men sådan generelt om at blande flere forskellige ting sammen. Helt ærligt jeg forstår ikke motivationen.

 

Jeg føler mig ikke ramt her, så ved egentlig ikke hvad jeg skal skrive :lol:

 

Jeg giver mest hjemmelavet mad og det er dælme lækkert!, så får de kogte kødgodbidder, tilsætninger såsom vitamin, olie osv..

Deudover får de ben og en smule tørfoder, er det for vovet?

 

Selv ville jeg ikke turde at fodre råt, bla fordi min dyrlæge siger at de ikke vil egne sig til det, de ville ikke kunne hive nok ud af det, det ville tage for meget energi fra dem at fordøje det, og så vil de ikke have tilstrækkeligt med energi til at holde kroppen sund, de ville sove mere og være mindre aktive.

 

Er mængden af bæ så egentligt et udtryk for om foderet er godt nok og hvis man blander hvad skal man så rette på hvis der skal rettes på noget. Kan i se hvad jeg mener. Hvis man fodrer med flere forskellige ting, hvilke er det så der giver gode eller dårlige lorte, og skulle er opstå er utilsigtet reaktion hos hunden hvordan ved man så om det er det ene eller det andet der giver dette problem?

 

Jamen lortene er gode :lol:

 

 

 

Jeg går ind for varieret kost, og det får mine hunde også, hvis det ikke besvarer dit spørgsmål er det nok fordi jeg ikke forstår dine spørgsmål :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det er her jeg ikke fatter noget.

Når man fodrer med 100 % tørfoder så får hunden det den skal have i den daglige portion. Blander man andet i istedet for tørfoder så er der da ingen garanti for at hunden får det den skal have af netop vitaminer og mineraler.

 

 

Jeg har ikke denne fulde og hele tiltro på tørfoder som det mest fantastiske mad man kan få til en hund (der kan ske meget med næringen i tørfoder når der kommer luft til, under opbevaring osv.), ligesom jeg ikke ville tro på at mine piger kunne hive tilstrækkeligt næring ud af rent kød.

 

Og den kinesergryde må jo så netop være ufuldstændig siden at der er flere der vælger at supplere med fuldfoder. Og det er det jeg ikke fatter. Men det kan da også være det er mig der er fat-svag.

 

Hvorfor skulle hjemmelavet mad være utilstrækkeligt fordi nogle vælger at blande :hmm:

 

Det er en sær konklusion :-D

 

Hvis man har store hunde er der meget arbejde i rent hjemmelavet her kan det være praktisk at blande :-)

 

Vi er ikke enige og det bliver vi aldrig tror jeg og skulle det ikke også bare være ok?

 

Mine hunde er ikke døde af fejlernæring og ser ikke ud som om de får for lidt af noget, deres pels er blank og de er aktive :-)

 

Og de er fodret med hjemmelavet i mere end to år.

 

Kinesergryde navnet har jeg ikke set før så det har måske være en af de interne jokes, ligesom tanterne var det :mrgreen:

 

Til Ragdoll :-D

Og jeg kalder det for kinesergryde fordi det navn fik den for længe siden på Jubii. Tror det var Funman eller Dogue1 eller Lillefod der oprindeligt kom med det navn. Så det har ikke en pind med manglende respekt at gøre.

Jeg snakker jo om mad og foder ikke om personer.:-D

 

 

Ja, man har kun det sjov man kan grine af , og jeg tror du har grinet rigtigt meget :mrgreen:

 

Jeg tvivler ikke på at hverken din eller andres hunde lever og har det fint. Jeg undredes bare over det at der blandes, med et åbenbart ikke helt ernærings sikker hjemmelavet produkt.

Jeg udleder måske for meget. Men var det så ikke bedre at lave et hjemmelavet der er godt nok og ikke nødvendigvis behøvede at blive suppleret med et tørfoder ??

 

 

Du er sikker på at vore hunde har det godt :-D

 

Og samtidig synes du at vi skulle lave noget andet foder fordi det ikke er godt nok :lol:

 

Jeg synes du udleder rigtigt rigtigt meget :-D

 

Den her diskussion har stået på med dig som kritiker af hjemmelavet mad i flere år, hvornår tror du at du bare kan acceptere at andre gør noget andet end du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg tror egentlig du ligger for meget i det - eller ved for meget om emnet :blink:

 

Jeg tror sagtens en hund kan leve af 100% hjemmelavet og få det den har brug for. Det er jo de samme produkter der fodres med (stort set) som når der barfes (men eller uden grøntsager) og som der er i tørfoder.

 

Ja jeg finder at det stærkt promoverede hjemmelavede er præcis som tørfoder, blot kender man ingredienserne selv.

 

Jeg har blot valgt at jeg også vil have tørfoder med idet jeg så ved hun får vitaminer, mineraler osv. Om hun får sit behov dækket skal jeg da absolut ikke kunne udtale mig skrsikkert om - men jeg syntes det giver mig en sikkerhed for at hun får noget.

 

Og så er det at jeg ikke fanger idéen med at lave det selv. Det er som om hele konseptet falder fra hinanden hvis man føler at det egentligt ikke er godt nok.

 

En hvalp tror jeg her i huset ville blive fodret udelukkende på tørfoder til jeg er sikker på den er udvokset - Igen jeg føler det giver mig en sikkerhed for at hunden får hvad den har brug for.

 

Jeg ville så ikke holde mig tilbage med at fodre rår fra starten af. Jeg finder at mine undersøgelser på nettet og min viden generelt omkring fødevarer giver migballast til at "turde" gøre dette.

 

Og ja jeg kan da godt se hvor dobbeltmoralskt det lyder når du stiller det op som først i dit indlæg ;-) men nu er min hund udvokset og oftest ved vi jo også alle at den vejledende foderration er i den gode ende af hvad hunden reelt har behov for og kan nå at brænde af, så jeg er såmænd ikke så nervøs for at hun ikke for sit behov for vitaminer osv. dækket - der er jo også noget i det hjemmelavede omend det er kogt :-D

 

Om det er dobbeltmoralsk eller hvad man vil kalde det er for så vidt ligegyldigt. Jeg undres bare og spurgte ind til motivationen, fordi jeg er så satans nysgerrig. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Ahh, helt så langt ville jeg nok ikke gå :mrgreen:

 

Det ville andre, hehe.

 

Min hund ville blive fodret udelukkende på hjemmelavet hvis ikke det var fordi hun er et stort kræ og jeg er en doven skiderik :oops:

 

Jeg orker simpelthen ikke... øh jeg mener har ikke tid til :-D at lave de mængder der skal til, derfor får hun halvt og halvt. Ikke fordi jeg ikke tror hun får det hun skal have i det hjemmelavede.

 

Det kan jeg så godt fatte. For der skal godt nok meget til når man har en hund af en vis størelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg fodrer langt hen af vejen udelukkende med hjemmelavet mad, det er helt og fuldt ud tilstrækkeligt, og jeg bruger kanavit 37 vitaminer, samt hørfrøolie, og andet de skulle have haft uanset hvilket foder de så fik :-)

 

De fik udelukkende hjemmelavet mad i mere end et år, med godt resultat :-)

Jeg fandt ud at de oplevede tørfoder som noget de gerne ville søge efter som en slags slik, og det får de så :lol:

 

Hvorfor skulle de ikke det, tørfoder er ikke farligt :-D

 

At du finder tørfoder ufaligt er godt nye toner, men ok, Jeg går ud fra det så kun gælder bestemte mærker.

 

Men nu ser jeg ikke dig som en der blander 50 / 50 med tør og hj foder men som du skriver giver det som godbidder.

 

 

Så er der nogle hunde der har bedst af også at få tørfoder pga den måde deres krop fungere på, men det tror jeg bliver for kinesisk for dig :-)

 

Det ved jeg ikke, mine kropsterapeutiske behandlinger bygger på trad. kinesisk lærdom så, det er ikke en fremmed verden for mig.

 

 

 

Selv deler du tiltider også din mad med Tex har jeg læst, bliver det så svært for dig?

Det tror jeg ikke :-)

 

Ja jeg har i enkelte tilfælde giver ham af dem man jeg selv spiste og han får også at vide at det IKKE er lødig kost han får den dag. Til gængæld kommer straffen dagen efeter når han´s system prøver at få disse ækle kulhydrater ud igen. Rå/blancerede hele grøntsager er ikke det stor problem. Men eller er alt andet ikke godt for ham.

 

Hunde er ikke mere mystiske at fodre end børn fx, de skal have god mad uden en masse junk :-)

 

Med den undtagelse at hundene ER bygget anderledes og at de ikke lever så længe at der vil vise sig helt de samme problemer. Dog ser vi en stadig øgning af hjerte/kar sygdomme, sukkersyge,fedme,allergier ,osv ,osv, hos vores hunde som ikke før har været så udtalte.

 

Jeg føler mig ikke ramt her, så ved egentlig ikke hvad jeg skal skrive :lol:

 

Jeg er slet ikke ude på at "ramme" nogen.

 

 

Jeg giver mest hjemmelavet mad og det er dælme lækkert!, så får de kogte kødgodbidder, tilsætninger såsom vitamin, olie osv..

Deudover får de ben og en smule tørfoder, er det for vovet?

Om det er Vovet, Øhh, det kan jeg ikke forholde mig til. Min hund får bare sig kød og det er sgu ikke lækkert, i mine øjne , men jeg ved at det er godt for ham.

 

 

Selv ville jeg ikke turde at fodre råt, bla fordi min dyrlæge siger at de ikke vil egne sig til det, de ville ikke kunne hive nok ud af det, det ville tage for meget energi fra dem at fordøje det, og så vil de ikke have tilstrækkeligt med energi til at holde kroppen sund, de ville sove mere og være mindre aktive.

 

Jamen det var jo også derfor at du oprindeligt fik den opskrift lavet i samarbejde med GF. Dog var den jo tydeligvis beregnet til hunde der havde problemer af den ene aeller den anden art og ikke til sunde og raske hunde, sådan som jeg forstod det.

Hunde som ikke havde energi til at fordøje deres normale kost, baseret på tørfoder, kunne med denne opskrift hjælpes til at få energi nok til at få det bedre og komme sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...