Hop til indhold

Agility


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Var jo ude og se agility stævne igår.

 

Jeg bemærkede, at der var stor forskel på, hvordan man guidede hundegennem banen - Nogle råbte virkelig meget (Det var meget ''NEJ'' der blev råbt) og andre brugte mest bare håndtegn.

 

Nu var jeg der ikke så lang tid, men lærer man til træningen at bruge sin stemme så meget? Adskiller det sig så meget fra lydighed..?

 

Ingen tivivl om at alle hundende nød det. De gøede og bjæffede og var helt oppe og ringe, når de var på banen. Det var sjovt at se.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Når du bliver dygtig nok så skulle det være nok at dreje din krop og bruge håndtegn... men mindre gode hunde må man nogle gange stoppe med et "nej", og som du siger de er helt oppe og kører så stemme kommer vist nemt lidt for højt op afhensyn til kontakt. Ud over det kan du jo også have en hund, der ikke er på dig, men som er bedre med lyd end med tegn...

 

Det bliver dog flottes syntes jeg når man kan styre hunden uden stemme:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt tror jeg ikke nogen "lærer" at bruge stemme meget højt, men dette er i et konkurrencemoment og adrenalinen suser rundt i hundeførerens krop. Dette kan give et udslag i stemmeføringen, samt at de vil værer sikre på at trænge igennem til hunden.

 

Nogle af hundene kan også have været stressede og lidt for højt oppe at kører - så bjæffen osv. behøver ikke betyde at de syntes det hele er 10-4.

 

Min erfaring er dog at de fleste nyder det og syntes det er sjovt og lidt stress vil der jo altid værer i sådanne situationer - hunden kan jo også mærke på føreren at denne kører i et højere gear end vanligt.

 

banerne stilles ofte op med "fælder" derfor NEJ - kommandoen - hunden har været fokuseret på en forkert forhindring og føreren har forsøgt at afværge situationen, ændre hundens løbebane.

 

Det der er sejest at se på er dem der virkelig kan guide deres hund med kropssproget (eller har lært at bruge det rigtigt) og så bliver det ofte stille og roligt uden en masse larm fra hverken fører eller hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du bliver dygtig nok så skulle det være nok at dreje din krop og bruge håndtegn... men mindre gode hunde må man nogle gange stoppe med et "nej", og som du siger de er helt oppe og kører så stemme kommer vist nemt lidt for højt op afhensyn til kontakt. Ud over det kan du jo også have en hund, der ikke er på dig, men som er bedre med lyd end med tegn...

 

Det bliver dog flottes syntes jeg når man kan styre hunden uden stemme:mrgreen:

 

 

Ja, det giver jeg dig helt ret i. :5up:Men det er sikkert også helt vildt svært (selv om det ser legende let ud, når det går godt).

 

Tak for svar. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da ikke helt nemt, men når man lærer at tænke over vippe hånden og hvilket ben der skal forest i et sving og at numses svingninger også kan betyde her drejer vi så bliver det nemmere:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt tror jeg ikke nogen "lærer" at bruge stemme meget højt, men dette er i et konkurrencemoment og adrenalinen suser rundt i hundeførerens krop. Dette kan give et udslag i stemmeføringen, samt at de vil værer sikre på at trænge igennem til hunden.

 

Nogle af hundene kan også have været stressede og lidt for højt oppe at kører - så bjæffen osv. behøver ikke betyde at de syntes det hele er 10-4.

 

Min erfaring er dog at de fleste nyder det og syntes det er sjovt og lidt stress vil der jo altid værer i sådanne situationer - hunden kan jo også mærke på føreren at denne kører i et højere gear end vanligt.

 

banerne stilles ofte op med "fælder" derfor NEJ - kommandoen - hunden har været fokuseret på en forkert forhindring og føreren har forsøgt at afværge situationen, ændre hundens løbebane.

 

Det der er sejest at se på er dem der virkelig kan guide deres hund med kropssproget (eller har lært at bruge det rigtigt) og så bliver det ofte stille og roligt uden en masse larm fra hverken fører eller hund :-D

 

Jeg lagde mærke til den anden sidste pind i slalom ikke var kridhvid som de andre. (Virkelig mange af hundene fejlede lige der). Jeg troede det var tilfældigt, men det var altså en ''fælde''?..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lagde mærke til den anden sidste pind i slalom ikke var kridhvid som de andre. (Virkelig mange af hundene fejlede lige der). Jeg troede det var tilfældigt, men det var altså en ''fælde''?..

 

Jeg tror ikke det har været en fælde - nok mere en tilfældighed :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da ikke helt nemt, men når man lærer at tænke over vippe hånden og hvilket ben der skal forest i et sving og at numses svingninger også kan betyde her drejer vi så bliver det nemmere:lol::lol:

 

Der skal ikke skrides meget i svinget hvis man skal have helt styr over det :-D

 

Det er faktisk lidt sjovt at studere hundeførerne når de er på banen - Er hunden på vej i den forkerte retning bliver der lige skruet en tand ekstra op for kropssproget, som så kan ende med at blive helt overdrevet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal ikke skrides meget i svinget hvis man skal have helt styr over det :-D

 

Det er faktisk lidt sjovt at studere hundeførerne når de er på banen - Er hunden på vej i den forkerte retning bliver der lige skruet en tand ekstra op for kropssproget, som så kan ende med at blive helt overdrevet :mrgreen:

 

Nemlig :lol: jeg trænede jo mine forældres og der var meget fart på og hun ved meget signalfølsom guuuuud hvor har hun været på vej mange veje hen hvor jeg troede jeg viste en anden og så stor alle de andre bare og grinde fordi at jeg så med enten hånd eller fod havde vist en anden retning:mad: Men tilsidst vandt vi da klub mesterskabet så lidt træning :rolleyes: 1½ år så kom der da styr på alle lemegesdelene

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig :lol: jeg trænede jo mine forældres og der var meget fart på og hun ved meget signalfølsom guuuuud hvor har hun været på vej mange veje hen hvor jeg troede jeg viste en anden og så stor alle de andre bare og grinde fordi at jeg så med enten hånd eller fod havde vist en anden retning:mad: Men tilsidst vandt vi da klub mesterskabet så lidt træning :rolleyes: 1½ år så kom der da styr på alle lemegesdelene

 

Lyder til du ville være en af dem der har været ganske "hyggelig" at studere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig :lol: jeg trænede jo mine forældres og der var meget fart på og hun ved meget signalfølsom guuuuud hvor har hun været på vej mange veje hen hvor jeg troede jeg viste en anden og så stor alle de andre bare og grinde fordi at jeg så med enten hånd eller fod havde vist en anden retning:mad: Men tilsidst vandt vi da klub mesterskabet så lidt træning :rolleyes: 1½ år så kom der da styr på alle lemegesdelene

 

 

Iiiih hvor jeg altså glæder mig til at komme igang :mrgreen: Karla og jeg har smugtrænet lidt dirrigering - for det meste lykkes det mig at få hende med den rette vej, men det er ikke altid... det bliver spændende at starte til hvalpe-agility og lære det rigtigt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Iiiih hvor jeg altså glæder mig til at komme igang :mrgreen: Karla og jeg har smugtrænet lidt dirrigering - for det meste lykkes det mig at få hende med den rette vej, men det er ikke altid... det bliver spændende at starte til hvalpe-agility og lære det rigtigt :-D

 

Glæder mig også bare så meget til at hører hvordan det går med jer to (er slet ikke jealux) skullle jo selv have været igeng i denne måned med Rollo nu skal jeg jo så lige vente ½ års tid endnu engang:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke jeg er et k¢nt syn på banen.....og min stemme kan vist også godt gå et par toner op! Men jeg siger aldrig NEJ!! Vi fik printet ind med store bogstaver i min gamle klub, at de findes ikke nej i agility. Hvis man vil have en hund der altid er på og ikke er bange for at lave fejl, bruger man ikke nej, kun stoppe og prøve igen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Når jeg løber konkurrence er jeg een af dem der råber højt, hvis min hund skal bruge en verbal kommando.

 

Sådan er jeg slet ikke til træning, der bruger jeg mest kropssprog!

 

Men til en konkurrence vil jeg ikke risikere at min hund ikke hører mig, og da der jo ofte er en del støj i øvrigt, så hellere råbe højt end få en fejl på banen, til en konkurrence får man jo ikke chancen for at gøre det om igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Topsytop, sådan havde jeg det også da jeg løb med Futte :mrgreen: Til en konkurrence kunne et højt "HEEEEER" bremse ham i at tage en forkert forhindring men i bund og grund løb han mest på kropssproget og kommandoer med alm. stemmeføring :lun: Ihh det var tider!!! :hjerte:

 

Nu var Futte ikke den hurtigste på banen (jeg fik bremset ham for meget som ung), men tilgengæld var han sikker og i og med at han ikke var så hurtig, kunne jeg handle bedre forstået på den måde, at jeg kunne nå at stille mig rigtigt i forhold til de forhindringer han skulle tage og skærme for dem som han ikke skulle tage. Og så var han i det hele taget rimelig styrbar :5up: Det er altså en super sjov sport og jeg håber at Noomi får smag for det :mrgreen:

 

Tak for din tråd, den bragte nogle dejlige minder frem :kys:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ihvertfald fået at vide hos min træner, at det er totalt forbudt at bruge ordet "nej" på agilitybanen, da hunden vil kunne komme til at forbinde nejet med den pågældende forhindring, og altså ikke tage den, næste gang vi løber.

 

I starten da vi begyndte at træne, gjorde jeg meget ud af at sætte ord på: "Spring" "Igennem" "Fly" "Op" Osv. der passe til den pågældende forhindring, men nu er vi kommet så langt at Elliott godt ved hvad han skal når han når hver forhindring.

Det er så her kropssproget går hen og bliver alfa omega, da man kan stå og skrige "IGENNEM" men hvis ens krop signalerer at det er springet han skal tage, jamen så nupper han springet.

 

Jeg bruger således kun kommandoer, når der er tvivl om hvilken forhindring han skal tage. Altså om han skal igennem tunnelen, eller over springet ved siden af.

Udover det bruger vi kommandoen "fremad" hvis han fx. skal over 3 spring lige efter hinanden, så ved han at han bare skal fortsætte.

 

Men min pointe: Kropssproget er det allervigtigste!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...