Hop til indhold

Min hund spiser ikke nok


Gæst Ovation
 Share

Recommended Posts

Gæst Ovation

Hej

Jeg har fået en Golden Retriever hundehvalp for ca 10 dage siden. I starten hans apetit var ikke stor så tænkte jeg at det må være på grund af at han skal vænne sig til det nyt hus. Jeg fik foder med fra hvor jeg købte ham så han kunne fortsætte med hvad han var vant til men stadigvæk ikke så intereseret. For 3-4 dage siden jeg startede at varme lidt leverpostej og blande det sammen med hans tørfoder. Det så ud at han var meget intereseret men kun de første 2-3 gange. Jeg synes og andre synes at han er lidt tynd. Han ser ud at han har det fint, han er frisk og bliver aktiveret mange gange om dagen. Jeg har været sammen med ham næsten 24 timer i døgn siden jeg har fået ham. Har prøvet 2-3 gange at lade ham hjem alene i korte perioder, 10 min. 20 min. og 1 time. Det ser ud at det går fint. Men jeg kan ikke forstå at efter 6-7 timer hvor vi var ud flere gange og gå og han blev aktiveret med leg og ballade at hans interesse for at spise er meget begrænset.

Hvad kan det være? Er der nogen der kan komme med nogen bud?

 

Tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Been there, done that......og gør det stadig.

 

Hvor gammel er din hvalp? 9-10 uger?

 

 

Aslan skal ifølge mad vejledningen have 730 g, vi er heldige hvis han spiser 400 g på en dag. Vi har prøvet alt fra at skifte fodder til at lave hjemmelavet mad, og det virker i 2-5 dage og så er vi back til normal med ikke at gide mad.

Og sådan har det været siden han var omrking de 3 måneder :rolleyes:

 

 

Når man ser på Aslans søskende er de næsten alle sammen ligeså tynde som Aslan, hvordan ser din hunds søskende ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

samme problem her - Karla spiser slet ikke tørfoder længere... nu spiser hun kun hjemmelavet hundemad og kun i mindre portioner end hun burde, men så længe hun trives er det vist ok...

 

Har du prøvet at fodre ved at smide foderet ud over græsplænen, putte det i en flaske eller en foderbold...? Det virkede i en periode for os...

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme har jeg for første gang oplevet at have en hund, der ikke straks kastede sig over sin mad og slugte det i samme nu som snuden ramte skålen.

 

Her har løsningen været, at der er ro på når der skal spises. Det vil sige at alle sidder stille og roligt, og der er ingen der rejser sig pludseligt og lige skal hente noget. Minihunden insisterer på at være med i alt, og det behov er lidt større end behovet for at spise. Heldigvis er hun nu begyndt at vise større interesse for mad, og giver udtryk for når hun syntes hun har ventet længe nok på det - eller vi har været så aktive at maven rumler. Hun er nu 10 måneder gammel. Den tussegamle på ni har altid spist sin mad uden problemer.

 

For min svoger og svigerinde har de haft problemet med deres to årige hund næsten altid. Her ligger problemet i, at hunden er stresset grundet manglende og korrekt aktivering. Plus i mine øjne for et stort et teaterstykke omkring det at spise. Hos dem er det gået så galt, at de mener den kun vil spise leverpostejsmadder lagt ud i lige linje på et skærebrædt, men når vi passer kræet er der ingen problemer med at spise almindeligt tørfoder fra skål. Hundens stress har også været medvirkende til, at den ikke kan koncentrere sig om situationer og derfor ikke har kunne fokusere på en opgave som at spise.

 

Mit gæt er at du skal se på, om I laver for meget i løbet af dagen du og hvalpen. Får den tid nok til at slappe af? Vi har en generel tendens til at være lidt for aktive med vores hvalpe, fordi man så gerne vil gøre det godt. Dog skal man huske på, at de bare er små babyer og derfor har begrænset mentalt "omfang" til at kunne indtage og processere de mange indtryk vi udsætter dem for. Måske er der sket for meget til at hvalpen kan holde fokus på opgaven at spise. Eller måske er der for meget uro omkring spisetid.

 

Alternativt virker det for mange at inddrage store portioner af dagens mad til træning, sådan at maden i stedet gives til godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ovation

Tak for alle svarene.

Jeg tror mk101 at du har måske ret i, at han får for meget aktivering. Jeg har planlagt at ha meget tid med ham de første 2-3 uger. Derfor er jeg meget med ham og går meget ud med ham. Plus han leger vild tit med nabo's hund, en schæffer hundehvalp på 13 uger, og der bruges meget energi. Han har ro omkring spisetid men jeg tror at vi laver alt for meget i løbet af dagen. Jeg vil prøve at køre ham lidt ned især når spisetid nærmer sig.

Tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Velbekomme.

 

Og det er jo bare gætværk ud fra egne erfaringer og de informationer du kommer med.

 

Håber det vil virke og så kan jeg ikke forstå du er sluppet uden om de sædvanlige: velkommen til og hit hit med billeder af vidunderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber det vil virke og så kan jeg ikke forstå du er sluppet uden om de sædvanlige: velkommen til og hit hit med billeder af vidunderet.

 

Kan kun give dig ret vi må alle skamme os...

 

Stort velkommen til :vinken: og så vil jeg da elske at se billeder :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Aslan skal ifølge mad vejledningen have 730 g, vi er heldige hvis han spiser 400 g på en dag. Vi har prøvet alt fra at skifte fodder til at lave hjemmelavet mad, og det virker i 2-5 dage og så er vi back til normal med ikke at gide mad.

Og sådan har det været siden han var omrking de 3 måneder :rolleyes:

Jøses :shock:

 

Hvad fodre I dog med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jøses :shock:

 

Hvad fodre I dog med?

 

Eukunuba men RC er endnu værre og samme med olivers.

 

 

 

 

Vi har erfaret på det sidste at:

 

morgen: Aslan skal ud og være ude og vågne, ellers spiser han ikke.

Efter at det er blevet lyst når vi står op, er erfaringen at mad kan indtages uden for, dog i madskålen!

 

Aften: spiser ved 20 tiden efetr sin aftens tur

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Eukunuba men RC er endnu værre og samme med olivers.

 

 

Vi har erfaret på det sidste at:

 

morgen: Aslan skal ud og være ude og vågne, ellers spiser han ikke.

Efter at det er blevet lyst når vi står op, er erfaringen at mad kan indtages uden for, dog i madskålen!

 

Aften: spiser ved 20 tiden efetr sin aftens tur

Det er jo fordi han får hvalpefoder, han skal have så meget, dumme Tanja :stupid: Vil jeg håbe. :shock:

 

Jeg var bare ved at falde bagover pga mængden, fordi han skal have mere end dobbelt så meget som Buddy. :-D

 

Hvor gammel er det han er. Tænkte nu mere på, om ikke han snart kunne gå over til voksenfoder, måske det kunne hjælpe lidt på problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo fordi han får hvalpefoder, han skal have så meget, dumme Tanja :stupid: Vil jeg håbe. :shock:

 

Jeg var bare ved at falde bagover pga mængden, fordi han skal have mere end dobbelt så meget som Buddy. :-D

 

Hvor gammel er det han er. Tænkte nu mere på, om ikke han snart kunne gå over til voksenfoder, måske det kunne hjælpe lidt på problemet.

 

Når han bliver 12 måned skal han ned på 670 gr fnis

 

Og det bliver han her den 27. (mors dreng er ved at blive stor :klap2: )

 

 

gigant hunde skal helst blive på hvalpefoder indtil de er 18 måneder, dog har vi meget overvejet om vi ikke skal give ham halvt hvalp halvt voksen. Den er lidt tuff, for vi hører både for og imod voksen mad nu.

 

Men lad os nu se om vores nye teori ikke holder stik :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Når han bliver 12 måned skal han ned på 670 gr fnis

 

Og det bliver han her den 27.(mors dreng er ved at blive stor :klap2: )

Har han ikke været STOR længe? :blink:

 

Og så skal der snart være føs'dags fest, kan jeg så forstå :klovn:

 

gigant hunde skal helst blive på hvalpefoder indtil de er 18 måneder, dog har vi meget overvejet om vi ikke skal give ham halvt hvalp halvt voksen. Den er lidt tuff, for vi hører både for og imod voksen mad nu.

 

Men lad os nu se om vores nye teori ikke holder stik :mrgreen:

Jeg tror også jeg ville prøve med halvt af hver, man kan jo hurtigt skifte, hvis man kan se, at det ikke er så godt, ikke at jeg selv tror at der skulle ske noget skidt ved det. :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Har han ikke været STOR længe? :blink:

 

Kan du slet ikke se han bare er en lille baby? :mrgreen:

Total sjovt, når vi går rundt herhjemme er han bare en lab størrelse, indtil vi sætter ham sammen med en lab, så ligner labben en gravhund :mrgreen:

 

Og så skal der snart være føs'dags fest, kan jeg så forstå :klovn:

 

Ja, Aslan, Martin og jeg skal hygge os :mrgreen:

Desværre er vores have en mudderpøl, ellers havde jeg jo inviteret dem fra hundeforum som kunne have lyst :blink:

 

Jeg tror også jeg ville prøve med halvt af hver, man kan jo hurtigt skifte, hvis man kan se, at det ikke er så godt, ikke at jeg selv tror at der skulle ske noget skidt ved det. :-)

 

Jo, men nu ser vi lige med den nye metode om det virker :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...