Hop til indhold

patella problemer


PinPoynter
 Share

Recommended Posts

Eda skulle have været tjekket i torsdags, for luxating patella (staves???), men bliver det nu f¢rst mandag, så det vides ikke om hun lider af det eller ej.

Hvordan ser prognosen ud for en hund med denne lidelse?

Der er ikke umidelbart noget andet der tyder på problemer, end at hende der ser efter hende til daglig har hørt nogle klik lyde i hendes bagben..

Hun springer op og ned af sofa/seng/trapper og er slet ikke til at holde i ro, så virker ikke til at have ondt. Hun er ca 1 år gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Patella luxation" hedder det. Det er mest almindeligt hos små hunde........ Men det KAN også forekomme hos store hunde.

 

Hvis hun ikke har ondt, så kan du bare snakke med dyrlægen om det ved lejlighed.

 

Om der skal gøres noget, er afhængig af hvor alvorligt hun er ramt.

 

Læs her:

 

http://www.biodyr.dk/Artikler/patella.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for linket. Herovre hedder det navnet i omvendt række :mrgreen: derfor jeg skrev det sådan, da jeg ikke ved noget om det.

Er der nogen herinde der har hunde med lidelsen? Hvad grad er det? og hvor meget motion/springen rundt må sådan en hund udsættes for?

 

Hvad er det for en race?

 

Jeg har en veninde, der har en pomeranier med løse knæskaller. Da han var yngre, kunne det godt ske, at der var en knæskal der hoppede "af led" når han var for vild. Og det KUNNE da ske, at han så skreg. Men for det meste hoppede han bare et stykke på 3 ben, til knæskallen hoppede på plads af sig selv. Han er aldrig blevet behandlet for det. Og det sker ikke ret tit mere. Han er vel 4-5 år nu..

 

Det er ikke til at sige, hvordan lige præcis DIN hund vil få problemer med knæskallerne. Og om hun skal opereres.

Ligesom med hofteledsdysplasi så er der så mange faktorer, der spiller ind.

Du må vente og høre hvad dyrlægen siger..

 

Men når hun ikke har ondt, så synes jeg godt, du kan være lidt optimistisk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen så hende i dag, og vurderede hende til grad 2 (er det normalt at det er deres eget sk¢n, bare efter at have mærket på hunden der gåes ud fra?)...

Han mente ikke det skulle volde hende nogen problemer, da hun jo aldrig har vist tegn på smerte eller halthed, og gladeligt springer rundt som en loppe.

Så det var jo optimistiske nyheder :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Groa har det i meget mild grad.

Hun laver kun de hop/spring som hun selv er herre over = vi opfordrer ikke til hop/spring. Bærer hende så vidt muligt på trapper, hun får love at løbe en del og op ned af skråninger, det styrker de muskler som holder knæet på plads. Agillity er forbudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for linket. Herovre hedder det navnet i omvendt række :mrgreen: derfor jeg skrev det sådan, da jeg ikke ved noget om det.

Er der nogen herinde der har hunde med lidelsen? Hvad grad er det? og hvor meget motion/springen rundt må sådan en hund udsættes for?

 

Det er nok fordi det på latin hedder luxatio patellae, patella luksation på dansk :mrgreen: (Man er vel lidt fagidiot :oops:) Englænderne er meget bedre til at bruge de latinske betegnelser sådan i en engelsk udgave i stedet for som vi gør her i Danmark at kalde det noget helt andet :evil: F.eks. at kaste op det hedder vomit (med et eller 2 m'er, det kan jeg ikke lige huske) som hedder vomitus på latin. Og vi kaster op :roll:

 

Nå, undskyld for spam :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Oka, tak for oplysninger.

 

Selvom I ikke er enige :mrgreen:

Jeg er helt enig med Gryn, for hun ved meget mere om det end jeg :mrgreen: ..jeg sagde jo at jeg ikke var sikker :blink:

Det er nok fordi det på latin hedder luxatio patellae, patella luksation på dansk :mrgreen: (Man er vel lidt fagidiot :oops:) Englænderne er meget bedre til at bruge de latinske betegnelser sådan i en engelsk udgave i stedet for som vi gør her i Danmark at kalde det noget helt andet :evil: F.eks. at kaste op det hedder vomit (med et eller 2 m'er, det kan jeg ikke lige huske) som hedder vomitus på latin. Og vi kaster op :roll:

 

Nå, undskyld for spam :oops:

Du spammer bare l¢s, jeg er ikke så sippet på det punkt.

 

 

Gryn, hun er uden papirer og allerede steriliseret, så der er ingen risiko for at der bliver avlet på hende :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

1 er mildeste grad, 4 den værste. 0= fri.

 

Dette er nuppet fra DKK

 

Grad 0: Normal

Grad 1: Patella ligger på plads men kan luxeres (luxeres=flyttes fra normale position/beliggenhed) manuelt og vender spontant tilbage til normal position.

Grad 2: Patella kan let luxeres enten manuelt eller spontant. Forbliver hovedsageligt luxeret men kan reponeres (reponeres=bringes tilbage til normale position).

Grad 3: Patella er permanent luxeret og kan ikke reponeres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...