Hop til indhold

Tiahs kommende hvalpe..


Gæst am.kjaer
 Share

Recommended Posts

Gæst am.kjaer

Jeg ved ikke hvilken del af en tv-avis du har lyttet til med et halv øre, men det nærmeste man kan gå ud fra er vel sundhedsstyrelsens anbefalinger. Og der er ikke påvist skader ved brug af røntgen sent i graviditeten og siden du mener det kan direkte overføres til hundene ser jeg ingen problemer.

Jeg tror simpelthen ikke på du ved hvad du snakker om. Selvfølgelig er der ingen grund til at gennemlyse hunde hver dag de sidste 14 dage af 50 billeder dagligt, men der er tale om 2 billeder max 1 uge inden fødsel og det vil jeg meget gerne se faglige beviser for er så farligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Fra sundhedstyrelsens brochure omkring graviditet og røntgen:

 

I resten af den periode hvor organerne dannes, normalt regnet

fra den tredje uge post conceptio, vil misdannelser kun kunne forekomme, i de organer

der er under dannelse på bestrålingstidspunktet. Disse effekter har en tærskelværdi på

100-200 mSv eller højere. Denne dosis er højere end hvad der gives i forbindelse med

de fleste diagnostiske røntgen- eller nuklearmedicinske undersøgelser. Som eksempel

kan det nævnes, at hverken 3 CT-skanninger af bækkenet eller 20 konventionelle diagnostiske

billeder af abdomen eller bækkenet vil give fosterdoser over 100 mSv. Ved

fosterdoser på 100-200 mSv er risikoen for misdannelser lille, men risikoen stiger med dosis.

 

I den efterfølgende periode (16-25 uger efter undfangelsen) er skaderne mindre markante,

og skader er ikke observeret i andre graviditetsperioder. Alle kliniske observationer

af signifikante fald i IQ og af svær retardation relaterer til fosterdoser over 500

mSv og høje dosishastigheder.

 

http://www.sst.dk/publ/Publ2005/SIS/Graviditet_roentgen/Graviditet_roentgen.pdf

 

 

 

Det er fint nok - men når nu dem der arbejder med det, og er uddannet inden for feltet siger, at man reelt ikke kan sige noget om risikoen - vælger jeg at følge denne strøm. Better safe than sorry :-D

 

Hvad andre gør er jo op til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Jamen det er det jeg mener, hvis du gerne vil fortælle at det er det de siger så kom dog med noegt fagligt baggrund der kan støtte op om det. Det virker bare som om du har bestemt at det tror du men ikke rigtig har noget at have det i?

 

Jeg tror bestemt heller ikke det er sekretæren for sundhedsstyrelsen som har lavet brocuren en dag hun kedede sig, det er vel højst sandsynligt nogle mennesker som arbejder med det og ved hvad de taler om tror du ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvilken del af en tv-avis du har lyttet til med et halv øre, men det nærmeste man kan gå ud fra er vel sundhedsstyrelsens anbefalinger. Og der er ikke påvist skader ved brug af røntgen sent i graviditeten og siden du mener det kan direkte overføres til hundene ser jeg ingen problemer.

 

Jeg tror simpelthen ikke på du ved hvad du snakker om. Selvfølgelig er der ingen grund til at gennemlyse hunde hver dag de sidste 14 dage af 50 billeder dagligt, men der er tale om 2 billeder max 1 uge inden fødsel og det vil jeg meget gerne se faglige beviser for er så farligt.

 

Hov hov - Hvem er nu uhøflig :roll:

 

Jeg har på intet tidspunkt anklaget dig for at gøre noget der ikke var godt for din hund, eller anfægtet om du ved hvad du snakker om :roll:

 

Du har hørt (og læst et) og jeg noget andet. Du holder på dit - Fint nok (som tidligere skrevet) og jeg holder på mit - hvilket så åbenbart gør mig til en der ikke ved hvad jeg snakker om, og som ikke har ret til at holde på det jeg er blevet oplyst............

 

Jeg kan jo ikke så godt smide beviser til dig eftersom det er folk jeg har snakket med - udspurgt osv.

 

EDIT: Havde lige glemt ca. ½ sætning

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Jamen jeg har da også snakket med folk og der var deraf min første holdning kom. Du anfægtede så at de ikke var korrekt så nu har jeg undersøgt og fundet hold i den mening jeg havde.

 

HVIS der er hold i din mening og de mennesker du har snakket med så kan det da umuligt være særlig svært at finde noget faglig dokumentation der bakker det op kan det?

 

Du siger du følger stømmen at dem som er fagligt udannede i emnet. men en strøm har da gerne noget faghligt bag, ellers er det jo helt og aldeles ubrugeligt. Der må da ligge ET eller andet bag din holdning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer
Mht. røngten anbefaler man jo ikke at gravide mennesker bliver det nej det gør man jo så åbenbart ikke andet end i begyndelsen af graviditeten, netop som jeg sagde, netop fordi der ikke rigtig er nogle der ved om der er en reel risiko forbundet med det. Så gravide bliver kun udsat for røngten hvis det er absolut nødvendigt.

 

Og som med mange andre ting tror jeg også man kan overfører dette til hundene og derfor tænker jeg - Hvorfor tage chancen!! siger du ikke lidt at du synes det er en chance og den vælger jeg at tage???

 

Og hvis ikke det her er at anfægte at jeg ved hvad jeg laver så ved jeg godt nok ikke hvad det er???

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvis ikke det her er at anfægte at jeg ved hvad jeg laver så ved jeg godt nok ikke hvad det er???

 

Ja, jeg mener du tager en chance, men det betyder ikke jeg mener du er skudt i hovedet.

 

Som jeg selv siger (igen og igen) er der mange typer læger der til mig har sagt at der reelt ikke er nogle der kan sige noget om risikoen, og det gør at jeg ikke vil vælge at tage sådanne en risiko.

 

Hvis du mener det hele er fryd og gammen behøver du vel ikke bruge så meget energi på at overbevise mig som er en tvivler. Du kunne jo blot ryste på hovedet af mig og sammen med dig selv grine lidt af min "uvidenhed" (uden at kommentere den, efter du selv har kaldt mig uhøflig) og så ellers lade mig tro på de mennesker jeg har talt med, og du selv det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvis ikke det her er at anfægte at jeg ved hvad jeg laver så ved jeg godt nok ikke hvad det er???

 

Og er det netop ikke i starten af drægtigheden/graviditeten man ikke anbefaler det :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det er lige netop det det er, der er vi helt enige, Tiah har 7 dage til fødsel når de billeder bliver taget, det er mig bekendt ikke starten af drægtigheden.

 

jeg havde læst den sætning (som jeg ikke kan quote fordi du skriver inde i mit indlæg) ca. 1 milliard gange og forstod ikke hvad der stod. Men med det her svar har jeg så fattet hvad du mener - det modsatte af hvad jeg læste først.

 

Om du har ret vil jeg endnu en gang skrive: Det ved jeg ikke - men jeg ville stadig ikke selv vælge at gøre det - uanset hvor i drægtigheden tæven befinder sig - en del ting som lunger osv. udvikles jo til allersidst - og hvornår er det? ja - jeg skal ikke gøre mig klog på det - og igen vælger jeg: Better safe than sorry - hvad andre gør er jo ikke mit bord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer
Ja, jeg mener du tager en chance, men det betyder ikke jeg mener du er skudt i hovedet.

 

Som jeg selv siger (igen og igen) er der mange typer læger der til mig har sagt at der reelt ikke er nogle der kan sige noget om risikoen, og det gør at jeg ikke vil vælge at tage sådanne en risiko.

 

Hvis du mener det hele er fryd og gammen behøver du vel ikke bruge så meget energi på at overbevise mig som er en tvivler. Du kunne jo blot ryste på hovedet af mig og sammen med dig selv grine lidt af min "uvidenhed" (uden at kommentere den, efter du selv har kaldt mig uhøflig) og så ellers lade mig tro på de mennesker jeg har talt med, og du selv det samme.

 

Jamen det jeg bare ikke forstår er at hvis du IKKE mener det er hovedløst og hvis du BARE vil have din mening og jeg kan have min, som oven i købet er velbegrundet, HVORFOR vælger du så at droppe forbi MIN tråd om MIN hunds drægtighed og sige din mening?? altså hvis du er ligeglad. det forstår jeg ikke.

 

Grunden til jeg forsvarer mig er netop fordi du bestemmer dig for at ytre en mening i min hunds drægtighedstråd som anfægter at jeg er en ansvarlig opdrætter der ved hvad jeg har med at gøre, og tilmed udsætter mine hvalpe for betydelig risiko. Det gør mig da gal, netop fordi jeg har planlagt de her hvalpe i 3 år og det er slået fejl en gang og jeg har undersøgt alt hvad jeg kan komme i nærheden af. Hvis du havde en mening som du havde en eller anden form for dokumentation for, siden du selv siger den kommer fra fagfolk, så ville jeg jo netop rigtig gerne lytte FORDI jeg vil min hund det bedste. Men hvis det bare er en MENING uden andet belæg så er det da ikke særlig brugbart for mig at tage seriøst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det jeg bare ikke forstår er at hvis du IKKE mener det er hovedløst og hvis du BARE vil have din mening og jeg kan have min, som oven i købet er velbegrundet, HVORFOR vælger du så at droppe forbi MIN tråd om MIN hunds drægtighed og sige din mening?? altså hvis du er ligeglad. det forstår jeg ikke.

 

Grunden til jeg forsvarer mig er netop fordi du bestemmer dig for at ytre en mening i min hunds drægtighedstråd som anfægter at jeg er en ansvarlig opdrætter der ved hvad jeg har med at gøre. Det gør mig da gal, netop fordi jeg har planlagt de her hvalpe i 3 år og det er slået fejl en gang og jeg har undersøgt alt hvad jeg kan komme i nærheden af. Hvis du havde en mening som du havde en eller anden form for dokumentation for, siden du selv siger den kommer fra fagfolk, så ville jeg jo netop rigtig gerne lytte FORDI jeg vil min hund det bedste. Men hvis det bare er en MENING uden andet belæg så er det da ikke særlig brugbart for mig at tage seriøst.

 

Som tidligere skrevet så er det menneskelæger og dyrlæger jeg har talt med face to face - derfor kan jeg ikke give dig den dokumentation du så gerne vil have.

 

jeg tillod mig at "blande" mig i "DIN tråd" netop fordi talen var faldet på røngten, scanning osv. Der var vist oven i købet en anden end mig der startede med at give udtryk for at vedkommende havde hørt at røngten var knapt så sundt.

 

Det er såmænd ikke mere end 1 måned siden jeg talte med en læge om det, så de lever også stadig i den overbevisning at: Better safe than sorry hersker her hvor ingen reelt ved hvad der kan ske

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Stille og roligt. fødsel forventes inden for de næste 4 dage. Der var "desværre" kun 3 måske 4 hvalpe, men det synes jeg også er et fint lille første kuld. Alt er klar her i stuerne og jeg glæder mig selv om jeg også er nervøs.

Heldigvis har jeg hele dyrehospitalet som backup så jeg er vidst ret heldig stillet ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Stille og roligt. fødsel forventes inden for de næste 4 dage. Der var "desværre" kun 3 måske 4 hvalpe, men det synes jeg også er et fint lille første kuld. Alt er klar her i stuerne og jeg glæder mig selv om jeg også er nervøs.

Heldigvis har jeg hele dyrehospitalet som backup så jeg er vidst ret heldig stillet ;)

 

4 Dage?!? Allerede? Hold da fast tiden går hurtigt nu :shock: Jeg håber alt går godt og glæder mig helt vildt til at høre om det og se masser af billeder bagefter :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

jo det er rigtig meget nu nu, idag er dag 63 eller 64 oh hendes temperatur har vaeret under 37 nogle gange siden igaar morges. Ser bare ikke ud til at tiah kender tegnene desvaerre

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Så er der endelig nyheder. Tiah fødte i morges 3 små hvalpe, desværre var den eneste tævehvalp død ved fødslen og havde været det i et par dage :cry: Men de to små hanner ligger glade og veltilpasse ved deres trætte mor.

Der blev e blue roan m tan og en jeg tror er rød/hvid (måske orange roan). De er bare helt vidunderlige og dejlige men hvor er det trist at miste tæven når det var de jeg selv skulle have beholdt. Forhåbentlig efter en ordentlig nats søvn lægger skuffelsen sig lidt.

 

[media]http://i226.photobucket.com/albums/dd118/annemettekjaer/hvb.jpg[/media]

 

[media]http://i226.photobucket.com/albums/dd118/annemettekjaer/2.jpg[/media]

 

[media]http://i226.photobucket.com/albums/dd118/annemettekjaer/1.jpg[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...