Hop til indhold

Tiahs kommende hvalpe..


Gæst am.kjaer
 Share

Recommended Posts

Gæst am.kjaer

Det er god nok laenge siden jeg har vaeret herinde forbi men mon man ikke skulle komme lidt i gang igen. :oops:

 

Spanielforummet virker stille saa jeg haaber vi snart kan saette lidt liv i det med en masse billeder af de skoenneste smaa cocker-klumper. :-D

 

Tiah blev jo som nogle af jer ved ikke draegtigtsidst hun blev parret. Men denne gang havde vi hanhunden (dog en anden en sidst) boende mens hun var i loeb og fik hele 4 gode parringer ud af det :-D Turde jo ikke rigtig tro paa noget inden jeg havde beviser og det fik jeg saa for knap 14 dage siden hvor en scanning viste der var gevindst, men det var meget tidligt, omkring dag 20.

I tirsdags blev hun scannet igen, og sikke meget der sker paa en uge :-D Haaber at bruge traaden her til at opdatere fra nu gennem resten af draegtigheden, foedslen og de 8 uger jeg faar lov at have liv og glade dage i huset.

 

Her lige et billede af Tiah og kaeresten, samt et scanninsbillede fra dag 20 ca og et fra i tirsdags saa kan i selv se hvor hurtigt det gaar :!:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
Det er god nok laenge siden jeg har vaeret herinde forbi men mon man ikke skulle komme lidt i gang igen. :oops:

 

Spanielforummet virker stille saa jeg haaber vi snart kan saette lidt liv i det med en masse billeder af de skoenneste smaa cocker-klumper. :-D

 

Tiah blev jo som nogle af jer ved ikke draegtigtsidst hun blev parret. Men denne gang havde vi hanhunden (dog en anden en sidst) boende mens hun var i loeb og fik hele 4 gode parringer ud af det :-D Turde jo ikke rigtig tro paa noget inden jeg havde beviser og det fik jeg saa for knap 14 dage siden hvor en scanning viste der var gevindst, men det var meget tidligt, omkring dag 20.

I tirsdags blev hun scannet igen, og sikke meget der sker paa en uge :-D Haaber at bruge traaden her til at opdatere fra nu gennem resten af draegtigheden, foedslen og de 8 uger jeg faar lov at have liv og glade dage i huset.

 

Her lige et billede af Tiah og kaeresten, samt et scanninsbillede fra dag 20 ca og et fra i tirsdags saa kan i selv se hvor hurtigt det gaar :!:

 

Trænger vi ikke til en update?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Jamen så må i da have en update :)

 

Vi er nået dag 51 i dag, synes ikke der er sket så meget de sidste par dage men har jo også ladet mig høre at det først er nu det begynder at tage fart.

 

Tiah er blevet scannet en officiel gang mere siden sidst nemlig ved uge 6 og der var masser a hvalpe og liv stadig.. dejlig...

En knap så venlig sjæl smed så igår en bemærkning om hun overhovedet var drægtig for hun var da ikke tyk (på trods af 3 positive scanninger), jeg blev helt vildt nervøs selv om egentlig vidste bedre og kørte på dyrehospitalet og scannede hende igen i aftes og jeg kunne stadig finde masser af liv så nu tror jeg altså på at det ikke rigtig kan gå galt her 12 dage inden termin. Hun bærer det nok bare flot :P eller der er ikke saa mange som de sidste scanninger har vist, det må tiden fortælle.

 

Jeg bygger fødekasse på livet løs, godt man har noget til at aflede opmærksomheden her den sidste tid.

 

Helt ærligt synes jeg ikke drægtighede er spor hyggelig, jeg er så nervøs for at det ender uden hvalpe igen, glæder mig bare til de er her så jeg kan tælle dem hele tiden og SE dem :oops:

Jeg tror dog jeg mærkede dem for et par dage siden og så et par spar på maven i morges, men man bliver helt i tvivl om man nu så/følte rigtigt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så må i da have en update :)

 

Vi er nået dag 51 i dag, synes ikke der er sket så meget de sidste par dage men har jo også ladet mig høre at det først er nu det begynder at tage fart.

 

Tiah er blevet scannet en officiel gang mere siden sidst nemlig ved uge 6 og der var masser a hvalpe og liv stadig.. dejlig...

En knap så venlig sjæl smed så igår en bemærkning om hun overhovedet var drægtig for hun var da ikke tyk (på trods af 3 positive scanninger), jeg blev helt vildt nervøs selv om egentlig vidste bedre og kørte på dyrehospitalet og scannede hende igen i aftes og jeg kunne stadig finde masser af liv så nu tror jeg altså på at det ikke rigtig kan gå galt her 12 dage inden termin. Hun bærer det nok bare flot :P eller der er ikke saa mange som de sidste scanninger har vist, det må tiden fortælle.

 

Jeg bygger fødekasse på livet løs, godt man har noget til at aflede opmærksomheden her den sidste tid.

 

Helt ærligt synes jeg ikke drægtighede er spor hyggelig, jeg er så nervøs for at det ender uden hvalpe igen, glæder mig bare til de er her så jeg kan tælle dem hele tiden og SE dem :oops:

Jeg tror dog jeg mærkede dem for et par dage siden og så et par spar på maven i morges, men man bliver helt i tvivl om man nu så/følte rigtigt :-)

 

Udfra de billeder jeg har set, da ser hun sgu da temmelig drægtig ud :shock:

 

Skulle du røngtenfotografere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så må i da have en update :)

 

Vi er nået dag 51 i dag, synes ikke der er sket så meget de sidste par dage men har jo også ladet mig høre at det først er nu det begynder at tage fart.

 

Tiah er blevet scannet en officiel gang mere siden sidst nemlig ved uge 6 og der var masser a hvalpe og liv stadig.. dejlig...

En knap så venlig sjæl smed så igår en bemærkning om hun overhovedet var drægtig for hun var da ikke tyk (på trods af 3 positive scanninger), jeg blev helt vildt nervøs selv om egentlig vidste bedre og kørte på dyrehospitalet og scannede hende igen i aftes og jeg kunne stadig finde masser af liv så nu tror jeg altså på at det ikke rigtig kan gå galt her 12 dage inden termin. Hun bærer det nok bare flot :P eller der er ikke saa mange som de sidste scanninger har vist, det må tiden fortælle.

 

Jeg bygger fødekasse på livet løs, godt man har noget til at aflede opmærksomheden her den sidste tid.

 

Helt ærligt synes jeg ikke drægtighede er spor hyggelig, jeg er så nervøs for at det ender uden hvalpe igen, glæder mig bare til de er her så jeg kan tælle dem hele tiden og SE dem :oops:

Jeg tror dog jeg mærkede dem for et par dage siden og så et par spar på maven i morges, men man bliver helt i tvivl om man nu så/følte rigtigt :-)

 

Åh, kender det godt - man er så nervøs! Og vil helst mærke hele tiden og så alligevel ikke, for tænk nu hvis man kommer til at mase dem :roll:

 

Men husk nu at nyde det alligevel - der er jo ikke ret længe endnu :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer
Åh, kender det godt - man er så nervøs! Og vil helst mærke hele tiden og så alligevel ikke, for tænk nu hvis man kommer til at mase dem :roll:

 

Men husk nu at nyde det alligevel - der er jo ikke ret længe endnu :mrgreen:

 

Du har helt ret, er ogsaa begyndt at proeve nu, jeg kan jo ikke goere hverken fra eller til alligevel. En hel dag med foedekassebyggeri hjalp lidt til at jeg begyndte at glaede mig.

 

Chr: Jo jeg tror jeg roentgenfototgraferer hende i naeste uge, jeg vil egentligt helst have som en overraskelse hvor mange der kommer men det er ogsaa rart nok at vde hvis det er midt om natten om hun er faerdig og jeg kan slappe af eller om der er flere derinde.

Saa jeg regner med at tage billedet, faa dyrlaegerne til at taelle og skrive paae seddel hvor mange der er, laegge det hele i en konvolut som jeg saa bare kan aabne om natten for at dobbeltchekke naar jeg tror hun er faerdig ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har helt ret, er ogsaa begyndt at proeve nu, jeg kan jo ikke goere hverken fra eller til alligevel. En hel dag med foedekassebyggeri hjalp lidt til at jeg begyndte at glaede mig.

 

Chr: Jo jeg tror jeg roentgenfototgraferer hende i naeste uge, jeg vil egentligt helst have som en overraskelse hvor mange der kommer men det er ogsaa rart nok at vde hvis det er midt om natten om hun er faerdig og jeg kan slappe af eller om der er flere derinde.

Saa jeg regner med at tage billedet, faa dyrlaegerne til at taelle og skrive paae seddel hvor mange der er, laegge det hele i en konvolut som jeg saa bare kan aabne om natten for at dobbeltchekke naar jeg tror hun er faerdig ;)

 

 

Lol, det var da en sød måde at gøre det på :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Ja jeg synes ogsaa det virker som en god maade er dog 99,9% sikker paa jeg ikke kan vente :P men hvad man kan jo proeve (psssst tirsdag aften ved jeg sikkert allered besked fordi jeg ikke kan dy mig :P)

 

Her er lige et billede fra i aftes synes ikke hun er tyk så der bliver nok ikke så mange. 11 dage til termin.

 

 

 

ny1.jpg

 

ny2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange hvalpe håber du på?

 

Kimmi fik 6 - har lige smidt billeder af mavsen et par timer før fødsel....

 

Er der ikke risiko ved røntgenfotografering? Jeg fik at vide, at jeg skulle undgå det, hvis det ikke var meget nødvendigt for mig at vide, hvor mange, der var.... og så turde jeg slet ikke :oops: Men har ikke kunnet finde noget om det nogen steder og kan heller ikke finde en logisk forklaring i min hjerne :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Hvor er hun fin Kimmie!!! Der var min 5 vced 2. scanning (første var for tidlig til vi kunne tælle) og der var nok omkring det samme ved 3. men der var de allerede så store man ikke længere rigtig kan tælle. 4. scanning var bare mig der gerne ville se om der stadig var liv og det var der så der talte jeg slet ikke.

Men det er svær at gætte ud fra størrelse for de kan jo bære det forskelligt ligesom mennesker. Synes allered hun har en fin mave og der er jo 10 dage at vokse i endnu.

 

Mine dyrlæger siger man roligt kan tage røntgen hen imod slutningen af drægtigheden, der er fostrene jo 100% udviklede og vokser kun, det farlige er hvis det er nødvendigt mens de fx danner organer. Jeg kan heller ikke logisk se at det en uge inden fødsel skulle gøre mere skade på dem end det fx gør hvis tiah brækker en ben og skal rtg fotograferes :) Og hvis man vender det om så er det jo ogsa farligt hvis man tror tæven er færdig med at føde men der stadig er en derinde som bare ikke vil ud. Det er mit første kuld så derved føler jeg mig usikker på om jeg kan se hvornår hun er færdig og vil derfor gerne vide hvor mange jeg skal vente på ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er hun fin Kimmie!!! Der var min 5 vced 2. scanning (første var for tidlig til vi kunne tælle) og der var nok omkring det samme ved 3. men der var de allerede så store man ikke længere rigtig kan tælle. 4. scanning var bare mig der gerne ville se om der stadig var liv og det var der så der talte jeg slet ikke.

Men det er svær at gætte ud fra størrelse for de kan jo bære det forskelligt ligesom mennesker. Synes allered hun har en fin mave og der er jo 10 dage at vokse i endnu.

 

Mine dyrlæger siger man roligt kan tage røntgen hen imod slutningen af drægtigheden, der er fostrene jo 100% udviklede og vokser kun, det farlige er hvis det er nødvendigt mens de fx danner organer. Jeg kan heller ikke logisk se at det en uge inden fødsel skulle gøre mere skade på dem end det fx gør hvis tiah brækker en ben og skal rtg fotograferes :) Og hvis man vender det om så er det jo ogsa farligt hvis man tror tæven er færdig med at føde men der stadig er en derinde som bare ikke vil ud. Det er mit første kuld så derved føler jeg mig usikker på om jeg kan se hvornår hun er færdig og vil derfor gerne vide hvor mange jeg skal vente på ;)

 

Sådan havde jeg det nemlig også... jeg havde helt kvalme da jeg så, at temperaturen var faldet - hvad var det dog, jeg havde begivet mig ud i??? Jeg syntes det eneste man hørte, var historier om, hvor galt det kunne gå... Og så gik det bare rigtig fint! Det tog ca. 3 timer, og hun ordnede det hele selv - jeg sad bare og heppede og tjekkede de små, når hun havde ordnet dem :mrgreen:

 

Men hvis der ikke er risisko ved røntgen, så vil jeg altså også gøre det næste gang (og der er forhåbentlig max 3 mdr. til)- ville altså være rart at vide, at hun rent faktisk er helt færdig ;o) Jeg fik hende scannet for at være sikker på, at der var hvalpe - men på billedet kunne man kun se to...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Ja scanninger kan sagtens snyde og der er mange flere end det ser ud til, det tror jeg dog ikke i vores tilfaelde saa skulle hun nok have vaeret meget stoerre nu :)

 

Tror ogsaa at rtg billedet kan vaere det der faar mig til at slappe af til sidst, ellers trorjeg bare jeg ville bekymre mig for meget om det hele nu var overstaaet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. røngten anbefaler man jo ikke at gravide mennesker bliver det, netop fordi der ikke rigtig er nogle der ved om der er en reel risiko forbundet med det. Så gravide bliver kun udsat for røngten hvis det er absolut nødvendigt.

 

Og som med mange andre ting tror jeg også man kan overfører dette til hundene og derfor tænker jeg - Hvorfor tage chancen!!

 

Mht. Scanning afhænger det vel af udstyret - den scanner jeg bruger er en model der bruges i landbruget og skal man vide det præcise antal skal man for det første være ekstrem dygtig, og gøre det meget tit. Desuden er det også ofte sådan med disse modeller at man skal scanne i begge sider af hunden for at få det hele med.

 

Min egen hund så vi tre fosterblærer på skærmen og dette endte ud i 7 hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Tanten: Den scanningsmaskine der blev brugt til Tiah er en professionel og ikke en i landbruget. Men jeg er klar over der kan være stor variation stadig.

Mht røntgen så er det da også primært i udviklingsfaserne at de undgår det, har aldrig hørt om nogen hvor de ikke ville tage et rtg 14 dage inden fødsel af et barn. Så jeg synes bestemt ikke det er at tage nogen chance.

 

Tror også man kan være en smule for hys. Ingen af mine 3 dyrlæger har nogensinde oplevet misdannelser ved hvalpe der er rtg fotograferet så sent i drægtigheden. Egentlig er det jo logisk at hvis fx hjertet er færdigdannet saa bliver der jo ikke ligepludselig en fejl fordi de får taget et billede. Hvis det var SÅ farligt så brugte man det nok ikke ;)

Og hvis nu nogen tror at min dyrlæge lyver lidt for at tjene lidt ekstra kan jeg med det samme afkræfte den teori da jeg arbejder sammen med dem alle 3 og ikke betaler for det ;) Så jeg VED at de kun vil mig og tiah det bedste og de ville aldrig anbefale det hvis de var i tvivl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tanten: Den scanningsmaskine der blev brugt til Tiah er en professionel og ikke en i landbruget. Men jeg er klar over der kan være stor variation stadig.

Mht røntgen så er det da også primært i udviklingsfaserne at de undgår det, har aldrig hørt om nogen hvor de ikke ville tage et rtg 14 dage inden fødsel af et barn. Så jeg synes bestemt ikke det er at tage nogen chance.

 

Tror også man kan være en smule for hys. Ingen af mine 3 dyrlæger har nogensinde oplevet misdannelser ved hvalpe der er rtg fotograferet så sent i drægtigheden. Egentlig er det jo logisk at hvis fx hjertet er færdigdannet saa bliver der jo ikke ligepludselig en fejl fordi de får taget et billede. Hvis det var SÅ farligt så brugte man det nok ikke ;)

Og hvis nu nogen tror at min dyrlæge lyver lidt for at tjene lidt ekstra kan jeg med det samme afkræfte den teori da jeg arbejder sammen med dem alle 3 og ikke betaler for det ;) Så jeg VED at de kun vil mig og tiah det bedste og de ville aldrig anbefale det hvis de var i tvivl.

 

Hvilken risiko du er villig til at tage med dine kommende hvalpe er jeg da egentlig "ligeglad" med - jeg siger bare hvis man er så bange for at røngtenfotografere mennesker netop fordi der ikke er nogle der tør spå om hvilken indflydelse det kan have på fostrene - hvorfor så tage chancen med en hund......

 

Og de scannere der bruges i landbruget er nu gangske professionelle - det samme er de folk der bruger den :-D Skal man kunne se alt skal hunden vel nærmest i CAT-scanner eller lign., ellers er det som sagt begge sider der skal scannes i.

 

Selv kan jeg konstatere en tæve drægtig, men ikke komme med et bud om hvor mange der er, netop fordi jeg ikke arbejder med scanner regelmæssigt nok.

Desuden er det mig personligt underordnet hvor mange der er, blot jeg kan konstatere en drægtighed således at der er belæg for at ændre fodring osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Det er jo netop det jeg siger det er ikke en RISIKO som sådan når det foretages så sent i drægtigheden. Chancen for den bliver overfaldet på gåturen under drægtigheden er vidst betydelig større.

Det jeg mente med profeesionel var at det er en scanner i størrelse med dem man bruger til mennesker og ikke sådan en man lige kan have i en lille kuffert.

 

Som sagt har jeg aldrig hørt man undlader rtg ved mennesker hvis det er helt i slutningen af graviditeten. Rtg skader nemlig primært når noget er under udvikling.

Og jo jeg er klar over man scanner i begge sider.. altså.. ellers ville jeg jo ikke sige at vi SÅ 5, jeg har jo også prioriteret at jeg er klar over meget kan ændre sig men det ændre nu altså ikke noget på at vi kunne se 5 DEN DAG.

 

Synes du er meget uhøflig at komme og antyde jeg tager unødvendige chancer med mine hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop det jeg siger det er ikke en RISIKO som sådan når det foretages så sent i drægtigheden. Chancen for den bliver overfaldet på gåturen under drægtigheden er vidst betydelig større.

Det jeg mente med profeesionel var at det er en scanner i størrelse med dem man bruger til mennesker og ikke sådan en man lige kan have i en lille kuffert.

 

Som sagt har jeg aldrig hørt man undlader rtg ved mennesker hvis det er helt i slutningen af graviditeten. Rtg skader nemlig primært når noget er under udvikling.

Og jo jeg er klar over man scanner i begge sider.. altså.. ellers ville jeg jo ikke sige at vi SÅ 5, jeg har jo også prioriteret at jeg er klar over meget kan ændre sig men det ændre nu altså ikke noget på at vi kunne se 5 DEN DAG.

 

Synes du er meget uhøflig at komme og antyde jeg tager unødvendige chancer med mine hvalpe.

 

Beklager hvis du syntes jeg er uhøflig.

 

Men jeg har hørt en del menneskelæger og dyrlæger udtale at man ikke kan garantere for at der er en risiko - undskyld, men jeg vælge i dette tilfælde at tro på tvivlerne, og ikke dig selv om du pointere at der ikke er en risiko :-)

 

De scannere man bruger i landbruget kan skam også scanne mennesker - vi har skam gjort det med flere forskellige modeller (både mennesker og scannere) :blink:

 

Uanset scannertype (og størrelse) kan den konstatere drægtig eller ikke drægtig og det er uanset hvilket individ den bruges på - blot kræver det at den der styrer scanneren ved hvad der der kigges efter, hvor der skal scannes osv. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Fra sundhedstyrelsens brochure omkring graviditet og røntgen:

 

I resten af den periode hvor organerne dannes, normalt regnet

fra den tredje uge post conceptio, vil misdannelser kun kunne forekomme, i de organer

der er under dannelse på bestrålingstidspunktet. Disse effekter har en tærskelværdi på

100-200 mSv eller højere. Denne dosis er højere end hvad der gives i forbindelse med

de fleste diagnostiske røntgen- eller nuklearmedicinske undersøgelser. Som eksempel

kan det nævnes, at hverken 3 CT-skanninger af bækkenet eller 20 konventionelle diagnostiske

billeder af abdomen eller bækkenet vil give fosterdoser over 100 mSv. Ved

fosterdoser på 100-200 mSv er risikoen for misdannelser lille, men risikoen stiger med dosis.

 

I den efterfølgende periode (16-25 uger efter undfangelsen) er skaderne mindre markante,

og skader er ikke observeret i andre graviditetsperioder. Alle kliniske observationer

af signifikante fald i IQ og af svær retardation relaterer til fosterdoser over 500

mSv og høje dosishastigheder.

 

http://www.sst.dk/publ/Publ2005/SIS/Graviditet_roentgen/Graviditet_roentgen.pdf

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...