Hop til indhold

spaniels og jagtinstinkt?


Gæst Askebaske
 Share

Recommended Posts

Gæst Askebaske

Hej.

 

Vil bare lige hører om nogen derude har et godt råd. Jeg har en meget rolig og velopdragen engelsk cocker spaniel, ud af opdræt med vægt på familiehunde, ikke jagt. Men instinktet er der jo alligevel. Normalt render aske løs v min side uden problemer og lystrer også godt når han er "fri" og kan tuller rundt og snuse osv. MEN får han en fært, så er han den der er smuttet! så sir' han en helt speciel hylelyd/bjæffelyd og suser afsted og glemmer alt om mig. Har for længst opgivet at kalde på ham i disse situationer, og han kommer også altid tilbage til mig af sig selv efter ngt tid/efter han har opgivet færten. Problemet er bare, at fx for nylig, der opsnusede han en hare på en golfbane og susede ud på banen. Ingen turde slå til bolden pga. den løbske hund og tror de var pænt trætte af mig og min hund;-) Langt størstedelen er der jo ingen problemer, men hvad gør i andre cocker-ejere når i går tur? For vil jo ikke ha' ham i snor, de skal jo ud og krudte af og snuse. Vi tar' self ngl gange i hundeskove, men generelt er de ret kedelige synes jeg. Så vil vi hellere gå i den fri natur, men d er self et problem når han suser afsted, og især nu hvor alle de små dyrebørn ligger i skjul rundt omkring. (selvom han dog endnu ikke har været snu nok til at finde de dyr han opsporer, he he).

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet med fløjte? Dumle er eminent til at blive i nærheden af mig, han går som regel ikke mere end 20meter væk, men han kan også godt smutte et godt stykke væk og ikke høre indkaldet når han får fært af noget, han lukker simpelthen af og tænker kun på sporet.

Her går fløjten ind og trænger igennem, den har indtil videre altid virket når indkald er misset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes det lyder til, at der skal arbejdes seriøst med både indkald og "nej" øvelse. Hvis disse er indlært korrekt, bør du kunne kalde din hund af fært hver gang.

 

Går selv på jagt med mine springer spaniels (lidt løgn, for det er kun den gamle, der har været med indtil nu - den lille får glæden når træningen er på plads), og er i stand til at kalde af hende af klovvildtfod, fugle og harer. Vores fordel som ejere af spaniels er, at de er avlet til samarbejde, og derfor ikke er så svære at lære disse øvelser, som det vil være med en støver.

 

Derfor har vi desværre heller ingen undskyldning, hvis vores hunde ikke respekterer vores signaler, for det er til at lære dem. En fløjte kan være en løsning, men den skal også indlæres korrekt og respekteres hver gang for at det virker. Ligesom "nej" også skal virke hver gang.

 

Både Irene Jarnved (tror jeg nok) og Lone Greva taler om "nej" øvelsen og indkald, så der er heldigvis rigeligt litteratur at tage af. Det er svært at gennemgå øvelserne herinde, så tag først fat i bøgerne, og spørg så endelig videre ind til øvelserne, hvis der skal bruges mere "opbakning".

 

Ellers ville jeg foreslå du begyndte til noget spanielrelevant træning, hvor du kunne få et par andre øjne på hvordan arbejdet med øvelserne går. Vær varsom med deltagelse i træning i jagtforeninger. Det er sjældent her man får den bedste undervisning. Hvor i landet bor du? Så kan jeg se om Spaniel Klubben afholder træning i dit lokalområde (eller om der er andre spaniel folk, man kan træne i selskab med).

Link til indlæg
Del på andre sites

Så lige på din profil, at du er fra Morsø, hvilket så vidt jeg ved (eller kan google mig frem til, for er en hat til jysk geografi) er på Mols? I så fald kan du prøve at tage fat i Spaniel Klubben region Nordjylland. De har denne hjemmeside: http://www.spanielklubben-nordjylland.dk/

 

Her vil du kunne finde info om træning, og der står også hvem du skal kontakte for at høre mere om træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så lige på din profil, at du er fra Morsø, hvilket så vidt jeg ved (eller kan google mig frem til, for er en hat til jysk geografi) er på Mols? I så fald kan du prøve at tage fat i Spaniel Klubben region Nordjylland. De har denne hjemmeside: http://www.spanielklubben-nordjylland.dk/

 

Her vil du kunne finde info om træning, og der står også hvem du skal kontakte for at høre mere om træning.

 

 

Ja, du er en hat til geografi..... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej allesammen. mange tak for alle de gode råd. Jeg vil kigge nærmere på både spanielklubben og bøgerne:-)

 

De bedste hilsner fra Jane & Aske

 

Hej Jane

 

Du skriver desværre ikke hvor gammel Aske er og det er vigtigt når man skal råde om det du spørger om.

Der er to ting som er vigtige med spaniels. Den ene er at lære dem kontakt og det er hunden som skal holde øje med dig og ikke omvendt. Den anden er at lære hunden sit/stop. Det er meget bedre at stoppe sin hund end at kalde den ind. Er den på vej mod en anden hund kan den beholde fokus på den "fremmede" ved stop og skal ikke vende ryggen til som ved indkald.

Starter hunden på at følge fod vil det også altid være nemmere at stoppe den end at lkalde den ind.

Men det er som sagt vigtigt at vide hvor gammel hunden er og hvor længe det har stået på (hvor indgroet er uvanen).

Du kan måske få nogle ideer på www.tacora.dk, hvor der også er en litteraturliste med bøger om spanieltræning !

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...