Hop til indhold

Vis mig din cavalier..


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Hjælp søges til en måske kommende Cavalier-ejer :-D

 

Håber det er OK jeg skriver i denne tråd...

 

Vi er en familie på 5 bestående af far, mor og 3 børn på 3, 7 og 9 år. Vi voksne er begge vokset op med hund og vi har længe ønsket at få hund i vores egen "lille" familie. Vi vil selvfølgelig være sikre på at vælge en race som passer ind i vores hverdag og efter at have være hundeleksikonet igennem sådan ca 100 gange synes jeg Cavalieren passer godt!

 

Men nogen som har erfaring med Cavalieren og børn? Udover vores egne 3 er der altid mange børn i huset - legekammerater, fætre/kusiner, naboer etc.

 

Hvad med at være alene hjemme? Den vil skulle være alene ca. 5 timer 2 dage om ugen....

 

Vi kan ikke rigtig beslutte os for om vi skal have hund nu eller vente til ungerne er ældre. Både for vores og hundens skyld...

 

tili

 

Cavalieren er rigtig god sammen med børn, den er generelt meget kærlig over for alle mennesker/ hunde/ dyr...:hjerte: Hvis det er helt små børn ville jeg nok anbefale en mere hårdfør (større race) fordi cavalieren jo ikke er en hund, som små børn skal prøve at rejse sig op ved, løfte på osv. Men det er det jo heller ikke i jeres tilfælde. ;-) Man skal dog generelt ikke lade børn under 6 år være alene med dyr. Cavalieren er en blid hund, som man heller ikke må være for hård ved, da den er følsom. Den er heller ikke så god til at sige fra selv, hvis dens grænser overskrides.

 

Cavalieren er en selskabshund og har det bedst sammen med sin familie, men 5 timer 2 dage om ugen kan den sagtens klare. :5up:

 

Jeg ved ikke, om I skal springe ud i det nu eller I skal vente. Det ville måske være en fordel, hvis børnene var lidt ældre, så de kunne hjælpe med at passe den. :vedikke: Det er jo i det hele taget en meget stor og vigtig beslutning at tage. Og der er meget arbejde i at få en hvalp i huset. Man kan sammenligne det med at få et 3 årigt barn, så det at få hund er virkelig noget man skal have lyst til og som man vil investere en masse kræfter og energi i de næste 10-15 år. (Hundeskole, gåture, opdragelse, træning, børstning, samvær og hygge...). Racen er en rigtig dejlig hund (desværre hører der en del racerelaterede sygdomme til - vær obs på i det mindste at købe en hvalp med stambog, så I er sikre på forældredyrene er avlsgodkendte. (Hjerteundersøgt men også gerne øjenlyst og patella undersøgt). Det er ikke nogen garanti (jvf min egen), men det er det bedste man kan gøre. Pga det er en modehund og fordi den er blevet avlet frem til at skulle se så nuser ud (rundt hovede og store øjne) er der bleve avlet på lidt for meget...

 

Held og lykke med beslutningen.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 170
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej Tili!

 

Vi fik vores cavalier da vores yngste datter lige var fyldt 3 år og den store var 5, og det har bare været skønt at de har hinanden at vokse op med. Selvfølgelig er deres samvær styret af en voksen og jeg kunne dengang aldrig drømme om at lade dem være alene. Ikke fordi jeg var bange for at hunden ville gøre børnene noget, men mere for hundens skyld. Som frk. Smilla siger så siger mange cavaliers ikke fra, selvom man overskrider deres grænser. Vores hund er noget af det rareste, så vi voksne må sætte grænserne for hvordan man er sammen med hunden, også når der er gæster.

 

Jeg kan kun anbefale Cavalieren som familiehund.

 

Mange hilsner

Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Hjælp søges til en måske kommende Cavalier-ejer :-D

 

Håber det er OK jeg skriver i denne tråd...

 

Vi er en familie på 5 bestående af far, mor og 3 børn på 3, 7 og 9 år. Vi voksne er begge vokset op med hund og vi har længe ønsket at få hund i vores egen "lille" familie. Vi vil selvfølgelig være sikre på at vælge en race som passer ind i vores hverdag og efter at have være hundeleksikonet igennem sådan ca 100 gange synes jeg Cavalieren passer godt!

 

Men nogen som har erfaring med Cavalieren og børn? Udover vores egne 3 er der altid mange børn i huset - legekammerater, fætre/kusiner, naboer etc.

 

Hvad med at være alene hjemme? Den vil skulle være alene ca. 5 timer 2 dage om ugen....

 

Vi kan ikke rigtig beslutte os for om vi skal have hund nu eller vente til ungerne er ældre. Både for vores og hundens skyld...

 

tili

Mingus er ikke vokset op med børn i huset, men er selvfølgelig blevet præsenteret for dem. Han har ikke noget imod dem som sådan, men han synes nok de larmer lige rigeligt :roll: Men han er også lidt en gammelnok af sind :mrgreen:

Enten går han bare, ellers også sidder han ligeså ynkeligt og venter på at jeg kommer ham til undsætning. Og som andre er inde på, skal man virkelig være obs på at hunden ikke får overskredet sine grænser.

 

En cavalier er en skøn hund, men deres lidt skrøbelige fysik gør, at jeg ikke synes de egner sig til små børn. Familiens børn er nok ikke noget problem, da de som regel kan lære at være søde ved hunden. Men legekammerater skal man jo også have i tankerne. Men alle cavalierer er jo ikke ens :-D

Min golden er noget gladere for børn, da hun ikke er ligeså sart mht. en finger i øjet, eller et ryk i pelsen. Men jeg sørger naturligvis så vidt muligt for at den slags ikke sker, det er jo mit ansvar!

 

Min egen cavalier er ikke glad for at være alene i de 9 timer han skal nu - hvilket også er derfor jeg desværre skal af med ham :cry:

Men 5 timer to dage om ugen er jo ingenting, det synes jeg sagtens man kan byde en hund :-D

Der er i øvrigt udstilling i Herning denne weekend, der kan i se en masse dejlige cavalierer og tale med opdrættere. Det er også en god måde at danne sig et indtryk af en race på.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg er enig mht. at 5 timer ikke er noget, men jeg syntes ikke man kan sige, at cavalieren er god til børn, for flere af de jeg kender, er ikke gode til at gå eller sige fra,hvis børnene overskrider deres grænser, og der kan deres dejlige søde uskyldige hundeudtryk godt snyde, for da de ser så godmodige ud, tror mange børn, at de kan gøre alt med dem, kramme og løfte m.m. men det er de ikke gode til...som alle vi ved herinde, men pga. deres søde væsen og udtryk og skønne sind, bliver de måske udsat af børn (ubevist) for nogle ting, der ikke er godt for dem, kan give utrygge hunde hvis de voksne ikke er obs. på det......:hmm: cavalieren er en skøn hund:hjerte: min golden siger ikke noget til voldsomme og børneleg det er en dejlig hund, mere nervefast,syntes jeg,I love my dogs:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er alt for mange forældre der mener at de skal have en "børnevenlig hund der finder sig i alt".

 

- En hund burde ikke behøve finde sig i alt, men alt for mange lærer ikke deres børn, at man ikke hiver en hund i halen, at man ikke smider sig oven på den, at man ikke må prikke den i øjnene, osv.

 

En cavalier er som oftest glad for børn, fordi den er så tillidsfuld, men man skal sørge for at det er børn der ved hvordan man skal behandle en hund. - Det gælder ved alle hunderacer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...