Hop til indhold

jeg har slået min hund med en pind


Gæst Nynne Lorentsen
 Share

Recommended Posts

Jeg ved at vores racekat ikke engang er i stand til at slå en bille ihjel, og hun tilbringer 23 ½ time, af døgnet indenfor, den sidste ½ i haven.. Så hende er jeg sikker på.. Og vores enormt tynde lille huskat, dræbe en ugle, en ræv :shock: Kunne jeg ikke forestille mig.. :eek:

 

Forresten, ses ræven som et skadedyr? Eller er det blot nogen, der mener det?

 

Jeg mener ræven i daglig tale er et skadedyr - men forstået på den måde at den skal være der idet den også er med til at holde bestanden af gnavere osv. nede.

 

Man kan blive forbavset over hvad en kat kan - min har slæbt en fasanhøne med hjem, dog er jeg rimelig overbevist om at hvis den ikke var død da katten mødte den, så har den været skadet på en eller anden måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 454
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ved at vores racekat ikke engang er i stand til at slå en bille ihjel, og hun tilbringer 23 ½ time, af døgnet indenfor, den sidste ½ i haven.. Så hende er jeg sikker på.. Og vores enormt tynde lille huskat, dræbe en ugle, en ræv :shock: Kunne jeg ikke forestille mig.. :eek:

Slå nu lige de små grå til. Der er ike ktale om at en kat slår en ræv ihjel.

Men derimod at kattene fjerner/minimerer det samme fødegrundlag som rævene lever af. Og dét temmeligt effektivt endda.

 

Ugleunger er intet problem for katte, harekillinger ligeså.

 

Forresten, ses ræven som et skadedyr? Eller er det blot nogen, der mener det?

Ræve er ikke skadedyr, men derimod en jagtbar vildtart, som af hensyn til smittetryk, både iblandt rævene, såvel som udadtil bliver reguleret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
[/b]

 

den er et skadedyr i lande hvor den ikke hører til feks australien ligesom kat og hund

 

Hvilke skadedyr tager kommunen sig af

Ravne, måger (Svartbag og Gråmåge), ræve og mus betragtes af kommunen som skadedyr.

Hunde og katte omfattes derimod ikke af definitionen på skadedyr. Tidligere anvendtes betegnelsen skadedyr også om hunde og katte, men det er man gået bort fra. De betragtes som en ressource for ejeren og for samfundet. Løse hunde over 6 måneder er et problem og de skydes, dersom ejeren ikke sørger for at få fat på dem. Katte kan pt. skydes, dersom de ikke er vaccineret mod rabies og ejeren nægter at lade dem vaccinere.

En række smådyr, såsom bananfluer og andre smådyr, der går i mel og gryn er det op til borgerne selv at bekæmpe. Der kan findes råd på Internettet. Evt. kan kommunen hjælpe med at finde information.

 

Ræve

Ræve betragtes som skadedyr, fordi de kan sprede hundegalskab. De skydes også af kommunens hundeinspektør. Der må skydes ræve hele året.

Hvis man observerer ræve i byen, kan det meldes til hundeinspektøren på tlf. 52 79 22.

Hvis man ser en ræv, der har en afvigende adfærd, f.eks. savler, er arrig og har tegn på lammelse i bagkroppen er det meget vigtigt at melde det til hundeinspektøren.

 

http://www.sisimiut.gl/Sisimiut-Kommune/Borgerservice/Affald,-milj%C3%B8-og-spildevand/Skadedyr.aspx

Fra Grønland..

 

Ræve

Rævebestanden i Dragør Kommune holdes nede ved årlig rævejagt på de kommunale strandarealer. Hvis du ser en ræv ved dit hus, kan du kontakte vildtkonsulent Arne Holten (tlf. 32 53 09 10), som kan give gode råd om ræve.

 

Ræve med skab

I forbindelse med, at der er fundet en ræv med skab på Amager skal følgende oplyses:

Skab er ufarligt for mennesker, som kun sjældent bliver smittet. Hunde kan smittes, og skabsmider giver voldsom kløe på hunden. Hvis hunden er smittet med skab, skal du opsøge dyrlægen, der kan ordinere recceptpligtigt medicin.

Der er ikke meget at gøre hvis du ser en ræv med skab. Ræven vil sandsynligvis være væk, inden du når at reagere. Det er forbudt at skyde ræve i bymæssig bebyggelse.

Ræve med skab søger ind til bebyggede områder, når de er så afkræftede af skab, at de skal dø. Hvis du ser en død ræv med skab skal du kontakte enten Dragør Kommune eller Falck Vagtcentralen, det er dem der

 

Fra Danmark http://www.dragoer.dk/page602.aspx

 

 

Kalø.

 

Iøvrigt gør akkurat samme forhold sig gældende for alle andre invasive arter, og det er altså temmelig almen viden alt det her, uanset om man vil erkende det elelr ej.

 

For aborrens vedkommende vælter hele økosystemet, fordi abboren sørger for at der ikke er flere smådyr til at tage sig af algevæksten i småsøerne i DK. Resultaterne ser vi hver sommer.

 

DOF og DJ sporer nedgange i rovdyr såvel som jagtbare vildtarter i områder hvor der er mange katte

 

For ikke at tale om smittespredning på baggrund af de invasive arter.

 

Og din løsning er... ? Udrydde katten (holde den inde?, abboren mm.? Og lad nu vær at tage det som en provokation, for det er det ikke! Det et spørgsmål.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Jeg mener ræven i daglig tale er et skadedyr - men forstået på den måde at den skal være der idet den også er med til at holde bestanden af gnavere osv. nede.

 

Man kan blive forbavset over hvad en kat kan - min har slæbt en fasanhøne med hjem, dog er jeg rimelig overbevist om at hvis den ikke var død da katten mødte den, så har den været skadet på en eller anden måde.

 

Ja, sådan har jeg også forstået det.. At den er et skadedyr.. Det ser dog ud til at der er forskellige meninger om det..

 

:5up:

 

Slå nu lige de små grå til. Der er ike ktale om at en kat slår en ræv ihjel.

Men derimod at kattene fjerner/minimerer det samme fødegrundlag som rævene lever af. Og dét temmeligt effektivt endda.

 

Ugleunger er intet problem for katte, harekillinger ligeså.

 

 

Ræve er ikke skadedyr, men derimod en jagtbar vildtart, som af hensyn til smittetryk, både iblandt rævene, såvel som udadtil bliver reguleret.

 

 

Ja, men vi kommer vist ikke videre.. Jeg elsker katte.. Og så må jeg jo bare være blind for de negative følger fordi jeg er dum..

 

Kalø hvad? Har du ikke nogen internet kilder, ang. kattens negative effekt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og din løsning er... ? Udrydde katten (holde den inde?, abboren mm.? Og lad nu vær at tage det som en provokation, for det er det ikke! Det et spørgsmål.. ;-)

 

Løsningen: Begrænse skaden mest muligt.

 

Effektivt betyder det: Hold kattene inde, eller på matriklen.

Løse katte skydes elelr indfanges og steriliseres elelr aflives.

Og det gør man allerede. Bare ikke effektivt nok, for folk har stadig deres katte rendene frit rundt, og katte formerer sig stadig på må og få.

 

Abboren kan man ikke gøre meget med mere. Den er ikke til at styre. Selvom lystfiskerforbudnene i DK alligevel gør hvad de kan.

 

Og så ved jeg virkelig ikke hvordan man ikke kan tage dine spørgsmål som provokationer. Jeg har ufatteligt svært ved at begribe at man kan være så uvidende om så basel en ting som invasive arter. SÅ kan du kalde det tilsvininger alt det du vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Kalø hvad? Har du ikke nogen internet kilder, ang. kattens negative effekt?

 

Kalø.

 

Kalø under skov og naturstyrelsen, DMU, DJ og andre, er dem der forsker og registrerer den slags i DK, både i teorien og i praksis.

 

Og så vil jeg endnu engang påpege at katte kun er én invasiv art ud af mange, problematikken er den samme uanset hvilken art du kigger på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Løsningen: Begrænse skaden mest muligt.

 

Effektivt betyder det: Hold kattene inde, eller på matriklen.

Løse katte skydes elelr indfanges og steriliseres elelr aflives.

Og det gør man allerede. Bare ikke effektivt nok, for folk har stadig deres katte rendene frit rundt, og katte formerer sig stadig på må og få.

 

Abboren kan man ikke gøre meget med mere. Den er ikke til at styre. Selvom lystfiskerforbudnene i DK alligevel gør hvad de kan.

 

Og så ved jeg virkelig ikke hvordan man ikke kan tage dine spørgsmål som provokationer. Jeg har ufatteligt svært ved at begribe at man kan være så uvidende om så basel en ting som invasive arter. SÅ kan du kalde det tilsvininger alt det du vil.

 

Måske tager du det som provokationer, blot fordi du selv er så provokativ.. Jeg har ufattelig svært ved begribe, at nogle folk ved så ufattelig lidt om andre almen viden ting.. Og at jeg ikke ved en skid om, hvorvidt økosystemet vælter, hvis en kat spiser rævens mad.. Tjaa.. Det er bare mig.. Biologi, jægeri mm. interesserer mig ikke.. Men så er det jo godt at det ganske Danske land har jægere som dig, der forstår at udrydde truslen..

 

 

 

Wiki giver jeg aldrig noget for.. Men tak for de andre.. :5up:

 

Nu spørger jeg bare.. Er det samme situation i DK som i Australien? :oops:

 

EDIT: De handler jo om omstrejfende (ikke at forveksle med vilde katte siger Wiki?) katte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Måske tager du det som provokationer, blot fordi du selv er så provokativ.. Jeg har ufattelig svært ved begribe, at nogle folk ved så ufattelig lidt om andre almen viden ting.. Og at jeg ikke ved en skid om, hvorvidt økosystemet vælter, hvis en kat spiser rævens mad.. Tjaa.. Det er bare mig.. Biologi, jægeri mm. interesserer mig ikke.. Men så er det jo godt at det ganske Danske land har jægere som dig, der forstår at udrydde truslen..

 

 

 

 

Wiki giver jeg aldrig noget for.. Men tak for de andre.. :5up:

 

Nu spørger jeg bare.. Er det samme situation i DK som i Australien? :oops:

 

EDIT: De handler jo om omstrejfende (ikke at forveksle med vilde katte siger Wiki?) katte?

 

 

er ikke helt sikker på hvordan det ser ud i danmark men er ret sikker på at beskyttelse af vildtet som fuglelivet osv er ret vigtigt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Kalø.

 

Kalø under skov og naturstyrelsen, DMU, DJ og andre, er dem der forsker og registrerer den slags i DK, både i teorien og i praksis.

 

Og så vil jeg endnu engang påpege at katte kun er én invasiv art ud af mange, problematikken er den samme uanset hvilken art du kigger på.

 

Ja, men nu snakker vi lige om katte jo..

 

Intet om katte:

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/invasivearter/Borger/StopSpredning.htm

 

Intet om katte:

http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/DB812145-4733-4D7F-95AA-9EB940A61D1E/0/Handlingsplanforinvasivearter2.pdf

Jo nævnt én gang.. Men det er omhandlende Australien..

 

Nej, jeg stoler ikke på Wiki, men http://da.wikipedia.org/wiki/Kategori:Invasive_arter intet om katte..

 

Det ser bare ikke ud til at det er et stort problem i Danmark?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er masser på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside om katte.

F.eks:

 

Hertil kommer, at der er observeret nedgange i lokale bestande af markfirben i sommerhusområder som følge af katte.

Fra http://nationalparker.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/714309D8-F427-4F2D-9BD0-E6C5D3EA0E1F/0/Saarbarhedsanalyse.pdf

 

Der er tilsvarende rapporter om salamandre, hugorme og andre danske krybdyr og padder.

 

Så er der denne bemærkning:

 

Skov- og Naturstyrelsen finder det problematisk, at udtalelsen kun referer til gener i forhold til mennesker, hvorimod den ikke behandler gener i forhold til den øvrige natur.

http://www.folketinget.dk/samling/20042/Beslutningsforslag/B60/Bilag/1/167947.HTM

 

om det komplet værdiløse Dyreetisk Råds udtalelse om katte -

http://www.justitsministeriet.dk/fileadmin/downloads/Dyrevaernsraad/Udtalelser_og_tilhoerende_pressemeddelelser/Udtalelse_om_katte__september_2004_.pdf

 

Et par andre tilfældige ting, jeg lige stødte på:

 

Det skønnes, at der nu lever 1/2–1 million tamkatte i Danmark. Selvom den sjældent yngler i den fri natur, er tamkatten i nutiden den rovdyrart, der hyppigst træffes i vor natur, og den spiller en stor rolle som prædator.

fra http://www.naturraadet.dk/udgivelser/09.baagoe.dok.pdf

 

Det er velkendt, at katte ofte efterlades ved sommerhuse eller på parkeringspladser. Katten er en dygtig jæger, der tager mange forskellige byttedyr. Den kan f.eks. være til stor skade for lokale bestande af fugle.

fra http://www.sns.dk/udgivelser/1998/kaledyr/kaeledyr.htm#1

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface
Der er masser på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside om katte.

F.eks:

 

 

Fra http://nationalparker.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/714309D8-F427-4F2D-9BD0-E6C5D3EA0E1F/0/Saarbarhedsanalyse.pdf

 

Der er tilsvarende rapporter om salamandre, hugorme og andre danske krybdyr og padder.

 

Så er der denne bemærkning:

 

 

http://www.folketinget.dk/samling/20042/Beslutningsforslag/B60/Bilag/1/167947.HTM

 

om det komplet værdiløse Dyreetisk Råds udtalelse om katte -

http://www.justitsministeriet.dk/fileadmin/downloads/Dyrevaernsraad/Udtalelser_og_tilhoerende_pressemeddelelser/Udtalelse_om_katte__september_2004_.pdf

 

Et par andre tilfældige ting, jeg lige stødte på:

 

 

fra http://www.naturraadet.dk/udgivelser/09.baagoe.dok.pdf

 

 

fra http://www.sns.dk/udgivelser/1998/kaledyr/kaeledyr.htm#1

 

 

om det komplet værdiløse Dyreetisk Råds udtalelse om katte -

 

Hvad mener du med det? :-D At deres udtalelser ikke holder, eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=291

 

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/herreloese

 

 

 

Høring i folketinget 2005:

 

http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20042/salen/B60_BEH1_47_20_1.htm

 

Jeg vil fremhæve følgende:

 

Jeg har meget sympati for dette forslag om, at det som udgangspunkt skal være forbudt at skyde katte. En række høringsparter, bl.a. Skov- og Naturstyrelsen og Vildtforvaltningsrådet, har imidlertid udtalt sig stærkt imod en forbud mod at skyde katte. Skov- og Naturstyrelsen har således bl.a. anført, at forbud vil indebære, at katte vil nyde en unødig stor beskyttelse i forhold til de øvrige rovdyr, der findes i den danske natur.

Kattes jagt på små pattedyr og fugle vil ifølge Skov- og Naturstyrelsen lokalt kunne have stor indflydelse på tilstedeværelsen af fuglearter, ligesom det ikke kan udelukkes, at katte kan være en trussel mod fåtallige arter. Herudover vil kattes tilstedeværelse i naturen betyde, at der vil være et mindre antal vildtlevende rovdyr, end der ellers ville have været. Skov- og Naturstyrelsen finder derfor, at det også fremover skal være muligt at skyde katte i naturen.

Der er på den baggrund behov for at undersøge dette punkt i beslutningsforslaget nærmere, inden vi træffer en endelig afgørelse. Jeg er derfor indstillet på, at sagen drøftes med bl.a. Skov- og Naturstyrelsen med henblik på at tilvejebringe et bedre grundlag for en afvejning af de modsatrettede hensyn i denne sag. Lad mig derfor afslutningsvis kort opsummere:

Regeringen finder ikke, at der er behov for yderligere regulering af forholdene for ejerkatte. Den eksisterende lovgivning sammenholdt med de private organisationers initiativer på dette område yder efter regeringens opfattelse kattene og deres ejere en tilstrækkelig beskyttelse.

For så vidt angår de herreløse katte, er regeringen indstillet på at tage en nærmere drøftelse med Kommunernes Landsforening om den fremtidige regulering og administration heraf. Og endelig vil Justitsministeriet som sagt tage en drøftelse med bl.a. Skov- og Naturstyrelsen om forslaget om et forbud mod at skyde katte. Mit udgangspunkt vil her være, at jeg som nævnt har stor sympati for et forbud.

Selv om vi fra regeringens side således ikke er enige i intentionerne bag dele af beslutningsforslaget, og vi er enige i andre, kan vi altså samlet set ikke støtte dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Deaddollface

Må indrømme, at jeg efter at have læst Umulias link, bliver mere overbevist om, at det ikke er så stort et problem, som det gøres til..

 

 

http://www.justitsministeriet.dk/fileadmin/downloads/Dyrevaernsraad/Udtalelser_og_tilhoerende_pressemeddelelser/Udtalelse_om_katte__september_2004_.pdf

Jagt på fugle og andre vilde dyr

Fugle udgør kun en mindre del af kattens føde, og selv om katten kan tage både harer og fasaner, må ræven formodes at være en væsentlig større trussel mod disse dyr. En undersøgelse viser, at den danske småfuglebestand aldrig har været så stor som nu i villakvarterer, samtidig med at der i samme områder er en stor bestand af katte. Udenlandske undersøgelser har heller ikke kunnet bekræfte antagelsen om, at katte udgør en trussel mod fuglebestanden, bortset fra særlige tilfælde, fx på små øer. Når der alligevel er så stor fokus på netop dette spørgsmål, skyldes det derfor nok i højere grad, at det er så synlig en del af kattens adfærd – jagten foregår ofte om dagen og måske lige foran næsen på den, der

gerne vil nyde synet og lyden af fuglene i sin have. Nogle forsøger at løse problemet ved at give deres kat et halsbånd på med en klokke, så fuglene bliver advaret, når katten nærmer sig. Det har dog ikkekunnet påvises at have den store effekt på mængden af fugle, kattene fanger, og det kan måske være generende for katten at skulle høre på klokken, hver

gang den bevæger sig.

Svineri, larm og anden uorden

Katte kan benytte biler, havemøbler, barnevogne eller andet, der virker indbydende, som hvilested. Det må dog formodes, at de fleste herreløse vil være for sky til at komme så tæt på mennesker, og under alle omstændigheder vil være lette at

skræmme væk. Spor efter kattepoter på bilen kan være kilde til stor irritation. Også efterladenskaber fra katte kan naturligvis være irriterende, men kattene som oftest dækker deres afføring til, er det tvivlsomt, om efterladenskaberne overhovedet opdages, med mindre de forekommer fx i sandkasser. Det er dog muligt at beskytte sig mod dette ved at afdække sandkassen, hvilket i øvrigt kan være hensigtsmæssigt af andre grunde.

 

 

http://nationalparker.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/714309D8-F427-4F2D-9BD0-E6C5D3EA0E1F/0/Saarbarhedsanalyse.pdf

Kendskabet samler sig især om tre friluftslivsformer: Jagt & fiskeri, sejlads og almindelig færdsel til fods og disses effekt på især to fuglegrupper: Vandfugle (især de kolonirugende og de jagtbare) og rovfugle. Om de øvrige friluftlivsformer og fuglegrupper er den eksisterende viden imidlertid meget sporadisk, ofte anekdotisk og sjældent ’bevist’ i positivistisk naturvidenskabelig forstand med et klarlagt og dokumenteret årsagsvirkningsforhold. Det generelle billede er, at problemerne er begrænsede. Der er således kun ganske enkelte og indirekte beviser på, at jagten enten legalt eller illegalt, direkte eller indirekte har en blivende nedsættende effekt på fuglepopulationerne (visse gæs og visse rovfugle). Og selvom der er mange eksempler på, at fugle kan skræmmes op, og æg og unger ædes af predatorer, der dermed får en særlig chance, er der også mange eksempler på at fuglene kan vænne sig til forstyrrelse og habitatforandringer. Jagten har en nøglefunktion i forhold til de øvrige effekter af friluftslivet, derved at jagtlig efterstræbelse kan etablerer en unaturlig skyhed i fuglebestanden, en skyhed der måske kan nedarves over generationer, og en skyhed der i praksis kan sprede sig fra den ene art til den anden, idet blandede fugleflokke i reglen flygter, når det mest sky individ af den mest sky art letter. Men der er også eksempler på, at fuglene kan skelne, f.eks. hvornår de er indenfor, og hvornår de er udenfor skudvidde eller reservatet, og hvornår en given sig nærmende forstyrrelse er ufarlig eller farlig.
3.2 Pattedyr For pattedyrenes vedkommende er der store mangler i vores viden, hvilket gør, at der ikke kan tegnes et tilstrækkeligt nuanceret billede. Generelt kan dyrenes reaktion på menneskelige forstyrrelser forstås som en antipredator adfærd, der har en række konsekvenser på individ, populations og samfundsniveau (Frid & Dill 2002). Der foreligger klare beviser for, at menneskelige aktiviteter i forskellige situationer virker forstyrrende på enkeltindivider. Resultatet kan hos både pattedyr og fugle være øget hjertefrekvens, øget energiforbrug og mindre tid til at søge føde. Dette kan igen betyde lavere reproduktionssucces og højere dødelighed (Hüppop 1995). Det kan også betyde forstyrrelse af parring og pleje af afkom. Samlet set kan effekter på individniveau få konsekvenser på både populations- og samfundsniveau, hvis en større del af individernes ynglesucces f.eks. forringes, eller hvis nøglearter påvirkes således, at vegetationen ændres (Frid & Dill 2002).
Løse hunde virker særligt forstyrrende.
Det her citat taler for at det er et problem..
Hertil kommer, at der er observeret nedgange i lokale bestande af markfirben i sommerhusområder som følge af katte.

 

http://www.folketinget.dk/samling/20042/Beslutningsforslag/B60/Bilag/1/167947.HTM

 

Kattes jagt på små pattedyr og fugle udgør ifølge Skov - og Naturstyrelsen ikke en generel trussel mod disse arters overlevelse i Danmark. Katte vil imidlertid lokalt kunne have stor indflydelse på tilstedeværelse af fuglearter, ligesom det efter Skov- og Naturstyrelsens opfattelse ikke kan ude- lukkes, at katte kan være en trussel mod fåtall ige arter. Herudover vil kattes jagt ifølge Skov- og Naturstyrelsen betyde, at der alt andet lige vil blive et mindre fødegrundlag for de hjemmehøren- de, vildtlevende rovdyr. Kattes tilstedeværelse betyder således efter Skov - og Naturstyrelsens mening, at der et mindre antal vildtlevende rovdyr i naturen end der ellers ville have været.

 

 

 

 

]http://www.naturraadet.dk/udgivelser/09.baagoe.dok.pdf

Det her citat taler også for det:

Selvom den sjældent yngler i den fri natur, er tamkatten i nutiden den rovdyrart, der hyppigst træffes i vor natur, og den spiller en stor rolle som prædator.

 

 

http://www.sns.dk/udgivelser/1998/kaledyr/kaeledyr.htm#1

Det er velkendt, at katte ofte efterlades ved sommerhuse eller på parkeringspladser. Katten er en dygtig jæger, der tager mange forskellige byttedyr. Den kan f.eks. være til stor skade for lokale bestande af fugle.
^Ergo, man efterlader ikke sin kat.

 

Hvad gør man så?

Du ikke må sætte kæledyr og andre fremmede dyr ud i naturen.

 

 

http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=291

- Der findes ingen danske tal for hvor mange fugle og pattedyr, vores tamkatte hvert år fanger i vores haver og i den fri natur. Men en engelsk undersøgelse viste, at Englands 9,2 millioner tamkatte, i perioden fra april til august, fangede 27 millioner fugle og 55 millioner pattedyr. Det betyder, at hver kat i denne periode gennemsnitligt fangede 3 fugle og 6 pattedyr. Overført til danske forhold svarer det til, at vores cirka 650.000 huskatte fra april til august fanger 2 millioner fugle og næsten 4 millioner pattedyr. Dette tal bliver næsten fordoblet, hvis man regner de vildtlevende herreløse katte med, som anslås til at være nogenlunde det samme antal som huskattene. Selvom det umiddelbart kan lyde som et svimlende højt antal fugle og pattedyr, der må lade livet til vores hjemlige katte, så har katte her til lands sandsynligvis ingen mærkbar betydning for den samlede bestand af vores hjemlige fuglearter.

 

 

http://www.kattens-vaern.dk/assets/naboskab.pdf

Kattene tager fuglene eller fiskene

Det er flere gange påvist, at det antal fugle, der bliver taget af katte, er så lille, at det ikke har nogen indflydelse på fuglebestanden. Ligesom det især er syge, gamle fugle og fugleunger, der ikke har lært at flyve, katten er i stand til at tage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er personlig ikke tilhænger af løse huskatte men synes nu godt nok at I går lidt hårdt til den. Katten har været i vores samfund som husdyr og altså rendt frit omkring i tusindvis af år (for ellers har den jo ikke kunnet fange mus, rotter, mosegrise og andre skadedyr). Hvornår er katten forøvrigt blevet et skadedyr. :confused:

 

At jægerne ikke er begejstrede for katten er jo ikke så underligt. De er selvfølgelig meget bedre til (hvis de selv skal sige det) at udrydde de svage individer end katten :roll: og skaber derfor selvfølgelig en langt mere naturlig ballance...... en eller anden: giv mig en spand jeg kan kaste op i. Det er som med så mange andre situationer, altid dyrene der taber (og skal udryddes) hvis mennesker deler deres præferencer.

Redigeret af Ascha
Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=291

 

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/herreloese

 

 

 

Høring i folketinget 2005:

 

http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20042/salen/B60_BEH1_47_20_1.htm

 

Jeg vil fremhæve følgende:

 

Jeg har meget sympati for dette forslag om, at det som udgangspunkt skal være forbudt at skyde katte. En række høringsparter, bl.a. Skov- og Naturstyrelsen og Vildtforvaltningsrådet, har imidlertid udtalt sig stærkt imod en forbud mod at skyde katte. Skov- og Naturstyrelsen har således bl.a. anført, at forbud vil indebære, at katte vil nyde en unødig stor beskyttelse i forhold til de øvrige rovdyr, der findes i den danske natur.

Kattes jagt på små pattedyr og fugle vil ifølge Skov- og Naturstyrelsen lokalt kunne have stor indflydelse på tilstedeværelsen af fuglearter, ligesom det ikke kan udelukkes, at katte kan være en trussel mod fåtallige arter. Herudover vil kattes tilstedeværelse i naturen betyde, at der vil være et mindre antal vildtlevende rovdyr, end der ellers ville have været. Skov- og Naturstyrelsen finder derfor, at det også fremover skal være muligt at skyde katte i naturen.

Der er på den baggrund behov for at undersøge dette punkt i beslutningsforslaget nærmere, inden vi træffer en endelig afgørelse. Jeg er derfor indstillet på, at sagen drøftes med bl.a. Skov- og Naturstyrelsen med henblik på at tilvejebringe et bedre grundlag for en afvejning af de modsatrettede hensyn i denne sag. Lad mig derfor afslutningsvis kort opsummere:

Regeringen finder ikke, at der er behov for yderligere regulering af forholdene for ejerkatte. Den eksisterende lovgivning sammenholdt med de private organisationers initiativer på dette område yder efter regeringens opfattelse kattene og deres ejere en tilstrækkelig beskyttelse.

For så vidt angår de herreløse katte, er regeringen indstillet på at tage en nærmere drøftelse med Kommunernes Landsforening om den fremtidige regulering og administration heraf. Og endelig vil Justitsministeriet som sagt tage en drøftelse med bl.a. Skov- og Naturstyrelsen om forslaget om et forbud mod at skyde katte. Mit udgangspunkt vil her være, at jeg som nævnt har stor sympati for et forbud.

Selv om vi fra regeringens side således ikke er enige i intentionerne bag dele af beslutningsforslaget, og vi er enige i andre, kan vi altså samlet set ikke støtte dette.

 

Sjovt at Ornitologisk forening ikke mener at katten gør en større forskel på antallet af fugle. :???:

 

 

Og hvorfor er siden i denne tråd dog så irriterende bred. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min holdning til katte er, at de skal have lov til at gå frit omkring.

 

Vi har haft to katte herhjemme, den ene blev kørt over, det er vi selvfølgelig rigtig kede af (for mit vedkommende dog kun

fordi jeg har fået fortalt, at den havde en vidunderlig personlighed - var ikke født da det skete). Ikke desto mindre holdt vi/mine forældre

fast i overbevisningen og vores anden kat fik fortsat lov til at leve livet frit.

 

Han blev 14 år, hvor han desværre begyndte at skrænte :cry:

 

Derudover har min søster pt. Buster, som også får lov at komme ud, når han vil.

 

Her i vores nabolag er der mange katte, som får lov til at løbe frit. Sjovt nok har jeg aldrig fundet ekskrementer fra nogen af dem,

ikke engang i vores sandkasse sandkasse (og ja, godt nok havde vi kvarterets ukronede Konge, men han var jo ikke jage ude og jage andre

katte væk 24/7). Vi har et rigt fugleliv, fuglekvidren her i kvarteret er nærmest konstant om sommeren. Derudover så har vi også haft

fint med ræve, men desværre var det noget ræveskaben lavede om på :cry: Det var sq ikke rart, når man så en afmagret og nærmest

pelsløs ræv gå forbi stuevinduet :cry:

 

Så jeg kan ærlig talt ikke se det store problem, ud over det selvfølgelig er uendelig trist, hvis den bliver kørt over :(

 

Og så er min holdning, at hvis katten er udekat, så skal den være neutraliseret. Det burde være norm fra opdrætterens side og hvis ikke

denne gør det, så må dyrlægen sørge for at få det ordnet, når denne får kendskab til katten. Alt andet giver alt for mange killinger

i længden :???:

 

Nå, men det var så bare min bette mening, baseret på mine personlige erfaringer med katte :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis alle ansvarlige katteejer ville lade deres dyr neutralisere, så var der ikke alle de stakkels vildkatte der går og skranter. Det er for dårligt at de lukker katten ud :evil: . For hankatteejere er det meget nemt. De aner ikke hvor mange hunkatte den har været på. Dem der hunmissen får hurtig besked.

 

Det koster selvfølgelig penge at få sin kat neutrailseret, men det høre ligesom med, hvis ens kat skal have lov at gå ude. Det syntes jeg nu helt sikkert den skal have lov til. Det er en stor del af dens natur at være ude.

 

Det er som om katteejere ikke føler de har et ansvar. Især hankatteejerene! Så afsted til dyrlægen med hanmissen. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis alle ansvarlige katteejer ville lade deres dyr neutralisere, så var der ikke alle de stakkels vildkatte der går og skranter. Det er for dårligt at de lukker katten ud :evil: . For hankatteejere er det meget nemt. De aner ikke hvor mange hunkatte den har været på. Dem der hunmissen får hurtig besked.

 

Det koster selvfølgelig penge at få sin kat neutrailseret, men det høre ligesom med, hvis ens kat skal have lov at gå ude. Det syntes jeg nu helt sikkert den skal have lov til. Det er en stor del af dens natur at være ude.

 

Det er som om katteejere ikke føler de har et ansvar. Især hankatteejerene! Så afsted til dyrlægen med hanmissen. :5up:

 

Hvis alle lod katten neutralisere, så gik der ikke længe inden der slet ikke var katte i DK mere.

 

Min kat blev anskaffet for at holde rotter og mus væk - den fik to hold killinger (og p-piller), og så en dag glemte den at komme hjem.

 

Den ene killing blev beholdt - den er neutraliseret, men ikke fordi han ikke skulle rende rundt og bolle alle damerne tykke herude, men fordi han skulle blive hjemme og gøre det han var bestemt til - fange mus og rotter ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt at Ornitologisk forening ikke mener at katten gør en større forskel på antallet af fugle. :???:

 

Det er jo som med alt andet - hver forening og interesseorganisation ser tingene indenfor sin egen lille boble.

De fugle som kattene dræber, ville sikkert være blevet dræbt alligevel af andre rovdyr. Det er så de rovdyr, der bukker under fordi katten er en mere effektiv jæger.

 

Og hvorfor er siden i denne tråd dog så irriterende bred. :evil:

 

Det skyldes desværre nok et link, jeg satte ind i første indlæg på siden. Ved ikke hvorfor det er så langt :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis alle lod katten neutralisere, så gik der ikke længe inden der slet ikke var katte i DK mere.

 

Det passer vist ikke helt. Der er jo folk, der opdrætter katte.

Tror i øvrigt at hvis katte var lidt mere sjældne, og ikke bare noget man fik smidt i nakken på den nærmeste bondegård, så ville deres ejere måske passe lidt bedre på dem, og ikke lade dem rende rundt og blive kørt over mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det passer vist ikke helt. Der er jo folk, der opdrætter katte.

Tror i øvrigt at hvis katte var lidt mere sjældne, og ikke bare noget man fik smidt i nakken på den nærmeste bondegård, så ville deres ejere måske passe lidt bedre på dem, og ikke lade dem rende rundt og blive kørt over mm.

 

Så er det jo heller ikke alle der gør det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...