Hop til indhold

Hvad er en kamphund?


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Gæst Dogue1

Hvad er en kamphund?

 

  • En kamphund er betegnelsen for en hund, som er designet specielt til at angribe andre hunde i hundekampe

 

  • Kamphunde er et mix af stærke muskelhunde og aggressive terrier, som tidligere blev brugt til for eksempel at slå rotter ihjel

 

  • Fælles kendetegn for kamphunde er derfor, at de har store muskler og stor tænding overfor artsfæller

Kilde: Dansk Kennel Klub

 

...Og der med kan det slåes HELT fast at ddb IKKE er en kamp hunderace. Men en muskelhunderace.

DdB har ikke terrier i blodet, og har ikke stor tænding, tværtimod skal der utrolig meget til at tænde en DdB.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvad er en kamphund?

 

  • En kamphund er betegnelsen for en hund, som er designet specielt til at angribe andre hunde i hundekampe

  • Kamphunde er et mix af stærke muskelhunde og aggressive terrier, som tidligere blev brugt til for eksempel at slå rotter ihjel

  • Fælles kendetegn for kamphunde er derfor, at de har store muskler og stor tænding overfor artsfæller

Kilde: Dansk Kennel Klub

 

Det er faktisk ikke sandheden. Bedlington Terrier er også opdrættet til kamp, jvf:

Aside from its value to poachers, this Bedlington was noted for its ferocity, with reports of the dogs fighting badgers and foxes (and winning), and the breed was prized for its tenacity in illegal dogfights-the Bedlingtons invariably fighting their opponents to the death.

fra: http://www.terrificpets.com/dog_breeds/Bedlington_Terrier.asp

 

Gad vide om DKK går ind for et forbud? :hmm:

 

Akita Inu er 100% kamphund, men passer måske også til beskrivelsen "stærk". Alligevel tror jeg hverken DKK eller nogen politikere går ind for at forbyde en køn pelset hund :roll:

Japanese dogs were small to medium in size and no large breeds existed. Since 1603 in the Akita region, Akita Matagis (medium-sized bear-hunting dogs) were used as fighting dogs. From 1868 Akita Matagis were crossed with Tosas and Mastiffs. Consequently, the size of this breed increased but characteristics associated with Spitz type were lost. In 1908 dog fighting was prohibited, but this breed was nevertheless preserved and improved as a large Japanese breed. As a result, nine superior examples of this breed were designated as Natural Monuments in 1931.

fra: http://www.meihoakitas.co.uk/akitahistory.htm

 

Der er flere andre racer med kamp i blodet, men hvis kriteriet er at racen skal være 100% kamphund, så kan man ikke forbyde ret mange - og Akita må nødvendigvis være en af dem.

 

...Og der med kan det slåes HELT fast at ddb IKKE er en kamp hunderace. Men en muskelhunderace.

DdB har ikke terrier i blodet, og har ikke stor tænding, tværtimod skal der utrolig meget til at tænde en DdB.

 

Så er alle Mastiff-racerne fredet. Ligeledes må Amerikansk Bulldog være det, selv om den er en af de racer folk konsekvent kalder "kamphund".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Akita Inu er 100% kamphund, men passer måske også til beskrivelsen "stærk". Alligevel tror jeg hverken DKK eller nogen politikere går ind for at forbyde en køn pelset hund :roll:

 

Måske det har bare en lille smule med udbredelse at gøre! ;-)

 

Akita'en er én af de racer mine hunde aldrig vil få lov at hilse på og den er ligeledes på vores lokale klubs liste over uønskede racer/blandinger. Shar Pei'en er også nævnt her

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups så har jeg tidligere haft en kamphund i 14 år uden at vide det. Jeg var nemlig den heldige ejer af en rimelig hidsig fox terrier :blink:

 

Nej, pjat en kamphund i mine øjne er en hund der deltager i de såkaldte hunde-kampe - og det er idioterne, der ejer disse hunde der skulle puttes et sted hen med tremmer for - og gerne i riiigtig lang tid. For mig er der ikke nogen race der hedder "kamp-hund"

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske det har bare en lille smule med udbredelse at gøre! ;-)

 

Problemet er jo at det med udbredelsen nok ændrer sig hvis flere racer bliver forbudt. Så vil folk med smag for "farlige" hunde vende opmærksomheden mod de store asiatiske racer. Det er forøvrigt allerede ved at ske - der er kommet mange kangaler til Danmark i den seneste tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Problemet er jo at det med udbredelsen nok ændrer sig hvis flere racer bliver forbudt. Så vil folk med smag for "farlige" hunde vende opmærksomheden mod de store asiatiske racer. Det er forøvrigt allerede ved at ske - der er kommet mange kangaler til Danmark i den seneste tid.

 

Skal lige sige at jeg ikke umiddelbart er for disse forbud. Jeg så hellere en form for begrænsning..

 

Jeg tror ikke på at Kangalen antalsmæssigt nogensinde når samme højder som feks. Amstaff/Pitbull.. Den er trodsalt knapt så "praktisk"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er noget rigtig bæ at folk bruger udtrykket muskelhund, fordi det har ødelagt betydningen af kamphund. For ikke at støde for mange folk begynder DKK at lave udredninger som ikke holder,... hvor hører tosaen hjemme efter deres skøn?. Det er ikke nogen kamphund så, fordi der ikke er terrier i. :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder og læser en bog af Dr. Dieter Fleig, som hedder "Fighting Dog Breeds", i hans bog er nævnt følgende hunde:

 

Gamle kamphunde racer

  • Tibetan Dog
  • Molossus
  • Hunting dogs ( The collective term Hunting dogs comprises all the large, native German hunting breeds)
  • The Mastiff
  • The Bulldog
  • Bull and Terrier
  • The Danish Dog
  • Thi Chincha Dog

Morderne kamphunde racer

 

  • Tibetan Mastiff
  • Mastiff
  • English Bulldog
  • Bullmastiff
  • Bordeaux dog
  • French Bulldog
  • Bull Terrier
  • Staffordshire Terrier
  • American Staffordshire Terrier
  • Great Dane
  • Boxer
  • Matino Napoletano
  • Dogo Argentino
  • Fila Brasileiro
  • Tosa Inu
  • Boston Terrier
  • Pug (dansk = Mops)
  • American Pitt Bull Terrier

Jeg er ved at læse bogen og den er meget spændende, men jeg er altså ikke færdig :oops:

 

Hvis har spørgsmål til hvorfor nogle af racerne er på listen, så slår jeg dem gerne op :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder og læser en bog af Dr. Dieter Fleig, som hedder "Fighting Dog Breeds", i hans bog er nævnt følgende hunde:

 

Gamle kamphunde racer

  • Tibetan Dog
  • Molossus
  • Hunting dogs ( The collective term Hunting dogs comprises all the large, native German hunting breeds)
  • The Mastiff
  • The Bulldog
  • Bull and Terrier
  • The Danish Dog
  • Thi Chincha Dog

Morderne kamphunde racer

 

  • Tibetan Mastiff
  • Mastiff
  • English Bulldog
  • Bullmastiff
  • Bordeaux dog
  • French Bulldog
  • Bull Terrier
  • Staffordshire Terrier
  • American Staffordshire Terrier
  • Great Dane
  • Boxer
  • Matino Napoletano
  • Dogo Argentino
  • Fila Brasileiro
  • Tosa Inu
  • Boston Terrier
  • Pug (dansk = Mops)
  • American Pitt Bull Terrier

Jeg er ved at læse bogen og den er meget spændende, men jeg er altså ikke færdig :oops:

 

Hvis har spørgsmål til hvorfor nogle af racerne er på listen, så slår jeg dem gerne op :-)

Ja tak. Jeg sidder og forestiller mig disse 3 som kamphunde: Mops, Fransk bulldog og GD :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Ja tak. Jeg sidder og forestiller mig disse 3 som kamphunde: Mops, Fransk bulldog og GD :confused:

 

Altså disse to behøver man ikke tvivle på??

 

Man har vel også et underholdningsbehov til te-selskaberne, hvor jeg forestiller mig at der bliver arrangeret minipitts på bordet når porcelænet er ryddet af vejen.

Lidt i samme ånd som de der opfandt bordfodbold fordi deres kondi ikke har været til at rende rundt på en græsplæne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja tak. Jeg sidder og forestiller mig disse 3 som kamphunde: Mops, Fransk bulldog og GD :confused:

 

Mops og fransk bulldog er så små og kluntede at det nærmest er sjovt at kalde dem kamphunde men boxer og GD betragte jeg altid med min viden om kamphundens egenskaber mm. i baghovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså disse to behøver man ikke tvivle på??

 

Man har vel også et underholdningsbehov til te-selskaberne, hvor jeg forestiller mig at der bliver arrangeret minipitts på bordet når porcelænet er ryddet af vejen.

Lidt i samme ånd som de der opfandt bordfodbold fordi deres kondi ikke har været til at rende rundt på en græsplæne...

:lol: Ja det er selvfølgelig en mulighed. Der skal selvfølgelige indlægges tilstrækkelig med pauser, så de kan får styr på deres i forvejen besværlige vejrtrækning (de fladtrykte snuder)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja tak. Jeg sidder og forestiller mig disse 3 som kamphunde: Mops, Fransk bulldog og GD :confused:

 

Mops: Så vidt jeg kan læse mig frem til, er det fordi at dens bygning er skabt så den kan klare sig bedst muligt i en kamp mod et andet dyr. Og bogen lægger op til, at man ikke skal udelukke dyr bare pga. af deres størrelse.

Fransk Bulldog: Jeg tror, at det er fordi at den nedstammer fra bull dog'en, men han skriver kun om racens oprindelse i bogen, og ikke hvorfor han klassificerer den som Fighting Dog

Jeg har forsøgt at google lidt, men kan ikke umiddelbart finde noget

 

Great Dane:Dane’s oldest relative is probably the Molossus dog, which was used in warfare in ancient times

 

Jeg tror at for at jeg kan give fyldestgørende svar, så er jeg nødt til at læse hele bogen og ikke bare lave opslag :oops:

 

Men så vidt jeg har kunne finde frem til indtil nu, så afhænger det meget af om de er i familie med andre kamphunde (så som mastiffer), og ikke så meget om de selv har været brugt til kamp.

 

Men ovenstående er rent gætværk, da jeg ikke lige orker at læse bogen nu :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Jeg sidder og læser en bog af Dr. Dieter Fleig, som hedder "Fighting Dog Breeds", i hans bog er nævnt følgende hunde:

 

 

Gamle kamphunde racer

  • Tibetan Dog
  • Molossus
  • Hunting dogs ( The collective term Hunting dogs comprises all the large, native German hunting breeds)
  • The Mastiff
  • The Bulldog
  • Bull and Terrier
  • The Danish Dog
  • Thi Chincha Dog

Morderne kamphunde racer

 

  • Tibetan Mastiff
  • Mastiff
  • English Bulldog
  • Bullmastiff
  • Bordeaux dog
  • French Bulldog
  • Bull Terrier
  • Staffordshire Terrier
  • American Staffordshire Terrier
  • Great Dane
  • Boxer
  • Matino Napoletano
  • Dogo Argentino
  • Fila Brasileiro
  • Tosa Inu
  • Boston Terrier
  • Pug (dansk = Mops)
  • American Pitt Bull Terrier

Jeg er ved at læse bogen og den er meget spændende, men jeg er altså ikke færdig :oops:

 

Hvis har spørgsmål til hvorfor nogle af racerne er på listen, så slår jeg dem gerne op :-)

 

Bullmastiff er en skovløber hund. En hund som englske skovfode fremavlede til at passe på vilt og tilbageholde krybskytter i den tid det tog for skovfoden at tilkalde ordensmagten.

 

Bordeaux dogge/Bordeaux dogue/Dogue de Bordeaux/Fransk Mastiff. Men lige hvad en bordeaux dog er ved jeg ikke.

Der er gået noget galt i oversættelsen hvis forfatteren mener Dogue de Bordeaux. Ja, det er rigtig at Dogue de Bordeaux-Toulouse/Boulddogue du midi/Dogue du Midi var en kamphund. Men hverken Dogue de Bordeaux-Paris eller Dogue de Bordeaux- Bordeaux var/er kamphunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt mere om GD'en:

 

But here the history of the great dane takes another twist. Boar hounds were not cudly stoic dogs.European wild boar were very dangerous and hunting them required a fast, strong and aggressive dog. And that's what had been developed. But it was also realized, that a dog of this size could be an excellent guard dog - although in order to fulfill this function something would have to be done to make it more people friendly. And so over the 18th and 19th centuries, German dog breeders concentrated on evolving their boar hound into a breed of good temperment and friendliness.

 

The Great Dane is one of the most elegant and distinguished of the giant breeds. It is believed that the breeds origins can be traced to Irish Wolfhound with mixture of old English Mastiff. The breed itself having existed for over 400 years to serve as a Boar Hound in Germany. Europe’s erstwhile boar was one of the most savage, swift, powerful and well armed requiring a superdog to hunt it.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bullmastiff er en skovløber hund. En hund som englske skovfode fremavlede til at passe på vilt og tilbageholde krybskytter i den tid det tog for skovfoden at tilkalde ordensmagten.

 

Bordeaux dogge/Bordeaux dogue/Dogue de Bordeaux/Fransk Mastiff. Men lige hvad en bordeaux dog er ved jeg ikke.

Der er gået noget galt i oversættelsen hvis forfatteren mener Dogue de Bordeaux. Ja, det er rigtig at Dogue de Bordeaux-Toulouse/Boulddogue du midi/Dogue du Midi var en kamphund. Men hverken Dogue de Bordeaux-Paris eller Dogue de Bordeaux- Bordeaux var/er kamphunde

 

uha, jeg skulle vist aldrig have sat den liste ind uden at have læst bogen, jeg har simpelthen ikke tid til at sidde og læse den nu, så jeg kan fortælle hvorfor han har medtaget disse hunde :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, kan vi andre blive delagtiggjort i den viden? :confused:

 

Se, det er det jeg mener med at udtrykket kamphund er blevet rykket. Folk stejler vildt når man trækker "almindelige" racer ind i diskussionen (de som ikke er så udprægede) men det betyder ikke andet end at racen har en masse egenskaber til fælles med andre racer indenfor gruppen der kaldes kamp-/ og vagthunde (ikke kun negative, f.eks. er de meget tilgivende og venlige overfor familien og deres lidt klovnede opførsel er et særkende for denne gruppe).

 

Egenskaberne hænger sammen med hvor racerne kommer fra (de store dogger) og derfor tænker jeg kamphund når jeg tænker f.eks. GD, boxer og broholmer. Det er ikke andet end at jeg respekterer deres store kropzone osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
uha, jeg skulle vist aldrig have sat den liste ind uden at have læst bogen, jeg har simpelthen ikke tid til at sidde og læse den nu, så jeg kan fortælle hvorfor han har medtaget disse hunde :oops:

:ae::lol:... Nå-ja-ja.. Men så må du jo aflyse samtlige aftaler i denne uge indtil du er færdig her:blink: :mrgreen::lol::lol::lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selvfølgelig ikke læst bogen, men allerde nu er jeg ikke spor imponeret :???:

Når jeg hører udtrykket "moderne kamphunderace" vil jeg omgående tænke at det er hunde, der bliver brugt til kamp i dag. Og så er der en del, der er udeladt - Bully Kutta f.eks. og den koreanske kamphund, som jeg ikke lige kan huske navnet på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bullmastiff er en skovløber hund. En hund som englske skovfode fremavlede til at passe på vilt og tilbageholde krybskytter i den tid det tog for skovfoden at tilkalde ordensmagten.

 

Bordeaux dogge/Bordeaux dogue/Dogue de Bordeaux/Fransk Mastiff. Men lige hvad en bordeaux dog er ved jeg ikke.

Der er gået noget galt i oversættelsen hvis forfatteren mener Dogue de Bordeaux. Ja, det er rigtig at Dogue de Bordeaux-Toulouse/Boulddogue du midi/Dogue du Midi var en kamphund. Men hverken Dogue de Bordeaux-Paris eller Dogue de Bordeaux- Bordeaux var/er kamphunde

 

Prøv at læse på dette link, der er en der forsøger at forklare det og henviser samtidig til den bog jeg henviste til :oops:

 

http://www.bulldoginformation.com/dogue-de-bordeaux.html

 

Og hus, jeg aner intet om emnet, jeg har kun sat mig ind i min egen race, jeg kopierede bare en liste fra en bog om kamphunde :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bullmastiff er en skovløber hund. En hund som englske skovfode fremavlede til at passe på vilt og tilbageholde krybskytter i den tid det tog for skovfoden at tilkalde ordensmagten.

 

Bordeaux dogge/Bordeaux dogue/Dogue de Bordeaux/Fransk Mastiff. Men lige hvad en bordeaux dog er ved jeg ikke.

Der er gået noget galt i oversættelsen hvis forfatteren mener Dogue de Bordeaux. Ja, det er rigtig at Dogue de Bordeaux-Toulouse/Boulddogue du midi/Dogue du Midi var en kamphund. Men hverken Dogue de Bordeaux-Paris eller Dogue de Bordeaux- Bordeaux var/er kamphunde

 

He he :lol: Vi har haft denne diskussion adskillige gange men når en race (bullmastiff) består af 40% engelsk bulldog (kamphund) og 60% mastiff (kamphund) så bliver resultatet jo også en hund der opfører sig og indeholder egenskaber som en kamphund. Også selvom den er blevet avlet som krybskyttehund. Skal man ændre adfærdsmønstre og egenskaber kræver det jo at man aktivt avler for at udslette nogle og erstatte dem med andre. Det har man ikke gjort ved nogen af kamphunderacerne, så vidt jeg ved af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...