Hop til indhold

Negleklipning


Gæst Frank
 Share

Recommended Posts

Gæst Frank

Hejsa!

Har prøvet at klippe negle på min hvalp, men det er næsten umuligt. Han vrider sig og bider/slikker og trækker poten til sig.

Er der nogen der har nogle gode råd?

Hvor lange skal neglene være før de skal klippes, er nemlig i tvivl om hans negle er for korte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Træn ham i at få klippet negle.

 

 

Start med bare at røre poten og giv ham godbider og ros imens.

Når han accpetere det og er tryg ved det går du videre

hold poten imens du giver godbider og ros

Tryg - gå videre.

Pil ved poterne/neglene omens du giver godbider og ros

Lad ham undersøge negle klipperen, når han har gjort det og kigger væk, ros og giv godbider.

 

Når du så har brugt X antal tid (indtil han er tryg ved det hele) prøv da igen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frank

Synes bare, at vi har prøvet dette, men er måske nok gået for hurtigt frem. Det er på nuværende tidspunkt en kamp bare at få ham til ikke at hive poten til sig. Vi prøver med din brugsanvisning! Tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid neglesaksen til at ligge ved siden af vores hyggekrog i sofaen. Når vi så sidder der, klipper vi én negl, giver godbid, og så klipper vi måske den næste en time senere - eller dagen efter. Vi kan godt være en uge om at komme hele hunden rundt, men det betyder jo ikke noget.

 

Man skal bare ikke klippe negle hver gang man sidder sammen med hunden, for så begynder den bare at forbinde nærheden med negleklipning, og så har man ødelagt tilliden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid neglesaksen til at ligge ved siden af vores hyggekrog i sofaen. Når vi så sidder der, klipper vi én negl, giver godbid, og så klipper vi måske den næste en time senere - eller dagen efter. Vi kan godt være en uge om at komme hele hunden rundt, men det betyder jo ikke noget.

 

Man skal bare ikke klippe negle hver gang man sidder sammen med hunden, for så begynder den bare at forbinde nærheden med negleklipning, og så har man ødelagt tilliden.

 

Sådan gør jeg også, venter til hun er dejlig afslappet og sørger for ikke at gøre en stor ting ud af det. Og som Umulia siger, kun én negl hver dag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frank

Igen har jeg nok ikke været tålmodig nok...:-)

Jeg prøver denne fremgangsmåde.

Er bare lidt i tvivl om hvor lange neglene skal være før de skal/bør klippes?

Skal man kunne se neglen stikke ud, når hunden står på jorden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige kopieret mit indlæg fra en anden tråd, dovenskaben længe leve :oops::mrgreen:

 

Rådet kræver at ja/nej er indlært korrekt, altså at hvalpen ved at nej er stop og ja er værs'go' (eller hvordan man nu ellers skal forklare det):

 

Noomi bryder sig heller ikke om at man piller ved hendes "tæer" så jeg finder de ekstra lækre guffer frem (og vi snakker altså culotte, lever eller lignende) lægger en foran hende, siger "nej", klipper (eller holdt klipperen hen til neglen i "opstartsfasen") og når den har rørt eller klippet alt efter hvor langt man er nået i træningen, så siger jeg "ja" og hun må tage guffen. Det har altså gjort en stor forskel for hende :5up:Måske kan du bruge metoden? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen har jeg nok ikke været tålmodig nok...:-)

Jeg prøver denne fremgangsmåde.

Er bare lidt i tvivl om hvor lange neglene skal være før de skal/bør klippes?

Skal man kunne se neglen stikke ud, når hunden står på jorden?

 

Man plejer at kunne se på kloen hvor der skal klippes, eller ihvertfald hvor der IKKE skal klippes....

 

De har jo blodårer i det inderste af neglen og det gør altså ond på hunden hvis du får klippet der, og så bliver det endnu mere svært at få hunden til at syntes om at få klippet negle!

 

Prøv at kigge på neglene og se om du ikke finde hvor blodårerne stopper, så kan du se om du overhovedet skal klippe noget.

Og her til at starte med ville jeg kun klippe så lidt af som overhovedet muligt, da du jo skal klippe den samme negl igen om 10 dage :blink: Det skal du jo så du kan holde træningen ved lige, og jeg ville forsætte med det indtil hunden overhovedet ikke har noget imod at få klippet negle.

 

Held og lykke med projektet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Man plejer også at sige, at man ikke må kunne høre hundens negle når den går på gulvet/ eller at neglene ikke må nå jorden... hvis de gør det, så er de for lange...

Link til indlæg
Del på andre sites

Man plejer også at sige, at man ikke må kunne høre hundens negle når den går på gulvet/ eller at neglene ikke må nå jorden... hvis de gør det, så er de for lange...

det gør cujo's, men de er ikke for lange, der kan maks klippes2-3 milimeter af dem.

 

Har så også læst, at hvis neglene ikke klippes jævnligt på en hvalp, kan blodåren vokse sig længere end "normalt" så hunden får lange negle.

Ved ikke hvor sandt det er dog.

Kunne være det Cujo har været ude for, ved det ikke, men han virkede ikke vant til at få klippet negle den første gang vi prøvede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
det gør cujo's, men de er ikke for lange, der kan maks klippes2-3 milimeter af dem.

 

Har så også læst, at hvis neglene ikke klippes jævnligt på en hvalp, kan blodåren vokse sig længere end "normalt" så hunden får lange negle.

Ved ikke hvor sandt det er dog.

Kunne være det Cujo har været ude for, ved det ikke, men han virkede ikke vant til at få klippet negle den første gang vi prøvede.

 

Jo blodåren kan vokse sig længere.. men det gælder ikke kun for hvalpe... det er også gældene for voksne hunde.. det er derfor en god idé at tilse sin hunds negle mindst hver 14. dag.. måske skal der klippes, måske ikke. Freya haaaaaaaaaader at få klippet negle, så jeg overvejer her næste gang at vi skal til dyrelæge, at betale mig fra det, og så kan hun få dem klippet ned hvor de skal... Det kommer nok til at bløde så, men så er dyrelægen jo liiige ved hånden..:blink:

 

Men ellers så overvejer jeg faktisk at købe den nye lille fikse dremel.. Så kan man jo klippe først og bagefter file neglen så langt ind man kan.... Lige inden man når blodåren self.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og kan også høre Cleo nyklippede negle på gulvet.

 

Jeg sætter mig på gulvet og lægger Cleo med overkroppen og benene henover mit lår i skrædderstilling, så er de nemme at klippe. Bagpote-neglene tager jeg når hun gnaver fyldt ben imens jeg "pelser" hende:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

På hvide negle kan du tydeligt se hvor langt oppe du må klippe.

 

Aslan har mørke negle, og vi kan ikke se hvor langt oppe vi må klippe, så jeg har lavet en "bedømmelse" som er ok.

 

Med hynsin til HVORNÅR, Aslan klikker altid, selv med frisk klippet negle, klikker han, der er så foreskel på hvor kraftig klikken på gulvet der er :blink:

 

Puha, det er jo et helt leksikon at skulle klippe negle :hmm:

 

 

Held og lykke med det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine elsker en gang fodmassage, kigger interesseret med når jeg undersøger hende mellem tæerne, det er bare at træne og hygge og beundre, så bliver det hyggeligt at få nusset tæer (men jeg klipper altså ikke selv, det må dyrlægen gøre, det er jo noget med blod :oops:)

det er bare sådan at det IKKE må bløde jo :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frank

Puhh er en jungle alt det negleklipning...

Er bare stadig i tvivl om hvor lange de negle skal være, før man skal begynde "kampen", for på nuværende tidspunkt er det en kamp.

Hvis vi bare holder let på poten, trækker han den tilbage, uanset hvor mange gange vi gør det, og uanset om han stort set sover.

Puhh..måske vi også skulle ty til dyrelægen, så kan han være bussemand.

Meeen ville nu alligevel være rart, at kunne gøre det selv.

Hvilken neglesaks/klipper vil I anbefale?

Har prøvet med sådan en fra dyrehandleren med stop, men den er alt for stor til Franks små tær, nu forsøger vi med sådan en menneske negleklipper er bare som om, at man skal trykke meget hårdt + at Frank hader den der klik lyd den siger.:idea:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Jeg har haft den klipper du taler om, og syntes den var svær at bruge. Denne her er til gengæld et hit:

 

1627_169x87.jpg

 

 

Og så må jeg indrømme, at jeg på nogle punkter er hamrende upædagogisk. Der er bare nogle ting der skal gøres, og negleklip er en af dem. Nægter at lade det blive til et stort cirkus, og tager fat og får det overstået. Ganske som dyrlægen. Ikke noget vold og magt, men beslutsomhed og hurtighed. Ingen af mine bryder sig om at få klippet negle, men de er ikke angst for det, og kan sidde ubekymret ved siden af negleklipperen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jo blodåren kan vokse sig længere.. men det gælder ikke kun for hvalpe... det er også gældene for voksne hunde.. det er derfor en god idé at tilse sin hunds negle mindst hver 14. dag.. måske skal der klippes, måske ikke. Freya haaaaaaaaaader at få klippet negle, så jeg overvejer her næste gang at vi skal til dyrelæge, at betale mig fra det, og så kan hun få dem klippet ned hvor de skal... Det kommer nok til at bløde så, men så er dyrelægen jo liiige ved hånden..:blink:

 

Det lyder knap så gennemtænkt?

 

Uanset dyrlægen er i nærheden er smerten ved en blødende negl lige så stor, som hjemme i sofaen, og din hund får en rigtig dårlig oplevelse, som vil gøre fremtidig negleklipning værre. Hun vil fremover tro (vide) det gør ondt at få klippet neglene.

 

Freya vil have bedre af godbidsmetoden og gradvis tilvænning ved at få nusset/klippet én negl dagligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Puhh er en jungle alt det negleklipning...

Er bare stadig i tvivl om hvor lange de negle skal være, før man skal begynde "kampen", for på nuværende tidspunkt er det en kamp.

Hvis vi bare holder let på poten, trækker han den tilbage, uanset hvor mange gange vi gør det, og uanset om han stort set sover.

Puhh..måske vi også skulle ty til dyrelægen, så kan han være bussemand.

Meeen ville nu alligevel være rart, at kunne gøre det selv.

Hvilken neglesaks/klipper vil I anbefale?

Har prøvet med sådan en fra dyrehandleren med stop, men den er alt for stor til Franks små tær, nu forsøger vi med sådan en menneske negleklipper er bare som om, at man skal trykke meget hårdt + at Frank hader den der klik lyd den siger.:idea:

 

Til så lille en hvalp/hund bruger jeg en ganske almindelig 3 - i -1 negleklipper til mennesker. Den er nem at håndterer.

 

Der må ikke være en "krog" på neglen, er der det kan du roligt klippe den af hvor neglen begynder at være lige.

 

Start evt med at klippe dine egne negle og lad hver kliklyd betyde lækker godbid til Frank, det afdramatiserer lyden.

 

Lær ham sideløbende at blive "håndteret" ved at give lækre godbidder i kølvandet på hvert strøg over kroppen, neded benene, over poten, ørene mv.

Som en ting han skal lære i tilid til at det ikke bliver ubehageligt.

Han kan have nogle kedelige erfaringer med fra opdrætteren, hvis han er blevet manipuleret og håndteret uden respekt og forståelse for hudeadfærd.

 

Få evt din veterinærsygeplejerske til at vise dig (uden at klippe) hvor langt du skal klippe.

Hvilken farve negle har Frank?

 

Ved at lade dyrlægen blive bussemanden vil I opnå at Frank efterfølgende vil forvente det værste hos dyrlægen = uro og stress ved konsultationer uanset hvad disse går ud på.

 

Slap af med det, selv om neglene når at blive for lange kan det sagtens reguleres senere. Som du beskriver din lille hund er overskridelse af grænser det sidste han har behov for :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det lyder knap så gennemtænkt?

 

Uanset dyrlægen er i nærheden er smerten ved en blødende negl lige så stor, som hjemme i sofaen, og din hund får en rigtig dårlig oplevelse, som vil gøre fremtidig negleklipning værre. Hun vil fremover tro (vide) det gør ondt at få klippet neglene.

 

Freya vil have bedre af godbidsmetoden og gradvis tilvænning ved at få nusset/klippet én negl dagligt :-)

 

 

Nogle af hendes negle synes jeg selv er ved at være for lange... (måske jeg er lidt hypokont)... og dem klipper jeg i ca. 2 anden dag for at få dem ned... Men jeg overvejer bare at få dyrelægen til at klippe dem ned hvor de skal, og så kan jeg selv holde dem derfra...

 

Jeg synes nu ikke at det er latterligt...:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nogle af hendes negle synes jeg selv er ved at være for lange... (måske jeg er lidt hypokont)... og dem klipper jeg i ca. 2 anden dag for at få dem ned... Men jeg overvejer bare at få dyrelægen til at klippe dem ned hvor de skal, og så kan jeg selv holde dem derfra...

 

Jeg synes nu ikke at det er latterligt...:hmm:

 

Hvad mener du med latterligt??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

De der Dremel ting skulle være fantastiske. Så kan man file til hunden reagerer, hvilket også skulle være nok til, at nerven trækker sig tilbage. Det vil sige man gradvist kan få kortere negle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hvad mener du med latterligt??

 

Det var bare fordi du sagde at det ikke lød så gennemtænkt, at jeg havde tænkt mig at tage til dyrelæge for at få Freyas negle klippet ned hvor de skal, da de nok ville komme til at bløde...

 

Freya er som sagt min første hund, og jo indrømmet jeg tænkte da ikke liiiiiige over at det var en god idé at klippe negle hver 14.dag... Så istedet for bare at se til og respektere at hendes negle må forblive en lille smule for lange, så vil jeg MEGET hellere betale mig fra det... måske at penge kan få en til at tænke sig om en anden gang...:lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...