Hop til indhold

Soignering - hvornår er grænsen nået!


Gæst freya3010
 Share

Recommended Posts

Nu gentager jeg: Det er visse mennesker, der gør udstilling af hunde til en konkurrence. Det er ikke det oprindelige formål. I tidernes morgen var det en avlskåringsevent og en præsentation af afkommet efter den og den kombination.

 

I vore dage har det udviklet sig til en modedille, en konkurrence, hvor - om ikke alle, så mange - kneb gælder. Der kan nages og bides blandt mennesker om, hvordan en hund skal se ud og æv dommeren er dum, blind og notorisk idiot.

 

Der er ligesom to indfaldsvinkler til udstilling anno 2009. Tage det som en hyggelig dag eller spille med på konkurrence-tingen og nage og bide af de andre udstillere og deres hunde.

 

Helt enig :blink:

 

Mht brugshundene, så synes jeg vitterligt at man / klubberne (Hvem det nu måtte være) skal gøre alt, hvad der står i deres magt for at bevare brugselementet og brugsprøverne. Det er jo dér man kan se om hundene er mere værd end sofapynt. Om de kan noget andet end tulle rundt og tage sig ud.

Tjooo...tjaa..... igen ender vi i stilstand, eftersom størstedelen af folkene i klubberne er udstillere. Heldigt nok for visse brugsracer, har man fået fjernet udstillingskravet, hvilket gør det muligt at prioritere brugsegenskaberne højere, end man ellers ville kunne.

 

For de fleste racer er der dog stadig udstillingskrav, og det i sig selv gør jo ingen skade, hvis man dog bare kunne få genindført prøvekravene.

 

Ved retrievere har man så valgt at gøre en kvalifikationsprøve til adgangskrav i brugshundeklasserne til udstilling. Dén kval.prøve er bare intet værd, reelt kun en lettere udvidet brugsprøve, som alle hunde med basel hvalpetræning kan bestå i 8 måneders alderen. Tidligere må de nemlig ikke stilles.

Og i praksis betyder det så at man igen udelukkende vil se udstillingstyperne i en brugshundeklasse. Og ikke de egentlige brugshunde :roll:

 

På mange måder kan jeg i dén grad godt forstå at DJR opstod i sin tid. For mod den horde af udstillere, har brugsfolket blandt retrievere reelt ikke noget at skulle have sagt i DKK. Det er ikke "dem" der har prioritet.

Eneste beklagelige egenskab i dén klub er, at de ikke har krav til sundhed overhovedet, de registrerer ikke engang eksempelvis HD resultater når sådanne haves.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 193
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Helt enig :blink:

 

 

Tjooo...tjaa..... igen ender vi i stilstand, eftersom størstedelen af folkene i klubberne er udstillere. Heldigt nok for visse brugsracer, har man fået fjernet udstillingskravet, hvilket gør det muligt at prioritere brugsegenskaberne højere, end man ellers ville kunne.

 

For de fleste racer er der dog stadig udstillingskrav, og det i sig selv gør jo ingen skade, hvis man dog bare kunne få genindført prøvekravene.

 

Ved retrievere har man så valgt at gøre en kvalifikationsprøve til adgangskrav i brugshundeklasserne til udstilling. Dén kval.prøve er bare intet værd, reelt kun en lettere udvidet brugsprøve, som alle hunde med basel hvalpetræning kan bestå i 8 måneders alderen. Tidligere må de nemlig ikke stilles.

Og i praksis betyder det så at man igen udelukkende vil se udstillingstyperne i en brugshundeklasse. Og ikke de egentlige brugshunde :roll:

 

På mange måder kan jeg i dén grad godt forstå at DJR opstod i sin tid. For mod den horde af udstillere, har brugsfolket blandt retrievere reelt ikke noget at skulle have sagt i DKK. Det er ikke "dem" der har prioritet.

Eneste beklagelige egenskab i dén klub er, at de ikke har krav til sundhed overhovedet, de registrerer ikke engang eksempelvis HD resultater når sådanne haves.

 

Det handler vel også nok så meget om, at ingen vil / kan / tør trække en grænse mellem, hvad der er en udstillingsrace og hvad der er en brugshund. De traditionelle brugshunde skal pludselig også være udstillingshunde og udstillingshundene kan da selvfølgelig da også brugshundetrænes (vores egen som et eksempel). Det er lidt ligesom alting flyder og ingen har en mening om noget ud over at alle hunde skal kunne alting...ellers må de fluks fabrikeres i en udstillingslinie på en ene side og en brugshundelinie til den anden side for ingen skal da fortælle fru Jensen, at den race hun ønsker bare ikke er gearet til det liv hun vil tilbyde den og de interesser hun har udi det at have hund. Det er som med så meget andet i menneskeverdenen...vi vil have det hele...nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Men hvad synes dù om den udvikling: at avle hundene væk fra deres oprindelse - rent strukturelt og temperamentsmæssigt - for at få trofæer i skabet :?:

Standard blev oprindeligt nedskrevet for at man havde en rettesnor i avlen - den skulle beskrive det perfekte individ, perfekt i forhold til det racen var skabt til.

Men standardens oprindelig formål: den ultimative brugshund er idag netop tilsidesat i rigtig mange race til fordel for avl udelukkende efter skøndhed og strukturel ideal.

 

Hvis jeg skal holde mig inden for egen race, så synes jeg nedenstående hund er noget nær den ideelle Aussie: Moderat i enhver henseende og ikke mindst så har tøsen pæren i orden! Dette er en Aussie som jeg ville være meget stolt af at have opdrættet!

 

[ATTACH]9554[/ATTACH]

 

Jeg bryder mig ikke om når man udvikler sin race væk fra det som den oprindeligt skal være... Dermed ikke sagt at jeg ikke kan lide udvikling... for det SKAL til for at få racen bedre.. men alt med måde...

 

Samojeden i dag har efterhånden nogle anderledes bevægelser end før hen i tiden.. bevægelserne skulle være utrættelige med lange skridt.. i dag minder de om en American Akitas bevægelser... altså de der laaaaaaaaange bagudspark, laaaaaaaaaange haser og laaaaaaaaaaange skuldre... Samojeden har altid været meget kvadratisk bygget hvor man siger at kropslængden skal være 5% længere end højden.. hos tæver lidt længere... hvis man ser på samojederne i dag, så er nogle lige så lange som høje og endda nogle som er højere end de er lange i kroppen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men hvad synes dù om den udvikling: at avle hundene væk fra deres oprindelse - rent strukturelt og temperamentsmæssigt - for at få trofæer i skabet :?:

Standard blev oprindeligt nedskrevet for at man havde en rettesnor i avlen - den skulle beskrive det perfekte individ, perfekt i forhold til det racen var skabt til.

Men standardens oprindelig formål: den ultimative brugshund er idag netop tilsidesat i rigtig mange race til fordel for avl udelukkende efter skøndhed og strukturel ideal.

Hvis jeg skal holde mig inden for egen race, så synes jeg nedenstående hund er noget nær den ideelle Aussie: Moderat i enhver henseende og ikke mindst så har tøsen pæren i orden! Dette er en Aussie som jeg ville være meget stolt af at have opdrættet!

 

[ATTACH]9554[/ATTACH]

 

 

 

efter min mening er det noget lort at vores racer uanset hvilken bliver ødelagt i deres egenskaber for at både tilfredstille udstillingsfolket samt fordi man efterhånden vil have at alle skal kunne have alle racer derfor bliver brugsegenskaberne forringet med henblik på skønhed og ideal hvillket oprindeligt aldrig har været meningen med ret mange racer og da slet ikke nogen mere end andre især min egen race er blevet ringere både brugsmæssigt og sundhedsmæssigt

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh ja... Og så syntes jeg da iøvrigt at det er endnu mere problematisk at der er "nogen" der stormer frem med bål og brand og brokker sig, under dæknavn, uden at give tilkende hvem de er i en passende introduktion først. :roll:

 

 

Jeg har da heller aldrig præsenteret mig, og jeg tillader mig da at brokke mig over hvad som helst :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad synes dù om den udvikling: at avle hundene væk fra deres oprindelse - rent strukturelt og temperamentsmæssigt - for at få trofæer i skabet :?:

 

Jeg behøver jo ikke at svare - men jeg kan som sædvanligt ikke lade være ;-)

Det konkurrenceelement, der ligger i selve udstillingskonceptet, er skyld i at raceavlen i dag domineres af rosettejægere, der ikke er interesseret i at forbedre racen eller bare i at have en funktionel og sund hund, men kun i at VINDE :ivrig:

Og konsekvenserne er mere vidtgående end de fleste vil indrømme - og ødelæggende for mange racer. Det er mig inderligt imod, og grunden til at jeg slet ikke kan se mig selv støtte det system, hverken ved hundekøb, medlemsskab eller bare ved at betale entré til en udstilling (men jeg har pressekort :slem:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg behøver jo ikke at svare - men jeg kan som sædvanligt ikke lade være ;-)

Det konkurrenceelement, der ligger i selve udstillingskonceptet, er skyld i at raceavlen i dag domineres af rosettejægere, der ikke er interesseret i at forbedre racen eller bare i at have en funktionel og sund hund, men kun i at VINDE :ivrig:

Og konsekvenserne er mere vidtgående end de fleste vil indrømme - og ødelæggende for mange racer. Det er mig inderligt imod, og grunden til at jeg slet ikke kan se mig selv støtte det system, hverken ved hundekøb, medlemsskab eller bare ved at betale entré til en udstilling (men jeg har pressekort :slem:)

 

Er det nu ikke at se tingene fuldstændig sort / hvidt ? Ikke at der ikke er en kerne af sandhed i det du siger, men at påstå at avl på racehunde kun handler om jagt på rosetter...er det ikke en anelse firkantet ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det nu ikke at se tingene fuldstændig sort / hvidt ? Ikke at der ikke er en kerne af sandhed i det du siger, men at påstå at avl på racehunde kun handler om jagt på rosetter...er det ikke en anelse firkantet ?

 

Det siger jeg jo heller ikke - jeg siger at rosettejægerne dominerer, altså at det er dem der sætter dagsordenen.

Jeg afviser skam ikke at der findes ansvarlige opdrættere - der er bare for langt imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
ENkelte får dog smækket lidt praktik på hunden, og endnu har jeg ikke hverken set eller hørt om en udstillingshund der kunne noget som helst af reel værdi. Og selv dér vil man ikek erkende at brugsegenskaberne ganske enkelt ikke er der. Ork gud dog. Et emne der er tærsket langhalm på efterhånden.

 

Vi har da på springerne haft i hvert fald tre dobbelt champions, der både er udstillings- og brugschampions. Og har vist deres værd på praktisk jagt.

 

Min hunds brugsegenskaber er skam også til stede, til trods for hun også er udstillingshund. Og har i øvrigt givet disse egenskaber videre i tifold til sit afkom. Så at brugsegenskaberne fuldstændig negligeres i alle racer, er en tillempelse der må tilskrives kunsten at skære alt over en kam.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har da på springerne haft i hvert fald tre dobbelt champions, der både er udstillings- og brugschampions. Og har vist deres værd på praktisk jagt.

 

Min hunds brugsegenskaber er skam også til stede, til trods for hun også er udstillingshund. Og har i øvrigt givet disse egenskaber videre i tifold til sit afkom. Så at brugsegenskaberne fuldstændig negligeres i alle racer, er en tillempelse der må tilskrives kunsten at skære alt over en kam.

 

Kald det en fordom :blink:

 

Som jeg også skrev er jeg slet slet ikke nok inde i spaniels mv. til at udtale mig specifikt om dem. ALtså bygger mine udtalelser sig fortrinsvis på retrievere, hvad der vel næppe kan være gået forbi nogens næser efterhånden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Kald det en fordom :blink:

 

Som jeg også skrev er jeg slet slet ikke nok inde i spaniels mv. til at udtale mig specifikt om dem. ALtså bygger mine udtalelser sig fortrinsvis på retrievere, hvad der vel næppe kan være gået forbi nogens næser efterhånden :blink:

 

Nogle gange bliver man sgu også nødt til at sætte tingene op sort/hvidt. Og langt hen af vejen har du ret i, at man negligerer racetypiske egenskaber i mange racer. Desværre også hos spaniels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mussepig1965

hmm, jeg har selv en shih tzu som er også er på billedet... jeg mener ikke man overskrider nogen grænse ved at sætte et eleastik i så man kan se dens øjne.... hmm og kan ikke se man overskider nogen grænse ved at lad sin hun klippe i en facon... hunde er da ligeglad med hvordan den ser ud. men du har ret hvis man klipper knor´hår af eller klipper negle korter end normalet... så er man ude i overdrevet for det er noget hunden kan mærke og mangler...

 

og husk så på hunden er fra hvalp vendet til at blive børste og nyder det samværd det faktisk giver... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
men du har ret hvis man klipper knor´hår af eller klipper negle korter end normalet... så er man ude i overdrevet for det er noget hunden kan mærke og mangler...

 

Det undrer mig, at der er mange der siger sådan om knurhår, og er meget nysgerrig på at høre hvorfor holdningen er, at det er synd at klippe dem? Hvad mener du deres formål er og hvordan mener du at hunden kan mærke det og mangler dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Jeg synes grænsen går, når hunden ikke er tilpas ved behandlingen mere.

 

Min egen hun skal ikke udstilles for hun hader at blive gjort i stand, så for hende ville det være synd hvis hun skulle pusles om i timevis - andre hunde elsker det, så grænsen må gå ved den enkelte hund.

 

EDIT: Jeg er stor modstander af at man klipper hundens knurhår af og neglene for korte.

Redigeret af mariannaa
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg behøver jo ikke at svare - men jeg kan som sædvanligt ikke lade være ;-)

Det konkurrenceelement, der ligger i selve udstillingskonceptet, er skyld i at raceavlen i dag domineres af rosettejægere, der ikke er interesseret i at forbedre racen eller bare i at have en funktionel og sund hund, men kun i at VINDE :ivrig:

Og konsekvenserne er mere vidtgående end de fleste vil indrømme - og ødelæggende for mange racer. Det er mig inderligt imod, og grunden til at jeg slet ikke kan se mig selv støtte det system, hverken ved hundekøb, medlemsskab eller bare ved at betale entré til en udstilling (men jeg har pressekort :slem:)

 

jaaaaaaaaaaaaaaaa VINDE :klap:Pokaler :klap: Rosetter :klap: Bling-Bling :klap:

 

 

Jeg er bare ikke helt enig :engel:I min race, og fordelingen er sådan i flere racer, så sælges 90 % af hvalpene til familiehunde, 5% vil blive udstillet og 5% vil gå på jagt. -sådan cirka.

 

Når vi i min race kigger på de opdrættere der findes, så er der vel en 15-20 stykker som møder op på alle udstillingerne hver medbringende en 2-4 hunde, og så plejer der at komme en håndfuld der bare skal have deres hund avlsgodkendt og så ser vi aldrig dem igen.

 

De 15-20 opdrættere der kommer på udstillingerne tegner sig vel for 15-20 % af den avl der er i min race (hvoraf kun 1-2 i hvert kuld udstilles), resten er fra opdrættere der sjældent kommer på udstillingerne (bortset fra når de skal have hunden avlsgodkendt).

 

Så at sige at roset-jægerne dominerer avlen er lidt af en tilsnigelse.

 

Jeg vil så samtidig sige, at det rent faktisk er blandt de 15-20 førnævnte opdrættere man finder dem der går højt op i hundenes sundhed og laver sundhedsundersøgelser udover stambogsføringskravene (øjenlys og HD-fot.)

 

Og så synes jeg måske også der er et andet aspekt i det. -og misforstå mig nu ikke, for jeg bruger selv mine hunde til det de er skabt til...., men har vi brug for racernes brugsegenskaber ? Jeg ved da godt at alle der har cocker ikke bruger dem til jagt. Ligesåvel som jeg går ud fra at alle der har en aussie ikke har en fåreflok i baghaven. Skal vi partout bruge vores brugshunderacer til det de er skabt til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

og så er det jeg liiiige må spørge jer hundefolk: hvordan ville I ordne en pudels hoved uden at fjerne knurhårene? Jason lider ingen last selvom jeg "brutalt og uden skrupler" pudser maskinen på ham hver uge....

 

Inden for min egen race kender jeg til eksempler med at holde hundene på fliser og ikke lade dem røre jord osv af frygt for at få dem beskidte eller slide pelsen.

MEN jeg ved også at det er en unødvendig undskyldning! Jasons opdrætter har hver uge hundene til at løbe løse ude på en kæmpe gård med sø/mose og marker lige så langt som øjet rækker og de har alligevel en superpels til udstillinger (pelsen nederst på ørerne bliver holdt sammen med noget gazebånd for det er stort set det ENESTE sted der sker en synlig slitage på pelsen og så holdes pelsen på toppen i 3 elastikker for at hundene kan se - ALLE elastikker dobbelttjekkes for at sikre at der ikke er et eneste hår der river i skindet!) Et bad og en klipning gør underværker for en pudel!

 

Jason selv bruges til udstilling ca. 1-2 gange årligt, men det er ikke det han til for - til daglig er han familiehund og trænes bl.a. i beredskabet, hvor han klatrer rundt i ruiner og ler og mudder og igennem buskads, men bortset fra ekstra besvær ved soigneringen så er der ingen ulemper derved.

 

btw angående candyfloss kommentaren: en pudel der vaskes bare hver 2. måned og børstes 1 gang ugentligt (hvilket jo skal gøres for at holde filtre væk) vil være candyfloss indtil der kommer et regnskyl for så krøller pelsen (og FILTRER hehe):blink:

 

Hvis der ved aussien er sket en udvikling væk fra all-natural er pudlen rykket et skridt tættere (så tæt som man nogensinde kan komme med sådan en race;-)) her i januar hvor hårspray blev banlyst ved danske udstillinger - dét betyder nemlig at hårpragten på toppen ikke kan holde selv og der ryger en 4-5 cm foroven for at pelsen skal kunne holde selv.

 

Det er forresten næsten ligemeget hvordan hunden er klippet (dog en af de godkendte klipninger) - der skal bare være pels nok til at bedømme pelsens kvalitet.

 

SOm sagt er det eneste der bliver slidt i hverdagen ørerne hvis de ikke dækkes nederst - jason har nok de mindste show-pudel-ører da jeg ikke selv dækker dem og det på trods af at en saks aldrig er kommet tæt på hans ører:-P

 

Til slut: jason er i et bur eller tæt omkring vores plads på udstillingen indtil han skal gøres klar (med afstikkere for tisseture) , derefter kommer han i ringen og så er han klar til at opleve hele udstillingen :blink: Skal han i store ring (hvilket vi kun har oplevet én gang) så får han STADIG lov at være med overalt og møde alle andre indtil store ring starter - så ser vi hvor meget vi kan rette til og går det helt galt så trøster vi os med at vi ikke har en vinderchance alligevel, trækker på skuldrene og danser ind i ringen :mrgreen:

Og jeg er så én af dem der IKKE selv handler - jeg har det fint frem til 5 min. før vi skal ind og så får jeg det dårligt :roll: og må lade opdrætter gå ind (jaja jeg ved det er ynkeligt, men helt ærligt! Ved dch-konkurrence føler jeg ikke pres overhovedet og det er endda dér vi satser - udstilling er bare for hygge og fordi han nu engang har udseendet og temperamentet til det:roll:)

Link til indlæg
Del på andre sites

jaaaaaaaaaaaaaaaa VINDE :klap:Pokaler :klap: Rosetter :klap: Bling-Bling :klap:

 

 

Jeg er bare ikke helt enig :engel:I min race, og fordelingen er sådan i flere racer, så sælges 90 % af hvalpene til familiehunde, 5% vil blive udstillet og 5% vil gå på jagt. -sådan cirka.

 

Når vi i min race kigger på de opdrættere der findes, så er der vel en 15-20 stykker som møder op på alle udstillingerne hver medbringende en 2-4 hunde, og så plejer der at komme en håndfuld der bare skal have deres hund avlsgodkendt og så ser vi aldrig dem igen.

 

De 15-20 opdrættere der kommer på udstillingerne tegner sig vel for 15-20 % af den avl der er i min race (hvoraf kun 1-2 i hvert kuld udstilles), resten er fra opdrættere der sjældent kommer på udstillingerne (bortset fra når de skal have hunden avlsgodkendt).

 

Så at sige at roset-jægerne dominerer avlen er lidt af en tilsnigelse.

 

Jeg vil så samtidig sige, at det rent faktisk er blandt de 15-20 førnævnte opdrættere man finder dem der går højt op i hundenes sundhed og laver sundhedsundersøgelser udover stambogsføringskravene (øjenlys og HD-fot.)

 

Og så synes jeg måske også der er et andet aspekt i det. -og misforstå mig nu ikke, for jeg bruger selv mine hunde til det de er skabt til...., men har vi brug for racernes brugsegenskaber ? Jeg ved da godt at alle der har cocker ikke bruger dem til jagt. Ligesåvel som jeg går ud fra at alle der har en aussie ikke har en fåreflok i baghaven. Skal vi partout bruge vores brugshunderacer til det de er skabt til?

 

Kunne man bare overveje i det mindste at bruge sin brugshund til et eller andet, der skrider ud over en spadsertur op og ned ad villavejen ville det være et stort fremskridt...for hundens skyld. Just my 2 cent...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man bare overveje i det mindste at bruge sin brugshund til et eller andet, der skrider ud over en spadsertur op og ned ad villavejen ville det være et stort fremskridt...for hundens skyld. Just my 2 cent...

 

 

jo, naturligvis, men det var ikke min pointe de skulle sidde stille.

 

Men det jeg mener er, at jeg ikke forventer at mine hvalpekøbere trækker i det grønne outfit. Faktisk kan jeg ofte godt komme i tvivl om jeg i det hele taget er interesseret i at sælge til jægere.

Link til indlæg
Del på andre sites

jo, naturligvis, men det var ikke min pointe de skulle sidde stille.

 

Men det jeg mener er, at jeg ikke forventer at mine hvalpekøbere trækker i det grønne outfit. Faktisk kan jeg ofte godt komme i tvivl om jeg i det hele taget er interesseret i at sælge til jægere.

 

Det var så lige en anden snak og det ser ud til vi er enige. Den med om du har lyst til at sælge dine små til en jæger, tror jeg jeg vil overlade til dig og vores egen søde lille jægermand. Jeg vil nøjes med at følge den debat fra sidelinien :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mussepig1965

det jeg mener at hvis man klipper hundes negle meget kort så vil hunde kunne mærke det for det er unaturligt... og hvis man klipper deres knorrhår af fratager men dem en funktion... da disse er en slags følehår, som især jagthunde benytter sig af og hunde der ikke ser specelt godt... så de knorehår er på hunde for de de har en funktion... derfor!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...