Gæst freya3010 Skrevet Maj 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Maj 7, 2009 En lille tanke som jeg har lyst til at dele/spørge jer om... Hvornår synes i at grænsen ved soignering i forbindelse med udstillinger er nået??? Personligt synes jeg at det er uetisk at klippe knurhårene af, og klippe neglene SINDSYGT korte for at opnår en "pænere" pote. Hvad mener i??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Lige - næsten - kopieret fra et andet indlæg om næsten præcis samme: Jeg synes det går for vidt når underlinjen klippes i facon, overlinjen trimmes/tyndes så den fremstår helt lige, kraven trimmes og tyndes fordi pelsen er for lang/tyk, varbørster klippes af så hunden har et mere rent udtryk osv. Jeg synes heller ikke at det er i orden at man bag efter fylde pelsen med showshine, voks og hårlak så man er sikker på at krøllerne sidder helt perfekt selv efter at hunden har løbet en omgang i ringen. Efter min mening byrde det være nok at møde op med en nyvasket og gennembørstet hund og evt. trimme poter, lidt på benene, halen (hvis den er stumphalet) og evt. det værste på ørene. Det er for pokker da hunden som skal bedømmes ikke en hundefrisørs arbejde med saksen Jeg synes efterhånden der er blevet sat en standard, som ikke hører hjemme, for mit vedkommende fordi det er brugshunde ikke showponier eller frisørprojekter Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Min grænse tror jeg endnu ikke er nået. Jo, hvis hundene hjemme holdes i løbegårde, for at deres pels ikke skal blive ødelagt. Så længe en hund får lov at være hund, og leve et vildt hundeliv med det mudder og slid på pels som det indebærer, så kan det ikke gøre mig harm, at de gejles op til en udstilling. Det er jo et show. Selv har jeg jo også en hund der skal bruges, og jeg holder på, at jeg vil have lov at kunne gå på jagt med hunden en lørdag, og komme på udstilling en søndag. Hvilket også stadig kan lade sig gøre. Så jeg kæmper hårdt for, at der ikke går mode i de lange pelse, så vi på springerne og cockerne ender med så store pelse, som det ses på den amerikanske cocker. Men at det skulle være uetisk at klippe knurhår og neglene korte, det forstår jeg ikke. Knurhår på hunde har ingen effekt, og hvis man altid har holdt kløerne korte, så er det jo ikke fordi man klipper dem til blods hver gang. Nerven trækker sig tilbage, og man kan holde kløerne korte uden problemer. Jeg har heller ikke noget problem med, at hundene fønnes og gejles til en udstilling. Mine bliver vasket efter alle kunstens regler, fønnet og trimmet og klippet. Alt sammen for at bedre hundens udseende og dermed hundens chancer. Alle kan stadig komme og få den nødvendige præmiering på en hund, der ikke er trimmet og klippet. Men vil man være med i showdelen - BIK placeringerne og BIR/BIM og BIS - så er der mange ting der tæller med. Handling og grooming især. Det er ikke en hundefrisørs arbejde der skal bedømmes, men når en dommer står med ti hunde der skal placeres, og øjnene glider henover rækken, så vil de hænge længere ved den hund, der ser bedst og rigtigst ud når den står. Ikke den han godt kan huske var ok bygget, da h*n havde mærket på den. De to hunde kan være ligegodt konstrueret, men når der skal tages hurtige beslutninger, tages den der ser bedst ud i nuet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Her er nogle billeder jeg har taget på en DKK udstilling for et par år siden. De repræsenterer allesammen noget der i hvert fald går over mine grænser - hårdhændet behandling, over-soignering, så pelsen får krøller der ikke var der i forvejen el. lign. Nogle vælger også at foretage soigneringen bag forhæng, og når man ser hvad der foregår ganske åbent, kan man let få den tanke at det må være ren mishandling, det der sker i det skjulte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Min grænse tror jeg endnu ikke er nået. Jo, hvis hundene hjemme holdes i løbegårde, for at deres pels ikke skal blive ødelagt. Så længe en hund får lov at være hund, og leve et vildt hundeliv med det mudder og slid på pels som det indebærer, så kan det ikke gøre mig harm, at de gejles op til en udstilling. Det er jo et show. Selv har jeg jo også en hund der skal bruges, og jeg holder på, at jeg vil have lov at kunne gå på jagt med hunden en lørdag, og komme på udstilling en søndag. Hvilket også stadig kan lade sig gøre. Så jeg kæmper hårdt for, at der ikke går mode i de lange pelse, så vi på springerne og cockerne ender med så store pelse, som det ses på den amerikanske cocker. Men at det skulle være uetisk at klippe knurhår og neglene korte, det forstår jeg ikke. Knurhår på hunde har ingen effekt, og hvis man altid har holdt kløerne korte, så er det jo ikke fordi man klipper dem til blods hver gang. Nerven trækker sig tilbage, og man kan holde kløerne korte uden problemer. Jeg har heller ikke noget problem med, at hundene fønnes og gejles til en udstilling. Mine bliver vasket efter alle kunstens regler, fønnet og trimmet og klippet. Alt sammen får at bedre hundens udseende og dermed hundens chancer. Alle kan stadig komme og få den nødvendige præmiering på en hund, der ikke er trimmet og klippet. Men vil man være med i showdelen - BIK placeringerne og BIR/BIM og BIS - så er der mange ting der tæller med. Handling og grooming især. Det er ikke en hundefrisørs arbejde der skal bedømmes, men når en dommer står med ti hunde der skal placeres, og øjnene glider henover rækken, så vil de hænge længere ved den hund, der ser bedst og rigtigst ud når den står. Ikke den han godt kan huske var ok bygget, da h*n havde mærket på den. De to hunde kan være ligegodt konstrueret, men når der skal tages hurtige beslutninger, tages den der ser bedst ud i nuet. what she said :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Min grænse tror jeg endnu ikke er nået. Jo, hvis hundene hjemme holdes i løbegårde, for at deres pels ikke skal blive ødelagt. Så længe en hund får lov at være hund, og leve et vildt hundeliv med det mudder og slid på pels som det indebærer, så kan det ikke gøre mig harm, at de gejles op til en udstilling. Det er jo et show. Selv har jeg jo også en hund der skal bruges, og jeg holder på, at jeg vil have lov at kunne gå på jagt med hunden en lørdag, og komme på udstilling en søndag. Hvilket også stadig kan lade sig gøre. Så jeg kæmper hårdt for, at der ikke går mode i de lange pelse, så vi på springerne og cockerne ender med så store pelse, som det ses på den amerikanske cocker. Men at det skulle være uetisk at klippe knurhår og neglene korte, det forstår jeg ikke. Knurhår på hunde har ingen effekt, og hvis man altid har holdt kløerne korte, så er det jo ikke fordi man klipper dem til blods hver gang. Nerven trækker sig tilbage, og man kan holde kløerne korte uden problemer. Jeg har heller ikke noget problem med, at hundene fønnes og gejles til en udstilling. Mine bliver vasket efter alle kunstens regler, fønnet og trimmet og klippet. Alt sammen får at bedre hundens udseende og dermed hundens chancer. Alle kan stadig komme og få den nødvendige præmiering på en hund, der ikke er trimmet og klippet. Men vil man være med i showdelen - BIK placeringerne og BIR/BIM og BIS - så er der mange ting der tæller med. Handling og grooming især. Det er ikke en hundefrisørs arbejde der skal bedømmes, men når en dommer står med ti hunde der skal placeres, og øjnene glider henover rækken, så vil de hænge længere ved den hund, der ser bedst og rigtigst ud når den står. Ikke den han godt kan huske var ok bygget, da h*n havde mærket på den. De to hunde kan være ligegodt konstrueret, men når der skal tages hurtige beslutninger, tages den der ser bedst ud i nuet. Jeg synes personligt at man ved at klippe knurhårerne af opnår at ændre sin hunds udseende... Jeg kunne personligt ALDRIG drømme om at klippe Freyas knurhår af... men det er så bare min mening! Mht. til de korte negle mener jeg dem som klipper hundens negle til blods! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Her er nogle billeder jeg har taget på en DKK udstilling for et par år siden. De repræsenterer allesammen noget der i hvert fald går over mine grænser - hårdhændet behandling, over-soignering, så pelsen får krøller der ikke var der i forvejen el. lign.Nogle vælger også at foretage soigneringen bag forhæng, og når man ser hvad der foregår ganske åbent, kan man let få den tanke at det må være ren mishandling, det der sker i det skjulte Nu er det for mig ret svært at se hvad de tre øverste billeder forestiller (udover hunde). De to første har jeg måske en ide om, men hvad er der galt med biledet af bichon'en? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Ja, altså... Nu skal det jo ikke forstås sådan, at jeg syntes alt er godt, hvis det betyder forskellige grader af "overgreb" på hundene. For der er skam en grænse der hedder, at man skal opføre sig ordentligt overfor sine dyr. Så at være så forhastet i sin trimning at man klipper hakker i hunden, ikke gider at holde hunden ved lige, så der skal klippes for langt op på neglene etc. syntes jeg maner til besindighed. Men at hunden trimmes til sit bedste, bliver føntørret og klippet og dufter godt, det ser jeg ikke noget problem i. Med hensyn til knurhår kan vi sagtens være uenige, så længe vi er enige om, at det ikke udgør et problem for hunden eller gør ondt på den. Og ja, det ændrer på hundens udseende, men det gør alt det andet jo også. Og er i øvrigt også derfor jeg klipper dem af på min. Så ser hun knap så "fattig" ud i snudepartiet. Selvom jeg har lært, at der er nogle dommere der ikke syntes om det, og til ære for dem, lader jeg det da gerne stå. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Jeg synes personligt at man ved at klippe knurhårerne af opnår at ændre sin hunds udseende... Jeg kunne personligt ALDRIG drømme om at klippe Freyas knurhår af... men det er så bare min mening! Mht. til de korte negle mener jeg dem som klipper hundens negle til blods! Jeg gad godt se knurhårene på din hund siden det ændrer dens udseende SÅ meget Mit gæt er at på en hvid hund som din består den største udseende ændring i at hunden bliver vasket og blowet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Her er nogle billeder jeg har taget på en DKK udstilling for et par år siden. De repræsenterer allesammen noget der i hvert fald går over mine grænser - hårdhændet behandling, over-soignering, så pelsen får krøller der ikke var der i forvejen el. lign.Nogle vælger også at foretage soigneringen bag forhæng, og når man ser hvad der foregår ganske åbent, kan man let få den tanke at det må være ren mishandling, det der sker i det skjulte Du er god til at sætte tingene helt ud på spidsen, hver gang du skriver om noget du ikke bryder dig om og dette indlæg er ikke anderledes. Nu har jeg deltaget på udstillinger i 15 år og har sgu aldrig set folk forsøge at skjule ting bag forhæng. De papilotter hunden har i pelsen er ikke en måde man snyder sig til flere krøller men vel for at undgå at skulle børste hele pelsen igennem igen. Men når det er sagt, så er jeg enig med dig i at der er nogle der tager udstilling lidt for alvorligt og glemmer at de har en levende hund med. Det bliver resultatet der tæller og så skrider det også for mig. Selve udstillingen skal gerne belyse hundens avlsværdi (bl.a. derfor man ikke kan udstille kastrater) men det har udviklet sig til et show der drejer sig om folks teknik og det går tit ud over hundene, og vel egentlig også hundeavl som sådan.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Jeg har heller ikke noget problem med, at hundene fønnes og gejles til en udstilling. Mine bliver vasket efter alle kunstens regler, fønnet og trimmet og klippet. Alt sammen for at bedre hundens udseende og dermed hundens chancer. Alle kan stadig komme og få den nødvendige præmiering på en hund, der ikke er trimmet og klippet. Men vil man være med i showdelen - BIK placeringerne og BIR/BIM og BIS - så er der mange ting der tæller med. Handling og grooming især. quote] Men hvis grooming, styling, trimming og klipning er noget som skal til for at vinde, så er det jo reelt ikke hunden der bliver kigget på. Udstilling drejer sig i bund og grund om at få en bedømmelse af sin hund ud fra en standard. Den hund som vinder er den hund som på daværende tidspunkt ligger tættest på idealet for racen - selvfølgelig farvet af dommerens personlige holdning og skøn. Grooming og handling handler selvfølgelig om at fremvise hunden fra dens bedste side, men jeg hører faktisk oftere "skjule dens fejl". Jeg synes det må være lidt forlorent at vinde på en super styling og handling af hunden: er det fordi hunden faktisk var den bedste eller var det fordi handleren og/eller groomeren var den bedste til at skjule hundens fejl? Et udtryk som jeg har hørt inden for min race: "jeg kan godt lide at de har rigelig pels, for så er der noget at arbejde med". Hvor er vi så hænde når hundene bevidst avles med store pelse, så de kan formes i præcis den retning vi ønsker. Det er ikke en hundefrisørs arbejde der skal bedømmes, men når en dommer står med ti hunde der skal placeres, og øjnene glider henover rækken, så vil de hænge længere ved den hund, der ser bedst og rigtigst ud når den står. Ikke den han godt kan huske var ok bygget, da h*n havde mærket på den. De to hunde kan være ligegodt konstrueret, men når der skal tages hurtige beslutninger, tages den der ser bedst ud i nuet. Men så er det jo reelt også hundefrisørens arbejde som bliver bedømt og så er vi igen tilbage til det, at det er det hunden vinder på. Hvis/når det er det som det handler om, så kan hundeudstilling jo faktisk ikke bruges til så meget, jeg mener hvis det er det trimmede, stylede og groomede udseende hundene vinder på og ikke det faktiske udseende hunden har, hvad kan jeg så bruge resultatet til rent avlsmæssigt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Jeg gad godt se knurhårene på din hund siden det ændrer dens udseende SÅ meget Mit gæt er at på en hvid hund som din består den største udseende ændring i at hunden bliver vasket og blowet Ikke kun vaskningen og blowningen gør en forskel... der er også stor forskel på hvor meget man vælger at klippe... I Finland eks. der formklipper mange deres samojeder... det samme gør man med tæverne i USA og canada... Hvalpene herhjemme formklipper man også, ved at klippe alt "voksenpelsen" af... Personligt klipper jeg selv underlinie, bukser, haser, poter og pelsen oppe ved ørerne får også en tur. Men du kan sagtens "nøjes" med at vaske og blowe en samojed.. den kommer bare til at se lidt vild ud, på grund af at pelsen på haserne og poterne bliver gigant langt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Men så er det jo reelt også hundefrisørens arbejde som bliver bedømt og så er vi igen tilbage til det, at det er det hunden vinder på. Hvis/når det er det som det handler om, så kan hundeudstilling jo faktisk ikke bruges til så meget, jeg mener hvis det er det trimmede, stylede og groomede udseende hundene vinder på og ikke det faktiske udseende hunden har, hvad kan jeg så bruge resultatet til rent avlsmæssigt? Der er 2 ting i en hundeudstilling 1. Kvalitetsbedømmelsesdelen 2. Show-delen Kvalitetsbedømmelsen er der hvor din hund bliver individuelt bedømt og får sin præmiering. Showdelen er placeringen i klassen. Det du skal bruge avlsmæssigt er kvalitetsbedømmelsen. Showdelen er et spørgsmål om smag og behag for dommeren. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Ikke kun vaskningen og blowningen gør en forskel... der er også stor forskel på hvor meget man vælger at klippe... I Finland eks. der formklipper mange deres samojeder... det samme gør man med tæverne i USA og canada... Hvalpene herhjemme formklipper man også, ved at klippe alt "voksenpelsen" af... Personligt klipper jeg selv underlinie, bukser, haser, poter og pelsen oppe ved ørerne får også en tur. Men du kan sagtens "nøjes" med at vaske og blowe en samojed.. den kommer bare til at se lidt vild ud, på grund af at pelsen på haserne og poterne bliver gigant langt... Alt det synes jeg bare er væsentligt større ændringer af hundens udseende end klipning af knurhår Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Nu er det for mig ret svært at se hvad de tre øverste billeder forestiller (udover hunde). De to første har jeg måske en ide om, men hvad er der galt med biledet af bichon'en? Hvis man har set en Bichon løbe rundt derhjemme, så ser den bare totalt anderledes ud! Og meget sødere i øvrigt... Den, jeg tog billeder af, stod på trimmebordet i 4 timer og var så fyldt med hårlak at den dårligt kunne bevæge sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Du kan nok ikke bruge en BIS plus super bling bling party champion til særlig meget avlsmæssigt. Ikke hvis du kun baserer avl på en hunds præmieringer. Hvis man ikke selv kan se hund, og har set den hund man har tænkt sig at bruge i sin avl, så er det virkelig op af bakke. En racevinder er ikke nødvendigvis en bedre repræsentant for sin race, end den der kun nogle gange får tilkæmpet sig et ck. En hundeudstilling er for mig to ting: et avlskåringsarrangement (hvor hunden får sin kritik og præmiering) og et show (placeringer). Så hvis du vil vide noget om den hund du påtænker at bruge i avl, må der ses på kritikken og dommernes udtalelser og ikke kun på placeringer og rosetter. Fremvisning handler om at vise hunden bedst muligt, og deri ligger jo implicit at hundens fejl skal skjules. Det er vel kendt af alle, at den perfekte hund ikke findes, og dermed har alle hunde fejl. Det er mit job som handler at skjule hundens fejl/vise den fra sin bedste side, og det er dommerens job at se de ting, jeg arbejder for h*n ikke skal se. Ja, en hund kan vinde på en god trimning, men det gør den jo ikke uden at være en god hund i første omgang. Det er jo ikke sådan at vi ser en 2. eller 3. præmie hund blive BIR, fordi den har været gennem hænderne på en hundefrisør. Så jeg mener stadig det er hunden der vinder, og ikke pelsarbejdet. Og at det er hunden der bedømmes. Men hvis du står og skal spise et æble, og står overfor to der er ens, tør jeg vædde med at du vil tage det af dem, der ser mest appetitligt ud. Til stadighed mener jeg det er opdrætternes opgave, ikke at hoppe med på modeluner og avle ud af den streng. Jeg ved man eksempelvis for nyligt inden for welsh springere i Finland har indkaldt dommere uddannet på racen, og har gennemgået standarden sammen med dem, og givet udtryk for deres bekymring omkring racen. Det bliver hurtig en ond cirkel, hvis dommere begynder at dømme mere pels op, sådan at opdrættere i stor stil begynder at fremavle mere pelsrige typer, som igen bliver mere og mere populære. Inden vi ser os om, har vi endnu en amerikansk cocker spaniel, der til trods for hvad standarden siger, ikke længere kan benyttes til sit oprindelige formål. Men det mener jeg er en opgave for specialklub, opdrættere og dommere i fællesskab at undgå. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Lige et spørgsmål: Til glathårede racer, må man da bruge sådan en spray der gør pelsen mere blank - ligesom Show Shine til heste? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Hvis man har set en Bichon løbe rundt derhjemme, så ser den bare totalt anderledes ud! Og meget sødere i øvrigt...Den, jeg tog billeder af, stod på trimmebordet i 4 timer og var så fyldt med hårlak at den dårligt kunne bevæge sig. Jo, det kan du selvfølgelig sige. Mine hunde ser også noget anderledes ud utrimmede end trimmede. Det er vel i princippet kun korthårshunde der ikke ser anderledes ud på udstillinger end derhjemme Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Lige et spørgsmål: Til glathårede racer, må man da bruge sådan en spray der gør pelsen mere blank - ligesom Show Shine til heste? ja, det må du gerne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Kvalitetsbedømmelsen er der hvor din hund bliver individuelt bedømt og får sin præmiering. Showdelen er placeringen i klassen. Det du skal bruge avlsmæssigt er kvalitetsbedømmelsen. Showdelen er et spørgsmål om smag og behag for dommeren. Også kvalitetsbedømmelsen har meget med dommerens smag og behag at gøre, selv med præcise mål for max højde har jeg set for høje vinde over perfekte højde (der står jo at det er max +/- 3 cm), jeg har set samme hund få både lilla og blåt bånd med gansk få dage imellem etc. For mig er grænsen for længst nået, jeg gad godt nok ikke børste i timer, sætte papilotter, klippe i facon etc, synes det er 'for meget' at bruge spray, men er muligvis påvirket af at jeg aldrig selv ville smøre mig ind i et lag make up Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 (rettet) Der hvor filmen knækker for mig er ved den voldsomme udvikling i modeluner; nogen får en 'fiks ide' og så er alle nød til at følge med, hvis de vil være med i placeringerne... Nedenstående viser den samme hund i heholdsvis 2005 og 2009 -hunden er fuldvoksen på begge billeder. På det første billede har hunden masser af bølger i pelsen, underlinjen er kun trimmet til et minimum, hvis den overhovedet er trimmet. På det andet billede er alle bølger lagt ned -på trods af at racen i følge standarten gerne må have bølger i pelsen, underlinjen er tydeligt trimmet og benstammerne fremstår kraftigere. Billederne illusterede rimelig tydeligt den udvikling der er sket rent gromming mæssigt inde for min race i løbet af bare de sidste 3-4 år... Admin: Billeder fjernet efter ønske fra ejer Redigeret Maj 10, 2009 af Admin Copyright billeder fjernet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Billederne illusterede rimelig tydeligt den udvikling der er sket rent gromming mæssigt inde for min race i løbet af bare de sidste 3-4 år... Som jeg ser det, har I flere "problemer" i jeres race. Mest af alt fordi der pludselig stormede en repræsentant af racen ind fra højre, og tog alt hvad der var at vinde i 2007. Eller var det før? Det tror jeg - men ved det ikke - har gjort racen utrolig populær. Udover alle de andre karakteristika, der gør det til en super hund. At årets juniorhandler også var aussiepige samme år, gør nok ikke interessen mindre. De er blevet hårdt eksponeret de senere år, og dermed meget konkurrence som følge. Jeg ved ikke om jeg syntes det er et synderligt problem, at hundene blowes og redes ud. Hvis det ikke kræver noget uværdigt eller lidelsesmæssigt for hunden, hvori er så faren? Hvis angsten er, at man avler mere pelsrige eksemplarer af racen, mener jeg som sagt tidligere, at det er specialklub, opdrættere og dommere man skal have fat i. Ellers står det jo stadig en frit for, at komme med sin hund præcis som man har lyst til at den skal se ud. Og man må vise den præcis som man vil. I den line man bruger til træning, i joggingbukser, med løs line, stående selv eller i langsomt trav. Men man må også forventet at blive bedømt efter hvad dommeren kan se og føle sig frem til, og holder stadig på, at en pænt soigneret hund præsenterer sig bedre og placerer sig derefter. Det er, så vidt jeg husker, en specialklub der indstiller dommere til uddannelse, og som godkender dommere der ønsker at blive uddannet på klubbens racer. Altså har de noget at skulle have sagt, når det gælder bedømmelsen af egne racer. Ligesom jeg tror DKK er meget lydhøre overfor sådanne tanker når der skal bookes udenlandske dommere, fordi der er øget fokus på hundens udseende og velfærd. Inden en udstilling er der dommerbriefing, hvor DKK repræsentanter fortæller dommerne om klubbnes syn på diverse skavanker i racerne, og hvordan det bør bedømmes. Så det er muligt at blive hørt, og give udtryk for sin bekymring. I øvrigt må jeg sige, at jo mere jeg tænker udover egen type af race (syntes i den forbindelse aussien også hører herunder), hvor der er tale om fønning, triming og udglatten af pelse under føn, jo mere kan jeg pege fingre. Førnævnte ser jeg ikke som et problem, men når crested ejere effilerer deres hunde og vokser dem, så syntes jeg grænsen er nået. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Alt det synes jeg bare er væsentligt større ændringer af hundens udseende end klipning af knurhår Det synes jeg så ikke... udtrykket bliver et HELT andet uden Knurhårerne... Der er rigtig mange samojeder der i dag ikke har et så tydligt samojedsmil som de burde, og ved at klippe knurhår kommer smilet alligevel lidt frem... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Det er vel i princippet kun korthårshunde der ikke ser anderledes ud på udstillinger end derhjemme Og det er det jeg synes der helt forkert. Det byrde simpelthen være nok at møde om med en nyvasket og gennembørstet hund. Det er selvfølgelig OK at klippe lidt her og der for at hunden kan fremstå lidt pænere, men klippe dem i facon, spraye og male??? Selvfølgelig ved jeg godt at en hund med bedømmelsen Good ikke pludselig kan trimmes til BIR vinder, men helt ærligt hvis BIR vinderen var så god hvorfor så trimme den? Lave sin hund om til et halvt frisør projet - bare for at vinde trofæer- det synes jeg er en helt forkert relation at have til sin hund. Ser man på den håndtering af hundene som i mange tilfælde finder sted ved udstillingerne, så synes jeg også det er forkert - og denne behandling finder langst hyppigst sted bland dem som går højt op i grooming og handling: Hundene sidder i burer - det er i og for sig OK, men hundene kommer praktisk talt kun ud når de skal groomes og i ringen og måske er de så endda så "heldige" at en står for grooming, en står for handling og når hunden er færdig smides snores til ejeren eller den ryger ind i buret, så ejeren kan socialisere med andre, feste mv. De siger hundene elsker udstilling, men for mig fremstår denne behandling som en matrialisering af hunden og jeg kan ikke lide det. Jeg har aldrig rigtig fundet fidusen ved udstilling, jeg synes det er sjovere at lave noget med hunden, men jeg har tidligere udstillet og synes egentlig det var meget hyggeligt. Lavede en udflugt ud af det sammen med hunden. Men den udvikling der er sket inden for showverden - og i min race i særdeleshed - har fået mig til at bakke fuldstændig ud. Det kan s.... ikke være rigtig at en hund for en anden præmie med den begrundelse at den ikke er trimmet ordentlig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Maj 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Maj 7, 2009 Her er nogle billeder jeg har taget på en DKK udstilling for et par år siden. De repræsenterer allesammen noget der i hvert fald går over mine grænser - hårdhændet behandling, over-soignering, så pelsen får krøller der ikke var der i forvejen el. lign.Nogle vælger også at foretage soigneringen bag forhæng, og når man ser hvad der foregår ganske åbent, kan man let få den tanke at det må være ren mishandling, det der sker i det skjulte Hvis man har set en Bichon løbe rundt derhjemme, så ser den bare totalt anderledes ud! Og meget sødere i øvrigt...Den, jeg tog billeder af, stod på trimmebordet i 4 timer og var så fyldt med hårlak at den dårligt kunne bevæge sig. Vi har en "fast gæst" i kennelen, en Bichon som kommer jævnligt sammen med hans jack russel og labrador bror. Han ser stort set us som på billedet når han ankommer, ligner altid en nytrimmet/badet hund, og han ser STADIG sådan ud efter en uge eller to i pension, med alt hvad det indebærer af mudder og leg i græsset... så jeg kunne heller ikke umiddelbart se noget galt i lige det billede Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts