Hop til indhold

Kan man have hund når man er alene?


Gæst Camilla_Olsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Camilla_Olsen

Hvordan er jeres syn på, at man anskaffer sig en hund når man har et 37 timers job?

 

Er det synd eller kan det gå an, hvis man bruger meget tid med hunden når man er hjemme?

 

Jeg har længe ønsket mig en hund og har købt en ejerlejlighed for, at jeg kunne have muligheden for en hund. Desværre er jeg blevet alene i mellemtiden og det gør jo at der ikke er nogen hjemme hele tiden.

 

Mine arbejdstider ligger sådan her: man - ons : 8 - 15, torsdag - 8 - 18, fre 8 - 14 . Jeg bruger ca 40 min på transport og det er hjemmefra.. Det værste er nok torsdagen, for det er mange timer :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er i princippet ikke noget galt med at have hund selv om man er enlig - så var vi mange, der skulle levere vovserne tilbage ;-)

Men den torsdag er godt nok lang :hmm:

 

Jeg er selv så priviligeret at jeg kan have hund med på arbejde, men den mulighed er det selvfølgelig ikke alle der har. En hundebørnehave, den ene dag om ugen, kunne være en mulig løsning. Men det koster selvfølgelig lidt... Du kunne også få hunden passet hos familie eller venner, hvis du har den mulighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen

Ja torsdagen er mit største problem, de andre dage er ok synes jeg ..

 

Problemer ligger jo bare i, at finde nogen der kan passe den hver torsdag, det er jo ikke alle der synes det er lidt spændende at være afhængig af en andens hund.

 

Jeg kunne selvfølgelig overveje en hundelufter, men stadig, det er hver torsdag og en fremmed der skal have nøgle til min lejlighed.

 

Det kunne være lækkert, hvis man kendte en i Roskilde, der kunne tage en vovse ind en gang om ugen :D

 

Vil prøve at søge på hundebørnehaver, sig til, hvis i kender nogen i nærheden af Roskilde.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er også alene med herr flick og jeg synes at det fungere rigtigt godt... jeg arbejder næsten 37 timer, men så når jeg er hjemme får han en masse kvalitetstid sammen med mig, her i de lyse måneder er vi ude i ca. 3 timer om dagen og i de mørke lidt mindre - vi går i hi kan man vel nærmest kalde det :mrgreen:

de dage hvor man kommer træt og udaset hjem er ikke slemme synes jeg, for det er jo superhyggelige timer med hunden selvom man er træt....

så jeg synes godt at det kan forenes og det er en fryd med sådan en logrende bofælle :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Snp1981
jeg er også alene med herr flick og jeg synes at det fungere rigtigt godt... jeg arbejder næsten 37 timer, men så når jeg er hjemme får han en masse kvalitetstid sammen med mig, her i de lyse måneder er vi ude i ca. 3 timer om dagen og i de mørke lidt mindre - vi går i hi kan man vel nærmest kalde det :mrgreen:

de dage hvor man kommer træt og udaset hjem er ikke slemme synes jeg, for det er jo superhyggelige timer med hunden selvom man er træt....

så jeg synes godt at det kan forenes og det er en fryd med sådan en logrende bofælle :blink:

Hvor mange timer er hunden max hjemme om dagen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange timer er hunden max hjemme om dagen?

 

Petrine har snildt klaret 14 timer, selvom hun normalt sjældent er alene mere end 2-3 timer (manden var ude at rejse, togene var vildt forsinkede), men det er ikke optimalt, jeg synes 8 timer fast dagligt er max, forudsat at der er kvalitet og fuld opmærksomhed når man så kommer hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kawida

Hej Camilla :blink:

 

dejligt du gerne vil have en hund, er sikker på den vil få det som blommen i et æg hos dig :blink:

 

Ja det er en lidt lang torsdag :confused: som de andre skriver hvis man kunne få en hundepasser, eller noget andet :-D

 

Ellers er der mange der har en hund, som er enlige - så længe man bruger tid på den når man har fri, og det er jeg ikke spor i tvivl om du vil :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange timer er hunden max hjemme om dagen?

 

jeg vil tror det er omkring de 8 timer.... det svinger lidt. men når det kniber har jeg mulighed for at få ham passet selvfølgelig... og når jeg er hjemme er han stort set med mig over alt - og med i alt :rolleyes::mrgreen:

han plejer at have musik, en dap, legetøj og lidt guf når han er alene, så tror egentligt at han hygger sig vældigt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Snp1981
Petrine har snildt klaret 14 timer, selvom hun normalt sjældent er alene mere end 2-3 timer (manden var ude at rejse, togene var vildt forsinkede), men det er ikke optimalt, jeg synes 8 timer fast dagligt er max, forudsat at der er kvalitet og fuld opmærksomhed når man så kommer hjem.

Ja jeg overvejer også...mit job er på 7timer+1,5t kørsel 10gange pr måned (timeløn på 250kr)

Alternativ er at jeg arbejder 6 timer 20 gange om måneden (timeløn på 120kr)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

man kan da sagtens have hund når man er alen så må jeg hellere sælge mine :(

 

mine er med på arbejde men er de ikke med er de alene i ca 12-13 timer mens jeg er væk og det går fint de slapper bare af imens

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Jeg er også enlig mor :mrgreen: til en hund, men jeg er så, så heldig indtil videre at jeg er studerende og meget sjældent hjemmefra. Når jeg er så har jeg den regel at hun max. skal være alene i 5 timer, er jeg væk længere så betaler jeg mig fra det, har altså en hundesitter.

 

Når jeg starter på arbejde lige om snart, så skal mimsen i dagpleje hjemme hos mine forældre - de forguder hende næsten lige så meget som mig, og så kan jeg arbejde med god samvittighed.

 

Min anbefaling er altså at du betaler dig fra pasningen om torsdagen så hvaps ikke skal være alene så længe.

 

Held og lykke med planerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen

Jeg har talt med min stedfar som bor lige ved siden af, hvor jeg flytter hen og han vil gerne tage sig af den de torsdage, hvor han er hjemme.

 

Han har eget firma og arbejde ofte hjemme, det er sjældent han er ude og køre en hel dag :)

 

Tak for jeres gode råd, det har jeg helt sikkert kunne bruge til noget ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har talt med min stedfar som bor lige ved siden af, hvor jeg flytter hen og han vil gerne tage sig af den de torsdage, hvor han er hjemme.

 

Han har eget firma og arbejde ofte hjemme, det er sjældent han er ude og køre en hel dag :)

 

Tak for jeres gode råd, det har jeg helt sikkert kunne bruge til noget ;)

 

Det lyder som en god løsning :5up: Jeg er også alene med min hund, men jeg er så priviligeret at have mine forældre i blokken overfor, så Noomi er yderst sjældent alene :-D

 

Lige et råd: Sørg for at få hvalpen op til en ferie så du har god tid til at lære den at være alene hjemme, det vil spare dig/jer for problemer på sigt. Start allerede kort efter at du har fået hvalpen hjem, så den lærer at det er en del af livet og gå ganske langsomt frem. Du kan søge på alene-hjemme tråde herinde, der ligger mange med gode råd til hvordan du gør det bedst :-D

 

Hvilken type hund har du kig på? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang

Ja, man kan godt have hund når man er alene, men man skal være forberedt på at det kræver at man er meget hjemme og bruger meget tid på hunden.

 

Jeg er selv alene med to hunde. Har fået hundene sammen med en kæreste, som jeg ikke er sammen med længere. Selv om det var mine hunde og mig der næsten udelukkende stod for pasning af dem da vi var sammen, har det alligevel været noget af en omvæltning at blive "enlig mor til hund".

 

Jeg har et arbejde der betyder meget for mig, både økonomisk, fagligt og også socialt. Det vil sige at mine kollegaer også er mine venner og derfor vil jeg også gerne deltage i fredagsøl og andre arrangementer, som ofte ligger i forbindelse md arbejdet. Det er ikke længere muligt efter jeg er blevet alene.

 

Mange ikke-hundeejere forstår ikke at jeg ikke bare kan/vil køre hjem, lufte hundene og så tage i biografen.

Det vil kun komme til at ske i et absolut nødstilfælde, at jeg vil tage fra hundene igen efter en hel arbejdsdag. Synes i forvejen det er rigeligt at de skal være alene hele dagen, men har bare ikke rigtig andre muligheder.

 

Så jeg synes altså at det er hårdt at være single, fuldtidsarbejdende, hundejer.

På den anden side elsker jeg mine hunde og de giver mig en masse glæde hver dag. De er mine gode venner og træningspartnere og min træning giver mig ud over samværet med hundene, en masse socialt samvær med andre hunde-nørder.

 

Så selv om det er hårdt ville jeg ikke undvære vovserne. Man skal klart overveje inden man får hund, hvor meget man er væk hjemmefra og hvad man har tænkt sig at tilbyde hunden når man så er sammen med den.

 

 

Mvh Vera

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes sagtens man kan have hunde med fuldtids arbejde, MEN ikke hvis man lader hunden alene mere en 8 timer for en voksen veltilpasset hund og 4-6 timer for en hvalp og unghund, jeg syntes simpelthen ikke man kan byde et flokdyr som en hund jo er mere alene tid en det.

Løsningen er dagpleje eller eftermiddags pleje, det lader sig fint gøre, sæt en annonce i avisen og der skal nok være henvendelser, selv har jeg en hund i dagpleje og jeg kender mange som rigtig gerne ville have en hund hver eftermiddag fx.

Jeg ved godt at der nu kommer de sædvanlige indlæg med at ”min hund kan da sagtens være alene i 10-12 eller endnu flere timer, Ja men at den KAN er ikke ens betydende med at det er i orden efter min mening, hunde er flokdyr og de har det bedst med at være sammen med flokken i så meget tid som muligt, at hunde finder sig i at være alene betyder efter min mening slet ikke at de har det godt med det!

Kan eller vil man ikke sørge for ordentlige forhold for sine husdyr så skal man ikke anskaffe sig nogen efter min mening!

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om masser af voksne hunde kan være alene i 10-12-14 timer hver dag, så er der altså også masser af hunde, der hyler sig hæse hver eneste dag. Til stor irritation for naboer. Og til sorg og skade for den arme hund.

 

--Man kan ikke forvente, at en hvalp bare kan være alene i timevis fra den er 8-10 uger. Nogle hvalpe kan, men de fleste vil græde sig i søvn. Og hyle og jamre endnu mere næste gang, man forlader dem...

 

Du skal lige huske, at en 8-ugers hvalp netop har mistet sin mor og alle sine søskende. Selv hvis du er hos den i 24 timer i døgnet, så kan det være rigtig svært at underholde og aflede den lille ensomme hvalp, så overgangen ikke bliver for barsk.

---I hvert fald i starten kræver det masser af tid at tage sig af en hundehvalp.

 

--Det kunne være en god ide, at du starter med at finde en race, der er nogenlunde selvstændig som udgangspunkt. Det betyder IKKE at en hvalp af racen altid kan være alene. men det betyder, at det for det meste er nogenlunde uproblematisk at lære hunden at være alene.

Man skal ikke anskaffe en SELSKABS-hund, hvis man egentlig har brug for at den skal være meget alene.

 

--Det er rigtig godt, at din stedfar vil være babysitter for din hvalp. Så er du heller ikke helt alene om den.

--Hvornår havde du tænkt dig at det skulle være?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja.. jeg ville have hund, og det har jeg fået..

 

Da jeg fik Luna arbejdede jeg på Amager og bor i Ølby, det giver en transporttid på 1 time og 15 minutter hver vej og så kan man jo selv regne ud hvor længe Luna var alene.

 

Jeg har så bare altid gjort det, at Luna ikke var alene hjemme mere end en gang om dagen og hun er ikke alene i ferier og weekender..

 

I december fik jeg nyt arbejde tættere på, så fik skåret 1 time af transporttiden hver dag.. Det er fedt..

 

Men jeg ville ikke lade det stoppe mig fra at få hund.. Og jeg ville gøre det igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen

Jeg har kig på racen chihuahua, dette er ikke fordi det er en popularitetshund, men pga. det er en lille hund og jeg kan tage den med de fleste steder, hvis jeg skulle få lyst til at besøge nogen.

 

Jeg vil bestræbe mig på, at hunden kan komme med mig så mange steder som muligt, så den ikke skal være alene, alternativet er selvfølgelig at jeg bliver hjemme, hvis det ikke kan lade sig gøre.

 

Min veninde har et opdræt, hvor de lige har fået hvalpe, de er flytteklar d. 1 juli, jeg har ferie i august, så vi har aftalt at hun beholder den dertil, så jeg kan bruge tid sammen med den. Så vil denvære ca. 3 mdr og 1 uge.

 

Ved i hvor længe, at små hunde kan holde sig?

 

Jeg vil klart overveje, at finde en dagpleje til den i starten af perioden. :blink:

 

Det har længe været min drøm at få en vovse, jeg elsker hunde af hele mit hjerte og jeg glæder mig rigtig meget :-). Jeg ved det er et kæmpe ansvar, men jeg er klar til at tage det store ansvar på mig, for at få min drøm opfyldt :blink: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Om hunden kan holde sig eller ej er da det mindste af problemerne, spørgsmålet er mere hvor længe det er forsvarligt at lade hunden alene!

Men de fleste voksne hunde kan snilt holde sig 10-12-16 timer eller enda endnu mere, hvalpe op til 6-7 mdr alderen kan oftest kun holde sig 2-3 timer eller mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen

Det ved jeg godt, det er jo derfor jeg spørger til råds herinde for at høre, om det er forsvarligt at have en hund alene når man har fuldtidsarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...