Hop til indhold

kleiner munsterlænder og aktivering?


Gæst fjorbak
 Share

Recommended Posts

Gæst fjorbak

Jeg står og har muligheden for at købe en 8 mdr. gammel han, kleiner munsterlænder.

Han er veldresseret, har god jagtpotentiale og er en sød hund.

Hans aktivitetsniveau er ret højt så vidt jeg kunne forstå, han er svær at køre træt men slapper dog af indendørs. Han er meget tændt...

 

Han vil meget gerne lære nyt. Han har indtil videre taget al ny læring til sig med glæde.

 

Det jeg så kunne tænke mig at høre lidt om, hvis der er nogen der har erfaringer med det..er hvad det kræver rent aktivitetsmæssigt/stimulation at have en kleiner munsterlænder, sådan generelt...? her tænker jeg i det daglige først og fremmest...

 

Hvis jeg ikke har forestillinger om at bruge den til jagt, ville lydighedstræning og evt. agility være nok for denne udpræget jagthund? eller eks. sporarbejde?

 

Jeg har haft hunde 2/3 af mit liv, primært shæfere, så jeg er bevidst om hvad en aktiv hund kræver, bare ikke så meget om denne race.

 

Mvh Fjorbak...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil være aktiv, med din hund, er en kleiner et godt valg.

Jeg har selv en meget aktiv tæve, der ogå er tændt, og klar på at lave noget, hun skal ud at løbe frit, min 30 min om dagen, og det er ikke på en gåtur eller i en hundeskov, men på mark eller et stort græsareal, hvor hun virkelig kan få strukket ud.

Sporarbejde er også rigtig godt, da det får aktive hunde, til at lave noget, der kræver at de er koncentrerede og rolige.

Jeg overvejer faktisk om jeg skulle starte agility med min kleiner, jeg tror faktisk, at det ville rigtig godt til os, så det ville måske, også være godt for jer, hvis han har meget energi.

Jeg går så også til jagthunde træning Apportering og markarbejde. Der er det markarbejdet hun har sin force i, da apportering er for "kedeligt" for hende, der skal gerne være noget med fart.

Men en dejlig hund at arbejde med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne forestille mig at sporarbejde ville være godt og har hørt at det skulle kunne stimulere alle racer. Spor er jo også noget du kan ligge hver/hver anden/ hver tredje dag da det ikke kræver det helt store.

 

 

Jeg er vokset op med selv samme race, og gør man det rigtig, kan man ikke få en bedre hund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fjorbak

Tak for svarene...lytter mere med hvis andre har noget at byde ind med...også selvom det er lignende...

 

Jeg er som sagt selv opvokset med shæfere, den ene blev brugt som vagthund i en periode. Synes dog ikke de krævede voldsom motion, 3 alm. gåture og en lang og så almindelig stimulering, så var de glade og tilfredse og meget harmoniske...de indgik i hverdagens rytme...rigtig familie hunde.

 

Er der nogen der kan tydeliggøre forskellen på shæferens adfærd i forhold til kleiner munsterlænderen...mere end hvad jeg selvfølgelig godt selv kan regne ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene...lytter mere med hvis andre har noget at byde ind med...også selvom det er lignende...

 

Jeg er som sagt selv opvokset med shæfere, den ene blev brugt som vagthund i en periode. Synes dog ikke de krævede voldsom motion, 3 alm. gåture og en lang og så almindelig stimulering, så var de glade og tilfredse og meget harmoniske...de indgik i hverdagens rytme...rigtig familie hunde.

 

Er der nogen der kan tydeliggøre forskellen på shæferens adfærd i forhold til kleiner munsterlænderen...mere end hvad jeg selvfølgelig godt selv kan regne ud?

 

ja, jeg synes schæferen generelt er bedre til at vente/følge flokkens rytme. Altså være rolig når du er rolig og klar til at lave noget, når du er.

Og så er de væssentligt mere førefikseret, hvor en kleiner mere er næsen i jorden og fremad når man går tur.

En schæfer vil også typisk være rimelig let at lære indkald, selv på flygtende vildt, hvor der skal noget mere træning til ved en jagthund som en kleiner.

 

Kleiner nok knap så vagtsom og gøende.

Agility vil han sikkert kunne lide, selvom markprøvetræning nok er endnu bedre:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja min kleiner er altså både vagtsom og gøende, hun er så til gængæld ikke, en hund der løber langt efter vildt, da hun helst ikke, vil slippe mig af syne. Jeg tror nok at kleineren, behøver mere træning end schæferen. Men det har jo også, noget at gøre med den enkelte hund, da individer inden for samme race er forskellige. Endog meget forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst fjorbak

Tak for alle svarene...

 

Kleineren nåede at blive solgt...desværre..

 

Men jeg har siden købt en dejlig 4 årige hanhund. Han er, efter dyrlægens vurdering, en mix af shetland sheepdog og shæfer. Han er blot 40 cm over ryggen og hermed noget mindre end jeg er vant til, men størrelsesmæssigt passer han fint ind til et rækkehus.

 

Han er ekstrem aktiv og trænet både indenfor lydighed og agility, må indrømme at her er han hyper. Han bliver simpelthen bare ved og er ret så tændt og førerfikseret. Men, når vi kommer hjem så falder han til ro på stedet og man mærker ham ikke, hvis man kan sige sådan..han trækker ikke i snoren og er meget følsom på min stemme, man skal IKKE hæve stemme han lystrer ved den mindste lyd og holder konstant øje med hvor man er.

 

Han kan være alene hjemme, køre bil, er renlig, er sundhedsmæssigt i orden, er ikke kræsen og meget kærlig og selskabelig. Han opsøger ikke børnene, men vil gerne kæles hvis de nusser ham...og ungerne er gode til at respektere hvis han trækker sig væk.

 

Så alt i alt en god hund til nu når man har børn i alderen 6 og snart 9 år og selv har et liv der skal passes udover hunden og ungerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene...

 

Kleineren nåede at blive solgt...desværre..

 

Men jeg har siden købt en dejlig 4 årige hanhund. Han er, efter dyrlægens vurdering, en mix af shetland sheepdog og shæfer. Han er blot 40 cm over ryggen og hermed noget mindre end jeg er vant til, men størrelsesmæssigt passer han fint ind til et rækkehus.

 

Han er ekstrem aktiv og trænet både indenfor lydighed og agility, må indrømme at her er han hyper. Han bliver simpelthen bare ved og er ret så tændt og førerfikseret. Men, når vi kommer hjem så falder han til ro på stedet og man mærker ham ikke, hvis man kan sige sådan..han trækker ikke i snoren og er meget følsom på min stemme, man skal IKKE hæve stemme han lystrer ved den mindste lyd og holder konstant øje med hvor man er.

 

Han kan være alene hjemme, køre bil, er renlig, er sundhedsmæssigt i orden, er ikke kræsen og meget kærlig og selskabelig. Han opsøger ikke børnene, men vil gerne kæles hvis de nusser ham...og ungerne er gode til at respektere hvis han trækker sig væk.

 

Så alt i alt en god hund til nu når man har børn i alderen 6 og snart 9 år og selv har et liv der skal passes udover hunden og ungerne.

 

han lyder som en super hund til jeres familie :5up: og så er vi jo nogen der mener, at de der ca 40cm over ryggen er den helt optimale størrelse for en hund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...